Onko niissä olemassa jokin loogisuus. Ilmeisesti isompi numero korreloi isompaa autoa?
Saabien mallimerkinnät
Saabien mallimerkinnät
Mahtaako kellään olla tietoa mistä Saabien mallimerkinnät tulevat? esim 96, 99, 900, 9000, 9-3, 9-5 jne
Onko niissä olemassa jokin loogisuus. Ilmeisesti isompi numero korreloi isompaa autoa?

Onko niissä olemassa jokin loogisuus. Ilmeisesti isompi numero korreloi isompaa autoa?
Saab 9-5 2.0T vm 2003
move your mind
move your mind
Joskus kuulin, että 9000 olisi tehty miellyttämään jenkkejä, kun tykkäävät kuulemma siellä, että auton perässä on paljon numeroita tjsp..
Vai antaneekohan se niille mielikuvan 9-litraisesta moottorista.
Vai antaneekohan se niille mielikuvan 9-litraisesta moottorista.
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.
#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
Saab 9⁵ 2.3t '00
#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
Saab 9⁵ 2.3t '00
-
saabracing
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Mä taas luulin et siellä on auton huippunopeus....Defeat kirjoitti:Joskus kuulin, että 9000 olisi tehty miellyttämään jenkkejä, kun tykkäävät kuulemma siellä, että auton perässä on paljon numeroita tjsp..
Vai antaneekohan se niille mielikuvan 9-litraisesta moottorista.
Viimeksi muokannut saabracing, Pe Helmi 18, 2005 18:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Itse kuulin kerran, että mallimerkintä on potentiaalisten vikojen määrä:
96=96, 99=99, 900=900, 9000=9000, 9-3=729 ja 9-5=59049
Ei vainen, kai sille joku selitys löytyy...
96=96, 99=99, 900=900, 9000=9000, 9-3=729 ja 9-5=59049
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Siis alunperinhän Saabin mallinumerot olivat puhtaasti järjestysnumeroita 92:sta 97:ään (97=Sonett, kuten kai myös 94), mutta sitten hypättiin 99:ään, kun se kuullosti paremmalta.
Sitten kun olisi ollut satasen paikka, hoksattiin, että Saabissa on aina ollut mukana tuo ysi ja niin siitä tuli 900. Tontun numero tosiaan tehtiin Jenkkejä varten, olihan mm. sen ajan Audi 100 Jenkeissä muhkeasti 5000.
Sitten kun 99:ää tekohengitettiin satkun takapäällä, saatiin kaunis sarja, kun siitä tehtiin noppa (90 - 900 - 9000).
Nykyinen numerointi tehtiin helpottamaan Saabia huonosti tuntevien ymmärrystä siitä, missä kokoluokassa mennään muistaen edelleen, että jossain sen ysin pitää aina olla mukana. Eli aika suoraanhan kyse on siitä, että ysikolmonen on kolmossarjan Bemarin kokoluokkaa ja ysifemma taas viitossarjaa... Alunperin oli tarkoitus, että uudet numerot aina kirjoitetaan exponentilla, kuten peräluukussa edelleenkin, mutta kun se on joissakin yhteyksissä hankalaa, keksittiin kirjoitusmuodoksi tuo väliviivallinen versio 9-3, 9-5. Ja X:llä merkataan lisäksi nelivetoiset mallit.
Varmaan on muitakin selityksiä ainakin joillekin em. numeroista, mutta eikös ng900 ollut tehtaan sisällä projektinimeltään Saab 102?
Sitten kun olisi ollut satasen paikka, hoksattiin, että Saabissa on aina ollut mukana tuo ysi ja niin siitä tuli 900. Tontun numero tosiaan tehtiin Jenkkejä varten, olihan mm. sen ajan Audi 100 Jenkeissä muhkeasti 5000.
Sitten kun 99:ää tekohengitettiin satkun takapäällä, saatiin kaunis sarja, kun siitä tehtiin noppa (90 - 900 - 9000).
