Jos et ole vaihtanut kepin pesän muovipohjaa nelivaihteisesta, niin se kannattaa vaihtaa. Nelivaihteisessa sivuttaisliike on huomattavasti pienempi, kun viitosen paikkaa ei ole. Ainakaan vanhimmissa nelivaihteisissa satkuissa ei ole keskittäjää ollenkaan, eikä sitä tarvitsekaan kun keppi ei voi vaihdettaessa hypätä ohi 3-4 linjalta.Yks negatiivinen juttu vielä verrattuna ´91-> 5v loovaan on tuo kolmosen keskityksen siirtyminen laatikon ulkoiseen. Kangistaa (vain hieman!) vaihdekeppiä ja tekee tuntumasta epätarkemman.
4- ja 5-vaihteisten laatikoiden kestävyyserot
On vaihdettu ja siihen on myös laitettu se keskitin jousi systeemi kireämmällä jousella. Silti hieman semmonen lusikka puurossa fiilis alkuperäisen vitosen jälkeen...Jos et ole vaihtanut kepin pesän muovipohjaa nelivaihteisesta, niin se kannattaa vaihtaa.
Välityksen lyhennin muuten auttaa tähänkin.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: lujuusoppia
Onkos toi kokilli kiiltävä valu oikeasti kestävempi, vai taitaakin olla ihan vain mutua. En edes yritä esittää tietävää, mutta tälläisenkin kommentin olen kuullut asiaan vihkiytyneemmältä henkilöltä.hewidero kirjoitti:Yhdyn edelliseen kommenttiin, omakin laatikko rupes kiiltämään kuin papin ku**i kun vähän liuotteli ja pesi sitä. Tässä vielä kuva laatikosta, se on siis peräisin 79 petrosta 4:sen enskoilla. Tyyppikoodi tais olla G34401.900T16 kirjoitti:Vanhoissa 4-vaihteisissa (70-luvun lopulle asti) on myös valurautainen pääakselin laakeripesä. Laatikon kuori on parempaa valua, sen huomaa helposta puhdistettavuudesta. Painepesurikäsittelyn jälkeen laatikko hohtaa kuin uusi.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Re: lujuusoppia
Tiedä häntä sitten, siinä uskossa ainakin eletään että tuommonen vanhempi loota olis vähän kestävämpi kuin uudempi. Mutta voi olla niinkin että oikeasti kestävämmän laatikosta saa vaan hitsaamalla kuorta vahvemmaksi.tema kirjoitti:Onkos toi kokilli kiiltävä valu oikeasti kestävempi, vai taitaakin olla ihan vain mutua. En edes yritä esittää tietävää, mutta tälläisenkin kommentin olen kuullut asiaan vihkiytyneemmältä henkilöltä.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Se mikä omasta mielestä aiheuttaa hampaiden rivahtamisen on ne peltikuoriset laakerit. Ne ku vaihtaa niihin teräskuorisiin ja laittaa sinne 8-muotoisen tuen niin pitäis kestää laatikon enemmän.
Kysyin tätä joskus joltain klubilaiselta joka ajaa sitä saab turbo tjsp. sarjaa. Hän vielä totesi siihen, että sekin menee rikki jos väärin käyttää. Oikein käytettynä ja vahvemmilla laakereilla+laakerituella uudempikin laatikko kestää.
Kysyin tätä joskus joltain klubilaiselta joka ajaa sitä saab turbo tjsp. sarjaa. Hän vielä totesi siihen, että sekin menee rikki jos väärin käyttää. Oikein käytettynä ja vahvemmilla laakereilla+laakerituella uudempikin laatikko kestää.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Tuli tänään postissa korjaamon käsikirja 99:iin. Siitäpäs heti lukasin erittelyistä mikä aski on '80 turbossa ja muissa vakiona. Turbossa on näköjään G45701 ja taloudellisuusmalli on G34601 kuten minulla on. Käyttöohjekirjan mukaan 99 Turbossa on neljä vaihteinen ja tämä korjaamon käsikirja kertoo siinä olevan viisivaihteinen. Kumpaako tässä sitten uskoo vai oliko kumpaakin vaihteistoa 99 Turbossa?
