2.3 T:n kulutuksista.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Vähän kaukaahaeutulta se kyllä kuulostaisi jos tukkoinen bensafiltteri aiheuttaisi liikakulutusta. Ennemminkin tehonpuutetta. No kannattaa se vaihtaa jokatapauksessa. Ettei sulla vaan luista momentinmuunnin liikaa. Jos kerran päästöt on kurissa.
Mitkä öljyt lootassa. :?: Kierroksia ainakin mulla on tossa pikku teessä mittarin mukaan 2500 tai karvan yli ja PC.llä väylästä 2560 kun vauhtia on toi 115 mittarissa ja todellinen 110-111kmh.
Ja käsittääkseni loota on sama ZF4HP18 ja samoilla välityksillä. (Ei ole kuitenkaan varmaa tietoa) mutu tuntuma. :?
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

JABADABADUU :roll: :D 8O 8) :lol:
Filtteri vaihdettu ja ajettu 70 km:n koeajo, kulutus: mittarin mukaan 103km/h 7.7-7.8L, 90km/h 7.4L, 80km/h 7.2L, ja taajamassa 62km/h 6.3-6.5L :D Ja kun mittarissa oli 120km/h niin kulutus oli 8.2-8.3L
Ja sitten kun ajelin loppupätkän vähän huolimattomasti, välittämättä kulutuksesta niin mittariin tuli lukema 8.4L, eli nuo ovat jo normaaleja lukemia ja täysin hyväksyttäviä, ottaen huomioon että on talvi ja alla nastarenkaat.
Vanhasta filsusta tuli jotain mustaa liejua, koska ties vaihdettu. Eli kulutus tippui lähes 2 litraa, uskomatonta, suosittelen filtterin vaihtoa varauksetta.

Nyt vielä pitäisi saada tuo "saabille tyypillinen huurtumisongelma :lol: " kuriin, täytyy tsekata ekaksi raitisilmasuodatin ja sisäilmankierron läppä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Hienoa ja onnittelut!!! Tuo kannustaa kyllä vaihtamaan omaankin suodattimen, joka jo odottaa eteisen lattialla. Pääsis vaan sopivalle montulle hommiin...

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kyllä kannattaa vaihtaa, itse nostin oikeaa takakulmaa 20 cm ylöspäin ja vaihdoin sen tuossa pihassa, kumimatto polvien alla, meni 15min.
Sisäilmankierto pelasi, läppä kääntyi kuten pitikin, mutta se raitisilmasuodatin 8O :? en ole noin likaista ennen nähnyt, ei yksinomaan likainen, vaan siinä oli 2mm kerros mustaa töhnää päällä.. epäilin sisäilmankierron jumittuneen koska ei ollut vaikutusta oliko päällä vai ei, nyt on erona se että kun on auki niin kabiiniin tulee raitista ilmaa. Jäähdytysnestettä ei oikeastaan ollut mennyt, oli samassa kuin viikko sitten, mutta saattaa se kenno pikkuisen päästää läpi, nyt kuitenkin mukavampi ajella kun ei meinaa tukehtua :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

ng900aero kirjoitti:JABADABADUU :roll: :D 8O 8) :lol:
Filtteri vaihdettu ja ajettu 70 km:n koeajo, kulutus: mittarin mukaan 103km/h 7.7-7.8L, 90km/h 7.4L, 80km/h 7.2L, ja taajamassa 62km/h 6.3-6.5L :D Ja kun mittarissa oli 120km/h niin kulutus oli 8.2-8.3L
Ja sitten kun ajelin loppupätkän vähän huolimattomasti, välittämättä kulutuksesta niin mittariin tuli lukema 8.4L, eli nuo ovat jo normaaleja lukemia ja täysin hyväksyttäviä, ottaen huomioon että on talvi ja alla nastarenkaat.
Vanhasta filsusta tuli jotain mustaa liejua, koska ties vaihdettu. Eli kulutus tippui lähes 2 litraa, uskomatonta, suosittelen filtterin vaihtoa varauksetta.

Nyt vielä pitäisi saada tuo "saabille tyypillinen huurtumisongelma :lol: " kuriin, täytyy tsekata ekaksi raitisilmasuodatin ja sisäilmankierron läppä.
ONNEKSI olkoon. :) :) :) (Mun jakeluun ei kyllä vielä mene miten se voi olla mahdollista) tuo bensafiltteri ja kulutuksen tippuminen, vaan eikai sitä kaikkea tarvikaan ymmärtää. Selittäkööt fiksummat. Bliis. :oops:

Ai niin jos ei vettä häviä ja ei haise klykoli niin mulla ainakin kerran kun olin jenkeissä muija soitti ja väitti, jotta meidän 88 tonnari huurtuu ja ei meinaa ulos nähdä. (en oikein uskonut) No tulin parinviikon päästä suomeen ja uskottava se oli. Syy löytyi kun avasi raitisilmasuodattimen suodattimen kotelo oli puolillaan vettä ja loskaa koska tyhjennysputki oli täynnä lehtiä ja havunneuloja. Putken aukirassaus ja uusi filtteri niin ei huurtunut enään. (autossa ei ollut ilmastointia).
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ei mene kyllä munkaan jakeluun, varmaan jokin aistiharha/hallusinaatio, ym. kyseessä, kuitenkin tuossa taas päästelin motarilla 50km:n lenkin aika normaalisti, 120km/h, ohituksia suht. paljon ym ja kotiin päästyä oli lukema 8.3l, eron huomaa jo bensamittarista, ei valu alas niin nopeasti kuin ennen.
Ikkunat näyttivät huurtuvan vieläkin, jäi äsken korjaustäpinöissä tutkimatta se raitisilmakotelon poistoletku, ei siellä kyllä vettä ollut pohjalla, eikä lehtiäkään. Vettä tuo on saattanut viedä, mutta maks 1-2dl, tuosta säiliöstä vaikea ervioida kun riippuu lämpötilasta jne, mutta maxissa se on vieläkin.
No tuo kennonvaihto on isotöisyydestään huolimatta pieni homma, pääasia ettei tarvitse tapella trionicin kanssa noiden kulutuslukemien vuoksi.
Autossa tulee hiki jos ei acc ole laitettu Lo:lle, esim. 17 astetta vastaa mielestäni jotain 22 astetta, auttaiskohan sen kojelaudan propellisysteemin puhdistus?
LO on ainoa asento jossa se pukkaa viileää ilmaa. Glykoli ei mielestäni haise.

