Kannen Fiilailu
Kannen Fiilailu
Hei vaan kaikille Saabisteille
Tuli tommonen 99 Hankittua, Ja siihen kantta rupesin tekemään Siinä oli vaan neliön muotoset Imukanavatkin mitkä oli ihan uus kokemus sinällään. Kannattasko nyt sitten pyöristellä sitä vai nostaa kattoa, vai miten olette tehnyt saabin kansia? Ja toinen yllätys oli pakoventtiilit Aika moinen mötikkä. Uskaltaako sitä muotoilla ja keventää vai palaako liian helposti? Ja nyt ku pästiin juttuun niin Mistä olette laittaneet tuplajousia vai tarviiko? Ja paljoko kantta kannattaa laskea Palotilojen muotoilun jälkeen? Huhhuh eiköhän nuilla jo virittelis vähän aikaa

Nyt iski ku salama kirkkaalta taivaalta. TURBO
No mistäs turbon? Käykö 900sien turbot miten helposti. Onko miten kallis projekti. Kestääkö männät ja alakerta. Puristuksia pitäs puottaa varmaan jonkun verran ekaks. Jos nyt eka ihan vaparilla lähettäs liikkeelle. Siis auto mitä viritetään on jo niin pilattu koriltaan ettei siitä ole kuin romikselle tai jokkikseen. Minä haluan säilyttää sen ja teen siitä jäärata auton. Tai ajelen vaikka jäsentenvälisiä jokkis radalla.
Re: Kannen Fiilailu
Koitetaas vastata ainakin johonkin...tuna1000 kirjoitti:Hei vaan kaikille SaabisteilleTuli tommonen 99 Hankittua, Ja siihen kantta rupesin tekemään Siinä oli vaan neliön muotoset Imukanavatkin mitkä oli ihan uus kokemus sinällään. Kannattasko nyt sitten pyöristellä sitä vai nostaa kattoa, vai miten olette tehnyt saabin kansia? Ja toinen yllätys oli pakoventtiilit Aika moinen mötikkä. Uskaltaako sitä muotoilla ja keventää vai palaako liian helposti? Ja nyt ku pästiin juttuun niin Mistä olette laittaneet tuplajousia vai tarviiko? Ja paljoko kantta kannattaa laskea Palotilojen muotoilun jälkeen? Huhhuh eiköhän nuilla jo virittelis vähän aikaa
![]()
Ne kanavat on neliön muotoiset sekä imu- että pakosarjassa. Niitä ei liiemmin kannata ruveta pyöristeleen, ellei tee jotain ihan älytöntä viritystä. Pakopuolelle kanavien kiillotus ja imupuolelle kevyt lasikuulapuhallus, jotta jää sellanen samettimainen pinta. Ilma sekoittuu paremmin, eikä polttoaine jää pisaroiksi kanavan seinämiin, niinkuin kiillotetussa helposti käy. Viriviri moottorit on sitten asia erikseen. Niissä kyllä kiillotetaan imukanavatkin.
Kanavat voi portata kevyesti sieltä venttiilin lautasen yläpuolelta, jolloin se ahtain paikka alkaa virtaamaan paremmin. Itse en ole tätä tehnyt, vaan annoin ammattilaisen tehtäväksi.
Pakoventtiilit voivat olla natriumtäytteiset. Hommaa tavalliset kaasarin ohuet venttiilit ja sovita ne paikalleen, eivät ole läheskään niin paksut. Natriumtäytteisiä venttilejä oli/on ruiskuissa ja turboissa paremman lämmönkestävyytensä takia. Toki tavallisia venoja on myös laitettu turboonkin paremman virtaavuutensa takia.
Tuplajousia en ole ainakaan omaani laittanut.
Palotila on hankalan mallinen. Mulla laskettiin kantta n 1mm, joka nosti puristukset tuonne 10.3 tietämille. Palotilaa ei sen kummemmin muotoiltu. Jos alat esim täyttämään ja poistamaan tavaraa, niin sitten joudut kyllä laskemaan sen palotilan tilavuuden uusiksi. Virittäjän käsikirjasta löytyy ohjeita(Alfamer opus).
