Mulpery kirjoitti: ↑Pe Loka 08, 2021 08:23
Jakopää remontti edessä. Kaipailisin hyviä vinkkejä ennenkuin alan ropaamaan. Ilmeisesti motonetin jakopääsarja on ihan kelpo?
Auto: 9-5 automaatti 2.3l vm2002.
Wis on kyllä apuna, mutta olisi kiva kuulla muiden kokeneiden neuvoja ja niksejä. Koskaan ole moottoria nostellut enkä siirrellyt joten tämä on aika kysymysmerkki, entä sitten saako remontin tehtyä ilman sylinterikantta iroittamatta? Eli venttiilikopasta seuraava koppa, ei se päällimmäinen. Entäs vauhtipyörän lukitseminen ?
Riippuu miten halua tehdä tuon jakopään vaihdon ja mitä kalustoa on käytössä...
Teimme (minä + Veli) tuon rempan WIS "moottori autossa" ohjeen mukaan, seli sen vaikeamman kautta. Sulle varmaan käy nää ohjeet:
https://saabwisonline.com/c5/wis/9-5/20 ... in-in-car/
Ahtaat on paikat. Tarvitset palkkimallisen moottorituen+sen ketjut ja mielikuvitusta miten ja mistä moottoria nostaa, sekä ehkä ylimääräistä terästankoa (kuten meillä) yms. Mutta onnistuu se, kyl!
Se jakopään koppa tulee sieltä irti tietyssä "kulmassa" kun konetta on kammettu ylä- ja sivu (kuskinpuoli) suunnassa tarpeesi. Tässä tärkein on varmaan koneen nostokulma (kartturi korkeammalla) ja että kone on tarpeeksi kammettu kuskin puolelle, koska sen kopan uloskampaminen oli "operaatio" mutta takasin se "lopsahti" melkein kuin itsestään - tässä kohtaa konetta oli kammettu vähän joka suuntaan siinä välissä...
Erikoistyökaluja (paitsi se vinka jota tarvitaan myös öljypohjan vaihdossa) ei tarvittu - vaan näppärät ja pienet sormet... Me tehtiin vaihto nosturilla ja moottorituella - autoa sai ajaa ylös ja alas monta, monta kertaa ja moottoria käännellä sivusuunnassa monta kertaa... Siis tuon ohjeen mukaanhan se motti on käytännössä kokonaan irti korista / apurungosta.
Veli yritti hifistellä ja tehdä semmosen kampuran lukon - ei onnistunut kunnolla automaattiin - eli hyvään lopputuolokseen pitäis varmaan olla alkuperäinen työkalu - onnistuu se ajoitus myös ilman lukitustakin. Pitää vaan muistaa laittaa markkeritussillä merkki sinne kampuran akselille/pyörälle... ja pyöräyttää moottoria muutama kerta uusilla kaluilla jotta näkee, että ajoitus on kaikissa merkeissä kohdallaan. BTW, ne nokka-akselien pultit on sitten
todella tiukassa, tai siis ainakin mulla oli´- homassa auttaa kun on kaksi käsiparia vääntämässä - tai ehkä joku vetäis pultterilla.
Jos nyt lähtisin tekemään uuvestaan, niin varmaan tiputtaisin apurungon (ja koneen) alas ja tekisin "kone irti autosta". Tähän tietysti tarvitaan nosturia yms. Samalla vaihtais ne puslat, tsekkais ohjaustehostimen putkien kunnon, ja vaihtas... yms. Jotka sitten tehtiin tuon jakopään rempan jälkeen
Nyt sitten menee mutulle - itse ostin tuon Motonetin 25-6386 sarjan, se on kuitenkin genuiinin tekemä - nyt sitten kymysys on onko tuo genuiini parempi - sama - vai huonompi kun se "halpis' sarja jota samasta putiikista saa...
![Surprised :o](./images/smilies/icon_surprised.gif)
Ja Toinen kymysys - jotkut vaihtaa kiristimen uuteen, kuten tein, toiset jatkaa vanhalla - kumpi parempi,,, ?