Saab 9-5 aero v.2006 sammuilee "mysteeri" vika
Saab 9-5 aero v.2006 sammuilee "mysteeri" vika
Saab 9-5 2.3 autom. aero sammuilee ajosta sekä parkissa. Alunperin näytti vikakoodia p0116 can väylä vika moottorinlämpötila . Flekti lähti pyörimään avaimen 1-asennossa ollessa vaikkei ollu lämmöt edes normaalit.Seuraavana päivänä vika oli poissa, sit kolme viikkoa ajoa eikä ongelmia. Sit kylmänä sammuili useasti ja kun lämpeni niin pelas hiukan paremmin. Nyt sitten herjas samaa vikaa p0116 , vikavaloja ei tullut tosta koodista koskaan, ja auto sammui pari kertaa. Nyt ei sit liiku kuin pieniä pätkiä ja tulee muitakin vikakoodeja kuvioon.
Tänään c 10000 unknow fault code, c 1925 ei väylä yhteyttä tcm tai ecm, ja c 0551 jotain luki et abs ei ohjelmoitu. Kojelautaan sytty abs-valo moottorin vikavalo. Aiemmin ei syttynyt mitään valoja.
Autoon vaihettu bensapumppu, kampitunnistin, virtalukon pohja, mottorin lämpötila-anturi, syttykasetti kokeiltu toiseen, polttoainesuodin vaihdettu, tulpat. Tänään testattiin toista ecua, ei ollut vaikutusta.
Autolla ajettu 189 tkm tuotu svetsistä syksyllä. Autoon tehty suuttimien vaihto bosch ev 14 ja etanolisofta,ei vielä ajettu etanolilla. Autossa on ihan hyvin vetoja kun se toimi. Käynti siistiä . Ajossa kun temppuili niin katko yhtäkkiä. Joskus teki sitäkin et kävi kierrokset lähellä nollaa ja sit yhtäkkiä taas heräs ettei ihan sammunu. Kuvaus on annettu merkkiliikkeellekin ja siellä ei osata sanoa mikä auttaisi.
Olisko kenelläkään tämän kaltaista ongelmaa ollut tai jotain vinkkiä mitä voisi kuvitella olevan. T: turo
Tänään c 10000 unknow fault code, c 1925 ei väylä yhteyttä tcm tai ecm, ja c 0551 jotain luki et abs ei ohjelmoitu. Kojelautaan sytty abs-valo moottorin vikavalo. Aiemmin ei syttynyt mitään valoja.
Autoon vaihettu bensapumppu, kampitunnistin, virtalukon pohja, mottorin lämpötila-anturi, syttykasetti kokeiltu toiseen, polttoainesuodin vaihdettu, tulpat. Tänään testattiin toista ecua, ei ollut vaikutusta.
Autolla ajettu 189 tkm tuotu svetsistä syksyllä. Autoon tehty suuttimien vaihto bosch ev 14 ja etanolisofta,ei vielä ajettu etanolilla. Autossa on ihan hyvin vetoja kun se toimi. Käynti siistiä . Ajossa kun temppuili niin katko yhtäkkiä. Joskus teki sitäkin et kävi kierrokset lähellä nollaa ja sit yhtäkkiä taas heräs ettei ihan sammunu. Kuvaus on annettu merkkiliikkeellekin ja siellä ei osata sanoa mikä auttaisi.
Olisko kenelläkään tämän kaltaista ongelmaa ollut tai jotain vinkkiä mitä voisi kuvitella olevan. T: turo
Re: Saab 9-5 aero v.2006 sammuilee "mysteeri" vika
Hyvin ikävältä kuulostava vika. Ja varmasti hankalasti diagnosoitava. Virtalukonpohja tuosta ekana tulis mieleen, mutta sekin tosiaan vaihdettu... -Moottorin ja akun maadoittuminen kannattaa varmistaa ?
-ECU:n maadoituspisteitä voisi myös tutkia ?
-Akku ? Sulfatoitunut ? Kennot oikosessa sisältä ?
-Päärele ?
Pitäneekö tämä juttu yleisesti paikkansa vai oliko vain yksittäistapaus:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=175421
-ECU:n maadoituspisteitä voisi myös tutkia ?
-Akku ? Sulfatoitunut ? Kennot oikosessa sisältä ?
-Päärele ?
Pitäneekö tämä juttu yleisesti paikkansa vai oliko vain yksittäistapaus:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=175421
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
Re: Saab 9-5 aero v.2006 sammuilee "mysteeri" vika
Nuo vikakoodit eivät kuulosta oikeilta. Auto pitäisi saada Tech2 testerin päähän, eli merkkitesterille. Se ei anna "unknown fault code" tai heitä noppaa vikakoodien kanssa.
