Ruoste suojaus!!
Re: Ruoste suojaus!!
Tätä nyt olen "mainostanut" Tuossa oma projektini parin vuoden takaanta. Siinä melko kattava läpikäyminen 93seen. Piilopaikoissa ne ruostekohdat melkein lymyilevät.
viewtopic.php?f=29&t=171353
viewtopic.php?f=29&t=171353
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: Ruoste suojaus!!
Tuossa tarinaa meidän ttidin ruosteentorjunnasta ->
viewtopic.php?f=15&t=179520
Kyllähän tuo taka-akselin ympäristö on se mistä tilanne paljastuu helpoiten, joten auton alle kannattaa kurkata miltä pohja näyttää. Hieman tarkemmin homman vakavuus selviää irroittamalla sisälokarit takaa ja helmamuovit. Iskarin yläpäät ja helmat voi olla jo hitsauskunnossa, vaikka pohja olisikin vain pintaruosteessa. Yksi hyvin yleinen haaste on nuo takalokarin kaaret, joista usein maalit irtoaa ja ruostuminen alkaa sieltä kaaren alapuolelta. Totuus paljastuu vasta kun maali alkaa irrota kaaren yläreunasta lokarista...
Itse teetin viime syksynä ttidin pohjaan finikor-käsittelyn ->
Eski
viewtopic.php?f=15&t=179520
Kyllähän tuo taka-akselin ympäristö on se mistä tilanne paljastuu helpoiten, joten auton alle kannattaa kurkata miltä pohja näyttää. Hieman tarkemmin homman vakavuus selviää irroittamalla sisälokarit takaa ja helmamuovit. Iskarin yläpäät ja helmat voi olla jo hitsauskunnossa, vaikka pohja olisikin vain pintaruosteessa. Yksi hyvin yleinen haaste on nuo takalokarin kaaret, joista usein maalit irtoaa ja ruostuminen alkaa sieltä kaaren alapuolelta. Totuus paljastuu vasta kun maali alkaa irrota kaaren yläreunasta lokarista...
Itse teetin viime syksynä ttidin pohjaan finikor-käsittelyn ->
Eski
Re: Ruoste suojaus!!
Okei, hyvä tietää. Täytyy katsoa nuo paikat vielä tarkemmin. Kiitos!petrisa kirjoitti: ↑Ma Tammi 07, 2019 11:11Ei ole herkkä ruostumaan. Kori on kokonaan sinkitty.
Lähteehän sekin tietenkin pinnan kuluessa sitten ruostumaan. Itse en kyllä muista että näissä olisi esim. pohja ollut tuosteessa.
Jos nyt jonkin paikan voi sanoa olevan "paha paikka", niin etulokasuojan kaaren takaosan alakulma. Roiskeläpät estäsisi tämän, mutta onhan ne niin rumat että...
Hiukan sama, mutta lievemin, vaivaa etulokarin etukulmaa siinä muovipuskurin saumakohdassa.
Nämä molemmat paikat on kuitenkin suhteellisen helppo korjata kuntoon, jos niissä ongelmaa on.
Re: Ruoste suojaus!!
Aika monta vaihtokandidaattia tuli katsottua viimesyksynä autoliikkeissä, joten siltä pohjalta sanoisin, että myös takalokarin kaaret alkaa kupruamaan enemmän tai vähemmän jo facelift malleissakin. Virheettömät oli kyllä harvassa.petrisa kirjoitti: ↑Ma Tammi 07, 2019 11:11Ei ole herkkä ruostumaan. Kori on kokonaan sinkitty.
Lähteehän sekin tietenkin pinnan kuluessa sitten ruostumaan. Itse en kyllä muista että näissä olisi esim. pohja ollut tuosteessa.
Jos nyt jonkin paikan voi sanoa olevan "paha paikka", niin etulokasuojan kaaren takaosan alakulma. Roiskeläpät estäsisi tämän, mutta onhan ne niin rumat että...
Hiukan sama, mutta lievemin, vaivaa etulokarin etukulmaa siinä muovipuskurin saumakohdassa.
Nämä molemmat paikat on kuitenkin suhteellisen helppo korjata kuntoon, jos niissä ongelmaa on.
Joissakin yksilöissä lokasuojamuovi on jostain syystä lähes kiinni kaaripellissä ja väli täynnä möhnää, joten huonolla hoidolla ainakin ei ole ihme, että maali irtoaa taitoksen kohdalta ja tauti etenee.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
Re: Ruoste suojaus!!
Miulla alkaa myöskin nuo etulokareiden alanurkat kukkia. Molemmissa puuttuu pala maalia samoiten toisesta takalokarista ilmeisesti kivi iskenyt palan pois myöskin. Keväällä viimeistään laitatettava nuo kuntoon.
