Kaikki remontit itse tehnyt tuossa pihalla AsennekysymyksiäKunnioitettava suoritus vaihtaa tuo jakopää autotallin lattialla. Minulla oli käytössä 2- pilarinostin ja muutakin korjaamo kamaa,
silti sai näperellä ihan himoonsa.
9-5 jakopään huolto
Re: 9-5 jakopään huolto
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: 9-5 jakopään huolto
No joo varmaan sitäkin, aikoinaan Miniin vaihdettiin moottoria -15 asteen pakkasessa pihalla. Nyt ikää tullut lisää eikä lattialla puljaaminen oikein innosta.
Saapilla 1987.........
Re: 9-5 jakopään huolto
Eläkkeellä olevan työkaverini tyttärenpojan purkausta lainatakseni: "V-tun p-ska mopo!"
Auto aamulla jakopään hoitoon niin josko se siitä alkaisi yhteiselo luonata.
Auto aamulla jakopään hoitoon niin josko se siitä alkaisi yhteiselo luonata.
2003 9-5 estate 2.0t automatic
Re: 9-5 jakopään huolto
Vein auton keskiviikkona Huittisiin Autokorjaamo Veljekset Mäkelä Oy:n hoteisiin. Jakopään remppa oli sovittu aloitettavaksi ensi viikon keskiviikkona mutta kuskaaminen sinne sopi paremmin allekirjoittaneelle tällä viikolla. Tänään soitettiin iltapäivällä josko tulisin hakemaan auton pois. Mä pelästyin, että siitä löytyi jokin isompi vika mutta kyse olikin vain siitä, että oli tullut väli johon Saab oli sopinut jo nyt. Jakopää, vesipumppu ja alapään laakerit tuli vaihdettua ja vaihteiston ohjelma päivitettyä. Hyvää palvelua tarjosivat Huittisissa alkuperäisosilla.
2003 9-5 estate 2.0t automatic
Re: 9-5 jakopään huolto
Veljekset Mäkelä Huittisissa on Saab-huolto, jonne autonsa voi viedä huoletta. Ihan kuin... tai siis siellä oikeasti ollaan kiinnostuneita työnlaadusta, huollettavista autoista ja niin, niistä asiakkaistakin.
Tämä ei ole maksettu mainos, olen vain erittäin tyytyväinen asiakas monen vuoden ajalta.
Tämä ei ole maksettu mainos, olen vain erittäin tyytyväinen asiakas monen vuoden ajalta.
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
Re: 9-5 jakopään huolto
Onko liian rohkeaa kysyä, paljonko kukkaro keveni?Finn kirjoitti:Vein auton keskiviikkona Huittisiin Autokorjaamo Veljekset Mäkelä Oy:n hoteisiin. Jakopään remppa oli sovittu aloitettavaksi ensi viikon keskiviikkona mutta kuskaaminen sinne sopi paremmin allekirjoittaneelle tällä viikolla. Tänään soitettiin iltapäivällä josko tulisin hakemaan auton pois. Mä pelästyin, että siitä löytyi jokin isompi vika mutta kyse olikin vain siitä, että oli tullut väli johon Saab oli sopinut jo nyt. Jakopää, vesipumppu ja alapään laakerit tuli vaihdettua ja vaihteiston ohjelma päivitettyä. Hyvää palvelua tarjosivat Huittisissa alkuperäisosilla.
Nopeaa toimintaa Veljekset Mäkelällä!
Nimimerkki: Olis kiva kertoa vaimolle, etten turhaan piehtaroinut öljylätkössä auton alla viikkoa
Edit. Ja toki kiinnostaisi kuulla muutenkin tilanteesta. Oliko traileri pelkkä varotoimenpide, vai oliko kone oikeasti ajokelvottomassa kunnossa? Laakerien vaihto pelkkä varotoimenpide? Mietin vaan, että oliko tuo ihan rutiini jakopääremppa, vai oliko siinä riski, että jotain oli pahasti vialla.
Re: 9-5 jakopään huolto
Osat (jakopää, vesipumppu, laakerit) ja työ teki mun tapauksessa yhteensä n. puolitoista tonnia.
Traileri oli puhdas puolivainoharhainen varotoimenpide ja laakerijumppa samaten kun kaikki oli siinä vaiheessa heillä valmiiksi framilla niin ei tarvitse niidenkään kuntoa pohtia. Nokkapelti pystyssä jakopään ääni oli jo melko rietas mutta pelti kiinni sitä ei kuullut autoon. Vanhoja osia en nähnyt mutta mm. ohjaimet olivat olleet finaalissa.
