tuna1000 kirjoitti:Hei vaan kaikille Saabisteille

Tuli tommonen 99 Hankittua, Ja siihen kantta rupesin tekemään Siinä oli vaan neliön muotoset Imukanavatkin mitkä oli ihan uus kokemus sinällään. Kannattasko nyt sitten pyöristellä sitä vai nostaa kattoa, vai miten olette tehnyt saabin kansia? Ja toinen yllätys oli pakoventtiilit Aika moinen mötikkä. Uskaltaako sitä muotoilla ja keventää vai palaako liian helposti? Ja nyt ku pästiin juttuun niin Mistä olette laittaneet tuplajousia vai tarviiko? Ja paljoko kantta kannattaa laskea Palotilojen muotoilun jälkeen? Huhhuh eiköhän nuilla jo virittelis vähän aikaa

Koitetaas vastata ainakin johonkin...
Ne kanavat on neliön muotoiset sekä imu- että pakosarjassa. Niitä ei liiemmin kannata ruveta pyöristeleen, ellei tee jotain ihan älytöntä viritystä. Pakopuolelle kanavien kiillotus ja imupuolelle kevyt lasikuulapuhallus, jotta jää sellanen samettimainen pinta. Ilma sekoittuu paremmin, eikä polttoaine jää pisaroiksi kanavan seinämiin, niinkuin kiillotetussa helposti käy. Viriviri moottorit on sitten asia erikseen. Niissä kyllä kiillotetaan imukanavatkin.
Kanavat voi portata kevyesti sieltä venttiilin lautasen yläpuolelta, jolloin se ahtain paikka alkaa virtaamaan paremmin. Itse en ole tätä tehnyt, vaan annoin ammattilaisen tehtäväksi.
Pakoventtiilit voivat olla natriumtäytteiset. Hommaa tavalliset kaasarin ohuet venttiilit ja sovita ne paikalleen, eivät ole läheskään niin paksut. Natriumtäytteisiä venttilejä oli/on ruiskuissa ja turboissa paremman lämmönkestävyytensä takia. Toki tavallisia venoja on myös laitettu turboonkin paremman virtaavuutensa takia.
Tuplajousia en ole ainakaan omaani laittanut.
Palotila on hankalan mallinen. Mulla laskettiin kantta n 1mm, joka nosti puristukset tuonne 10.3 tietämille. Palotilaa ei sen kummemmin muotoiltu. Jos alat esim täyttämään ja poistamaan tavaraa, niin sitten joudut kyllä laskemaan sen palotilan tilavuuden uusiksi. Virittäjän käsikirjasta löytyy ohjeita(Alfamer opus).
Matti