Ja 900i 8v Kat. eikun rallattaa vaan..
Ja 900i 8v Kat. eikun rallattaa vaan..
Mikä voi olla vikana? Venttiilit OK, laturin kumit OK, kaikki hihnat uudet, ketju ja kiristin OK, pakosarja OK, ei siis halkeamia. Moottori kylmänä normaalit äänet kiihdyttäessä, mutta tolpasta lähtiessä tai mootorin lämmettyä muuten, kuuluu sopivalla kaasulla ja sopivassa nopeudessa konehuoneesta helinää tai sellaista rallatusta. Ääni ei kuulu kytkin pohjassa, tai vapaalla samalla kierrosalueella, mutta veto päällä pitää mekkalaa. Kun painaa lisää kaasua, ääni häviää, mutta löytyy aina uudestaan kun ajaa esim kevyellä kaasulla neljääkymppiä kakkonen silmässä tai vastaavasti viittäkymppiä kolmosella. Ja satasen vaudissa vitonen silmässä kuuluu aavistuksen saman tyyppistä ääntä. Ja siis vain lämpimällä koneella. Vesipumppu? (vaihdettu) Ohjaustehostin? En tajua. Auto oli just huollossa Hilvonen&Salmisella Treella mutta eivät älynneet vikaa, koska eivät ilmeisesti ajaneet konetta lämpimäksi.
Mercedes-Benz S124 E300TD -94
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
Re: Ja 900i 8v Kat. eikun rallattaa vaan..
Eiks toi nyt viittaisi lootaan eikä koneeseen. Tai jos vaikka painelaakeri helisee.kt kirjoitti:Moottori kylmänä normaalit äänet kiihdyttäessä, mutta tolpasta lähtiessä tai mootorin lämmettyä muuten, kuuluu sopivalla kaasulla ja sopivassa nopeudessa konehuoneesta helinää tai sellaista rallatusta. Ääni ei kuulu kytkin pohjassa, tai vapaalla samalla kierrosalueella, mutta veto päällä pitää mekkalaa. Kun painaa lisää kaasua, ääni häviää, mutta löytyy aina uudestaan kun ajaa esim kevyellä kaasulla neljääkymppiä kakkonen silmässä tai vastaavasti viittäkymppiä kolmosella. Ja satasen vaudissa vitonen silmässä kuuluu aavistuksen saman tyyppistä ääntä. Ja siis vain lämpimällä koneella.

nosta etupää ylös ja pane apuri ajamaan , kuulostele paikallaan ja voit käyttää diagnoosikeppiä kohteen ja kuuloluun välissä.
olisi hyvä tukea ylätukivarsi niin että vetarin / pyörän asento vastaa todellista.
ehkä helpompi tehdä 1 puoli kerrallaan turvallisempaa.
ei sitten mitään revittelyjä.
Ainakin vaihteen ja kytkimen ja vetarin saanee läpikäytyä. Laakerivälyksen voi koittaa käsin., jne.....
olisi hyvä tukea ylätukivarsi niin että vetarin / pyörän asento vastaa todellista.
ehkä helpompi tehdä 1 puoli kerrallaan turvallisempaa.
ei sitten mitään revittelyjä.
Ainakin vaihteen ja kytkimen ja vetarin saanee läpikäytyä. Laakerivälyksen voi koittaa käsin., jne.....
Vika löytyi: ohjaustehostimen pumppu sekä vuotaa (1000 km ja lähes tyhjä) että on kierossa. Se on aika pahasti vääntynyt, ja pitää meteliä sopivilla kierroksilla. En vain ymmärrä miten moottorin lämpötila siihen vaikutti. Niin ja tyhjäkäynnillä etsimämme meteli alkoi vasta huomattavasti korkeammilla kierroksilla kuin autolla ajettaessa. Kumma juttu.
Sitten olisi vielä lisää kysymyksiä: miksi ihmeessä yhden pytyn venttiilit jaksavat vain naputtaa, vaikka huollossa on kaksi kertaa todettu niiden olevan ohjearvojen puitteissa? Bensapumppu on vaihdon tarpeessa, voisiko se vaikuttaa? Ennakot on 98E:lle, ja sitä on myös tankissa.
Ehkä kuuntelen autoani turhankin tarkkaan, mutta mielestäni 15 vuotta vanhakin tekniikka voi yhä toimia moitteettomasti. Ja pikkuvioistahan tähän asti on ollut kyse. Auto on siis M90 900i 8v Kat.
Ajattelin tuoda Saabin 17.3. Lahdesjärven ABC-asemalle fiksumpien eteen näytille...
Sitten olisi vielä lisää kysymyksiä: miksi ihmeessä yhden pytyn venttiilit jaksavat vain naputtaa, vaikka huollossa on kaksi kertaa todettu niiden olevan ohjearvojen puitteissa? Bensapumppu on vaihdon tarpeessa, voisiko se vaikuttaa? Ennakot on 98E:lle, ja sitä on myös tankissa.
Ehkä kuuntelen autoani turhankin tarkkaan, mutta mielestäni 15 vuotta vanhakin tekniikka voi yhä toimia moitteettomasti. Ja pikkuvioistahan tähän asti on ollut kyse. Auto on siis M90 900i 8v Kat.
Ajattelin tuoda Saabin 17.3. Lahdesjärven ABC-asemalle fiksumpien eteen näytille...
Mercedes-Benz S124 E300TD -94
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
Muuhun en nyt ota kantaa kuin siihen että 8v kat mallissa on tankissa 2kpl pumppuja toinen on pienempi "esipainepumppu" sijainti "ämpärin"ulkopuolella ,painepumppu on ämpärin sisällä.
Itselläni meni ensin pienempi esipainepumppu rikki,oireina voimakas ääni ja p.aineen puute.
Naputukseen ei kyllä liity noi pumput.
Itselläni meni ensin pienempi esipainepumppu rikki,oireina voimakas ääni ja p.aineen puute.
Naputukseen ei kyllä liity noi pumput.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Kuuntele, jos mahdollista pelkästään tyhjäkäynnillä, mistä ääni tulee. Kytkimen vai vaihteiston suunnalta. Omassa naputus/kautta helinä lähti painelaakerista tai paineasetelmasta tai sitten molemmista.
Jos sulla on sillä pienellä painelaakerilla niin siitä lähtevä helinä on kuulemma jo melkein ominaisuus. Vanhempi = paksumpi pitää vähemmän ääntä.
Jos sulla on sillä pienellä painelaakerilla niin siitä lähtevä helinä on kuulemma jo melkein ominaisuus. Vanhempi = paksumpi pitää vähemmän ääntä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Kyllä se ääni kannesta lähtee. Kun etsimme syytä räminään, konetta piti huudattaa melko korkeilla kierroksilla pihassa konepelti auki, eikä erehtymisen mahdollisuutta tainnut jäädä. Sen verran selvää oli naputus. Ajossa ääni ei pahasti häiritse muuta kuin mielenrauhaa. Mutta mikäköhän siellä oikein mättää? Hilvonen&Salmisella veikkasivat muistaakseni löysää lautasta tai jotakin sinnepäin. Ihmettelenpä vain että eivät laittaneet kuntoon, kun sen sinne sitä varten vein, että venttiilit tulisivat kuntoon. Edellinen korjaaja taas sanoi, etteivät kakkosen venttilien äänet kokonaan hiljentyneet kun ei kuulemma ollut just sopivaa palaa! Meinasin hermostua. Mutta lähdin pois.
Polttoainetankista kuuluu tosiaan ääniä. Sähköinen voimakas surina koko ajan sekä vähällä bensalla kunnon korinaa siihen päälle.
Jossakin viestissäni kerroinkin jo että auto on tuotu Saksasta. Termari piti vaihtaa, kun lämmöt eivät nousseet. Kulki kyllä hyvin, kun lämmin kone sai reilusti soppaa! No nyt meno on tasaantunut, samoin kulutus.
Polttoainetankista kuuluu tosiaan ääniä. Sähköinen voimakas surina koko ajan sekä vähällä bensalla kunnon korinaa siihen päälle.
Jossakin viestissäni kerroinkin jo että auto on tuotu Saksasta. Termari piti vaihtaa, kun lämmöt eivät nousseet. Kulki kyllä hyvin, kun lämmin kone sai reilusti soppaa! No nyt meno on tasaantunut, samoin kulutus.
Mercedes-Benz S124 E300TD -94
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan