Tonnari sammui kesken ohituksen!

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Tonnari sammui kesken ohituksen!

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Moro

Musta pekkaa pukkaa taas.

Tossa viikonvaihteen reissulla kotiipalattaessa piti lähtee rekkaa ohittaa ja kun suoraa oli ja tilaa niin piti olla helppo homma. Pultti pohjaa ja menoks, nopeus nousee räväkästi kuten pitääkin mutta rekan nupin kohdalla hyytyy, ei mitään eloa. Jarrutus ja hätävilkut päälle, luulin että vaihdelaatikko korkkas. No kone vaan sammu 8O 8O Ei mitään nykimistä tai muuta, hyyty. No kiesi lähti heti takasa käyntiin ja ajo suju normaalisti. Pitipä sitten vielä kokeilla tyhjällä tienpätkällä että mitä tapahtuu ku tallaa kaasun pohjaan. Ensin taas mentiin ja sitten sammu.
Nyt ei ymmärrä missä vika. Koitin vielä täällä koto puoles uudestaan ja siinä vaiheessa kun sammuu niin pölläyttää kauheen mustan savupilven.

sitten faktoihin:

tulpat ja sytkäkasetti ok.
ajettu 206tkm, bensapumppua ei vaihdettu.
Pakoputki katkes takaa hiljaittain ja katilta taaksepäin on jotain motonetin
huuhaa putkea. mufflex tms jankki.
98 tankissa. Ahdot nousee nopeesti sinne 1.1-1.2.

Onko arvauksia mistä lähtee vikaa hakeen? Eka tuli mieleen bensapumppu että ei pysty syöttää soppaa isossa ajossa.
Toisena sitten että motonetin pakoputki on niin tukkosta kuraa että koko
motti tukehtuu, ko putken myötä tuntuu bensankulutuskin lisääntyneen.

Kyllä taas korpee..prkl. :evil:
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3458
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Arvailuksi menee, mutta onko bensansuodatinta koskaan vaihdettu?
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Jos sammuu kesken vaihteenvaihdon, voisi syyllinen olla bypass -venttiili, en kyllä ole ihan varma aiheuttaako se trionikissa sammumisia.
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

suorsa kirjoitti:Arvailuksi menee, mutta onko bensansuodatinta koskaan vaihdettu?
Joo on vaihdettu 30tkm sitten. Sillon sieltä löyty kyllä oikee majavan pesä. Tuli viime viikolla vahingos ajettua tankki melko kuivaks joten tankin pohjilta on voinu suodattimeen jotain kuraa taas tulla.
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

itellä teki tuos sunnuntain aamulla 3:lta samantempun. polttoaine pumppu peenä...sillon kun sen käyntiin sattui saamaan niin yli puolien ahtojen jälkeen auto sammui. lopulta pamahti kokonaan pumppu.

huomen illalla pitäis olla molemmat pumput tullu ni saa ajokuntoon taas :)
BMW 525iA Touring Executive
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Mulla teki saman, juhlavan pamauksen ja savupilven saattelemana.
... ja monta kertaa........
Oli letku halki, venakopan ja dumppiventtiilin välissä, Oli piilossa imusarjan alla, ei heti löytynyt.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Firges9000 kirjoitti:Mulla teki saman, juhlavan pamauksen ja savupilven saattelemana.
... ja monta kertaa........
Oli letku halki, venakopan ja dumppiventtiilin välissä, Oli piilossa imusarjan alla, ei heti löytynyt.
Toi letku tuli uusittua just viime kesänä kun se oli hapertunu.
Nyt menee ekana polttoaineen suodatin vaihtoon ja sitten jos ei auta
niin bensapumppu. Näkisköhän TECH:llä jotain mitä on tapahtunu?
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

suorsa kirjoitti:Arvailuksi menee, mutta onko bensansuodatinta koskaan vaihdettu?
Dodii Bensansuodatin vaihdettu ja ensikoittamalla ei enää temppuile. Vetiseltä näytti mitä vanhasta suodattimesta valu. Tuolla oli ajettu n. 30000km. Tankin pohjalla on ilmeisesti jotain jankkia, oisko hyviä neuvoja miten siitä pääsis eroon? Turbolle ja Kat:lle sopivaa jäänestoa?
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Masinol ikattia ollaan käytetty ilman pienintäkään ongelmaa.
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
Hannu57
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 17:36
Paikkakunta: Halikko