Nykyinen numerointi tehtiin helpottamaan Saabia huonosti tuntevien ymmärrystä siitä, missä kokoluokassa mennään muistaen edelleen, että jossain sen ysin pitää aina olla mukana. Eli aika suoraanhan kyse on siitä, että ysikolmonen on kolmossarjan Bemarin kokoluokkaa ja ysifemma taas viitossarjaa... Alunperin oli tarkoitus, että uudet numerot aina kirjoitetaan exponentilla, kuten peräluukussa edelleenkin, mutta kun se on joissakin yhteyksissä hankalaa, keksittiin kirjoitusmuodoksi tuo väliviivallinen versio 9-3, 9-5. Ja X:llä merkataan lisäksi nelivetoiset mallit.
Varmaan on muitakin selityksiä ainakin joillekin em. numeroista, mutta eikös ng900 ollut tehtaan sisällä projektinimeltään Saab 102?
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
Ei ihan totta, tuo "98" on uudempi viritelmä kuin alkuperäinen ysiysi! Eli silloin kun ankanpyrstöstä päätettiin tehdä ysiysi, tuosta ysikuupan viritelmästä ei vielä ollut tietoa! En muista tarkkaan, miltä vuodelta tuo kuva on, mutta joka tapauksessa 70-luvun puolelta (about 73-75).Hepis kirjoitti:Eipä olisi jäänyt 98 välistä, jos Italdesignin näkemys aiheesta olisi päässyt tuotantoon:Toby kirjoitti:Siis alunperinhän Saabin mallinumerot olivat puhtaasti järjestysnumeroita 92:sta 97:ään (97=Sonett, kuten kai myös 94), mutta sitten hypättiin 99:ään, kun se kuullosti paremmalta.
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
Voisko tuo 102 johtua projektien laskennasta 99:stä eteenpäin? Eli 99:n jälkeen "oikeita" uusia malleja olisi 100=og900, 101=9000 ja 102=ng900
No, OK eihän og900 ollut markkinoille tullessaan varsinaisesti uusi malli, mutta erot 99:iin olivat kuitenkin varsin merkittävät.
Tämä koko teoria on siis lähtöisin allekirjoittaneen päänupista; faktasta ei TIETOAKAAN
Niin, ja noppitietona, että tuossa -90-luvun alussa, perinteikkään Arvo Aaltosen lopeteltua toimintansa, Saabia myi Porissa merkkiliike nimeltä "Auto 9900"...
No, OK eihän og900 ollut markkinoille tullessaan varsinaisesti uusi malli, mutta erot 99:iin olivat kuitenkin varsin merkittävät.
Tämä koko teoria on siis lähtöisin allekirjoittaneen päänupista; faktasta ei TIETOAKAAN
Niin, ja noppitietona, että tuossa -90-luvun alussa, perinteikkään Arvo Aaltosen lopeteltua toimintansa, Saabia myi Porissa merkkiliike nimeltä "Auto 9900"...
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Käsittääkseni päättelysi osui aivan kohdalleen!Suomik kirjoitti:Voisko tuo 102 johtua projektien laskennasta 99:stä eteenpäin? Eli 99:n jälkeen "oikeita" uusia malleja olisi 100=og900, 101=9000 ja 102=ng900
No, OK eihän og900 ollut markkinoille tullessaan varsinaisesti uusi malli, mutta erot 99:iin olivat kuitenkin varsin merkittävät.
Tämä koko teoria on siis lähtöisin allekirjoittaneen päänupista; faktasta ei TIETOAKAAN![]()
Niin, ja noppitietona, että tuossa -90-luvun alussa, perinteikkään Arvo Aaltosen lopeteltua toimintansa, Saabia myi Porissa merkkiliike nimeltä "Auto 9900"...
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
99 sai malli nimen 99 koska 98 oli vahingossa annettu yhdelle lentokone projektille. Myöhemmin 98 otettiin kuitenkin uuden "96 combi coupén" nimeksi (projekti x28 -73). 900 (projekti x36) oli yksi keino pidentää 99 elinkaari ennen uuden huippumallin tuloa. 9000 (projekti x29) on siis projktina vanhempi kuin og900 