Täytyy palkita tonnari asentamalla siihen tänään Raintronic ja kuskia hemmotellaan mäyräkoiralla ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

ng900aero kirjoitti:Kyllä kannattaa vaihtaa, itse nostin oikeaa takakulmaa 20 cm ylöspäin ja vaihdoin sen tuossa pihassa, kumimatto polvien alla, meni 15min.
Sisäilmankierto pelasi, läppä kääntyi kuten pitikin, mutta se raitisilmasuodatin 8O :? en ole noin likaista ennen nähnyt, ei yksinomaan likainen, vaan siinä oli 2mm kerros mustaa töhnää päällä.. epäilin sisäilmankierron jumittuneen koska ei ollut vaikutusta oliko päällä vai ei, nyt on erona se että kun on auki niin kabiiniin tulee raitista ilmaa. Jäähdytysnestettä ei oikeastaan ollut mennyt, oli samassa kuin viikko sitten, mutta saattaa se kenno pikkuisen päästää läpi, nyt kuitenkin mukavampi ajella kun ei meinaa tukehtua :)
Joissakin suodattimissa on aktiivihiili kerros mukana, se tuntuu aika tahmealta siinä pinnassa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

:D ei ollut kyllä mitään hiiltä nähnytkään, tavallinen paperisuodatin oli, mukana kärpäsiä, ym, kuvan ottaisin mutta on liian karmeata katseltavaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Kannattaiskos sun tehdä siihen tonnariin täys huolto. Vaihtaa kaikki filtterit, Öljyt ja nesteet samantien (kone, loota ja jarrut). Sori vaan mutta alkaa tuntumaan, ettei sitä ole viimeaikoina hyvänä pidetty. :( No hyvä jotta rupeaa vihdoin toimimaan. (Vaikuttiko bensafiltterin vaihto muuten kulkupuoleen) :?: Ja siitä huurtumisesta vielä jos ei vettä ollut filtterikotelossa eikä klykoli haise eikä nestettä häviä (vaikka järjestelmässä on painetta 0,5-1,0bar)(onhan) Niin menee taas yli mun hilseen. Onhan siellä painetta jottei ole niikuin mulla, kun ihmettelin lämpömittaria totesin paisuntasäiliön korkin sököksi (ei painetta) vaihdoin korkin ja 2päivää syttyy check radiator level valo syy oli nesteet hukassa ja vuoto löytyi painekokeella töissä yks letku löysällä. :)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

No kaikki on suunnilleen vaihdettu, moottoriöljyt, suodatin, ilmansuodatin, di-kasetti, tulpat, glykolit, bensansuodatin, jarrunesteet on toki vaihtamatta, teen sen keväämmällä, jarrut ovat aika hyvät.
Olihan kiva ajella kärryllä jonka kulutuslukema alkoi 8:lla eikä 10:llä :)

Edit: täytyy tarkkailla tuota nestekatoa, ei ole vienyt mitenkään hälyyttävästi, jos ollenkaan, tosin muistan mun vanhan pökötti 405:n jonka kenno oli kaput ja joka ei näyttänyt vievän ollenkaan nestettä, kumminkin ikkunat kirkastu kennon vaihdon myötä, melko varmasti sama tuon tonnarin kanssa edessä, onneksi on kunnon ohjeet tällä palstalla.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Joo ja ei tosiaan ole hyvänä pidetty, kaikki tähänastiset ongelmat johtuneet totaalisesta huoltojen laiminlyönnistä, olis pitänyt heti aluksi käydä nuo perusjutut läpi, mutta kun eihän sitä viitsi.
Sakemanni on tunnetusti nuuka, on koettanut ajaa vaan menemään huoltamatta autoa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Quasimotorsin tonnarifilosofia on aika osuva.

http://www.quasimotors.com/bottom%20line.htm
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Huurre alkaa vähentyä koko ajan, kaiketi kuivaa nyt autoa sisältä kun tulee ilmaa kunnolla sisään.
Sisäilmanpropellisysteemin putsaus ja acc:n kalibrointi tepsi, nyt oikeat lämpötilat.
Vielä öljyvuoto kuriin niin olisi aika iskussa tuo tonttu.
Viimeksi muokannut ng900aero, Su Maalis 06, 2005 01:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Hyvä hyvä :) ja onnea ja menestystä sen tontun kanssa. :)
Suraavissa potkijaisissa sulla on sitten toimiva peli.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kiitos kiitos :D
Toivotaan että kestää ensi potkijaisiin asti, nyt on kiva kulkea tuolla kun ei ole kaikki paikat rikki :)
Laatikkoöljyt olivat tosi puhtaat ja sitä oli oikea määrä (tarkistin ohjeiden mukaan), loota näyttää uudelta muutenkin, eli keväällä vaihdan vasta uudet atf:ät.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin