Keskuslukko toimii vain satunnaisesti
Keskuslukko toimii vain satunnaisesti
Oireet ovat seuraavat:
- keskuslukko toimii kaukosäätimestä jonkin aikaa ja sitten taas jakso ettei toimi.
- kuskin ovi ei avaudu avaimella, avain kääntyy lukossa huomattavan helposti, lähes ilman mitään vastusta. Kun taas apukuskin ovi aukeaa avaimella ja avainta kierrettäessä tuntuu selvä vastus.
- kun ovet ovet lukossa ja yrittää avata niitä kaukosäätimestä, kuuluu ovista (ovimoottoreista ?) suraus, muttei avaudu kuitenkaan.
- Konsolista olevasta napista ei toimi myöskään, tosin siitä remppaaminen tuntuu joskus korjaavan tilanteen.
Voisiko olla, että systeemi luulee kuskin oven lukkon olevan auki ja yrittää vetää lukkoa kiinni vaikka se onkin jo kiinni ?
Keskusyksikön juotoksia tiirailin luupilla ja en niistä mitään ihmeellistä ollut löytävinään. Puhdistin vain liittimien kontaktit. Vika tuli silti taas päälle.
- keskuslukko toimii kaukosäätimestä jonkin aikaa ja sitten taas jakso ettei toimi.
- kuskin ovi ei avaudu avaimella, avain kääntyy lukossa huomattavan helposti, lähes ilman mitään vastusta. Kun taas apukuskin ovi aukeaa avaimella ja avainta kierrettäessä tuntuu selvä vastus.
- kun ovet ovet lukossa ja yrittää avata niitä kaukosäätimestä, kuuluu ovista (ovimoottoreista ?) suraus, muttei avaudu kuitenkaan.
- Konsolista olevasta napista ei toimi myöskään, tosin siitä remppaaminen tuntuu joskus korjaavan tilanteen.
Voisiko olla, että systeemi luulee kuskin oven lukkon olevan auki ja yrittää vetää lukkoa kiinni vaikka se onkin jo kiinni ?
Keskusyksikön juotoksia tiirailin luupilla ja en niistä mitään ihmeellistä ollut löytävinään. Puhdistin vain liittimien kontaktit. Vika tuli silti taas päälle.
Re: Keskuslukko toimii vain satunnaisesti
Kuskin oven lukon salpamekanismissa oleva reed-kytkin on ainoa, mikä voi estää lukon lukkiutumisen. Salpa pitää olla kiinni-asennossa, jotta lukko voisi mennä kiinni sähköllä tai avaimesta kääntämällä. Vikatilanteen päällä ollessa avaat kuskin ikkunan ja suljet oven tai menet vänkärin puolelta sisään laittamaan virrat päälle, pitäisi piktogrammin näyttää kuskin ovi auki vaikka kuskin oven lukon salpa on kiinni, jos vika olisi siinä reed-kytkimessä.Hyrre kirjoitti:- kuskin ovi ei avaudu avaimella, avain kääntyy lukossa huomattavan helposti, lähes ilman mitään vastusta. Kun taas apukuskin ovi aukeaa avaimella ja avainta kierrettäessä tuntuu selvä vastus.
Voisiko olla, että systeemi luulee kuskin oven lukkon olevan auki ja yrittää vetää lukkoa kiinni vaikka se onkin jo kiinni ?
Jos kuskinovessa avain kääntyy auki ja kiinnipäin tyhjää, lienee linkkivipu irti avainpesän ja lukkomekanismin välillä, mutta uudemmassa tonnarissa pitäisi silti keskuslukon avata lukot, koska asentokytkin on kiinteästi avainpesässä, ei lukkomekanismissa.
Jos sinulla oli keskuslukon boksi pyödällä, olisi saman tien kannattanut juottaa ne juotokset uusiksi, vaikkei mitään luupilla näkynytkään.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/lukko.html
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/keskuslukko
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Joo, toi oli hyvä vinkki. Tarkistin vikatilanteessa ja piktogrammi ei näyttänyt, että kuskin ovi olisi auki. Eli vika ei olisi reed-kytkimessä.
Mutta onko se nyt varmasti niin, että reed-kytkimet antavat viestin keskuslukon ohjausyksikölle, vai tuleeko se noilta 5-johtoisilta ovimoottoreilta ?
Unohdin mainita, että auto on vm -96.
