Neste Hypoidi MP75W

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
mara81
"Tuplakaasari"

Viesti Kirjoittaja mara81 »

No niin. Soitin Länsiauton varaosaosastolle. Sanoivat, että aikoinaan se 75W öljy oli suosituksina nimenomaan sen takia, että vaihteisto toimisi paremmin talvella. Sen käytöstä ei kuitenkaan ole mitään haittaa. Enemmän kuitenkin hyvää kuin haittaa...ongelmana vaan on sen saatavuus...siis tilauskamaa.

- Jos jollakin on käyttämätöntä :wink: Nesteen 75W hypoidia täällä pääkaupunkiseudulla vaihdelaatikollinen, niin voisin tulla hankkimaan.

- Jos jotakuta kiinnostaa vaikka yhteishankinta, niin olen valmis tulemaan mukaan.
Maikki
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Mikä ihme täällä on porukalla niin vaikeaa sijoittaa 50 euroa 20 litran pönttöön öljyä? :wink:

Kuitenkin lopun öljyn kanssa jota ite ei tarvi myynnissä ei o ongelmaa. Omakohtaisesta kokemuksesta asia on näin :D
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
mara81
"Tuplakaasari"

Viesti Kirjoittaja mara81 »

Joo, ajattelin, että pääsee helpommalla kun ostan itselleni tuota öljyä 20l.
Ilmoittelen sitten jos tulee tarvetta myydä sitä. Isälläni ja veljelläni on myös 900:t,(saabismi on suvussa), joten niihinkin menee jo aika paljon...
tetammi
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja tetammi »

mara81 kirjoitti:Sekoitetaanpa vielä vähän pakkaa...

Soitin Espoon Muurlaan Nesteelle kysyäkseni tuosta Nesteen 75W öljystä. Mies langan toisessa päässä oli sitä mieltä, että ei kannattaisi mennä vaihtamaan tuosta vaan jos ohjekirjassa lukee, että moottoriöljyt laatikkoon. Meinasi, että synkat saattaa alkaa kulumaan liian nopeasti jne.

Täällä kyllä ollaan puhuttu ainoastaan sen hypoidiöljyn hyvyydestä...tiedä häntä.
Mä olen tuosta asiasta jutellu vanhan merkkikorjaamon asentajan kanssa joka tuosta öljystä kommentoi siten että kun suositus ohjekirjaan muuttui 80-luvun alussa niin laatikkoon ei tullu sinä vaiheessa muutosta vaan tuo ohjeen muutos liittyi enempi siihen että täten saatiin suositukset/öljynvaihdot samalle linjalle japsien ja sakemannien kanssa. :D

Itse olen vaihtanu omiin satkuihin moottoriöljyä, synteettistä GL4 75W ja tuota 75w hypoidia. Käyttökokemukset menee myös tuossa järjestyksessä , mikään saabi ei ole mulla 30 tuhatta pidempään ollu niin en osaa omakohtasesti antaa kommenttia miten laatikko noilla kestää.

No joka tapauksessa mulla on tuota koko kanisteri ja sitä aattelin myös kaikissa peleissäni käytellä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
jus
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja jus »

Valutin tänäiltana 99:n laatikosta 200tkm ajetut moottoriöljyt pois, ja laitoin tilalle hypoidia. Magneettitulppa oli hurjan näköinen, mutta silti laatikon pohjalla ei muuten tuntunut olevan mitään silppua, kun takakannesta kurkkasin. Tulipahan kurkattua. Mittarissa on nyt 294tkm.

http://www.jus.liitin.net/saab/99/vaiht ... 4034_2.JPG
http://www.jus.liitin.net/saab/99/vaiht ... 4036_2.JPG
http://www.jus.liitin.net/saab/99/vaiht ... 4037_2.JPG

Motonetin myymä kupariprikka oli muutaman millin levyinen, kun alkuperäinen oli ainakin 5 mm leveä. Laitoin vielä vanhalla prikalla, aioin vaihtaa öljyt vielä toiseen kertaan pikkuajon jälkeen. Pitäisikö hommata uusi tuollainen leveä prikka?