Pohjassa on miullakin tuo finikor käsittely viime kesältä. Työn tekijän mukaan oli yllätävän siisti Saabin pohjaksi eli ei ollu mitään mistä olis kannattanut huolestua.
Pohjassa on miullakin tuo finikor käsittely viime kesältä. Työn tekijän mukaan oli yllätävän siisti Saabin pohjaksi eli ei ollu mitään mistä olis kannattanut huolestua.
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Re: Ruoste suojaus!!
Niitä virheettömiä löytyy sitten ainakin minulta noiden takakaarien osalta. Huonolla hoidolla ei auto ole ollutkaan vaan päinvastoin esim pesujen suhteen. Joten tämä vaikuttanee tuohon.NG900T kirjoitti: ↑Pe Tammi 18, 2019 16:45
Aika monta vaihtokandidaattia tuli katsottua viimesyksynä autoliikkeissä, joten siltä pohjalta sanoisin, että myös takalokarin kaaret alkaa kupruamaan enemmän tai vähemmän jo facelift malleissakin. Virheettömät oli kyllä harvassa.
Joissakin yksilöissä lokasuojamuovi on jostain syystä lähes kiinni kaaripellissä ja väli täynnä möhnää, joten huonolla hoidolla ainakin ei ole ihme, että maali irtoaa taitoksen kohdalta ja tauti etenee.
Näihin etulokarin alakulmiin ei edes se pesu auta, kun niistä eturenkaiden "suihku" kuluttaa/syövyttää maalin irti.
Vastaavasti tyttären Vectra C:ssä, mikä on käytännössä minun huollolla ja hoidolla ollut, ei tuota samaista etulokarin alakulman ongelmapaikkaa ole. Johtuu siitä, että muovinen alahelma ulottuu etulokarin puolelle asti.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Ruoste suojaus!!
Tähän hieman offtopicina vinkiksi mainittakoon, että näin talvisaikaan kantsii kuljettajan autoon istuessaan kopistella lumet hyvin pois kengistä, nimittäin kantapään kohdalta, kaasupolkimen alapuolella, vähäisetkin sulamisvedet valuu helposti kumimatolta sen alle. Ei pelkästään tuomaan kosteutta, vaan ollessaan jatkuvasti kosteana tekemään myös salakavalasti tuhojaan lattiamaton alle pohjapeltiä vasten.
Kumimattohan tuossa on ilmeisen huonosti suunniteltu kun siinä kohtaa mistä tulvii, ei näytä olevan korotettua reunaa, joka estäisi veden valumisen maton alle. Talvisaikaan myös kuivuu huonosti ja jatkuva kosteus ja likavesi haurastuttaa lattiamattoa siinä "kuopassa" ja imee vettä ja kosteutta entistä helpommin.
Kumimattohan tuossa on ilmeisen huonosti suunniteltu kun siinä kohtaa mistä tulvii, ei näytä olevan korotettua reunaa, joka estäisi veden valumisen maton alle. Talvisaikaan myös kuivuu huonosti ja jatkuva kosteus ja likavesi haurastuttaa lattiamattoa siinä "kuopassa" ja imee vettä ja kosteutta entistä helpommin.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
Re: Ruoste suojaus!!
Etulokareiden alareunoihin on olemassa alkuperäinen suojus. Nämä ovat vissiin uudemmissa vuosimalleissa paikallaan vakiona. Minulla 2007:ssa ei ollut näitä. 2010:ssä taas on, ja lokarit ovat edelleen virheettömät tuosta kohtaa. https://www.maptunparts.fi/korin-ulkopu ... 03-12.html
9-3 SC 1.8t BioPower Vector M6 MY10 | 9-5 Wagon 2.3t BioPower Linear Sport M5 MY05
Ex: 9-3 SS 1.8t Linear A5 MY07, 9-3 2.0t SE MY99
Ex: 9-3 SS 1.8t Linear A5 MY07, 9-3 2.0t SE MY99
Re: Ruoste suojaus!!
Itse ostin tätä paikallisesta liikkeestä parilla eurolla. Ruostesuojamassaa uraan ja kevyesti puristin pihdeillä peltiä vasten. Viime keväänä otin pois, tarkistin ja hyvältä näytti vielä..
https://www.kumijamatto.fi/reunasuojalista-10-mm.html
Noihin takalokasuojiin on pursoitettu "ikävästi" saumamassaa peltien liittymäkohtiin. Alkaa samalla tavalla ruostuttamaan peltiä huomaamatta, kuin ovien liimasaumoissa.
Ruostetta olen löytänyt kolmesta kolkista melkein samoista paikoista.