Onkos tinaillussa vaara polttaa noita pintaliitoskomponentteja eli kestävätlkö ne kuinka hyvin lämpöä ? Oletko tinaillut siis kaikki juotokset uusiksi ?
Jos toi linkkivipu on irti, niin saakohan sen paikalleen vai joutuukohan siihen osteleen jotain osia ? Rikkoutuuko ovipahvin irrotuksessa helposti noita klipsejä, jolla pahvi on kiinni ?
Mutta onko se nyt varmasti niin, että reed-kytkimet antavat viestin keskuslukon ohjausyksikölle, vai tuleeko se noilta 5-johtoisilta ovimoottoreilta ?
Unohdin mainita, että auto on vm -96.
Onkos tinaillussa vaara polttaa noita pintaliitoskomponentteja eli kestävätlkö ne kuinka hyvin lämpöä ? Oletko tinaillut siis kaikki juotokset uusiksi ?
Jos toi linkkivipu on irti, niin saakohan sen paikalleen vai joutuukohan siihen osteleen jotain osia ? Rikkoutuuko ovipahvin irrotuksessa helposti noita klipsejä, jolla pahvi on kiinni ?
Itseasiassa ovimoottori ei ole 5-johtoinen, kun ne avaa/lukitse-koskettimet on uudemmissa tonnareissa lukkopesän yhteydessä. Etuovien moottori ovat kaksijohtoiset. Lukkopesän lukitse-kosketin sanoo boksille "lukitse", ja boksi ajaa lukkomoottoreita kiinni-suuntaan, ellein kuskin oven lukon reed-kytkin ole auki.Hyrre kirjoitti:Mutta onko se nyt varmasti niin, että reed-kytkimet antavat viestin keskuslukon ohjausyksikölle, vai tuleeko se noilta 5-johtoisilta ovimoottoreilta?
Vaaransahan siinä aina on mutta ei niitä pintaliitoskomponentteja paljon tarvitse kuumentaa, jotta tinat saa sulamaan. Releen kannat ja liitinnastat juotin isommalla kolvilla. Joka ikisen juotoksen sulatin.Hyrre kirjoitti:Onkos tinaillussa vaara polttaa noita pintaliitoskomponentteja eli kestävätlkö ne kuinka hyvin lämpöä ? Oletko tinaillut siis kaikki juotokset uusiksi ?
Jos on vaan irti, mutta ehjä niin saattaa pysyä jatkossa paikallaan ihan hyvin ilman uusia osia. Ovipahvitkin lähtevät todennäköisesti ehjänä. Kunhan maltat ensin irrottaa nätisti sivupeilien käyttökytkimen. Puolenvaihtokytkimestä nuppi irti ja mustan solukumin takaa kiinnityskynsi vapauttaen, voimaa ei saa väkisin käyttää.Hyrre kirjoitti:Jos toi linkkivipu on irti, niin saakohan sen paikalleen vai joutuukohan siihen osteleen jotain osia ? Rikkoutuuko ovipahvin irrotuksessa helposti noita klipsejä, jolla pahvi on kiinni ?
http://www.quasimotors.com/doorpanels.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kiitoksia. Varmistus vielä nimityksistä eli
avaa/lukitse-koskettimet = sininen reed rele mötikkä = mikrokytkin, josta lähtee kolme johtoa (punainen, musta ja keltainen)
tässä -97:n kaavio, joissa nuo " mikrokytkimet" näkyvätkin
http://faq.saabnet.ru/_9000/electro-sch ... r-lock.pdf
avaa/lukitse-koskettimet = sininen reed rele mötikkä = mikrokytkin, josta lähtee kolme johtoa (punainen, musta ja keltainen)
tässä -97:n kaavio, joissa nuo " mikrokytkimet" näkyvätkin
http://faq.saabnet.ru/_9000/electro-sch ... r-lock.pdf
Ei.Hyrre kirjoitti:avaa/lukitse-koskettimet = sininen reed rele mötikkä = mikrokytkin, josta lähtee kolme johtoa (punainen, musta ja keltainen)
Sininen-reed-rele-mötikkä on Driver's door ajar switch, punainen ja musta johto.
Mikrokytkimet etuovien lukkopesien yhteydessä on nuo puna-musta-keltajohtoiset avaa/lukitse-koskettimet.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
En tiedä, en ole koskaan edes omistanut autoa, jossa moisia kytkimiä olisiHyrre kirjoitti:Jos ei sitten toimi, niin epäilisin mikrokytkimiä. Onnistuuko mikrokytkimen vaihto ja mitäköhän maksaa uusi mikrokytkin ?

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Mulla korjaantu vastaava ongelma, jotta toisinaan toimii ja toisinaan ei, kun juotin keskuslukon ohjausyksikön kokonaan uusiks ( vaihdoin samalla sen yhden elkon ihan varmuuden vuoksi ja uppolakkasin koko p-askan).
Oli muuten luupinkanssa kun katsoi niin sanomista siinä pintaliitospiirinjuotoksissa joka ohjaa kiinni / auki releitä. Ja nyt on toiminut jo parivikkoa eikä oo temppuillut kertaakaan.





No vähän on edetty korjauksessa. Seuraavia vikoja löytyi:
1. Lukkopesän takapäässä olevat "levyt" ja jousi tippuivat pois paikaltaan lähes itsestään. Linkkivipu oli kuitenkin paikallaan. Eli tässä oli syy siihen, että lukko ei auennut avaimella. Levyt pysyvät aksiaalisesti paikallaan ilmeisesti pienen muovisen "lukkorenkaan" avulla. Kasasin levyt ja jousen uudelleen ja kääntelin avainta lukkopesässä ja paketti alkoi pysyä kasassa. Lukkorengas näytti vähän vialliselta. Saakohan sen varaosana ?
2. Lukkopesään integroitu mikrokytkin (on kiinni lukkopesässä kahdella "klipsillä") toimi epävarmasti, joten vaihdoin 2-johtoisen ovimoottorin tilalle 5-johtoisen, jossa ko. kytkin on mukana ja poistin alkuperäisen mikrokytkimen lukkopesästä kokonaan.
Alkuperäinen ovimoottori oli merkkiä Kiekert, mutta MES ovimoottorin kävi hyvin paikoilleen.
Miten muuten ovimoottorin pitäsi toimia, kun siihen syöttää jännitettä ? Vanhan ovimoottorin kara liikkui ilman virtaa aivan löysästi ja painui alas omalla painollaan. Kara kuitenkin liikkui, kun moottoriin syötti hetkellisesti virtaa. Jos virtaa syötti jatkuvasti kara liikkui ääriasentoon ja sitten moottori meni ilmeisesti oikariin. Jos karaan lisäsi kädellä hieman vastusta, moottori ei jaksanut liikuttaa aina karaa. Välillä moottori taas pyöräytti "tyhjää", kuului kolaus ja kara pamahti hallitsemattomasti alas. Joten oli jo kait aika finaalissa.
Keskuslukituksen boxin käytin "korjauksessa". Eivät löytäneet vikaa juotoksista. Juottivat vain sen pienemmän logikkapiirin uudellen, vaikka pyysin että käyvät kaikki juotokset läpi. Eivät olleet kiinnostuneita tekämään sille mitään, koska ei ollut heidän alaansa (tv/radio), vaikka lupasin itse kantaa vastuun jos hyötyä korjauksesta ei olisi. Pitää etsiä uusi paikka
En ole kerinny vielä paljoa testaileen. Tuntuu, että toimisi paremmin, mutta kerran vika tuli kuitenkin hetkeksi päälle. Pitänee seuraavana käydä läpi boxin kaikki juotokset ja mahdollisesti 5-johtoisen ovimoottorin vaihto myös apukuskin puolelle.
1. Lukkopesän takapäässä olevat "levyt" ja jousi tippuivat pois paikaltaan lähes itsestään. Linkkivipu oli kuitenkin paikallaan. Eli tässä oli syy siihen, että lukko ei auennut avaimella. Levyt pysyvät aksiaalisesti paikallaan ilmeisesti pienen muovisen "lukkorenkaan" avulla. Kasasin levyt ja jousen uudelleen ja kääntelin avainta lukkopesässä ja paketti alkoi pysyä kasassa. Lukkorengas näytti vähän vialliselta. Saakohan sen varaosana ?
2. Lukkopesään integroitu mikrokytkin (on kiinni lukkopesässä kahdella "klipsillä") toimi epävarmasti, joten vaihdoin 2-johtoisen ovimoottorin tilalle 5-johtoisen, jossa ko. kytkin on mukana ja poistin alkuperäisen mikrokytkimen lukkopesästä kokonaan.