Vaan nyt kehrää . Nyt ajellaan lyhyttä öljynvaihtoväliä kunnes öljyt alkavat pysyä kirkkaina.
Traileri oli puhdas puolivainoharhainen varotoimenpide ja laakerijumppa samaten kun kaikki oli siinä vaiheessa heillä valmiiksi framilla niin ei tarvitse niidenkään kuntoa pohtia. Nokkapelti pystyssä jakopään ääni oli jo melko rietas mutta pelti kiinni sitä ei kuullut autoon. Vanhoja osia en nähnyt mutta mm. ohjaimet olivat olleet finaalissa.
Vaan nyt kehrää . Nyt ajellaan lyhyttä öljynvaihtoväliä kunnes öljyt alkavat pysyä kirkkaina.
2003 9-5 estate 2.0t automatic
Re: 9-5 jakopään huolto
Huittisissa olen minäkin muutamia kertoja Saabejani korjauttanut, en tosin jakopäätä. Ainakin kaikki on tullut aina kuntoon, eikä työn laadussa ole ollut valittamista.
Re: 9-5 jakopään huolto
Kiitos blobbo tästä ohjeesta sekä muutenkin hyvistä ohjeista ja kuvista. Olen pariinkin tonnariin joskus tämän toimenpiteen tehnyt, mutta nyt femman kohdalla on vaikeampi motivoitua kun toi työskentelytila vaikuttaa sen verran ahtaammalta. Mutta kai se on kohta pakko kun tuo rohina niin kovasti voimistuu.blobbo kirjoitti:Tässä suomenkielinen ohje: http://s000.tinyupload.com/index.php?fi ... 2874620096
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
-
- "Kaasari"
- Viestit: 13
- Liittynyt: Ke Huhti 15, 2020 01:03
Re: 9-5 jakopään huolto
Olisko täällä kiinnostuneita tekijöitä (jakopää) ja jos niin mihin hintaan?
-
- "Kaasari"
- Viestit: 13
- Liittynyt: Ke Huhti 15, 2020 01:03
Re: 9-5 jakopään huolto
Olisko täällä kiinnostuneita tekijöitä (jakopää) ja jos niin mihin hintaan? pelkän työn hintaa tiedustelen.
Re: 9-5 jakopään huolto
Jakopää remontti edessä. Kaipailisin hyviä vinkkejä ennenkuin alan ropaamaan. Ilmeisesti motonetin jakopääsarja on ihan kelpo?
Auto: 9-5 automaatti 2.3l vm2002.
Wis on kyllä apuna, mutta olisi kiva kuulla muiden kokeneiden neuvoja ja niksejä. Koskaan ole moottoria nostellut enkä siirrellyt joten tämä on aika kysymysmerkki, entä sitten saako remontin tehtyä ilman sylinterikantta iroittamatta? Eli venttiilikopasta seuraava koppa, ei se päällimmäinen. Entäs vauhtipyörän lukitseminen ?
Auto: 9-5 automaatti 2.3l vm2002.
Wis on kyllä apuna, mutta olisi kiva kuulla muiden kokeneiden neuvoja ja niksejä. Koskaan ole moottoria nostellut enkä siirrellyt joten tämä on aika kysymysmerkki, entä sitten saako remontin tehtyä ilman sylinterikantta iroittamatta? Eli venttiilikopasta seuraava koppa, ei se päällimmäinen. Entäs vauhtipyörän lukitseminen ?
Saab 9-5 2.3t (Aero konversio) -02
Re: 9-5 jakopään huolto
Ei tarvitse kantta irroittaa (koppa pitää tietysti irrottaa), mutta jakopään kotelon paikalleenlaitossa on oltava tarkkana, että tulee tiivis (kotelon ja kannen liitos). Lukitsin kyllä vauhtipyörän, mutta en tiedä onko pakko. Tein pellinpalasta työkalun, joka meni hammaskehän pariin hammasväliin ja ruuvilla vaihteiston kiinnitysreikään. Tein OG-kolkkiin ja siinä piti irrottaa moottorin etupuolen tuet, jotta konetta sai kammettua 5 cm kuskin puolen suuntaan. Sitten kotelo mahtui menemään kampiakselin pään ohi paikalleen. Kone tuettuna ylhäältä (siis roikkui). Suurin työ oli purkaa kaikki irti, mikä oli kiinni (jakopään) kotelossa - ahdasta tietysti on.
