900 T8 KYLMÄKÄYNNISTYS EI ONNISTU
900 T8 KYLMÄKÄYNNISTYS EI ONNISTU
Elikkä auto on saab 900 turbo 8v vm.86
-Ongelmana on ettei auto käynnisty kylmänä. tai jos käynnistyy sammuu alle puolen minuutin, ikäänkuin tukehtuisi, tulpat aivan märät. Kuivattaessani tulppia kokeilin myös kipinöitä, hyvin loimotti. Muttei käynnistynyt sama operaatio uudelleen, eikä käynnisty SAANEE POLTTOAINETTA VÄÄRÄSSÄ SUHTEESSA ILMAAN NÄHDEN?
On vaihdettu virtajohdot + pyörijä+tulpat NGK 7....
CO arvo oli mittauksessa 2,6, puristuspaineet olivat sylintereissä 10:1
-Jos auto on ollut piuhan päässä se käynnistyy, mutta ei käy kunnolla ennen kuin koneen lämpömittari näyttää vihreää.
Merkkihuollosta ehdotettiin poistamaan kylmäkäynnistyssuutin käytöstä, jos olisi lähtenyt käyntiin, ohjauspaineventtiili olisi ollut sökö, tokaksi suuttimien polttoaineen hajonta (en vielä tehnyt)
Jotenkin ongelman täytyy liittyä kylmäkäynnistyksen laitteisiin??
-Ongelmana on ettei auto käynnisty kylmänä. tai jos käynnistyy sammuu alle puolen minuutin, ikäänkuin tukehtuisi, tulpat aivan märät. Kuivattaessani tulppia kokeilin myös kipinöitä, hyvin loimotti. Muttei käynnistynyt sama operaatio uudelleen, eikä käynnisty SAANEE POLTTOAINETTA VÄÄRÄSSÄ SUHTEESSA ILMAAN NÄHDEN?
On vaihdettu virtajohdot + pyörijä+tulpat NGK 7....
CO arvo oli mittauksessa 2,6, puristuspaineet olivat sylintereissä 10:1
-Jos auto on ollut piuhan päässä se käynnistyy, mutta ei käy kunnolla ennen kuin koneen lämpömittari näyttää vihreää.
Merkkihuollosta ehdotettiin poistamaan kylmäkäynnistyssuutin käytöstä, jos olisi lähtenyt käyntiin, ohjauspaineventtiili olisi ollut sökö, tokaksi suuttimien polttoaineen hajonta (en vielä tehnyt)
Jotenkin ongelman täytyy liittyä kylmäkäynnistyksen laitteisiin??
Mulla oli -86 900i:ssä kylmäkäynnistyssuutin sökönä.
Eli kylmäkäynnistyksissä haisi aivan jumalattomasti bensa ja kasteli tulpat aina. Kun vaihdon toisen kylmäkäynnistyssuuttimen niin pelasi täydellisesti.
Eli kylmäkäynnistyksissä haisi aivan jumalattomasti bensa ja kasteli tulpat aina. Kun vaihdon toisen kylmäkäynnistyssuuttimen niin pelasi täydellisesti.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Kylmäkäynnistysventtiililtä(kaasuläppäkotelossa oleva suutin) johto irti ja testaten..(voi sahuuttaa pitkään/ei käynnisty ilman kaasua).. kun käynnistyy, niin miten toimii? Jos hyvin, niin vika kylmäkäynnistysventtiilissä tai sen ohjauspiirissä vika(lämpö/aikatunnistin).
Jollei toimi sen kummemmin, niin vika ohjauspainesäätimessä(johtoliittimen ja 2 bensaletkua sisältävä möykky termarin kupeella) edellyttäen että järjestelmäpaine pysyy OK.
Järjestelmäpaineen heitellessä on vaihtoehtoja oikeastaan vain pari, joko säätöventtiili määränsäätimen kupeessa bensapaluuletkun luona tai polttoainepumppu.
Henk.koht. epäilisin ohjauspainesäädintä ensimmäisenä... tai sitten siltä puuttuu sähköt ja bi-metalliliuska ei säädä paineita. Tämä selittäisi myös sen, että moottorin ollessa lämmin auto toimii(termarikopalta siirtyy lämpöä riittävästi ohj.painesäätimelle, joten lämmitys ei välttämätön).
