Ja 900i 8v Kat. eikun rallattaa vaan..

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
kt
"Turbo"
Viestit: 297
Liittynyt: Pe Heinä 09, 2004 22:43
Paikkakunta: Tampere

Ja 900i 8v Kat. eikun rallattaa vaan..

Viesti Kirjoittaja kt »

Mikä voi olla vikana? Venttiilit OK, laturin kumit OK, kaikki hihnat uudet, ketju ja kiristin OK, pakosarja OK, ei siis halkeamia. Moottori kylmänä normaalit äänet kiihdyttäessä, mutta tolpasta lähtiessä tai mootorin lämmettyä muuten, kuuluu sopivalla kaasulla ja sopivassa nopeudessa konehuoneesta helinää tai sellaista rallatusta. Ääni ei kuulu kytkin pohjassa, tai vapaalla samalla kierrosalueella, mutta veto päällä pitää mekkalaa. Kun painaa lisää kaasua, ääni häviää, mutta löytyy aina uudestaan kun ajaa esim kevyellä kaasulla neljääkymppiä kakkonen silmässä tai vastaavasti viittäkymppiä kolmosella. Ja satasen vaudissa vitonen silmässä kuuluu aavistuksen saman tyyppistä ääntä. Ja siis vain lämpimällä koneella. Vesipumppu? (vaihdettu) Ohjaustehostin? En tajua. Auto oli just huollossa Hilvonen&Salmisella Treella mutta eivät älynneet vikaa, koska eivät ilmeisesti ajaneet konetta lämpimäksi.
Mercedes-Benz S124 E300TD -94
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Re: Ja 900i 8v Kat. eikun rallattaa vaan..

Viesti Kirjoittaja Kurko »

kt kirjoitti:Moottori kylmänä normaalit äänet kiihdyttäessä, mutta tolpasta lähtiessä tai mootorin lämmettyä muuten, kuuluu sopivalla kaasulla ja sopivassa nopeudessa konehuoneesta helinää tai sellaista rallatusta. Ääni ei kuulu kytkin pohjassa, tai vapaalla samalla kierrosalueella, mutta veto päällä pitää mekkalaa. Kun painaa lisää kaasua, ääni häviää, mutta löytyy aina uudestaan kun ajaa esim kevyellä kaasulla neljääkymppiä kakkonen silmässä tai vastaavasti viittäkymppiä kolmosella. Ja satasen vaudissa vitonen silmässä kuuluu aavistuksen saman tyyppistä ääntä. Ja siis vain lämpimällä koneella.
Eiks toi nyt viittaisi lootaan eikä koneeseen. Tai jos vaikka painelaakeri helisee. :?:
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Mittaappa puristuspaineet ja öljynpaineet. Katkennut männänrengas ainakin oireilee tuolla tavalla.. :?

Mutta ei vielä maalata piruja seinille. :)
Aki Peltola #1132
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

nosta etupää ylös ja pane apuri ajamaan , kuulostele paikallaan ja voit käyttää diagnoosikeppiä kohteen ja kuuloluun välissä.
olisi hyvä tukea ylätukivarsi niin että vetarin / pyörän asento vastaa todellista.
ehkä helpompi tehdä 1 puoli kerrallaan turvallisempaa.
ei sitten mitään revittelyjä.
Ainakin vaihteen ja kytkimen ja vetarin saanee läpikäytyä. Laakerivälyksen voi koittaa käsin., jne.....
kt
"Turbo"
Viestit: 297
Liittynyt: Pe Heinä 09, 2004 22:43
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kt »

Vika löytyi: ohjaustehostimen pumppu sekä vuotaa (1000 km ja lähes tyhjä) että on kierossa. Se on aika pahasti vääntynyt, ja pitää meteliä sopivilla kierroksilla. En vain ymmärrä miten moottorin lämpötila siihen vaikutti. Niin ja tyhjäkäynnillä etsimämme meteli alkoi vasta huomattavasti korkeammilla kierroksilla kuin autolla ajettaessa. Kumma juttu.
Sitten olisi vielä lisää kysymyksiä: miksi ihmeessä yhden pytyn venttiilit jaksavat vain naputtaa, vaikka huollossa on kaksi kertaa todettu niiden olevan ohjearvojen puitteissa? Bensapumppu on vaihdon tarpeessa, voisiko se vaikuttaa? Ennakot on 98E:lle, ja sitä on myös tankissa.
Ehkä kuuntelen autoani turhankin tarkkaan, mutta mielestäni 15 vuotta vanhakin tekniikka voi yhä toimia moitteettomasti. Ja pikkuvioistahan tähän asti on ollut kyse. Auto on siis M90 900i 8v Kat.
Ajattelin tuoda Saabin 17.3. Lahdesjärven ABC-asemalle fiksumpien eteen näytille...
Mercedes-Benz S124 E300TD -94
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Muuhun en nyt ota kantaa kuin siihen että 8v kat mallissa on tankissa 2kpl pumppuja toinen on pienempi "esipainepumppu" sijainti "ämpärin"ulkopuolella ,painepumppu on ämpärin sisällä.
Itselläni meni ensin pienempi esipainepumppu rikki,oireina voimakas ääni ja p.aineen puute.
Naputukseen ei kyllä liity noi pumput.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kuuntele, jos mahdollista pelkästään tyhjäkäynnillä, mistä ääni tulee. Kytkimen vai vaihteiston suunnalta. Omassa naputus/kautta helinä lähti painelaakerista tai paineasetelmasta tai sitten molemmista.

Jos sulla on sillä pienellä painelaakerilla niin siitä lähtevä helinä on kuulemma jo melkein ominaisuus. Vanhempi = paksumpi pitää vähemmän ääntä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jooh mulla helisee myös tyhjäkäynnillä välillä tuo painelaakeri, ja on aivan uusi. :x Sisälle ei kuulu, mutta ulospäin kuuluu selvästi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
kt
"Turbo"
Viestit: 297
Liittynyt: Pe Heinä 09, 2004 22:43
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kt »

Kyllä se ääni kannesta lähtee. Kun etsimme syytä räminään, konetta piti huudattaa melko korkeilla kierroksilla pihassa konepelti auki, eikä erehtymisen mahdollisuutta tainnut jäädä. Sen verran selvää oli naputus. Ajossa ääni ei pahasti häiritse muuta kuin mielenrauhaa. Mutta mikäköhän siellä oikein mättää? Hilvonen&Salmisella veikkasivat muistaakseni löysää lautasta tai jotakin sinnepäin. Ihmettelenpä vain että eivät laittaneet kuntoon, kun sen sinne sitä varten vein, että venttiilit tulisivat kuntoon. Edellinen korjaaja taas sanoi, etteivät kakkosen venttilien äänet kokonaan hiljentyneet kun ei kuulemma ollut just sopivaa palaa! Meinasin hermostua. Mutta lähdin pois.
Polttoainetankista kuuluu tosiaan ääniä. Sähköinen voimakas surina koko ajan sekä vähällä bensalla kunnon korinaa siihen päälle.
Jossakin viestissäni kerroinkin jo että auto on tuotu Saksasta. Termari piti vaihtaa, kun lämmöt eivät nousseet. Kulki kyllä hyvin, kun lämmin kone sai reilusti soppaa! No nyt meno on tasaantunut, samoin kulutus.
Mercedes-Benz S124 E300TD -94
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Omassani oli juurikin samaa eli kovaa mouruamista tankissa ajoittain. Sitten alkoi nykiminen ajossa ,auttoi kun vaihtoi sen pienimmän pumpun tankkiin.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Vastaa Viestiin