EDIT: linkkejä korjattu
Viimeksi muokannut jus, Ti Huhti 16, 2013 08:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ng900aero
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ainakin mun satkuissa on tu0o motonetin prikka pitänyt öljyt sisällä, joten ei syytä huoleen.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Mertmi
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mie hehkutin sen vanhan prikan, josko se vähän pehmenisi siinä. Ihan hyvin näyttäisi pitävän, vaikka on monta kertaa avattu ja kiristetty samalla prikalla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Sama mulla hyvin pitää vanhallakin prikalla.
teesalama
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Tänään tuli vaihdettua itsekkin noi hypoidit laatikkoon.
Työ meni jotakuinkin näin:

Auto ylös ja takakannen pultit auki. Valuttelin vanhan öljyn alareunasta pikkuhiljaa jäteastiaan. Parempi olis tietty ollu jos olisin imemällä ottanut ensin enimmät öljyt pois täyttötulpasta. Minulla ei siis ole sitä tyhjennystulppaa...

Takakannesta suodatin irti ja putsaus liuotinpesuaineella. Toi suodatin on kiinni kahdella 10mm pultilla. Suodatin on muovia ja siinä on kahdessa kerroksessa jonkinlaista mikroreikäistä siiviläkangasta.
Suodattimen takaa löytyi magneetti. Magneetin keskellä on reikä ja se on kiinni pelkällä "kiristysprikalla". Otin irti ja putsasin, ei näkynyt kuin muutama metallilastu :)
Kiristin vähän niitä prikan väkäsiä, jotta pysyy varmasti paikoillaan.
Pyyhin vähän laatikon pohjalta pahimpia sotkuja pois, vaikka ei siellä oikeastaan mitään ollutkaan.

Vanha tiiviste lähti takakannesta ihmeen kaupalla kokonaisena irti.

Uusi tiiviste paikoilleen ja maltillinen kiristys paikoilleen.

Uudet öljyt sisään, pinnan tarkistus oli vähän vaikeaa, kun oli niin kirkasta öljyä...vajaa 3 litraa mittasin laittaneeni.

Teen vielä parin päivän päästä imuvaihdon, jotta saan kaikki saan kaikki vanhat öljyt huuhdottua pois.
Tarkoitusta varten ostin Clas Ohlsonilta tommonsen kätevän imuvaihtajan.
http://tinyurl.com/55ujo (Oljelänspump) Hinta oli 21e

Siinä mielessä toi on parempi kuin esim. biiilteemassa myytävä, että tossa on kaksi letkulähtöä, imu ja poisto. Ei tule niin paljon sotkua.
Toinen letku laatikkoon ja toinen pää öljykannuun sitten vaan pumppaamaan.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Hitto olisko tuo uudelleen vaihto tosiaankin paikallaan, olen jokin aika sitten vaihtanut hypoidit , eli jos näin on tarttisin kiireesti 3L tuota öljyä.
mikkoimp
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Teemu kirjoitti: Takakannesta suodatin irti ja putsaus liuotinpesuaineella. Toi suodatin on kiinni kahdella 10mm pultilla. Suodatin on muovia ja siinä on kahdessa kerroksessa jonkinlaista mikroreikäistä siiviläkangasta.
Suodattimen takaa löytyi magneetti. Magneetin keskellä on reikä ja se on kiinni pelkällä "kiristysprikalla". Otin irti ja putsasin, ei näkynyt kuin muutama metallilastu :)
Kiristin vähän niitä prikan väkäsiä, jotta pysyy varmasti paikoillaan.

mikä ihmeen suodatin???
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
toms
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja toms »

Uudemmissa ,oisko -88 eteenpäin olevissa loovissa on takakannessa sellainen suodatintasku. Ilmeisesti tuli siinä vaiheessa , kun toinen pienen vetopyöränlaakerikin muuttui isommaksi. On iahan hyvä peli jos sattuu jotain irtoon loovasta, niin jää sinne taskuun . Yhen sortin suodatin.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
mikkoimp
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

mulla oli kyllä ihan vaan pelkkä se takalevy tuossa turbossa!
lieneekö sitten joskus vaihdettu??
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
teesalama
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Joo suodatin oli semmonen 4x8 cm ja noin 2 cm syvä musta muovikotelo.

Liekö suodatin tullu laatikkoon M1990 alkaen, kun sen jälkeen ei ole ollut enää poistotulppaa.
Magneettihan olis poistotulpassa, mutta tossa se oli suodattimen takana.

Varaosanumero on 87 27 711 (M1990-1993)

Hyvin tuntui ainakin ekat testikilsat toimivan toi laatikko hypoidella...vaikea vielä sanoa enempää.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
tetammi
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Itseltä toi suodatin on ainakin löytyny tuosta 92:sta ja sitten 89 kaasarista jossa oli myös pohjaproppu.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin