Keskuslukko toimii vain satunnaisesti

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Hyrre
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Syys 13, 2004 09:34

Keskuslukko toimii vain satunnaisesti

Viesti Kirjoittaja Hyrre »

Oireet ovat seuraavat:

- keskuslukko toimii kaukosäätimestä jonkin aikaa ja sitten taas jakso ettei toimi.

- kuskin ovi ei avaudu avaimella, avain kääntyy lukossa huomattavan helposti, lähes ilman mitään vastusta. Kun taas apukuskin ovi aukeaa avaimella ja avainta kierrettäessä tuntuu selvä vastus.

- kun ovet ovet lukossa ja yrittää avata niitä kaukosäätimestä, kuuluu ovista (ovimoottoreista ?) suraus, muttei avaudu kuitenkaan.

- Konsolista olevasta napista ei toimi myöskään, tosin siitä remppaaminen tuntuu joskus korjaavan tilanteen.

Voisiko olla, että systeemi luulee kuskin oven lukkon olevan auki ja yrittää vetää lukkoa kiinni vaikka se onkin jo kiinni ?

Keskusyksikön juotoksia tiirailin luupilla ja en niistä mitään ihmeellistä ollut löytävinään. Puhdistin vain liittimien kontaktit. Vika tuli silti taas päälle.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11642
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keskuslukko toimii vain satunnaisesti

Viesti Kirjoittaja jus »

Hyrre kirjoitti:- kuskin ovi ei avaudu avaimella, avain kääntyy lukossa huomattavan helposti, lähes ilman mitään vastusta. Kun taas apukuskin ovi aukeaa avaimella ja avainta kierrettäessä tuntuu selvä vastus.

Voisiko olla, että systeemi luulee kuskin oven lukkon olevan auki ja yrittää vetää lukkoa kiinni vaikka se onkin jo kiinni ?
Kuskin oven lukon salpamekanismissa oleva reed-kytkin on ainoa, mikä voi estää lukon lukkiutumisen. Salpa pitää olla kiinni-asennossa, jotta lukko voisi mennä kiinni sähköllä tai avaimesta kääntämällä. Vikatilanteen päällä ollessa avaat kuskin ikkunan ja suljet oven tai menet vänkärin puolelta sisään laittamaan virrat päälle, pitäisi piktogrammin näyttää kuskin ovi auki vaikka kuskin oven lukon salpa on kiinni, jos vika olisi siinä reed-kytkimessä.

Jos kuskinovessa avain kääntyy auki ja kiinnipäin tyhjää, lienee linkkivipu irti avainpesän ja lukkomekanismin välillä, mutta uudemmassa tonnarissa pitäisi silti keskuslukon avata lukot, koska asentokytkin on kiinteästi avainpesässä, ei lukkomekanismissa.

Jos sinulla oli keskuslukon boksi pyödällä, olisi saman tien kannattanut juottaa ne juotokset uusiksi, vaikkei mitään luupilla näkynytkään.

http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/lukko.html
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/keskuslukko
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Hyrre
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Syys 13, 2004 09:34

Viesti Kirjoittaja Hyrre »

Joo, toi oli hyvä vinkki. Tarkistin vikatilanteessa ja piktogrammi ei näyttänyt, että kuskin ovi olisi auki. Eli vika ei olisi reed-kytkimessä.

Mutta onko se nyt varmasti niin, että reed-kytkimet antavat viestin keskuslukon ohjausyksikölle, vai tuleeko se noilta 5-johtoisilta ovimoottoreilta ?

Unohdin mainita, että auto on vm -96.

Onkos tinaillussa vaara polttaa noita pintaliitoskomponentteja eli kestävätlkö ne kuinka hyvin lämpöä ? Oletko tinaillut siis kaikki juotokset uusiksi ?

