TTiD
Re: TTiD
Jep, kannataa varmistaa että öljypajalla oikeaa öljyä tuohon lootaan, etteivät laita sinne jotain atf:ää tms litkua. Saabilla tuo aw1-öljy maksaa noin 20e/litra ja pesuun sitä menee noin 10l. Lootan pesua kyselin itsekin paikalliselta bg-pajalta, mutta oikeilla öljyillä tehtynä hinta oli noin 500e...
Eski
Eski
Re: TTiD
^ Joo näistä lootaöljyjutuista olikin juttua aiemmin omassa ketjussaan. Ari oli vaihdattanut hiljattain kolkkinsa samanlaiseen lootaan öljypisteen AW-1 -öljyt joilla loota kuulemma toimii erinomaisesti. Taidan teettää samanlaisen vaihdon / pesun niillä öljyillään, ei tuon lootan käytös varmaan huonommaksi ainakaan voi muuttua pesulla ja uusilla liemillä, vaikkei se Saab-öljyä olekaan mitä sinne laittavat.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: TTiD
Kuinka paljon vähemmän tuo MY kuluttaa normidieseliin verrattuna?
Ihan mielenkiinnosta kysyn tuota. Eräs kaveri kun tankkaa sitä Land Roveriinsa ympäristösyistä, eikä niinkään kulutuksen vuoksi.
Minä taas olen "tarkan markan mies", enkä mielelläni maksa mistään mitään ylimääräistä. Mutta jos kulutuksessa voi kompensoida kallimman hinnan, niin sitten saattaisinkin alkaa ostaa sitä. Toistaiseksi on menty ST1:n dieselillä. Varmaan peruja siitä, että tuli NG900:een tankattua RE85:sta ST1:ltä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: TTiD
Eipä tuolle MYn käytölle ole mitään muuta perustetta, kuin tuo ympäristöystävällisyys. Jos valtiovalta olisi oikeasti kiinnostunut ilmastonpelastamisesta, niin se tukisi tuon litkun käyttämistä diesel-autoissa (ja RE85 käyttämistä bensan sijaan). Mutta kun raha kelpaa valtiolle ja etenkin polttoaineveroista kertyvät miljardit. Itse olen suosinut abc:n smarttia, koska siinä on korkea setaani ja sen on väitetty olevan hyvä asia. Myös nesteen pro on tutkitusti hyvää löpöä, mutta se on niin prkln kallista verrattuna tuohon smarttiin, josta saa vielä 5snt poonusta
Eski
Eski
Re: TTiD
Tässä mun kokemuksia Myn kulutuserosta fossiiliseen noin vuoden käytön jälkeen:
viewtopic.php?f=23&t=172965&start=70
Päivitin tuota statistiikkaa joku aika sitten, kun kokemusta on nyt yli vuosi lisää. Edelleen tuo excelin trendikäyrä on Myllä alempana kuin fossiilisella. Ei se silti kokonaisuudessaan halvemmaksi tule, kun hintaero on noin 10 % luokkaa. Joku muu syy siis täytyy olla, ja jokainen keksiköön omansa.
viewtopic.php?f=23&t=172965&start=70
Päivitin tuota statistiikkaa joku aika sitten, kun kokemusta on nyt yli vuosi lisää. Edelleen tuo excelin trendikäyrä on Myllä alempana kuin fossiilisella. Ei se silti kokonaisuudessaan halvemmaksi tule, kun hintaero on noin 10 % luokkaa. Joku muu syy siis täytyy olla, ja jokainen keksiköön omansa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: TTiD
Olen siis yleensä tankannut ST1:n dieseliä, paitsi viime viikonloppuna tuli tehtyä poikkeus: kävin kauppareissulla, ja matkan varrella olleen Nesteen kylmäaseman dieselin litrahinta oli 1.275 €. Samaan aikaan ST1:llä se oli 1.348 € / litra. Edes ST1:n käteisalennuskortilla ei saanut tuohon Nesteen hintaan verrattavissa olevaa alennusta. Nesteen MY:n hinta oli jossain 1.4 € paremmalla puolella / litra.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: TTiD
Oletko imusarjaan kurkannut missään vaiheessa tuohon MY:hyn siirtymisen jälkeen?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: TTiD
En ole kurkannut neljään vuoteen. Tuolloin imusarja putsattu paikoillaan puhdistusaineella ja EGR sekä DPF poistettu käytöstä. Kauheasti ei pitäisi röhnättää imusarjaa enää, oli polttoaine sitten jätteistä tai maaöljystä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: TTiD
Itsekin olen olettanut, että tulpattu imari ei enää tukkeudu. Pitääkin joskus kurkata rööriin...