Alkuperäinen ovimoottori oli merkkiä Kiekert, mutta MES ovimoottorin kävi hyvin paikoilleen.
Miten muuten ovimoottorin pitäsi toimia, kun siihen syöttää jännitettä ? Vanhan ovimoottorin kara liikkui ilman virtaa aivan löysästi ja painui alas omalla painollaan. Kara kuitenkin liikkui, kun moottoriin syötti hetkellisesti virtaa. Jos virtaa syötti jatkuvasti kara liikkui ääriasentoon ja sitten moottori meni ilmeisesti oikariin. Jos karaan lisäsi kädellä hieman vastusta, moottori ei jaksanut liikuttaa aina karaa. Välillä moottori taas pyöräytti "tyhjää", kuului kolaus ja kara pamahti hallitsemattomasti alas. Joten oli jo kait aika finaalissa.
Keskuslukituksen boxin käytin "korjauksessa". Eivät löytäneet vikaa juotoksista. Juottivat vain sen pienemmän logikkapiirin uudellen, vaikka pyysin että käyvät kaikki juotokset läpi. Eivät olleet kiinnostuneita tekämään sille mitään, koska ei ollut heidän alaansa (tv/radio), vaikka lupasin itse kantaa vastuun jos hyötyä korjauksesta ei olisi. Pitää etsiä uusi paikka

En ole kerinny vielä paljoa testaileen. Tuntuu, että toimisi paremmin, mutta kerran vika tuli kuitenkin hetkeksi päälle. Pitänee seuraavana käydä läpi boxin kaikki juotokset ja mahdollisesti 5-johtoisen ovimoottorin vaihto myös apukuskin puolelle.
Keskuslukon korjaus suoritettu, toivottavasti toimii... :)
Moi,
Kiitos foorumilla olleista keskuslukon reistailun korjausohjeista.
Tänään siis suoritettu keskuslukon ohjausyksikön komponenttien uudelleen kolvaus. Kolvauksessa kaikkien, paitsi parin "miljoona jalkaisen" -komponentin, juotokset käytettiin sulana.
Keskuslukko toimi äskön ihan pikatestauksessa, mutta aika varmaan näyttää, että oliko kolvauksesta hyötyä. Toivosti oli, koska tuo 270 euron säästäminen uuden osan hankinnassa kelpaa ihan hyvin..
Kiitos vielä vinkeistä!
-Marko-
Kiitos foorumilla olleista keskuslukon reistailun korjausohjeista.
Tänään siis suoritettu keskuslukon ohjausyksikön komponenttien uudelleen kolvaus. Kolvauksessa kaikkien, paitsi parin "miljoona jalkaisen" -komponentin, juotokset käytettiin sulana.
Keskuslukko toimi äskön ihan pikatestauksessa, mutta aika varmaan näyttää, että oliko kolvauksesta hyötyä. Toivosti oli, koska tuo 270 euron säästäminen uuden osan hankinnassa kelpaa ihan hyvin..
Kiitos vielä vinkeistä!

-Marko-
Re: Keskuslukon korjaus suoritettu, toivottavasti toimii...
Ois kannattanut kyllä juottaa ne ic piiritkin. kun mulla oli tossa 97:ssa ihan samaa vikaa jotta toisinaan toimi ja toisinaan ei niin vika oli juuri sen isomman ic:n juotoksissa. Luupin kanssa kun tutki niin piirihän oli jopa aivan kallellaan ja muutenkin päin peetä ja juotokset harmaat ja rakeiset.mjpelkon kirjoitti:Moi,
Kiitos foorumilla olleista keskuslukon reistailun korjausohjeista.
Tänään siis suoritettu keskuslukon ohjausyksikön komponenttien uudelleen kolvaus. Kolvauksessa kaikkien, paitsi parin "miljoona jalkaisen" -komponentin, juotokset käytettiin sulana.
Keskuslukko toimi äskön ihan pikatestauksessa, mutta aika varmaan näyttää, että oliko kolvauksesta hyötyä. Toivosti oli, koska tuo 270 euron säästäminen uuden osan hankinnassa kelpaa ihan hyvin..
Kiitos vielä vinkeistä!
-Marko-
Lieneekö ollut väljä ropotti.
Vaan nyt on toiminut jo montakuukautta joka kerta.
