Suuri moottoriöljy keskustelu

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1210
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Suuri moottoriöljy keskustelu

Viesti Kirjoittaja Saabatti » Ti Syys 19, 2017 16:39

29,95e oli New Life 0W-40 ja ESP Formula 5W-30 Tokmannin tarjouksessa.
Saab 9000 CSE 2.3t '97 Jubilee | Audi A6 1.9 TDI '03 | VW Passat 4motion 1.9 TDI '03
exät: Saab 9-5 2.0t '02 biopower, Saab 9-5 2.3tA '98, Saab 9-3 2.0t T5 '00

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 7919
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: Suuri moottoriöljy keskustelu

Viesti Kirjoittaja dimebak » Ti Syys 19, 2017 22:04

50€ on Halpa-hallissa 5 litran astia New lifeä. Ihan ok hintaista siihen nähden, että tulis öljyt hintoihin jos lähtis Kokkolasta hakeen Tokmannista tai Motonetista.

Eilen tarkistin pitkästä aikaa öljyt ja nyt oli vaihdossa tullut täyttöylitys syödyksi, siis joku reilu 5mm 6000km matkalla. Mitähän toi on öljynmäärässä? Paljonko tuossa 2004 vuosimallin koneessa on tuon min-max-väli; 0.5 vai 1 litran?

Edellisessä käyttökinnerissä GM:n dexos-öljy toimi ok mutta dexos2 muutti äänen peltiseksi räminäksi joten siinä vaihdoin öljyt Mobil 1 5W-50. Samalla öjynkulutus puolittui, n. 3l/10tkm johonkin 1.5l/10tkm ja käyntiääni hiljeni todella paljon. Olihan se tieten melkoista jänkkiä dexos2-öljyyn verrattuna mutta käyttöohjekirjan speksit täyttävää. Nooh, kuumapää nyt vähän heitti mutta sillä nyt ei taida olla väliä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

Avatar
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Re: Suuri moottoriöljy keskustelu

Viesti Kirjoittaja Iskariot » To Syys 21, 2017 17:06

dimebak kirjoitti:Eilen tarkistin pitkästä aikaa öljyt ja nyt oli vaihdossa tullut täyttöylitys syödyksi, siis joku reilu 5mm 6000km matkalla. Mitähän toi on öljynmäärässä? Paljonko tuossa 2004 vuosimallin koneessa on tuon min-max-väli; 0.5 vai 1 litran?
Litran verran se min-max tikussa on.

Hetken aikaa meni vasta öljyhyllyllä ihmetellessä kun en diisseliin löytänytkään tuttua ja turvallista Mobilin 0w-40 New Lifea. Olivat menneet nimeä muuttamaan ja liekö samalla hitusen itse öljyäkin? New Life on tuntunut tuolle 2.2 Tidille passelilta kun täydellä öljynvaihtovälilläkään ei öljyn taso tikussa montaa milliä laske eli en ala vaihtamaan eri öljyyn maksoi mitä maksoi.
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower

mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1539
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Suuri moottoriöljy keskustelu

Viesti Kirjoittaja mienkoiv » Ma Loka 16, 2017 07:33

Kyllä se niin kävi, että öljynkulutus laski 1000km:llä puoleen kun tempasin koneeseen 0w-40...Mobilia
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179

APS
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ma Heinä 27, 2015 12:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suuri moottoriöljy keskustelu

Viesti Kirjoittaja APS » Pe Marras 17, 2017 11:20

Tein kesällä RVS-käsittelyn. Laitanko seuraavassa vaihdossa sisään orkkisöljyä vai Motoxin RVS -öljyä? http://www.motonet.fi/fi/tuote/6000580/ ... -40-RVS-5L
9-3 SS MY04

Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1210
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Suuri moottoriöljy keskustelu

Viesti Kirjoittaja Saabatti » To Marras 23, 2017 19:58

Ooppelin edellinen omistaja uskoi vahvasti tuon Mobil ESP:n ehkäisevän dieselissä EGR:n tukkeutumista. Onko täällä samansuuntaisia kokemuksia/uskomuksia?

Ostin nyt kumminkin Eurol Dexos 2:ta.
Saab 9000 CSE 2.3t '97 Jubilee | Audi A6 1.9 TDI '03 | VW Passat 4motion 1.9 TDI '03
exät: Saab 9-5 2.0t '02 biopower, Saab 9-5 2.3tA '98, Saab 9-3 2.0t T5 '00

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 7919
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: Suuri moottoriöljy keskustelu

Viesti Kirjoittaja dimebak » Pe Marras 24, 2017 18:46

Enpä usko. Ihan samalla lailla sitä pitä edellisestä käyttökinneristä moottorin vikavalon ilmoittaessa käyttää irti ja Bräkleenillä puhdistaa. Mulla tosin on kokemusta vain GM dexos-, GM dexos2- ja Mobil 1 5W-50-öljyistä.

Niin, em. GM-öljyt ei taida olla mistään paskimmasta päästä, eikä tuo Mobilikaan huonoa ole ja silti oli koneessa noista mitä tahansa niin piti silloin tällöin toisinaan putsailla sitä EGR:ää. Veikkaan, että suurin vaikutus on ajolla. Meillä, kun se on kaupunkipainotteista niin kylmäkäynnistyksiä per ajettu kilometrimäärä on paljon = sitä pakokaasua tulee väkisinkin EGR:n läpi aika paljon.

Btw., onko tuossa, ja jos on niin missä, 9-5:ssa EGR:ää?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1210
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Suuri moottoriöljy keskustelu

Viesti Kirjoittaja Saabatti » Ti Marras 28, 2017 13:50

Joo, näinhän se varmaan on, että ajosta enemmän kiinni.

Pitänee siis alkaa etsiä foorumilta putsausohjetta jo valmiiksi :P .

(Näemmä tuo ostamani Eurol Fluence DXS 5W-30 mainostaa olevansa myös huonosti tukkeumia aiheuttavaa:
"Especially recommended for Euro-4 cars of Opel, Mercedes Benz with soot filters to prevent filter blocking. Because of this, Eurol Fluence DXS 5W-30 has low sulphated ash contents and also low levels of phosphor and sulphur (so called "mid SAPS" technology)." )
Saab 9000 CSE 2.3t '97 Jubilee | Audi A6 1.9 TDI '03 | VW Passat 4motion 1.9 TDI '03
exät: Saab 9-5 2.0t '02 biopower, Saab 9-5 2.3tA '98, Saab 9-3 2.0t T5 '00

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4165
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Suuri moottoriöljy keskustelu

Viesti Kirjoittaja Pakari » Ti Marras 28, 2017 19:21

dimebak kirjoitti:Btw., onko tuossa, ja jos on niin missä, 9-5:ssa EGR:ää?
1,9TiD, 2,2TiD ja 3,0TiD jos puhutaan OG9-5.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-5 2,0t -00
9-3 SC Vector 2,0t -06
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
ex: 9-3 2,2TiD -01, NG900 2,0T -96 NG900s 2,3i -95, 9-3SS 1.8t Vector -03, 900c -89

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 7919
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: Suuri moottoriöljy keskustelu

Viesti Kirjoittaja dimebak » To Joulu 07, 2017 11:17

No niin, kauanpa sitä ehti Mobilin New lifeä käyttää, maanantaina menee viimeiset. Joo, kysyin Mobililta ja New lifen valmistus on päättynyt.

Mitäs sit ens kerralla; sitä FS 0W-40 vai jotain muuta? Saab tai Mobil 1 0W-30 GM-LL-A-025 on vaatimus mutta ainoa mikä vastaa lähelle tuota speksiä on Mobililta enää ESP 0W-40 ja sitä ei tästä kylästä taida löytyä mistään.

Castrolilta löytyy 0W-30 dexos2 öljy mutta minkälaista se on?

Onko jollain muulla valmistajalla vaatimukset täyttävää? GM:n öljyä vähän vieroksun, ainakin edellisessä kinnerissä se tuli aika kyytiä koneen läpi.

Ja, kun mittarissa on 185tkm niin olisiko hullua vaihtaa Mobilin 5W-50 Peak lifeen? Siitä on hyvät kokemukset kahdessa edellisessä kinnerissä, 900t16 ei syönyt sitä lähes lainkaan (itse en ainakaan mittatikussa huomannut laskua) ja Opelissa öljybkulutus puolittui. Toisaalta, tuo Aero syö kyllä yllätävän vähän öljyä, oliskohan puolisen litraa mennyt 9000km matkalla.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

SS
"Hölösuu"
Viestit: 2905
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Suuri moottoriöljy keskustelu

Viesti Kirjoittaja SS » To Joulu 07, 2017 21:24

Ainakin Teboililta löytyy Diamond 5W30 ja Gold S 5W40:
http://www.teboil.fi/tuotteet/voiteluai ... vot/kevyt/
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 140tkm)
Muuta: Kiina TECH2

Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1060
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Suuri moottoriöljy keskustelu

Viesti Kirjoittaja Maikki » To Joulu 07, 2017 21:39

Dimebak: Rally Formula on menneisyyden öljy joka oli kova sana 20 vuotta sitten. Ei voi suositella turbokoneisiin kun on ei niin hyvä perusöljy ja viskositeettialue on laajennettu lisäaineilla. Jos käy kuumana niin menee ihan liruksi, nostajat rupeaa naputtamaan jne.

Itse käyttäny kaikissa saabeissa 5W-40 öljyjä. Mobil 3000, Castrol Magnatec ja Champion new life. Kun viinallakin ajanut niin kaikissa api sn luokitus. Noilla gm ll-a- ja ll-b luokituksilla mitään väliä T5 ja T7-koneissa kun niitä ei edes ollut kun kyseiset koneet tuli markkinoille.

Riittävän hyvä 5W-40 tai 0W-40 öljy riittävän usein vaihdettuna on hyvä henkivakuutus T5 ja T7:lle.
9000 CSE Jubilee -97

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 7919
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: Suuri moottoriöljy keskustelu

Viesti Kirjoittaja dimebak » To Joulu 07, 2017 22:52

Joo. Tuo kuulostaa ihan järkevältä, ja toisaalta tuo long life ei tule olemaan mikään ongelma koska en tule ajamaan yli 10tkm samoilla öljyillä. Nytkin tulee just 8tkm täyteen ja jatkossa taidan vaihtaa 5tkm välein kuten parilla aiemmallakin käyttökinnerillä tein.

Niilläkin itse asiassa ajoin ensimmäiset öljyt n. 10tkm ja sen jälkeen 5tkm välein.

Löysin atk:sta vuotta vanhemman eli 2003 9-5:sen käyttöohjeen ja siinä oli mainintaa näistä acea- ja api-luokista. Eli jotain acea a3/b3 api sj 0w tai 5w-40-öljyä, kun koneeseen kaataa niin hjuva on.

e: se olikin tonnin vähemmän mitä oli edellisestä öljynvaihdosta...
Viimeksi muokannut dimebak, Ma Joulu 11, 2017 23:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4165
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Suuri moottoriöljy keskustelu

Viesti Kirjoittaja Pakari » Pe Joulu 08, 2017 21:02

Maikki kirjoitti:Dimebak: Rally Formula on menneisyyden öljy joka oli kova sana 20 vuotta sitten. Ei voi suositella turbokoneisiin kun on ei niin hyvä perusöljy ja viskositeettialue on laajennettu lisäaineilla. Jos käy kuumana niin menee ihan liruksi, nostajat rupeaa naputtamaan jne.
Rallyformula on, mutta peak life ei ole. Rallyformula muuttui peak lifeksi muistaakseni vuonna 2011. Siitä löytyy esimerkiksi uusin API luokitus joten ei ole kyseessä mikään historiallinen öljy.

Eipä ole esiintynyt peak lifellä mainittuja ongelmia femmassa eikä tonnarissa. Molemmissa on tälläkin hetkellä kyseistä öljyä. Tonnarissa ympärivuotisessa käytössä ja femmassa talviöljynä, kesäisin menee nykyään 10w60:stä femmaan. Hyvin voi käyttää peak lifeä turbomoottoreissa ongelmitta - myös viritetyissä.

Tuo mainitsema "menee liruksi" liittyy vain ja ainoastaan siihen tilanteeseen jos lisäaineet leikkaantuvat. Ei varmasti ole ongelmana 10tkm vaihtovälillä. Sitäpaitsi, peak life taitaa tällä hetkellä olla markkinoiden edullisimpia PAO eli polyalfaoleiini pohjaisia moottoriöljyjä, joten perusöljy ei todellakaan ole huonoa.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-5 2,0t -00
9-3 SC Vector 2,0t -06
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
ex: 9-3 2,2TiD -01, NG900 2,0T -96 NG900s 2,3i -95, 9-3SS 1.8t Vector -03, 900c -89

Avatar
Juho80
"Viggen"
Viestit: 610
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: Suuri moottoriöljy keskustelu

Viesti Kirjoittaja Juho80 » Pe Joulu 08, 2017 21:43

Ei ole Peak life ollut vuosikausiin PAO-pohjaista. 10-20% sisältää ktt:n mukaan ja saksassa myydään SHC-synthesenä, ei täyssynteettisenä.
Nykytekniikoilla on kyllä krakatutkin ihan kelpo kuraa.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china

Vastaa Viestiin