Tänään kävin katsastamassa ttidin ja läpihän se meni. Ei mitään huomauttamista ollut. Jarruissa eroa 0%, iskareissa edessä 5% ja takana 1%. Kävin eri konttorilla kuin aikaisemmin ja nyt tulikin savutestistä tulos 0,1. Ehkä ero oli konttorin vehkeissä tai sitten ttid on alkanut savuttamaan... Aikaisemmin tulos on aina ollut 0,00.
Eski
Tänään kävin katsastamassa ttidin ja läpihän se meni. Ei mitään huomauttamista ollut. Jarruissa eroa 0%, iskareissa edessä 5% ja takana 1%. Kävin eri konttorilla kuin aikaisemmin ja nyt tulikin savutestistä tulos 0,1. Ehkä ero oli konttorin vehkeissä tai sitten ttid on alkanut savuttamaan... Aikaisemmin tulos on aina ollut 0,00.
Eski
Re: TTiD
Kertonee siitä että poltto toimii oikein. Putkesta ei tule silloin nokihiukkasia, vaan niiden palamisjätteitä.
Mikä oli k-arvo poltto päällä mitattuna?
Mikä oli k-arvo poltto päällä mitattuna?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: TTiD
Meidän Ttid:ssä savutestin tulos oli tasan 1,0 tuolla nesteen MY:llä. Sinällään hauska kun katsoin vanhoja katsastus lappuja niin joskus tuossa autossa savutus on ollut 0,7 vaikka silloin siinä on ollut myös DPF paikallaan. Sekä tuo meidän auto savuttaa silmin nähden vähemmän tuolla MY ja ilman DPF kun perus dieselillä ja DPF:llä varustettuna. Ennen kun DPF oli paikallaan ja vetäs vaikka 2 vaihteella täys kiihdytyksen niin nokipilvi takana oli kyllä melkoinen, mutta nyt tuota nokipilveä ei edes havaitse peileistä
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: TTiD
Ilmansuodattimella on todella iso vaikutus tuohon nokiarvoon. Mutta voisihan tuota MYdieseliä kokeilla, vaikka ihan moottorin puhdistusmielessä.jyyrä kirjoitti: ↑To Kesä 20, 2019 22:14Meidän Ttid:ssä savutestin tulos oli tasan 1,0 tuolla nesteen MY:llä. Sinällään hauska kun katsoin vanhoja katsastus lappuja niin joskus tuossa autossa savutus on ollut 0,7 vaikka silloin siinä on ollut myös DPF paikallaan. Sekä tuo meidän auto savuttaa silmin nähden vähemmän tuolla MY ja ilman DPF kun perus dieselillä ja DPF:llä varustettuna. Ennen kun DPF oli paikallaan ja vetäs vaikka 2 vaihteella täys kiihdytyksen niin nokipilvi takana oli kyllä melkoinen, mutta nyt tuota nokipilveä ei edes havaitse peileistä
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: TTiD
Tulipahan käytyä koeajamassa liikkeessä myytävänä olevaa TTID automaattia.
Täytyy nyt koeajon jälkeen todeta, että moottori-laatikko yhdistelmä jätti pettymyksen .
Toki tietenkin vertailukohtana oli oma biopoweroitu bensaturbo automaatti, joka jo nyt "paperilla" pesee tämän tehoissa selvästi. Ja se kyllä tuntui ajossa, ei siitä mihinkään pääse.