Joku muu osaa varmaan vielä kertoa, kuinka paljon femmassa pitää siirtää konetta vasemmalle - joka sentti tuo tietysti lisää työtilaakin.
Ei muuta kun tekemään
Joku muu osaa varmaan vielä kertoa, kuinka paljon femmassa pitää siirtää konetta vasemmalle - joka sentti tuo tietysti lisää työtilaakin.
Ei muuta kun tekemään
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: 9-5 jakopään huolto
Tiedä nykyisistä mutta joskus niissä oli huonolaatuisia kiristimiä.
9-5 2.3tA -00 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
Re: 9-5 jakopään huolto
Riippuu miten halua tehdä tuon jakopään vaihdon ja mitä kalustoa on käytössä...Mulpery kirjoitti: ↑Pe Loka 08, 2021 08:23Jakopää remontti edessä. Kaipailisin hyviä vinkkejä ennenkuin alan ropaamaan. Ilmeisesti motonetin jakopääsarja on ihan kelpo?
Auto: 9-5 automaatti 2.3l vm2002.
Wis on kyllä apuna, mutta olisi kiva kuulla muiden kokeneiden neuvoja ja niksejä. Koskaan ole moottoria nostellut enkä siirrellyt joten tämä on aika kysymysmerkki, entä sitten saako remontin tehtyä ilman sylinterikantta iroittamatta? Eli venttiilikopasta seuraava koppa, ei se päällimmäinen. Entäs vauhtipyörän lukitseminen ?
Teimme (minä + Veli) tuon rempan WIS "moottori autossa" ohjeen mukaan, seli sen vaikeamman kautta. Sulle varmaan käy nää ohjeet: https://saabwisonline.com/c5/wis/9-5/20 ... in-in-car/
Ahtaat on paikat. Tarvitset palkkimallisen moottorituen+sen ketjut ja mielikuvitusta miten ja mistä moottoria nostaa, sekä ehkä ylimääräistä terästankoa (kuten meillä) yms. Mutta onnistuu se, kyl!
Se jakopään koppa tulee sieltä irti tietyssä "kulmassa" kun konetta on kammettu ylä- ja sivu (kuskinpuoli) suunnassa tarpeesi. Tässä tärkein on varmaan koneen nostokulma (kartturi korkeammalla) ja että kone on tarpeeksi kammettu kuskin puolelle, koska sen kopan uloskampaminen oli "operaatio" mutta takasin se "lopsahti" melkein kuin itsestään - tässä kohtaa konetta oli kammettu vähän joka suuntaan siinä välissä...
Erikoistyökaluja (paitsi se vinka jota tarvitaan myös öljypohjan vaihdossa) ei tarvittu - vaan näppärät ja pienet sormet... Me tehtiin vaihto nosturilla ja moottorituella - autoa sai ajaa ylös ja alas monta, monta kertaa ja moottoria käännellä sivusuunnassa monta kertaa... Siis tuon ohjeen mukaanhan se motti on käytännössä kokonaan irti korista / apurungosta.
Veli yritti hifistellä ja tehdä semmosen kampuran lukon - ei onnistunut kunnolla automaattiin - eli hyvään lopputuolokseen pitäis varmaan olla alkuperäinen työkalu - onnistuu se ajoitus myös ilman lukitustakin. Pitää vaan muistaa laittaa markkeritussillä merkki sinne kampuran akselille/pyörälle... ja pyöräyttää moottoria muutama kerta uusilla kaluilla jotta näkee, että ajoitus on kaikissa merkeissä kohdallaan. BTW, ne nokka-akselien pultit on sitten todella tiukassa, tai siis ainakin mulla oli´- homassa auttaa kun on kaksi käsiparia vääntämässä - tai ehkä joku vetäis pultterilla.
Jos nyt lähtisin tekemään uuvestaan, niin varmaan tiputtaisin apurungon (ja koneen) alas ja tekisin "kone irti autosta". Tähän tietysti tarvitaan nosturia yms. Samalla vaihtais ne puslat, tsekkais ohjaustehostimen putkien kunnon, ja vaihtas... yms. Jotka sitten tehtiin tuon jakopään rempan jälkeen
Nyt sitten menee mutulle - itse ostin tuon Motonetin 25-6386 sarjan, se on kuitenkin genuiinin tekemä - nyt sitten kymysys on onko tuo genuiini parempi - sama - vai huonompi kun se "halpis' sarja jota samasta putiikista saa... Ja Toinen kymysys - jotkut vaihtaa kiristimen uuteen, kuten tein, toiset jatkaa vanhalla - kumpi parempi,,, ?
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86