Nyt tarvitaan true heroa keksimään vika!
Nyt tarvitaan true heroa keksimään vika!
Jep,
Eli kyseessä on auto minkä ostin liikkeeltä n. Kuukausi sitten. Auton piti olla n. 320hp "stage 4"-softalla. Siinä sitten nopeesti silmäilin kaikki läpi mitä ehdin niin autossa näytti olevan valmiudet tehoille (jumalaton turbo, 3" putkisto siitä eteenpäin, king cobra, iso lisäjäähdytin ja mitä vielä) ja noiden ohella oletin että varmasti järeämpi kytkinlevykin.. myös hansikaslokerosta löyty ikäänkuin penkitystodiste jossa oli kyseisen auton rekisterinumero samassa tarrassa missä oli diagrammi tehoista ja luki myös 320hp, saab 9-5 '00 jne..
Sit lähdin testaamaan niin auto oli arviolta n. 190-200 hp omien kokemuksien perusteella. Se myös röpötti/putputti jonkun verran. Päätin silti tehdä kaupat ja ottaa riskin koska oletin että kyseessä todennäkösesti pieni vika.
Tämän hetken tilanne on sellainen että olen testannut autoon näitä ehjiä osia mun toisesta femmasta jossa kaikki toimii:
-sytytyskasetti
-uudet tulpat
-bensapumppu
-kaasuläppäkotelo
-magneettivena
-Evap-vena
-uusin kaikki alipaineletkut magneettiventtiilistä
Takaiskuventtiili (läppäkotelolta lähtevä)
Noiden jälkeen testasin mäntien paineet, nii oli mahtavat paineet- n
15-16 bar väliltä. Sitten tuntui ecun sekoilu jäävän viimeiseksi vaihtoehdoksi.
-ecun vaihto ja paritus. Nyt autossa vakiosofta. Auto alkoi tuntumaan ihan ok:lta. Silti jonkin verran röpöttävä mut kelpaava just ja just.
Sitten aloin miettimään taas tehojen puolta mahdollisesti tulevaa softaamista korkeisiin tehoihin (260-300hp). Päätin testata turbon kunnon sillä legendaarisella että irroitin keskimmäisen letkun ja lähdin koeajolle tutkimaan turbon kuntoa. Auto alkoikin ahtamaan n. 1,5 bar parhaimmillaan! Eli jippii, turbo kunnossa!
Noh, kunhan auto lämpeni niin ei antanut enää ahtaa 0,8 baria enempää ja kovalla kaasunpainalluksella auto taas röpöttää ja putputtaa kuin viimeistä päivää. Jos esim. Kolmosvaihteella painaa kaasun pohjaan niin siinä vaiheessa kun pitäis alkaa ahtamaan nii turbonpainemittarin viisari alkaa tärisemään, auto putputtaa ja pörisee, kunnes päästää kaasun niin yleensä pakoputkessa räjähtää niinkuin joku ammuttais.
Ne kerrat kun auto antaa kiihdyttää ilman röpinää, se alkaakin tekemään fuel cuttia eli pää tuulilasiin-tekniikkaa..
Nyt turhauttaa. Itellä ja lähikorjaamollakin on kaikki ideat loppu. Keksiskö joku täällä mistä ihmeen helv3tistä vois olla kysymys?
Eli kyseessä on auto minkä ostin liikkeeltä n. Kuukausi sitten. Auton piti olla n. 320hp "stage 4"-softalla. Siinä sitten nopeesti silmäilin kaikki läpi mitä ehdin niin autossa näytti olevan valmiudet tehoille (jumalaton turbo, 3" putkisto siitä eteenpäin, king cobra, iso lisäjäähdytin ja mitä vielä) ja noiden ohella oletin että varmasti järeämpi kytkinlevykin.. myös hansikaslokerosta löyty ikäänkuin penkitystodiste jossa oli kyseisen auton rekisterinumero samassa tarrassa missä oli diagrammi tehoista ja luki myös 320hp, saab 9-5 '00 jne..
Sit lähdin testaamaan niin auto oli arviolta n. 190-200 hp omien kokemuksien perusteella. Se myös röpötti/putputti jonkun verran. Päätin silti tehdä kaupat ja ottaa riskin koska oletin että kyseessä todennäkösesti pieni vika.
Tämän hetken tilanne on sellainen että olen testannut autoon näitä ehjiä osia mun toisesta femmasta jossa kaikki toimii:
-sytytyskasetti
-uudet tulpat
-bensapumppu
-kaasuläppäkotelo
-magneettivena
-Evap-vena
-uusin kaikki alipaineletkut magneettiventtiilistä
Takaiskuventtiili (läppäkotelolta lähtevä)
Noiden jälkeen testasin mäntien paineet, nii oli mahtavat paineet- n
15-16 bar väliltä. Sitten tuntui ecun sekoilu jäävän viimeiseksi vaihtoehdoksi.