Tämän TTID automaatin toiminta oli jotenkin laiskaa täyskaasukiihdytyksessä D-asennolla ja vaihtoi ylöspäin vaihdetta aivan liian aikaisin. Manuaalipuolella joko kepistä tai rattilaipoista itse vaihtamalla auto liikkui paljon ripeämmin. Suurin syy oli minusta laatikon ohjelmassa, ei niinkään moottorissa.
Laatikon ongelma oli minusta ensinnäkin jo mainittu hidas regointi vaihtotilanteessa esim. äkillinen kaasun painallus. Vaihtaa hitaasti alaspäin, eikä välttämättä edes "oikealle" vaihteelle.
Toinen ongelma oli, ettei koneen anneta vetää riittävän isoille kierroksille, kun jo vaihdetaan isompaa. Näin ollen moottorin tehoa ei saada kunnolla hyödynnettyä. Vääntöä on, mutta teho on fysiikan lakien mukaan vääntö kertaa kulmanopeus (P = M x 2 x pii x 1/s). Ei vedetä täyskaasulla riittävän ylös vaikka kone ei hyydy ja sitten vaihteen vaihduttua kierrokset tipahtavat liian alas jolloin taas koneen antama teho tipahtaa suurseta väännöstä huolimatta. Tämä on outo ratkaisu ottaen huomioon koneen ominaisuudet ja 6-lovisen laatikon.
Jotenkin tuntuu kuin laatikon softa olisi päivitettävä erilaiseen. Kyllä laatikon softan olisi D-asennollakin tunnistettava miten kuski autoa käskee kaasupolkimen välityksellä ja toimittava sen mukaan.
Täytyy nyt koeajon jälkeen todeta, että moottori-laatikko yhdistelmä jätti pettymyksen .
Toki tietenkin vertailukohtana oli oma biopoweroitu bensaturbo automaatti, joka jo nyt "paperilla" pesee tämän tehoissa selvästi. Ja se kyllä tuntui ajossa, ei siitä mihinkään pääse.
Tämän TTID automaatin toiminta oli jotenkin laiskaa täyskaasukiihdytyksessä D-asennolla ja vaihtoi ylöspäin vaihdetta aivan liian aikaisin. Manuaalipuolella joko kepistä tai rattilaipoista itse vaihtamalla auto liikkui paljon ripeämmin. Suurin syy oli minusta laatikon ohjelmassa, ei niinkään moottorissa.
Laatikon ongelma oli minusta ensinnäkin jo mainittu hidas regointi vaihtotilanteessa esim. äkillinen kaasun painallus. Vaihtaa hitaasti alaspäin, eikä välttämättä edes "oikealle" vaihteelle.
Toinen ongelma oli, ettei koneen anneta vetää riittävän isoille kierroksille, kun jo vaihdetaan isompaa. Näin ollen moottorin tehoa ei saada kunnolla hyödynnettyä. Vääntöä on, mutta teho on fysiikan lakien mukaan vääntö kertaa kulmanopeus (P = M x 2 x pii x 1/s). Ei vedetä täyskaasulla riittävän ylös vaikka kone ei hyydy ja sitten vaihteen vaihduttua kierrokset tipahtavat liian alas jolloin taas koneen antama teho tipahtaa suurseta väännöstä huolimatta. Tämä on outo ratkaisu ottaen huomioon koneen ominaisuudet ja 6-lovisen laatikon.
Jotenkin tuntuu kuin laatikon softa olisi päivitettävä erilaiseen. Kyllä laatikon softan olisi D-asennollakin tunnistettava miten kuski autoa käskee kaasupolkimen välityksellä ja toimittava sen mukaan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: TTiD
Mikä vuosimalli oli kyseessä? Kuulemma vanhempiin laatikoihin on tehty softapäivityksiä. Kokeilitko sport asetusta? Sillä on ainakin allekirjoittaneen autossa huomattava ero normaaliasetukseen verrattuna.
#5678
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid