kaasarinsäätö

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
ana67
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: La Helmi 26, 2005 11:14
Paikkakunta: Puolanka

kaasarinsäätö

Viesti Kirjoittaja ana67 »

Hei vaan kaikille! Tulipa tehtyä kaupat eilen tuollaisesta 900 Gl:stä vm 1983. Harvinaisen siisti peli. Niinpä heti kirjautumaan sivustoille:)Tosin aikanaan ensimmäinen autoni oli tupla ysi 1979. Oiva peli.
Osaako kukaan neuvoa kuinka säädän kaasaria rikkaammalle helpoiten vai tarviinko sen erikoisavaimen. Säätö on tosi laihalla katastuksen takia ja veto näin ollen puuttuu. Muuten kaikki ok. myös pellit.Kiitos
Saab-900Gl-1983-3d
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Riippuu kaasarin merkistä.

PIERBURG säädetään pohjasta muistaakseni 8mm avaimella , SOLEX taasen tarvii oman avaimensa.
Viimeksi muokannut Reetu, La Helmi 26, 2005 16:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Taitaa olla Römppänen tuon ikäisessä autossa. Säätöön tarvitsee sen "erikoisavaimen" tai itse tehdyn vastaavan. Myötäpäivään kiertämällä rikastuu ja vastapäivään menee laihemmalle.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
ana67
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: La Helmi 26, 2005 11:14
Paikkakunta: Puolanka

Viesti Kirjoittaja ana67 »

Römppänenhän se. Mitenpä tehdä itse kun ei ole mallista hajuakaan?
Saab-900Gl-1983-3d
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

Säätötyökalun voi tehdä itse pitkästä 8mm pultista tai pyöröteräksen pätkästä, joka ylettyy vaimennusmännän pohjaan saakka. Pultin päähän sahataan rautasahalla noin pari millä leveä ja saman verran syvä ura. Ei se ole sen massiivisempi.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Hmmm... no, yritetäänpä ihan perusteista.

Eli, kyseessä on Strömbergin 175CD malli, alipainekaasari. Kaasarin neulan säätäminen tapahtuu yläkautta. Otetaan se muovikorkki irti, missä on myös vaimennusmäntä. Siellä putkessa on ruuvi, joka liikuttaa kaasarin neulaa ylös ja alas. Ruuvin kanta on hieman ovela, joten siihen tarvitsee muistaakseni sellaisen vaikkapa ohuesta tangosta tehdyn työkalun, jossa hahlo ja keskellä reikä(olikohan näin). Eli melkein vastaava, kuin on rengasventtiilin irroitus/kiinnitystyökalu. Helpompaa tietysty olisi olla se vakiotyökalu, mutta eipä kaikilla korjaamoillakaan sellaista ole, vaan itse tehty ruuvain.

Kun on saatu neula säädettyä(kannattaa edetä 5 min kerrallaan, siis kellotaulun viisarin liikkeistä puhun, en ajasta) ja koneen käynti kuullostaa sopivalle, niin kaasariöljyä/automaattilaatikon öljyä sinne samaan reikään, missä se säätöruuvi. Öljynpinta 10mm kaasarin luistin yläreunasta(luisti on se alipaineen liikuttama mäntä) ja korkki kiinni.

Suurinpiirtein näillä ohjeilla. Yritän vielä katsella löytyykö ihan oikeita ohjeita omalta koneelta ja jos löytyy, niin laitan viestiä.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
ana67
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: La Helmi 26, 2005 11:14
Paikkakunta: Puolanka

Viesti Kirjoittaja ana67 »

Kiitoksia kaikille uutta saabistia auttaneille. Sahaan 8:mm hylsyyn sahanterän levyisen kolon ja laitan sen sarjan mukana tulleen jatkon päähän ja ei muuta kun säätämään:) Mahtuvat reikään.
Saab-900Gl-1983-3d
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

No niin siitä se lähtee ja Tervetuloa joukkoon vain.
ana67
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: La Helmi 26, 2005 11:14
Paikkakunta: Puolanka

Viesti Kirjoittaja ana67 »

Sain paremman avaimen tehtyä vanhasta veivitunkin päästä sahaamalla. Siinähän on se T-palkkikin päässä. Ei muuta kun suora sahausjälki katkasupintaan, niin avot.
Saab-900Gl-1983-3d
Vastaa Viestiin