Jos toi linkkivipu on irti, niin saakohan sen paikalleen vai joutuukohan siihen osteleen jotain osia ? Rikkoutuuko ovipahvin irrotuksessa helposti noita klipsejä, jolla pahvi on kiinni ?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11642
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Hyrre kirjoitti:Mutta onko se nyt varmasti niin, että reed-kytkimet antavat viestin keskuslukon ohjausyksikölle, vai tuleeko se noilta 5-johtoisilta ovimoottoreilta?
Itseasiassa ovimoottori ei ole 5-johtoinen, kun ne avaa/lukitse-koskettimet on uudemmissa tonnareissa lukkopesän yhteydessä. Etuovien moottori ovat kaksijohtoiset. Lukkopesän lukitse-kosketin sanoo boksille "lukitse", ja boksi ajaa lukkomoottoreita kiinni-suuntaan, ellein kuskin oven lukon reed-kytkin ole auki.
Hyrre kirjoitti:Onkos tinaillussa vaara polttaa noita pintaliitoskomponentteja eli kestävätlkö ne kuinka hyvin lämpöä ? Oletko tinaillut siis kaikki juotokset uusiksi ?
Vaaransahan siinä aina on mutta ei niitä pintaliitoskomponentteja paljon tarvitse kuumentaa, jotta tinat saa sulamaan. Releen kannat ja liitinnastat juotin isommalla kolvilla. Joka ikisen juotoksen sulatin.
Hyrre kirjoitti:Jos toi linkkivipu on irti, niin saakohan sen paikalleen vai joutuukohan siihen osteleen jotain osia ? Rikkoutuuko ovipahvin irrotuksessa helposti noita klipsejä, jolla pahvi on kiinni ?
Jos on vaan irti, mutta ehjä niin saattaa pysyä jatkossa paikallaan ihan hyvin ilman uusia osia. Ovipahvitkin lähtevät todennäköisesti ehjänä. Kunhan maltat ensin irrottaa nätisti sivupeilien käyttökytkimen. Puolenvaihtokytkimestä nuppi irti ja mustan solukumin takaa kiinnityskynsi vapauttaen, voimaa ei saa väkisin käyttää.
http://www.quasimotors.com/doorpanels.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Hyrre
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Syys 13, 2004 09:34

Viesti Kirjoittaja Hyrre »

Kiitoksia. Varmistus vielä nimityksistä eli

avaa/lukitse-koskettimet = sininen reed rele mötikkä = mikrokytkin, josta lähtee kolme johtoa (punainen, musta ja keltainen)

tässä -97:n kaavio, joissa nuo " mikrokytkimet" näkyvätkin

http://faq.saabnet.ru/_9000/electro-sch ... r-lock.pdf
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11642
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Hyrre kirjoitti:avaa/lukitse-koskettimet = sininen reed rele mötikkä = mikrokytkin, josta lähtee kolme johtoa (punainen, musta ja keltainen)
Ei.

Sininen-reed-rele-mötikkä on Driver's door ajar switch, punainen ja musta johto.

Mikrokytkimet etuovien lukkopesien yhteydessä on nuo puna-musta-keltajohtoiset avaa/lukitse-koskettimet.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Hyrre
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Syys 13, 2004 09:34

Viesti Kirjoittaja Hyrre »

Ok. Pitää juottaa juotokset ja katsoa.

Jos ei sitten toimi, niin epäilisin mikrokytkimiä. Onnistuuko mikrokytkimen vaihto ja mitäköhän maksaa uusi mikrokytkin ?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11642
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Hyrre kirjoitti:Jos ei sitten toimi, niin epäilisin mikrokytkimiä. Onnistuuko mikrokytkimen vaihto ja mitäköhän maksaa uusi mikrokytkin ?
En tiedä, en ole koskaan edes omistanut autoa, jossa moisia kytkimiä olisi :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Mulla korjaantu vastaava ongelma, jotta toisinaan toimii ja toisinaan ei, kun juotin keskuslukon ohjausyksikön kokonaan uusiks ( vaihdoin samalla sen yhden elkon ihan varmuuden vuoksi ja uppolakkasin koko p-askan). :) Oli muuten luupinkanssa kun katsoi niin sanomista siinä pintaliitospiirinjuotoksissa joka ohjaa kiinni / auki releitä. Ja nyt on toiminut jo parivikkoa eikä oo temppuillut kertaakaan. :) :) :)
Hyrre
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Syys 13, 2004 09:34

Viesti Kirjoittaja Hyrre »

No vähän on edetty korjauksessa. Seuraavia vikoja löytyi:

1. Lukkopesän takapäässä olevat "levyt" ja jousi tippuivat pois paikaltaan lähes itsestään. Linkkivipu oli kuitenkin paikallaan. Eli tässä oli syy siihen, että lukko ei auennut avaimella. Levyt pysyvät aksiaalisesti paikallaan ilmeisesti pienen muovisen "lukkorenkaan" avulla. Kasasin levyt ja jousen uudelleen ja kääntelin avainta lukkopesässä ja paketti alkoi pysyä kasassa. Lukkorengas näytti vähän vialliselta. Saakohan sen varaosana ?

2. Lukkopesään integroitu mikrokytkin (on kiinni lukkopesässä kahdella "klipsillä") toimi epävarmasti, joten vaihdoin 2-johtoisen ovimoottorin tilalle 5-johtoisen, jossa ko. kytkin on mukana ja poistin alkuperäisen mikrokytkimen lukkopesästä kokonaan.

Alkuperäinen ovimoottori oli merkkiä Kiekert, mutta MES ovimoottorin kävi hyvin paikoilleen.

Miten muuten ovimoottorin pitäsi toimia, kun siihen syöttää jännitettä ? Vanhan ovimoottorin kara liikkui ilman virtaa aivan löysästi ja painui alas omalla painollaan. Kara kuitenkin liikkui, kun moottoriin syötti hetkellisesti virtaa. Jos virtaa syötti jatkuvasti kara liikkui ääriasentoon ja sitten moottori meni ilmeisesti oikariin. Jos karaan lisäsi kädellä hieman vastusta, moottori ei jaksanut liikuttaa aina karaa. Välillä moottori taas pyöräytti "tyhjää", kuului kolaus ja kara pamahti hallitsemattomasti alas. Joten oli jo kait aika finaalissa.

Keskuslukituksen boxin käytin "korjauksessa". Eivät löytäneet vikaa juotoksista. Juottivat vain sen pienemmän logikkapiirin uudellen, vaikka pyysin että käyvät kaikki juotokset läpi. Eivät olleet kiinnostuneita tekämään sille mitään, koska ei ollut heidän alaansa (tv/radio), vaikka lupasin itse kantaa vastuun jos hyötyä korjauksesta ei olisi. Pitää etsiä uusi paikka :(

En ole kerinny vielä paljoa testaileen. Tuntuu, että toimisi paremmin, mutta kerran vika tuli kuitenkin hetkeksi päälle. Pitänee seuraavana käydä läpi boxin kaikki juotokset ja mahdollisesti 5-johtoisen ovimoottorin vaihto myös apukuskin puolelle.
mjpelkon
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 22:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Keskuslukon korjaus suoritettu, toivottavasti toimii... :)

Viesti Kirjoittaja mjpelkon »

Moi,

Kiitos foorumilla olleista keskuslukon reistailun korjausohjeista.

Tänään siis suoritettu keskuslukon ohjausyksikön komponenttien uudelleen kolvaus. Kolvauksessa kaikkien, paitsi parin "miljoona jalkaisen" -komponentin, juotokset käytettiin sulana.

Keskuslukko toimi äskön ihan pikatestauksessa, mutta aika varmaan näyttää, että oliko kolvauksesta hyötyä. Toivosti oli, koska tuo 270 euron säästäminen uuden osan hankinnassa kelpaa ihan hyvin..

Kiitos vielä vinkeistä! :)

-Marko-
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Re: Keskuslukon korjaus suoritettu, toivottavasti toimii...

Viesti Kirjoittaja Kurko »

mjpelkon kirjoitti:Moi,

Kiitos foorumilla olleista keskuslukon reistailun korjausohjeista.

Tänään siis suoritettu keskuslukon ohjausyksikön komponenttien uudelleen kolvaus. Kolvauksessa kaikkien, paitsi parin "miljoona jalkaisen" -komponentin, juotokset käytettiin sulana.

Keskuslukko toimi äskön ihan pikatestauksessa, mutta aika varmaan näyttää, että oliko kolvauksesta hyötyä. Toivosti oli, koska tuo 270 euron säästäminen uuden osan hankinnassa kelpaa ihan hyvin..

Kiitos vielä vinkeistä! :)

-Marko-
Ois kannattanut kyllä juottaa ne ic piiritkin. kun mulla oli tossa 97:ssa ihan samaa vikaa jotta toisinaan toimi ja toisinaan ei niin vika oli juuri sen isomman ic:n juotoksissa. Luupin kanssa kun tutki niin piirihän oli jopa aivan kallellaan ja muutenkin päin peetä ja juotokset harmaat ja rakeiset.
Lieneekö ollut väljä ropotti.
Vaan nyt on toiminut jo montakuukautta joka kerta. :)
Vastaa Viestiin