Edit: Tarkista ohj.painesäät. tulevan virran lisäksi, että maadoitusjohdin on myös ehjä!
Jollei toimi sen kummemmin, niin vika ohjauspainesäätimessä(johtoliittimen ja 2 bensaletkua sisältävä möykky termarin kupeella) edellyttäen että järjestelmäpaine pysyy OK.
Järjestelmäpaineen heitellessä on vaihtoehtoja oikeastaan vain pari, joko säätöventtiili määränsäätimen kupeessa bensapaluuletkun luona tai polttoainepumppu.
Henk.koht. epäilisin ohjauspainesäädintä ensimmäisenä... tai sitten siltä puuttuu sähköt ja bi-metalliliuska ei säädä paineita. Tämä selittäisi myös sen, että moottorin ollessa lämmin auto toimii(termarikopalta siirtyy lämpöä riittävästi ohj.painesäätimelle, joten lämmitys ei välttämätön).
Edit: Tarkista ohj.painesäät. tulevan virran lisäksi, että maadoitusjohdin on myös ehjä!
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Itseasiassa ei välttämättä...tuomas kirjoitti:100% varmuudella ongelma on lämpöaikakytkin. n.50e motonetissä.
-tuomas-
Jokatapauksessa jos vika on tuossa, niin silloin ongelman tulee hävitä irrottamalla kylmäkäynnistinventtiilin tai lämpö/aikakytkimen johto joten on helppo varmistaa.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Ohjauspainesäätimelle ja lisäilmaluistille tulee jännitteensyöttö samasta piiristä kuin bensapumpulle. Aina kun bensapumpun rele vetää, myös nämä osat saavat jännitteen.macro kirjoitti:KOKEILUN TULOKSIA
Kylmäkäynnistinsuuttimeen ei tule jännitettä moottorin ollessa kylmä tai kuuma MITEN SUUTIN OIKEASTI TOIMII
-ohjauspaineen säätimelle tuli jännite n.13V
-Lisäilmaventtiili tässäkin jännite n.13 (vastus n.44ohm)
Lämpöaikakytkin vaikuttaa ainoastaan käynnistämiseen, lämpöaikakytkimellä on merkitystä ainoastaan sillä ajanjaksolla kun startti pyörii. Jos lämpöaikakytkimen mielestä moottori on kylmä startatessa, se käskee kylmäkäynnistyssuutinta antamaan lisäbensaa kunnes kone käynnistyy tai starttausyrityksen & lisäbensan maksimiaika tulee täyteen.
Sen jälkeen kun startti ei enää pyöri, rikastuksesta ja lisäilmasta vastaa ohjauspaineventtiili ja lisäilmaventtiili.
Kylmäkäynnistyssuuttimelle ei kuulu koskaan tulla jännitettä kun startti ei pyöri.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/ruisku99.gif
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=11096
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7777
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Lämpöaikakytkin toimii ainoastaan n. 8s
Kytkimen sisällä on vastus ja kun kärjet ovat kiinni tämä vastus kuumennetaan tämän 8s aikana.
Lämpöaikakytkin testataan kylmänä, yleimittarilla voidaan tarkastaa onko
yhteyttä, kuumana tätä yhteyttä ei sitten pitäisi olla.
Tarkasta myös piiripaine säätimen yhteys, siellä myös on vastuslanka.
Katso Warm up regulator.
http://www.auto-solve.com/mech_inj.htm#MFI10
Kytkimen sisällä on vastus ja kun kärjet ovat kiinni tämä vastus kuumennetaan tämän 8s aikana.
Lämpöaikakytkin testataan kylmänä, yleimittarilla voidaan tarkastaa onko
yhteyttä, kuumana tätä yhteyttä ei sitten pitäisi olla.
Tarkasta myös piiripaine säätimen yhteys, siellä myös on vastuslanka.
Katso Warm up regulator.
http://www.auto-solve.com/mech_inj.htm#MFI10
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#