- sisälokareiden takaanta (takaiskarin kiinnityspelti erityisesti)
- etulokareiden alimmasta kiinnitysruuvista, joka on helmamuovin alla
- takimmaisen äänenvaimentimen alumiinisen lämpöpellin alta, jossa mukava peltisauma. Kukkii kivasti.
- kaikki liimasaumat kannattaa tarkkailla
- etulokarit juuri nämä pokkaukset
- takapäässä myös ilkeitä peltejä pistehitsattu päällekkäin, josta alkaa ruoste leviämään.
Onhan niitä kohtia kun ikää tulee. Tosin olen liiankin tarkka ruosteelta, mutta en jaksa enää alkaa hitsailemaankaan. (OG900 riitti).
Jos näkyy muille niin kuvia olen laitellut projektista alla olevaan linkkiin.
http://s292.photobucket.com/user/petrip ... t=3&page=4
Viime kesänä kävin tämän toisen kolkkimme läpi. Purin kaikki irtoavat muovit sekä pellit irti ja tein täydellisen läpikäynnin myös -10 versioon
https://www.kumijamatto.fi/reunasuojalista-10-mm.html
Noihin takalokasuojiin on pursoitettu "ikävästi" saumamassaa peltien liittymäkohtiin. Alkaa samalla tavalla ruostuttamaan peltiä huomaamatta, kuin ovien liimasaumoissa.
Ruostetta olen löytänyt kolmesta kolkista melkein samoista paikoista.
- sisälokareiden takaanta (takaiskarin kiinnityspelti erityisesti)
- etulokareiden alimmasta kiinnitysruuvista, joka on helmamuovin alla
- takimmaisen äänenvaimentimen alumiinisen lämpöpellin alta, jossa mukava peltisauma. Kukkii kivasti.
- kaikki liimasaumat kannattaa tarkkailla
- etulokarit juuri nämä pokkaukset
- takapäässä myös ilkeitä peltejä pistehitsattu päällekkäin, josta alkaa ruoste leviämään.
Onhan niitä kohtia kun ikää tulee. Tosin olen liiankin tarkka ruosteelta, mutta en jaksa enää alkaa hitsailemaankaan. (OG900 riitti).
Jos näkyy muille niin kuvia olen laitellut projektista alla olevaan linkkiin.
http://s292.photobucket.com/user/petrip ... t=3&page=4
Viime kesänä kävin tämän toisen kolkkimme läpi. Purin kaikki irtoavat muovit sekä pellit irti ja tein täydellisen läpikäynnin myös -10 versioon
Viimeksi muokannut patu, La Tammi 19, 2019 07:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: Ruoste suojaus!!
Niin siis mihin reunaan tuo lista kuuluu?
Tuosta 10-vuotiaasta en ole mitään irrotellut, mutta päällepäin en ole löytänyt alkavaa ruostetta kuin takaiskarin kiinnikkeiden "keskeltä". Kai sitä piilossa jossain jo on. Tosin ehkäpä sekin auttaa että auto on viettänyt edellisen elämänsä Lapin vähäsuolaisilla teillä.
Tuosta 10-vuotiaasta en ole mitään irrotellut, mutta päällepäin en ole löytänyt alkavaa ruostetta kuin takaiskarin kiinnikkeiden "keskeltä". Kai sitä piilossa jossain jo on. Tosin ehkäpä sekin auttaa että auto on viettänyt edellisen elämänsä Lapin vähäsuolaisilla teillä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Ruoste suojaus!!
9-3 SC 1.8t BioPower Vector M6 MY10 | 9-5 Wagon 2.3t BioPower Linear Sport M5 MY05
Ex: 9-3 SS 1.8t Linear A5 MY07, 9-3 2.0t SE MY99
Ex: 9-3 SS 1.8t Linear A5 MY07, 9-3 2.0t SE MY99
Re: Ruoste suojaus!!
Suoranaisesti ei liity tähän keskusteluun, mutta huomasin tuossa sedanissa sellaisen seikan... Käytin sen (minulle uutena.. 35tkm ja 2.5vuotiaana) paikallisessa ruostesuojaamossa, jossa tekivät kattavan Finikor suojauksen. Sain mukaan oikein todistukset jne.