-ecun vaihto ja paritus. Nyt autossa vakiosofta. Auto alkoi tuntumaan ihan ok:lta. Silti jonkin verran röpöttävä mut kelpaava just ja just.
Sitten aloin miettimään taas tehojen puolta mahdollisesti tulevaa softaamista korkeisiin tehoihin (260-300hp). Päätin testata turbon kunnon sillä legendaarisella että irroitin keskimmäisen letkun ja lähdin koeajolle tutkimaan turbon kuntoa. Auto alkoikin ahtamaan n. 1,5 bar parhaimmillaan! Eli jippii, turbo kunnossa!
Noh, kunhan auto lämpeni niin ei antanut enää ahtaa 0,8 baria enempää ja kovalla kaasunpainalluksella auto taas röpöttää ja putputtaa kuin viimeistä päivää. Jos esim. Kolmosvaihteella painaa kaasun pohjaan niin siinä vaiheessa kun pitäis alkaa ahtamaan nii turbonpainemittarin viisari alkaa tärisemään, auto putputtaa ja pörisee, kunnes päästää kaasun niin yleensä pakoputkessa räjähtää niinkuin joku ammuttais.
Ne kerrat kun auto antaa kiihdyttää ilman röpinää, se alkaakin tekemään fuel cuttia eli pää tuulilasiin-tekniikkaa..
Nyt turhauttaa. Itellä ja lähikorjaamollakin on kaikki ideat loppu. Keksiskö joku täällä mistä ihmeen helv3tistä vois olla kysymys?
Saab 9-5 2.3t vakio '98
Saab 9-5 2.3t viritysprojekti '00
Saab 9-5 2.3t viritysprojekti '00
Re: Nyt tarvitaan true heroa keksimään vika!
Jos vakioasoftalla nyt ajat ja suuttimet, ahdin jne jotain muuta kuin vakiot niin eihän se voi toimia kunnolla.
Oliko vanhaa softaa luettu ja varmistettu että on varmasti tuo stage4 ja mikä (bensa, etanoli) ja muuten katsottu ettei mitään koodeja löydy muistissa?
Ps. Immu tai lambda väsähtäny?
Oliko vanhaa softaa luettu ja varmistettu että on varmasti tuo stage4 ja mikä (bensa, etanoli) ja muuten katsottu ettei mitään koodeja löydy muistissa?
Ps. Immu tai lambda väsähtäny?
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Nyt tarvitaan true heroa keksimään vika!
Niin, onhan se niinkin mut siks takerruin ongelmaan koska oireet on just samanlaiset kuin sillä edellisellä softalla.
Kyllä, ne tarkistettiin ja korjaamolla sanoivat ettei yhtään vikakoodia ole muistissa. Etanolisofta se oli kyllä.
Mutta kiitos vinkeistä! Ilmamassamittari siis vaihettiin kans, mutta seuravaaks koitankin lambdaa vaihella!
Kyllä, ne tarkistettiin ja korjaamolla sanoivat ettei yhtään vikakoodia ole muistissa. Etanolisofta se oli kyllä.
Mutta kiitos vinkeistä! Ilmamassamittari siis vaihettiin kans, mutta seuravaaks koitankin lambdaa vaihella!
Saab 9-5 2.3t vakio '98
Saab 9-5 2.3t viritysprojekti '00
Saab 9-5 2.3t viritysprojekti '00
-
- "Hirsch"
- Viestit: 739
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
Re: Nyt tarvitaan true heroa keksimään vika!
Eikös autoon pukata yleensä vakio softa kun se viedään liikkeeseen vaihtoon. Entinen omistaja osaisi varmaan kertoa.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Re: Nyt tarvitaan true heroa keksimään vika!
Kannattaa kertoa mistäpäin Suomea olet, täältä klubilta löytyy aika monta kaveria jotka kyllä osaisivat antaa neuvoa näiden vehkeiden kanssa... Kristallipallosta on vaikea kertoa mikä ahdistaa..
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Re: Nyt tarvitaan true heroa keksimään vika!
Jos siinä oli oikea etanolisofta kiinni niin luulis olevan open sidkin avattu. Jotainhan sieltäkin näkee.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
-
- "Turbo"
- Viestit: 263
- Liittynyt: To Loka 23, 2014 17:40
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Nyt tarvitaan true heroa keksimään vika!
Vie nyt ihmeessä jollekin Saab-harrastajalle, joka tekee myös softauksia.
95% varmasti löytyy ongelman lähde samalla.
Paikkakunta näkyviin niin alkaa asia etenemään.
95% varmasti löytyy ongelman lähde samalla.
Paikkakunta näkyviin niin alkaa asia etenemään.
9-5 2.3T 2002 Vector Biopower #6538
Re: Nyt tarvitaan true heroa keksimään vika!
Tässä tapauksessa liike vain kehuskeli tehoilla joita ei ollut pahemmin. Joo oli siinä edellisessä softassa avattu sid mut en osannut sitä niin hyvin "lukea" perusjutut vaan (ahtopaineet ja vikakoodit..)
Mutta joo, hyvä pointti että varmasti softaajat ovat perehtyneet enemmän näihin ongelmiin! Sanonkin heti tässä että Pietarsaaressa asun ja päivitän sen myös nyt
Muuten, tietääkö joku tekeekö jcarlson vielä softia Vaasassa?
Mutta joo, hyvä pointti että varmasti softaajat ovat perehtyneet enemmän näihin ongelmiin! Sanonkin heti tässä että Pietarsaaressa asun ja päivitän sen myös nyt
Muuten, tietääkö joku tekeekö jcarlson vielä softia Vaasassa?
Saab 9-5 2.3t vakio '98
Saab 9-5 2.3t viritysprojekti '00
Saab 9-5 2.3t viritysprojekti '00
Re: Nyt tarvitaan true heroa keksimään vika!
JC asustaa nykyään Uumajassa, mutta Vaasasta löytyy yhteistyökumppani, VN-Dyno.
Kokkolastakin voi löytyä softausapua, kysäseppä nimimerkiltä G-mies. Yhteystiedot löytyy helpoiten foorumin käyttäjähaulla.
Kokkolastakin voi löytyä softausapua, kysäseppä nimimerkiltä G-mies. Yhteystiedot löytyy helpoiten foorumin käyttäjähaulla.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Nyt tarvitaan true heroa keksimään vika!
Jotain trikkiä on pitänyt suutinten kanssa tehdä, jotta tehot on saatu noinkin korkeiksi. Jos pukkasit ecuun vakio softan, saattaa suutinvakiot olla väärin. Stage 4 tehoihin tarvitaan bensapumpun lisäksi joko isommat suuttimet tai bensapaineen säätimen vaihto isommalla paineella toimivaksi tai olemassaolevan litistäminen ruuvipenkissä. Näistä kaikista vaihtoehdoista kertoisi se suutinvakio siinä softassa joka on ollut paikallaan autossa penkityksen aikaan.
Nyt sitten seuraakin hankalat kysymykset:
Oliko autossa paikallaan se ecu+softa, millä teholukemat on penkitetty?
Oliko siinä softassa vakiosta poikkeava suutinvakio?
Onko autossa vakiot vai jotkin muut suuttimet?
Onko bensapainetta nostettu vakiosta?
Nyt sitten seuraakin hankalat kysymykset:
Oliko autossa paikallaan se ecu+softa, millä teholukemat on penkitetty?
Oliko siinä softassa vakiosta poikkeava suutinvakio?
Onko autossa vakiot vai jotkin muut suuttimet?
Onko bensapainetta nostettu vakiosta?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Nyt tarvitaan true heroa keksimään vika!
okei kiitos vinkistä, pitääpä kysellä tolta G-mieheltä!
Ainiin, unohin kokonaan mainita suutinten tarinan. Eli tarkistin niin siinä oli kyllä ne ruskeat suuttimet eli vakiot boschit. Mutta nekin osoittautu vaihtamisella ehjiksi. Mutta paineensäädintä en ole vielä vaihtanut kun ajattelin että ne ei hajoa kovin helposti?
Mutta kysymyksiin vastaan että;
todennäköisesti sama softa oli autossa ei huoltokirjaa, vaan kasa kuitteja mukana mutta ei softaamisesta tms.
softan suutinvakiota en tiedä mutta vakiot suuttimet oli.
bensanpaineestakaan en tiedä.
Ainiin, unohin kokonaan mainita suutinten tarinan. Eli tarkistin niin siinä oli kyllä ne ruskeat suuttimet eli vakiot boschit. Mutta nekin osoittautu vaihtamisella ehjiksi. Mutta paineensäädintä en ole vielä vaihtanut kun ajattelin että ne ei hajoa kovin helposti?
Mutta kysymyksiin vastaan että;
todennäköisesti sama softa oli autossa ei huoltokirjaa, vaan kasa kuitteja mukana mutta ei softaamisesta tms.
softan suutinvakiota en tiedä mutta vakiot suuttimet oli.
bensanpaineestakaan en tiedä.
Saab 9-5 2.3t vakio '98
Saab 9-5 2.3t viritysprojekti '00
Saab 9-5 2.3t viritysprojekti '00
Re: Nyt tarvitaan true heroa keksimään vika!
Tuota noin en kyllä ymmärrä miten etanolilla vakiosuuttimilla voisi edes tuohon 320hv päästä kun bensallakin taitaa olla vaatimus edes sinne 300hv tasolle jo pykälää isommat.
Itse en kengittelis ennekuin saanu selvyyden raudan ja softan yhteensopivuudesta, jos soppa ei riitä rautaan nähden (etenkin bensalla ajaessa) niin voi käydä ikävästi.
Itse en kengittelis ennekuin saanu selvyyden raudan ja softan yhteensopivuudesta, jos soppa ei riitä rautaan nähden (etenkin bensalla ajaessa) niin voi käydä ikävästi.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01