Viesti Kirjoittaja Hannu57 »

Lyö maihin kovassa seoskuormassa kipinän . Puhdista puolanpää, vaihda tulpanjohdot (huonot ei toimi) ja tuppien kärkiväli ei saa olla liian iso.
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Hannu57 kirjoitti:Lyö maihin kovassa seoskuormassa kipinän . Puhdista puolanpää, vaihda tulpanjohdot (huonot ei toimi) ja tuppien kärkiväli ei saa olla liian iso.
Kärkiväli on se mikä pitääkin ja tulpat on ne NGKBCR7. Kun on DI vehjes niin ei ole tulpanjohtoja :wink: . Oireet ainakin toistaseks hävis tolla bensansuodattimen vaihdolla. PItäs varmaan kesällä koittaa jollain jekulla saada toi tankki ihan tyhjäks että sais sieltä epäpuhtaudet pois.
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Jatketaas vanhaa aihetta... kahden vaiheilla olin että kysynkö neuvoa täältä vai yritänkö itse vielä miettiä missä vika.

Eli tilanne oli tämä:

Auto on Saab 9000 CD 2,3i vm. -90

Tein eilen normaalin öljyn ja suodattimen vaihdon. Samaan konkurssiin vaihdoin paininkupit toisesta kannesta, koska kyllästyin ainaiseen naputukseen. Vaihdoin samalla myös nokat B202 turbon kannesta, koska lienevät hieman jyrkemmät. Tämän jälkeen osat kasaan ja auto käyntiin. Kävi ehkä hieman oudosti, mutta toimi. Totesin kuitenkin pienen testipätkän jälkeen ajoituksen olevan pielessä. Otin auton tänään takaisin talliin töiden jälkeen ja säädin ajoituksen kohdilleen ---> auto käyntiin ja sehän kävi kuin kello. Sitten testirundille. Toimii täysin moitteetta. Moottoritiellä tein muutaman kiihdytyksen 80km/h-130km/h, viimeisellä täyskaasukiihdytyksellä kuului voimakas *poks POKS* ja sitten kuoli täysin. Yritin vielä vauhdista käyntiin vaihteella, mutta tuloksena vain *poks*. Auto hinattiin takaisin kotiin. Avattiin venttiilikoppa --->

*kaikki päällisin puolin OK
*kone pyörii
*ei kilinöitä eikä kolinoita
*antaa kipinää
*tulpat täysin kuivat :?

Bensapumppu kuitenkin näyttäisi toimivan. Otettiin bensanpaluuletku irti ja pyöritettiin startilla ---> bensaa tuli kuin vesiletkusta. Yritettiin vielä startilla käyntiin. Tuntui ettei olisi ollut oikein puristuksia 8O Sitten kesken starttauksen poksahti taas ja savupilvi nousi imuisarjasta suuttimien rei'istä.

Mikä neuvoksi?
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Ensimmäiseen vikana pensapumppu ja viimoseen väärä ajoitus.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Mikä olisi voinut aiheuttaa ajoituksen pieleen menemisen? 100% varmuudella säädin ajoituksen täysin kohdilleen. Vauhtipyörän merkki tasan nollassa ja nokkien merkit oikeissa kohdissa ---> pyöritin konetta ja edelleen kaikki kunnossa. Miksi yhtäkkiä olisi mennyt ajoitus päin mäntyä? Tarkistan kuitenkin huomenna asian.

Bensapumppu kyllä toimii kun paluuletkua pitkin menee bensaa takaisin. Eihän sieltä mitään pitäisi tulla jos pumppu sökö? Mietittiin olisiko ruiskuboksi kärähtänyt jostain syystä? Täytyy huomenna katsoa tuleeko suuttimista bensaa. Tulpat olivat tosiaan ihan kuivat ja tulppien rei'istä katsottuna männät näyttivät kuivilta. Bensakaan ei pahemmin haissut vaikka pyöritti startilla useita sekunteja.
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Valitettavasti ongelmaasi ei minulla ole vastausta mutta tiedustelisin tuota nokkien vaihdon muutosta. Huomasiko sen ajossa? Millainen on tehonlisäys?

Syötä pumpulle pakko virtaa ja kuuntele lähteekö käyntiin. Tuolla voit eliminoida pumppuvian!
Saab 9-5 2,0t -1999
Vastaa Viestiin