Katsastukseen --> päästöt?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Katsastukseen --> päästöt?

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Pitkällisen ja tuskallisen pelti projektin jälkeen olisi leimaan menossa. Kaikki on reilassa ja tsekattu... paitsi... päästöt.

siinä on peltihommien kuvii + muitakin
http://osonet.pointclark.net/saab/
Kuvista ei näe:
Alatukivarret edessä (Oikea puoli oli jo irti, vasen oli varttii vaille irti). Runkopalkit jotka tulee moottorin alta, jousen lautanen, olemattomat pohjaus kumit.

Eikös niitä päästöjä saa säädettyä jostain, meinaan että jos menee vähän yli ni ruuvilla säätää takaspäin?
Lambdaa ei ole, kun OG900 -84vm T16 LHtronic on kyseessä?
Auto on ensimmäistä vuotta minulla, ja ei oikein ole kerennyt tutkia että miten se toimii. Noloa ajaa leimaan ja huomata että kultsi Sabrinan:D pästöt on liian isot

[OT]
Ja prkl TÄNÄÄN olisi PsSh kokous Nesteellä.. Pakkokai ottaa mutsin toiota.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Joo ilmammassamittarin kyljessä on säätöpotikka. Myötäpäivään kiertämällä rikkaammalle ja vastapäivään laihemmalle. Säätö on aika hidas.
Aki Peltola #1132
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8098
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Katsastukseen --> päästöt?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

DIggItaLLr kirjoitti:...Noloa ajaa leimaan ja huomata että kultsi Sabrinan:D pästöt on liian isot.....
No aja johonkin nyrkkipajalle päästömittaukseen, maksaa n. 10-20€. Ota ruuvari mukaan, niin saat säädöt kohdilleen :) Sitten vaan päästötodistus mittauksesta ja katsastukseen Saappia tarjoomaan :D
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Jaa

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Kävi kylä mielessä, siinä jopa säästää. Kun nyrrkipajajn Keijo Kangisto mittaa päästöt ja printtaa lapunkin vielä. Säästää pitkän pennin
katsatuksessa.
Mutta kun, Ei oikein kerkeä. Tarttee auton samantien
Joo ilmammassamittarin kyljessä on säätöpotikka. Myötäpäivään kiertämällä rikkaammalle ja vastapäivään laihemmalle. Säätö on aika hidas.
Onko se potikka siinä kyljessä näkösällä, vai pitääkö availla jotain muoveja, Ei olisi kellään kuvii?, onko siellä useempikin ruuvi sekoittamassa?.
Seoksetko on se ainoa säätö, entäs CO arvo tms, mikäs se happi arvo on?
Mitä pitäisi miettii, vinkkejä kiitos.
Helpottaako jos "polttaa karstoja" suoralla:D? Tai pitkä tyhjäkäynti?. Auto on seissyt nyt 2kk, ilman mitään ajoa. Pitäiskö ajaa lenkki ennen leimaa tms??
tnX

__________________
Porvoon Saabisti
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11633
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jaa

Viesti Kirjoittaja jus »

DIggItaLLr kirjoitti:Onko se potikka siinä kyljessä näkösällä, vai pitääkö availla jotain muoveja, Ei olisi kellään kuvii?, onko siellä useempikin ruuvi sekoittamassa?.
Ei ole muita kuin yksi ruuvi. Suorapäinen lyhytvartinen ruuvari. Ruuvi voi olla peitetty tulpalla. Siinä se on johtoliittimen vieressä. Laitoit kuvaan kameran hihan siihen kohtaan, niin ei näy. Kyllä se ruuvi löytyy siellä korjaamolla missä pakokaasumittarikin on.

Kuva
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Arvoista

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

O2-arvo osoittaa, onko ongelmia pakopuolella; palanutta pakoventtiiliä, vuotoa pakoputkistossa tms. Kyllähän päästömittaukseen kannattaa ehdottomasti mennä lämpimällä, miltei kuumalla koneella - tällöin kaikki vuotoja mahd. aiheuttavat välykset ovat kiinni jne.

Kyllä käynti asiantuntevalla Saab-pajalla olisi nyt oikea tapa edetä. Vaarahan on, että kone käy liian laihalla seoksella (=selvästi tehoton, vie bensaa) jolloin kunnolla "kengitettäessä" on vaarana männän palaminen tai muut ikävät vauriot. Kun seos on oikein, T16 on oikein kiva ajettava; tehoa löytyy kummasti lisää :)
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Palaneet pakoventtiilit näkyy heti hc-arvon hyppäämisenä taivaaseen. Samoin sytkäongelmat nostaa arvoa.

Mulla ei koskaan oo ollu mitään ongelmaa päästöjen kanssa samanlaisessa moottorissa. ;)
Aki Peltola #1132
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

nooh

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Nooh, parempi maalaa piruja seinille, ku kattoo miten ruususta tippuu terälehdet.

Toivottavasti se menee nyt "heittämällä" läpi, viime kerralla kun ei läpi päästänyt. J
arrut, valot, iskarit, yms kaikki tekninen oli oikein hyvää. Ei ollu edes lähellä mitään ala-arvoja, sitten se nyyhkyttely alko kun ajettiin nosturi halliin:
Ei saanu pakokaasuarvoja, putki vuoti pikkasen. O2 arvot oli jotain 15:D.
Ja sitten kun se nostettiin ilmaan se auto. huhhuh.. varmaan 20 kiloo ruostetta naputti irti siinä. Eisen nyt ihan NIIIN huonossa kunnossa pitäny olla.
Kun ostin, oli vain ala-tukivarren kiinnike huonossa hapessa, leimasta oli menny ilmaan mitään kummempaa. Ja nyt vuodessa sitten... huhhuh.
Eipä hirveesti maksanukkaan. Tosin nytten rupeen olemaan aika lähellä "hyväpeltisen" auton hinta haarkukkaa...
Kuka väitti että auto harrastus ilmainen olisi :D

Kiitos vinkeistä
___________________
Porvoo Saabisti
Vastaa Viestiin