No nyt jokunen vuosi siitä eli viime kesänä irroitin ovipahvit, niin oli kotelosuoja-aineet käpristyneet kasaan ovien alareunassa ja puhdas pelti loisti alta, samalla ne kuivaneet käppyrät tukkivat vedenpoistoreiät. Puhalsin paineilmalla kaikki kuivaneet kotelosuojat pois ja "kyllästin" koko oven sisustan uudestaan. Tässä liikkeessä tehdyssä käsittelyssä ei ollut suojaa kuin n. 10cm korkeudessa, jos edes sitäkään. Eikä edes ollut tasaisena mattona vaan ruiskittu mihin ruiskulla pääsee. Eli vaikka suojaus olisi tehty kuinka osaavassa liikkeessä tahansa ei niitä koteloita pääse ilman ovipahveja irroittamatta kunnolla suihkimaan ja aikaa myöden koteloaineet kuivuvat kasaan. Toki jos ei ole tarkoitus pitää autoja (Saabeja) vuosia niin sitten ole mitään väliä. Itsellä on... koska tarkoitus olisi ainakin tuo sedan pitää niin kauan kuin kulkee..
No nyt jokunen vuosi siitä eli viime kesänä irroitin ovipahvit, niin oli kotelosuoja-aineet käpristyneet kasaan ovien alareunassa ja puhdas pelti loisti alta, samalla ne kuivaneet käppyrät tukkivat vedenpoistoreiät. Puhalsin paineilmalla kaikki kuivaneet kotelosuojat pois ja "kyllästin" koko oven sisustan uudestaan. Tässä liikkeessä tehdyssä käsittelyssä ei ollut suojaa kuin n. 10cm korkeudessa, jos edes sitäkään. Eikä edes ollut tasaisena mattona vaan ruiskittu mihin ruiskulla pääsee. Eli vaikka suojaus olisi tehty kuinka osaavassa liikkeessä tahansa ei niitä koteloita pääse ilman ovipahveja irroittamatta kunnolla suihkimaan ja aikaa myöden koteloaineet kuivuvat kasaan. Toki jos ei ole tarkoitus pitää autoja (Saabeja) vuosia niin sitten ole mitään väliä. Itsellä on... koska tarkoitus olisi ainakin tuo sedan pitää niin kauan kuin kulkee..
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: Ruoste suojaus!!
Irtokumimaton alle vesi varmaan meneekin ja sitä en epäile.NG900T kirjoitti: ↑Pe Tammi 18, 2019 17:26Tähän hieman offtopicina vinkiksi mainittakoon, että näin talvisaikaan kantsii kuljettajan autoon istuessaan kopistella lumet hyvin pois kengistä, nimittäin kantapään kohdalta, kaasupolkimen alapuolella, vähäisetkin sulamisvedet valuu helposti kumimatolta sen alle. Ei pelkästään tuomaan kosteutta, vaan ollessaan jatkuvasti kosteana tekemään myös salakavalasti tuhojaan lattiamaton alle pohjapeltiä vasten.
Kumimattohan tuossa on ilmeisen huonosti suunniteltu kun siinä kohtaa mistä tulvii, ei näytä olevan korotettua reunaa, joka estäisi veden valumisen maton alle. Talvisaikaan myös kuivuu huonosti ja jatkuva kosteus ja likavesi haurastuttaa lattiamattoa siinä "kuopassa" ja imee vettä ja kosteutta entistä helpommin.
Varsinainen lattiamatto on päältä nukkapintainen, mutta sen alapuoli auton peltiä vasten on pinnoitettu jollain kumi/muoviseoksella. Se ei oikein läpäise vettä.
Tämän tiedän siitä, kun pari vuotta sitten tulvi vettä sieltä raitisilmaottokaukalon juuresta sisään (se tyyppivika). Huomasin vänkärin puolen kumisen lattiamaton osittain kelluvan veden päällä. Arvasin heti mistä on kysymys. Korjasin vuotavan paikan ja kuivasin vedet pois nukkalattiamatosta. Käytin lattiamattoa raollaan, jotta näkisin lattiapeltiin asti. Se oli täysin kuiva .
Vesi ei ollut mennyt yhtään läpi tästä lattiamatosta. Kuivasin n. vuorokauden lattiamattoa varulta molemmilta puolilta kahden sisälämppärin avulla.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Ruoste suojaus!!
Itse olen pitänyt talvella perinteisesti sanomalehteä kuskin maton alla. Avissi on syytä vaihtaa välillä kuivaan, koska se kastuu äkkiä ihan litimäräksi... Helpompi vaihtaa se lehti kuivaan, kuin kuivata mattoja lämmittimillä yms.
Eski
Eski
Re: Ruoste suojaus!!
Tämä on kätevää mattojen alle, jos joku saa käsiinsä. Saa kuivatettua ja uudestaan käyttöön. Kallista ostaa omaan käyttöön tai muuten rulla kestää siihen asti kun yksityisautoilu kielletään..
https://eshop.wurth.fi/Kategoriat/Imeyt ... fi/FI/EUR/
https://eshop.wurth.fi/Kategoriat/Imeyt ... fi/FI/EUR/
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)