Täältä löydät tietoa harrastajista joilla on tech2:
https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... 000055&z=6
Täältä löydät tietoa harrastajista joilla on tech2:
https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... 000055&z=6
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Saab 9-5 aero v.2006 sammuilee "mysteeri" vika
Tuo kierrosluku nollaan ja käyntihäiriöt viittaa toki myös tuohon KAA-anturiin. Onko se varmasti asennettu oikein ? Eli esimerkiksi vanhan anturin O-rengas ei ole jäänyt sinne reikään ja anturi ei tuota kunnolla signaalia ? Onko varmasti alkuperäinen Bosch ? Mulla kesti Meyle 6000km eli varmaan tarvikeosat voi huonolla tuurilla hajota viikossakin... Tällainen monen anturin yhtäaikainen hajoaminen kuitenkin epäilyttää. Maadoitusongelmat voivat aiheuttaa juuri sitä että maan/referenssijännitteen seilatessa vikakoodeja tulee usealta anturilta ja väyläkommunikaatio pätkii. Eikös tuo ABS-boksin leipominen ole myös tyyppivika ? Sen saisi ainakin techillä selville, että pääseekö ABS-boksiin käsiksi. Mitäs Open SID kertoo moottorin lämpötilaksi (Teng) ? Siitähän sä voit tarkistaa toimiiko tuo kertaalleen vaihdettu lämpöanturi.
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
-
- "Viggen"
- Viestit: 603
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: Saab 9-5 aero v.2006 sammuilee "mysteeri" vika
Tuo flektin pyörintä virrat päälle laitettaessa osoittas maa vikaan. Muista en osaa sanoa. Termarikoteloon tuleva maajohto kannattaa tarkistaa ainakin. Itsellä oli moista rempan jäljiltä. Ecun liitin kanssa syyniin?
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Re: Saab 9-5 aero v.2006 sammuilee "mysteeri" vika
Lämpötila anturi näyttää oikein. Jotain johtovikaa sitä epäillään kun ei siinä moni asia ole yhtaikaa rikki. Kampitunnistin on bosch. Netissä oli että tcm moduulissa vois olla huono kontakti...kuulemma jos ecun ottaa irti niin kuuluukin lähteä flekti pyörimään. Testerinä ollut autocomin laite. Tähän saakka näyttänyt autosta kun autosta kaikki asiantuntevasti. Itse asun jyväskylässä, procar-servicellä on varmaan tech-2 laitteet. Ohjelma ja suuttimet on ihan ok. Noita johtosarjojen tai maajohtojen paikkoja pitäs kai nyt sitten tutkia ensin, ja sulkea pois jos niistä johtuis viat. Viimeksi kun kytki obd -2 liittimen kiinni niin syttyi moottorinvikavalo ja abs valo palamaan. Joten aika pihalla tässä ollaan nyt. Moro
Re: Saab 9-5 aero v.2006 sammuilee "mysteeri" vika
Nyt eilen ajoin ja ei vikakoodeja, kerran tiellä oli sammua sit yht äkkiä heräs eloon ja kulki ok. Vauhti oli 100km kierrokset 2000 rpm. Sit taajamassa noin 40 nopeudesta kierrokset meni alas ja sammui. 2-3 min ihmettelin et mikä vois olla, ei startannu heti. Pääsin kuitenkin kotipihaan. Ei auta kun tutkia ilmeisesti johdotuksia....
Re: Saab 9-5 aero v.2006 sammuilee "mysteeri" vika
Tuli mieleen mitata jakotukilta polttoaineen paine. Oli tyhjäkäynnillä noin 2,4 bar. Paljonkohan pitäs olla. Oli ennen starttia 2,8 bar.
-
- "Aero"
- Viestit: 466
- Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38
Re: Saab 9-5 aero v.2006 sammuilee "mysteeri" vika
Eikös sen pitäisi olla tilanteesta riippumatta moottorin käydessä 3,0 bar, jos on vakio bensanpaineensäädin. Vai pitikö tässä huomioida imusarjassa majaileva ilmanpaine eli jos on vaikka 0,5 bar ahtoja, niin polttoainejärjestelmä painaa tukkiin 3,5 bar paineella. Näin se taisi olla .
Re: Saab 9-5 aero v.2006 sammuilee "mysteeri" vika
^Nimenomaan 3,0bar yli imusarjan paineen. 0,5bar ahtopaineella 3,5bar bensanpainetta ja vastaavasti tyhjäkäynnillä, kun imusarjassa esimerkiksi 0,5bar alipainetta, niin 2,5bar bensanpainetta.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Re: Saab 9-5 aero v.2006 sammuilee "mysteeri" vika
Akku vaihdettu ja on tuntunut sen jälkeen pelaavan. Jos oikkuilee niin täytyy virittää bensanpainemittari näkymään jatkuvasti. Paineet edelleen tyhjäkäynnillä sen 2.4 bar.
-
- "Aero"
- Viestit: 312
- Liittynyt: Ti Kesä 26, 2012 21:07
- Paikkakunta: oulainen
- Viesti:
Re: Saab 9-5 aero v.2006 sammuilee "mysteeri" vika
Onko auto pelannut akun vaihdon jälkeen? Tässä nyt parissa femmassa vastaavaa vikaa... Tällä hetkellä virtalukon pohjan vaihto meneillään toiseen autoon, päivittelen tänne jos ja kun vika selviää.
EDIT:
Ensimmäisestä femmasta ilmeisesti löyty vika, kokeiltiin eri virtalukon pohjaa jne mutta ei auttanut. Lopulta löytyi hapettunut johto sytytyskasetin liittimestä, vihreä johto joka ilmeisesti yhteydessä ecuun ja kadotti sen vuoksi välillä ecun niin että opensid ei auennut. Kirjoittelen tänne vielä ku selvitän/selviää tuon toisen femman kohtalo.
Viimeksi muokannut s.koutonen, Su Helmi 07, 2021 23:43. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
#5577= Samppa Koutonen Oulainen
-Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
-99 Turbo -81, 900 Aero-90, 9-5 "Red Devil", og900 avo 4d ja 10kpl muita saabeja
- Suabbi Productions
-Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
-99 Turbo -81, 900 Aero-90, 9-5 "Red Devil", og900 avo 4d ja 10kpl muita saabeja
- Suabbi Productions
Re: Saab 9-5 aero v.2006 sammuilee "mysteeri" vika
Mulla ihan samantyyppiset oireet 2.3 og aerossa tosin manuaali, ilmeni tänään kun lähdin sillä liikkeelle auton seistyä noin 2 vk ja kovimpien pakkastenkin yli. Heti se lähti käyntiin kyllä kun akun laitoin. Noin 10km kaupunkiajoa, kauppaan, auto käynnistyy taas ihan mukavasti, seuraavat liikennevalot (ylämäki vielä) alkaa kiekkamittari ensin heijata sit huomaan jaahas, ei vastaa kaasupolkimen painallukseen normaalisti. Siinä sit kiva olla oli pakko pitää kytkintä puolitangossa ja kierroksia 4000 rpm ja silti vaikeesti pääsi risteyksestä pois - ekaan mahdolliseen sivuparkkiin: ei käy tyhjäkäyntiä pidän kaasulla käynnissä 3000 rpm, silti kokoajan tiputtelee kierrokset, noin minsan ja arasti lasken polkimen, huh, käy taas tyhjää ja vastaa normaalisti kaasuun, onneks selvisin tällä, alkoi käymään normaalisti. Jätin kyllä muut aiotut kauppareissulta väliin ja ajelin heti kotiin, silmämääräsesti ei vikaa näkyvissä. Ulkona seisoi parisen viikkoa ilman akkua ja oli havaittavissa ihan koneen päälläkin huurretta, pistän sen piikkiin. Tankissa bensaa kuitenkin puolisen verran joten tuskin siitäkään.
Re: Saab 9-5 aero v.2006 sammuilee "mysteeri" vika
Tämä kuulostaa omaan korvaan kyllä kovasti viimeisiään vetelevältä polttoainepumpultacaolila kirjoitti: ↑La Tammi 16, 2021 18:54Mulla ihan samantyyppiset oireet 2.3 og aerossa tosin manuaali, ilmeni tänään kun lähdin sillä liikkeelle auton seistyä noin 2 vk ja kovimpien pakkastenkin yli. Heti se lähti käyntiin kyllä kun akun laitoin. Noin 10km kaupunkiajoa, kauppaan, auto käynnistyy taas ihan mukavasti, seuraavat liikennevalot (ylämäki vielä) alkaa kiekkamittari ensin heijata sit huomaan jaahas, ei vastaa kaasupolkimen painallukseen normaalisti. Siinä sit kiva olla oli pakko pitää kytkintä puolitangossa ja kierroksia 4000 rpm ja silti vaikeesti pääsi risteyksestä pois - ekaan mahdolliseen sivuparkkiin: ei käy tyhjäkäyntiä pidän kaasulla käynnissä 3000 rpm, silti kokoajan tiputtelee kierrokset, noin minsan ja arasti lasken polkimen, huh, käy taas tyhjää ja vastaa normaalisti kaasuun, onneks selvisin tällä, alkoi käymään normaalisti. Jätin kyllä muut aiotut kauppareissulta väliin ja ajelin heti kotiin, silmämääräsesti ei vikaa näkyvissä. Ulkona seisoi parisen viikkoa ilman akkua ja oli havaittavissa ihan koneen päälläkin huurretta, pistän sen piikkiin. Tankissa bensaa kuitenkin puolisen verran joten tuskin siitäkään.
9-5 2.3t -00 ~1800mg/c @ 6000rpm
Turbo-Saabisti #7815
Turbo-Saabisti #7815
Re: Saab 9-5 aero v.2006 sammuilee "mysteeri" vika
laitoin akun auki ni ilmotellaan sitten