900 T8 KYLMÄKÄYNNISTYS EI ONNISTU

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
macro
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Helmi 22, 2005 17:07
Paikkakunta: Turku

900 T8 KYLMÄKÄYNNISTYS EI ONNISTU

Viesti Kirjoittaja macro »

Elikkä auto on saab 900 turbo 8v vm.86
-Ongelmana on ettei auto käynnisty kylmänä. tai jos käynnistyy sammuu alle puolen minuutin, ikäänkuin tukehtuisi, tulpat aivan märät. Kuivattaessani tulppia kokeilin myös kipinöitä, hyvin loimotti. Muttei käynnistynyt sama operaatio uudelleen, eikä käynnisty SAANEE POLTTOAINETTA VÄÄRÄSSÄ SUHTEESSA ILMAAN NÄHDEN?
On vaihdettu virtajohdot + pyörijä+tulpat NGK 7....
CO arvo oli mittauksessa 2,6, puristuspaineet olivat sylintereissä 10:1
-Jos auto on ollut piuhan päässä se käynnistyy, mutta ei käy kunnolla ennen kuin koneen lämpömittari näyttää vihreää.
Merkkihuollosta ehdotettiin poistamaan kylmäkäynnistyssuutin käytöstä, jos olisi lähtenyt käyntiin, ohjauspaineventtiili olisi ollut sökö, tokaksi suuttimien polttoaineen hajonta (en vielä tehnyt)
Jotenkin ongelman täytyy liittyä kylmäkäynnistyksen laitteisiin??
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1851
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Mulla oli -86 900i:ssä kylmäkäynnistyssuutin sökönä.
Eli kylmäkäynnistyksissä haisi aivan jumalattomasti bensa ja kasteli tulpat aina. Kun vaihdon toisen kylmäkäynnistyssuuttimen niin pelasi täydellisesti.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Kylmäkäynnistysventtiililtä(kaasuläppäkotelossa oleva suutin) johto irti ja testaten..(voi sahuuttaa pitkään/ei käynnisty ilman kaasua).. kun käynnistyy, niin miten toimii? Jos hyvin, niin vika kylmäkäynnistysventtiilissä tai sen ohjauspiirissä vika(lämpö/aikatunnistin).

Jollei toimi sen kummemmin, niin vika ohjauspainesäätimessä(johtoliittimen ja 2 bensaletkua sisältävä möykky termarin kupeella) edellyttäen että järjestelmäpaine pysyy OK.
Järjestelmäpaineen heitellessä on vaihtoehtoja oikeastaan vain pari, joko säätöventtiili määränsäätimen kupeessa bensapaluuletkun luona tai polttoainepumppu.



Henk.koht. epäilisin ohjauspainesäädintä ensimmäisenä... tai sitten siltä puuttuu sähköt ja bi-metalliliuska ei säädä paineita. Tämä selittäisi myös sen, että moottorin ollessa lämmin auto toimii(termarikopalta siirtyy lämpöä riittävästi ohj.painesäätimelle, joten lämmitys ei välttämätön).


Edit: Tarkista ohj.painesäät. tulevan virran lisäksi, että maadoitusjohdin on myös ehjä!
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

100% varmuudella ongelma on lämpöaikakytkin. n.50e motonetissä.

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7777
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
macro
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Helmi 22, 2005 17:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja macro »

Kuinka iso homma se lämpöaikakytkimen vaihto on? Olisiko jotain neuvoja sen vaihtamiseen, kun ei oo toi tekniikkapuoli vielä niin hyvin hallussa, mutta kyllä se tästä vähitellen.
Kiitokset jo etukäteen :D
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

tuomas kirjoitti:100% varmuudella ongelma on lämpöaikakytkin. n.50e motonetissä.

-tuomas-
Itseasiassa ei välttämättä...

Jokatapauksessa jos vika on tuossa, niin silloin ongelman tulee hävitä irrottamalla kylmäkäynnistinventtiilin tai lämpö/aikakytkimen johto joten on helppo varmistaa.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
macro
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Helmi 22, 2005 17:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja macro »

KOKEILUN TULOKSIA
Kylmäkäynnistinsuuttimeen ei tule jännitettä moottorin ollessa kylmä tai kuuma MITEN SUUTIN OIKEASTI TOIMII
-ohjauspaineen säätimelle tuli jännite n.13V
-Lisäilmaventtiili tässäkin jännite n.13 (vastus n.44ohm)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11633
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

macro kirjoitti:KOKEILUN TULOKSIA
Kylmäkäynnistinsuuttimeen ei tule jännitettä moottorin ollessa kylmä tai kuuma MITEN SUUTIN OIKEASTI TOIMII
-ohjauspaineen säätimelle tuli jännite n.13V
-Lisäilmaventtiili tässäkin jännite n.13 (vastus n.44ohm)
Ohjauspainesäätimelle ja lisäilmaluistille tulee jännitteensyöttö samasta piiristä kuin bensapumpulle. Aina kun bensapumpun rele vetää, myös nämä osat saavat jännitteen.

Lämpöaikakytkin vaikuttaa ainoastaan käynnistämiseen, lämpöaikakytkimellä on merkitystä ainoastaan sillä ajanjaksolla kun startti pyörii. Jos lämpöaikakytkimen mielestä moottori on kylmä startatessa, se käskee kylmäkäynnistyssuutinta antamaan lisäbensaa kunnes kone käynnistyy tai starttausyrityksen & lisäbensan maksimiaika tulee täyteen.

Sen jälkeen kun startti ei enää pyöri, rikastuksesta ja lisäilmasta vastaa ohjauspaineventtiili ja lisäilmaventtiili.

Kylmäkäynnistyssuuttimelle ei kuulu koskaan tulla jännitettä kun startti ei pyöri.

http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/ruisku99.gif
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=11096
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7777
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Lämpöaikakytkin toimii ainoastaan n. 8s
Kytkimen sisällä on vastus ja kun kärjet ovat kiinni tämä vastus kuumennetaan tämän 8s aikana.

Lämpöaikakytkin testataan kylmänä, yleimittarilla voidaan tarkastaa onko
yhteyttä, kuumana tätä yhteyttä ei sitten pitäisi olla.

Tarkasta myös piiripaine säätimen yhteys, siellä myös on vastuslanka.
Katso Warm up regulator.

http://www.auto-solve.com/mech_inj.htm#MFI10
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11633
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Ohjauspaineen säädin = ohjauspaineventtiili = Warm Up regulator.
Tuo piiripaineen säädinkin vielä tarkoittanee samaa, vaikkei kuulukaan täällä useinkäytettyyn sanastoon.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
macro
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Helmi 22, 2005 17:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja macro »

Nyt on taas saabbi kunnossa vika oli lämpöaikakytkimessä. Vaihdettiin se ja nyt lähtee auto taas hyvin käyntiin ja käynti on tasaista. Kiitokset kaikille avusta.
Vastaa Viestiin