Etujousien pituus 900i 16 vm.1991
Etujousien pituus 900i 16 vm.1991
Moi, Alan pikkuhiljaa entisöimään 900i 16 Special- autoa vm.1991. Auto on tilattu aikoinaan runsailla lisävarusteilla mm. kattoluukku, alustasarja jne. Nyt ongelmana on tietää, mitkä on oikeat jouset autoon? Vähän aikaa sitten toinen etujousi katkesi ja siihen "kylän autokorjaamo" vaihtoi etujouset. Nyt auto kulkee keula pystyssä. Käsittääkseni auton alustasarja on ehkä ollut 25-30mm madallettu (ehkä Turbon alusta). Tutkin Swredspeedin- sivuja, mutta hankala tietää mikä olisi oikea jousi? Voisiko joku auttaa asiassa?
terv, V-P Linna
terv, V-P Linna
Re: Etujousien pituus 900i 16 vm.1991
Siis Speedparts- putiikista osia olen tutkinut
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Etujousien pituus 900i 16 vm.1991
tuskin vaparissa turbon alustaa ollut =lue madaltava tehtaalta lähtiessä. joten ostaisin uuden madallusarjan , minkäväriset jouset oli alla? toki jos alkuperäiset vm91 ni ruoste lienee raiskannu jo tehokkaasti.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Etujousien pituus 900i 16 vm.1991
Aikoinaan kun asensin 900GLs:ään turbon moottorin ei alustan rakentelussa viranomaiset edellyttäneet jousien vaihtoa, pelkät iskarit riitti. Lisäksi nyt työn alla olevissa 900c:ssä ja 900 Turbossa on kyllä silmällä ja viivottimella katstottuna juurikin samanlaiset etuujouset, joten rohkenen vahvasti epäillä että turboissa olisi ollut vakiona mitään madaltavia jousia. Lisähinnalla semmoiset on voinut hyvinkin saada.
Paljon halvemmalla pääset kun otat rälläkällä vakioista jousista (taikka niistä, mitkä on paikallaan) kierteen päästä ensin 5cm pätkän pois ja jouset takaisin paikalleen. Tällä toimenpiteellä kokemuksen mukaan keula laskee jo huomattavasti. Mikäli ei riitä niin uusiksi jouset irti, pari senttiä lisää ja uusi koe.
Älä vaan ota koko kierrosta! Sillä laskee jo aivan liikaa.
Mikäli alustaa on madallettu 25mm ja jousituksen rajoitinkumit on silti vakion mittaiset on kyyti aivan sairaan töksähtelevää eikä eteen jää joustovaraa ilman rajoitinkumia kuin sentti-kaksi. Voisiko tuollainen teelmä olla tehtaan tekemä? Tosin Saabin tapauksessa mistään ei parane yllättyä.
Paljon halvemmalla pääset kun otat rälläkällä vakioista jousista (taikka niistä, mitkä on paikallaan) kierteen päästä ensin 5cm pätkän pois ja jouset takaisin paikalleen. Tällä toimenpiteellä kokemuksen mukaan keula laskee jo huomattavasti. Mikäli ei riitä niin uusiksi jouset irti, pari senttiä lisää ja uusi koe.
Älä vaan ota koko kierrosta! Sillä laskee jo aivan liikaa.
Mikäli alustaa on madallettu 25mm ja jousituksen rajoitinkumit on silti vakion mittaiset on kyyti aivan sairaan töksähtelevää eikä eteen jää joustovaraa ilman rajoitinkumia kuin sentti-kaksi. Voisiko tuollainen teelmä olla tehtaan tekemä? Tosin Saabin tapauksessa mistään ei parane yllättyä.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Etujousien pituus 900i 16 vm.1991
Tää oli hyvä tietää!kimmoa kirjoitti:Paljon halvemmalla pääset kun otat rälläkällä vakioista jousista (taikka niistä, mitkä on paikallaan) kierteen päästä ensin 5cm pätkän pois ja jouset takaisin paikalleen. Tällä toimenpiteellä kokemuksen mukaan keula laskee jo huomattavasti. Mikäli ei riitä niin uusiksi jouset irti, pari senttiä lisää ja uusi koe.
Älä vaan ota koko kierrosta! Sillä laskee jo aivan liikaa.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1170
- Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Etujousien pituus 900i 16 vm.1991
Onko kukaan kokeillut laittaa balanssin säätöön vaikka jonku muun auton jousikumeja` Mersussa vissiin aika liki sama tuo kierrehalkaisija ? Niihin saa jousien kumeja montaa erilaista paksuutta .
Mites paksut nämä omat kumit on vaikka takana? Ite miettinyt jos noin sentinkin saisi lisää takapäähän kun vähä matalammalla se alustajousillakin on .
Mites paksut nämä omat kumit on vaikka takana? Ite miettinyt jos noin sentinkin saisi lisää takapäähän kun vähä matalammalla se alustajousillakin on .
900S(T5.5) M1991(KR)
Re: Etujousien pituus 900i 16 vm.1991
Aikoinaan kaverin kanssa korotettiin perää 10mm laittamalla alatukivarren päälle korotus rengas ja sitten päälle se alkuperäinen jousta vasten oleva kumiosa. Minulla korokerengas oli kumia ja kaverilla terästä. Molemmat toimi oikein hyvin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Etujousien pituus 900i 16 vm.1991
eli voidaanko todeta että esim jääkiekko toimii hyvin?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Etujousien pituus 900i 16 vm.1991
Halkaisija on isompi. Ei käy jääkiekko. Keskellä pitää olla aukko. Helpointa oli tosiaan tehdä se kumista omalta kohdalta. Otin originaalin kumin, piirsin muodon kumilevyyn ja leikkasin kaksi kakkaraa.
Ps. Kaveri korotti perän 240 Volvosta jääkiekoilla. Siinä jousi on eritavalla kiinni akselissa ja kiekko on oikein kätevä korotuspala.
Ps. Kaveri korotti perän 240 Volvosta jääkiekoilla. Siinä jousi on eritavalla kiinni akselissa ja kiekko on oikein kätevä korotuspala.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Etujousien pituus 900i 16 vm.1991
Tästä tulikin mieleen et käyttösatkun takajousia uusiessa oli alakumeissa sellaiset metalli lätkät , liekkö alkuperäiset?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1170
- Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Etujousien pituus 900i 16 vm.1991
Joo voishan sen tietty leikata kumilevystä kuten tuolla alempana laitoitkin .Mertmi kirjoitti:Aikoinaan kaverin kanssa korotettiin perää 10mm laittamalla alatukivarren päälle korotus rengas ja sitten päälle se alkuperäinen jousta vasten oleva kumiosa. Minulla korokerengas oli kumia ja kaverilla terästä. Molemmat toimi oikein hyvin.
Kävi vaan silmään kun tähtikeulaan noita kumeja saa muutamilla euroilla eripaksuuksia . Josko noista sitten saisi suoraan sopimaan ? On tuolla irtojouset satkusta niin otan mitat ja vaikka motonetilla pyydän myyjältä nähdä kumit , ostan jos ne mitat täsmää .
Saabin omat kumit tais olla vissiin aika uhuita ? Mersussakin joissakin jousikumeissa on tuo aukko keskellä, niin siitä hahmottelin mielessä , jotta vois soveltaa .
900S(T5.5) M1991(KR)
Re: Etujousien pituus 900i 16 vm.1991
Jos löydät sopivan kumin niin laita viesti tännekin, mistä sen sai ja millainen. Tuo keula pystyssä -kulkemisilmiö pitäisi saada kitkettyä pois ettei auto muistuta liikaa kansallispukuisten eläkeläisten käyttämiä autoja. Etujousten lyhentäminen ei ole oikein hyvä tapa sillä kulku muuttuu melko tökkiväksi. Ennemmin korottaisi perää sentin kaksi.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Etujousien pituus 900i 16 vm.1991
Ihan uteliaisuudesta kysyn, miten meno "tökkii" jos etujousia lyhentää?kimmoa kirjoitti:Jos löydät sopivan kumin niin laita viesti tännekin, mistä sen sai ja millainen. Tuo keula pystyssä -kulkemisilmiö pitäisi saada kitkettyä pois ettei auto muistuta liikaa kansallispukuisten eläkeläisten käyttämiä autoja. Etujousten lyhentäminen ei ole oikein hyvä tapa sillä kulku muuttuu melko tökkiväksi. Ennemmin korottaisi perää sentin kaksi.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Etujousien pituus 900i 16 vm.1991
Jousen vapaa joustoliike lyhenee ja kumi tulee aiemmin vastaan. Hommasta on käytännön kokemus 3:n auton myötä, kaikissa tapahtui sama. Ei tuon kyyti nyt toki vakionakaan mitään pehmyttä ole mutta jos jousia lyhentää niin että rajoitinkumin ja lautasen väliin ei edes sormi mahdu, on sama kun laittaisi koivuhalon pätkät jousien tilalle. Ehkä auttaa, jos kumia lyhentää samalla, mutta sitä en ole tähän mennessä tullut tehneeksi.
Lisäksi jousi jäykentyy lyhetessään.
Myös maavara on vakionakin niukka, lasketulla jousituksella onneton.
Lisäksi jousi jäykentyy lyhetessään.
Myös maavara on vakionakin niukka, lasketulla jousituksella onneton.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Etujousien pituus 900i 16 vm.1991
Mä oon tyytyväinen halpis madallusjousiin. Yhden "makkaran" verran lyhensin edestä kumia. Autosta tuli mikroautomainen kääntymään. Pitää ehkä käyttää suuntauksessa joa jaksaa
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659