OG 9-3 t ja korkea starttityhjäkäynti

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3019
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: OG 9-3 t ja korkea starttityhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja SS »

lolrboi kirjoitti:
Ke Loka 30, 2019 22:04
SS kirjoitti:
Ke Loka 30, 2019 21:51
Ei kuulosta tutulta ainakaan B205 -koneen kanssa.
Kyllä se sittenkin lienee ominaisuus?

viewtopic.php?t=89073
Taitaapi olla joo, oon itsekin näemmä saman havainnoinut toiseen topikkiin. Muisti teki tepposet :oops:

Ilmeisesti joitakin tuo häiritsee, toisia ei.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 140tkm)
Muuta: Kiina TECH2

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4272
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: OG 9-3 t ja korkea starttityhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Miksi se pitäisi poistaa, eli mitä haittaa siitä on? Mielestäni se on hyödyllinenkin ominaisuus, parempi se vaihteen vaihtotilanteessa on että kierrokset eivät romahda tyhjäkäynnille samantien... Moottoriin tulee vähemmän pyörimisnopeuden muutoksia.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-3 SC Vector 2,0t -06
ex:
9-5 2,0t -00
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
9-3 2,2TiD -01
NG900 2,0T -96
NG900s 2,3i -95
9-3SS 1.8t Vector -03
900c -89

lolrboi
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: To Heinä 04, 2019 22:19

Re: OG 9-3 t ja korkea starttityhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja lolrboi »

Pakari kirjoitti:
To Loka 31, 2019 09:19
Miksi se pitäisi poistaa, eli mitä haittaa siitä on? Mielestäni se on hyödyllinenkin ominaisuus, parempi se vaihteen vaihtotilanteessa on että kierrokset eivät romahda tyhjäkäynnille samantien... Moottoriin tulee vähemmän pyörimisnopeuden muutoksia.
Mikään valtava vika tämä ei ole minunkaan mielestäni eikä haittaa kovaa kiihdytettäessä lähes ollenkaan. Ärsyttävin puoli tulee esille tavoitenopeuteen kiihdytettäessä siten, että kun haluttu nopeus on saavutettu, olisi tarkoitus joko loikata joku vaihde yli tai jatkaa seuraavalla vaihteella tasaista nopeutta. Tuntuu kuin jollain jäätävän kokoisella vauhtipyörällä varustetulla maatalouskoneella ajaisi kun vaihtoehtoina on odotella kierrosten laskemista kytkin pohjassa järkevämmälle tasolle tai sitten tappaa kierrokset luistattamalla kytkintä. Perille pääsee aina mutta tämä ominaisuus tuo ajamiseen ärsyttävää viipyilyä. Ajamalla tähän voi ehkä hieman vaikuttaa siten, että loiventaa "vedätystä" lähes tasakaasulle ennen vaihteen vaihtamista.

Missään aikaisemmassa ajamassani autossa tämä ominaisuus ei ole tullut näin selvästi läpi kuin tässä Saabissa. Mutta kuskistahan se on kiinni tuntuuko tuo ominaisuus etenkin noin pitkälle vedettynä hyödylliseltä. Toki toinen keskustelu on se, säästääkö tuolla kierrosten leijuttamisella elinkaaren aikana polttoainetta, synkroja ja vaikkapa kytkintä ja lisääkö se jotain muuta hyvää.

saabsurdi
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Su Kesä 19, 2011 17:03

Re: OG 9-3 t ja korkea starttityhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja saabsurdi »

terve taas!

ketjun alkuperäinen ongelma edelleen olemassa.

harraste-saabin luona piipahdettu ja vinkkien mukaan kokeilin käynnistää ilmastointi "off" tai "econ", vaan kone kun käynnistyy, niin sinne 2000 rpm ponnahtaa noista huolimatta kierrokset.

kun asiaa en paremmin tunne, niin missähän asti käy turbon kierrokset tuossa kohtaa? JOS kyseessä on oikeasti T-7:n ominaisuus, niin sitten kai oire on kaikissa samanlainen, eli suurempaa huolta asiasta ei liene syytä kantaa...

-absu-

saabsurdi
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Su Kesä 19, 2011 17:03

Re: OG 9-3 t ja korkea starttityhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja saabsurdi »

...ja tuohon omaani edeltävään viestiin kierrosten "viipyilystä". siihen auttaisi itseäni miellyttävä ratkaisu Saabia valitessa - automaattivaihteisto. ovat vaan aikasen harvassa näissä (enää hyväkuntoisissa) 9-3:ssa... : (

-absu-

Vastaa Viestiin