EDIT: Korjaamon käsikirja antaa '79 99 Turbolle laatikkomerkinnän G44601.
EDIT: Korjaamon käsikirja antaa '79 99 Turbolle laatikkomerkinnän G44601.
Viimeksi muokannut dimebak, To Helmi 24, 2005 21:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Hirsch"
- Viestit: 788
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
1980 tuli viisivaihteinen laatikko valinnaiseksi lisävarusteeksi.dimebak kirjoitti:Käyttöohjekirjan mukaan 99 Turbossa on neljä vaihteinen ja tämä korjaamon käsikirja kertoo siinä olevan viisivaihteinen. Kumpaako tässä sitten uskoo vai oliko kumpaakin vaihteistoa 99 Turbossa?
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
-
- "Turbo"
- Viestit: 242
- Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 17:26
- Paikkakunta: Riihimäki
Laatikoista taas
No nyt on joku edes pikkuisen tontilla.
Unohtakaa nyt herranen aika kaiken maailman kokilli höpö jutut.
Moniko teistä on saanut kuoret rikki ihab oikeesti. Paitsi ketjukopan.
Sit vielä se ketä ajatteli vahviste hitsata.............ei varmaan väänny tai mene meuuten linjaukset metsään saman tien???
99 tbo sedan 80 vuosimallissa ainakin oli harvempi välitys ja lähes samanlainen ryhmäpyörä kuin uusimmissa 900 tbo laatikoissa.
Huomaa siitä että 1 hammas on leveämpi .
Juuri niin eli ne peltikuoriset laakerit 3 rattaan päässä rikkovat sen askin.
Sinne laitetaan kilpurireihin hieman isompi lakru.
Samoin vaihdetaan muovinen tai messinkinen päätylevy neulakehäksi.
Eli käykää katsomassa merkkiluokan sivuilta kohdasta laatikko.
terv Jari
Unohtakaa nyt herranen aika kaiken maailman kokilli höpö jutut.
Moniko teistä on saanut kuoret rikki ihab oikeesti. Paitsi ketjukopan.
Sit vielä se ketä ajatteli vahviste hitsata.............ei varmaan väänny tai mene meuuten linjaukset metsään saman tien???
99 tbo sedan 80 vuosimallissa ainakin oli harvempi välitys ja lähes samanlainen ryhmäpyörä kuin uusimmissa 900 tbo laatikoissa.
Huomaa siitä että 1 hammas on leveämpi .
Juuri niin eli ne peltikuoriset laakerit 3 rattaan päässä rikkovat sen askin.
Sinne laitetaan kilpurireihin hieman isompi lakru.
Samoin vaihdetaan muovinen tai messinkinen päätylevy neulakehäksi.
Eli käykää katsomassa merkkiluokan sivuilta kohdasta laatikko.
terv Jari
Kaikki alle 2 bar ahtavat ovat vapareita!
Saabit 9-5 2.3 tbo, 9-5 3.0 tiD, 9000 aero ,900 2,3 ja jokunen muu riiska
Nyt joutunee ajeleen....vaparilla auts.Teck 2 ja Isat löytyvät myös Riihimäeltä...
Saabit 9-5 2.3 tbo, 9-5 3.0 tiD, 9000 aero ,900 2,3 ja jokunen muu riiska
Nyt joutunee ajeleen....vaparilla auts.Teck 2 ja Isat löytyvät myös Riihimäeltä...
-
- "Turbo"
- Viestit: 242
- Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 17:26
- Paikkakunta: Riihimäki
Niin, aina puhutaan että 4-vaihteinen on vahvempi, mutta onko siinä perää? En nimittäin tiedä, voi ollakkin, mutta onko ero niin ratkaiseva? Kai se sitten on, vaikka heikkohan se on silti. Yhden sellaisenkin olen räjäyttänyt täysin muruiksi.
Nyt kilpurissa on viisivaihteinen, se kun nyt on vaan radalla todella paljon mukavampi vaihdeväleiltään kuin nelilovinen, ei auta. Siihen on tehty kaikki vahvistukset, kerron sitten koska se räjähtää.
Edellisellä tehdyllä viisilovisella ajettiin läpi viisi kautta, kunnes kolmonen poiki..... noh johan oli aikakin.
Jos haluaa oikeasti kunnon laatikon, niin ei muuta ku länsinaapuriin vaan.... eikä edes ole mitään sikakalliita.

Nyt kilpurissa on viisivaihteinen, se kun nyt on vaan radalla todella paljon mukavampi vaihdeväleiltään kuin nelilovinen, ei auta. Siihen on tehty kaikki vahvistukset, kerron sitten koska se räjähtää.

Edellisellä tehdyllä viisilovisella ajettiin läpi viisi kautta, kunnes kolmonen poiki..... noh johan oli aikakin.

Jos haluaa oikeasti kunnon laatikon, niin ei muuta ku länsinaapuriin vaan.... eikä edes ole mitään sikakalliita.
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Niistä vahvistuksista ois kiva saada kuvia ja mittoja.
Meinaan tekis mieli rakentaa sellanen laakerin vaihto ja jne. vahvistettu laatikko. Ne rakenteet mitä ratasaabbien säännöissäkin mainitaan.
Mikä on paras laakeri? Ihan tavallista rautaa se "pidike" sitten varmaan kannattaa olla? Jotain peltiähän siinä on nyt. Kuin paljon tilaa "ylimääräiselle" raudalle laatikon pitkittäissuunnassa?
T. Pasi
Meinaan tekis mieli rakentaa sellanen laakerin vaihto ja jne. vahvistettu laatikko. Ne rakenteet mitä ratasaabbien säännöissäkin mainitaan.
Mikä on paras laakeri? Ihan tavallista rautaa se "pidike" sitten varmaan kannattaa olla? Jotain peltiähän siinä on nyt. Kuin paljon tilaa "ylimääräiselle" raudalle laatikon pitkittäissuunnassa?
T. Pasi
Ainakaan 4-pykäläisissä ei ole nuita aikaisemmin puheeksi ottamiani leveämpiä 3-rattaita.kallejh kirjoitti:Niin, aina puhutaan että 4-vaihteinen on vahvempi, mutta onko siinä perää? En nimittäin tiedä, voi ollakkin, mutta onko ero niin ratkaiseva? Kai se sitten on, vaikka heikkohan se on silti. Yhden sellaisenkin olen räjäyttänyt täysin muruiksi.![]()
Aki Peltola #1132
Joo. Lähtee ne nelivaihteisenkin akselit nätisti kaljuksi kun oikein yrittää...Aksu900 kirjoitti: Ainakaan 4-pykäläisissä ei ole nuita aikaisemmin puheeksi ottamiani leveämpiä 3-rattaita.



- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
-
- "Turbo"
- Viestit: 242
- Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 17:26
- Paikkakunta: Riihimäki
Ainakaan 4-pykäläisissä ei ole nuita aikaisemmin puheeksi ottamiani leveämpiä 3-rattaita.[/quote]
Oletko nähnyt 4 v turbon askia?
Oletko nähnyt 4 v turbon askia?
Kaikki alle 2 bar ahtavat ovat vapareita!
Saabit 9-5 2.3 tbo, 9-5 3.0 tiD, 9000 aero ,900 2,3 ja jokunen muu riiska
Nyt joutunee ajeleen....vaparilla auts.Teck 2 ja Isat löytyvät myös Riihimäeltä...
Saabit 9-5 2.3 tbo, 9-5 3.0 tiD, 9000 aero ,900 2,3 ja jokunen muu riiska
Nyt joutunee ajeleen....vaparilla auts.Teck 2 ja Isat löytyvät myös Riihimäeltä...