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Kiitos paljon hyvästä vastauksesta. Otinki jo ohjuria kapeemmaks ja siitä ympäriltä otin alumiiniva pois. Eli nyt se kanava jatkuu tasasesti siitä taskun kohalta. Siis imukanavassa. Pakokanavaa luultavasti nostatan hieman ja alaosan "tiputuksen" jyrkennän näin kaasu "hyppää"kanavan yläosaan, Venttiilejä otan sorvissa niin että kavennan seetipintaa ja siitä 30asteen kulmassa vartta kohin ja vartta oheuemmaks sen mitä se nyt näkyy kanavassa. Mitenkähän pitkälle nuo kahet strömberit ruokkii konetta? Onko tuplat miten asialliset? Näyttäs pakosarjaki aika huonolta virikoneeseen mutta mahtuuko peltisarja miten?
Jos kannessa on natriumvenat, niin niitä ei sitten kannata sorvailla. Jos menee pinnasta läpi, niin voi paukkua käsille jos joutuu kosketuksiin veden kanssa. Tosin hieman epäilen, että kannessasi olis kyseiset venat, mutta mun mielestä vakiovenat ei ole kauheen paksut, etenkään jos niitä saa hieman sorvattua.tuna1000 kirjoitti:Kiitos paljon hyvästä vastauksesta. Otinki jo ohjuria kapeemmaks ja siitä ympäriltä otin alumiiniva pois. Eli nyt se kanava jatkuu tasasesti siitä taskun kohalta. Siis imukanavassa. Pakokanavaa luultavasti nostatan hieman ja alaosan "tiputuksen" jyrkennän näin kaasu "hyppää"kanavan yläosaan, Venttiilejä otan sorvissa niin että kavennan seetipintaa ja siitä 30asteen kulmassa vartta kohin ja vartta oheuemmaks sen mitä se nyt näkyy kanavassa. Mitenkähän pitkälle nuo kahet strömberit ruokkii konetta? Onko tuplat miten asialliset? Näyttäs pakosarjaki aika huonolta virikoneeseen mutta mahtuuko peltisarja miten?
Mulla on tuplarömppäset omassa koneessa ja kaiken ruuvailun jälkeen alkoi löytyä jonkinlaista potkua koneeseen, mutta ei mitään mahottomia kannata odottaa. Olis joskus ihan hauskaa kokeilla dynossa mitä tuosta oikeesti irtoaa, ihan vaan mielenkiinnon vuoksi. Tuplaysiin ei taida sopia satkun peltisarja. Menee viriputken valmistajiin ja maksaa jotain 200€.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Jos autossa on H-kone(virranjakaja on venakopan päässä), niin kaasarissa/ruiskussa ja turbossa on sama nokka-akseli. Kaasarin erona vaan se, että päässä on epäkesko polttoainepumpulle. B-koneessa taas on eroa ruiskun ja kaasarin nokan välillä.mikkoimp kirjoitti:ruiskun/turbon nokasta kannattaisi aloittaa!
motonetti ilmoittaa varastossa olevan vielä ainakin vähän aikaa sitten, hinta taisi olla luokkaa 40e...
http://www.multi.fi/~dimebak/kuvat/16.1 ... C03402.jpg
Tässä mun satkun konehuone. H-kone, tuplakaasarit.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Kiitos paljon informoinnista. Virranjakaja ei ole venakopan päässä. En ole vielä hirveesti päässyt tutustumaan autoon. Eli onko moottori sillon B vai h? auto on vm. 79 super tai joku. Tein äsken sitä kantta. Suurensin hieman Imukanavan alkuja jotta seos lähtis niinku pyörteilemään neliö muoto saa olla vaikka hiukka ehkä pyöristin alkua. Kaikki valu rösöt hioin pois ja kanavan ylälaidasta otin hiukka materiaalia pois eli kanavan alaosa vain "kiillotetaan" Imuvena näyttää tosi hyvältä vakionakin mutta ihmetyttää se pakovena kun on niin hirvee möhkäle ja niin painavan tuntunenkin. Palotilan terävät reunat pyöristän ettei kone niin helposti rupeais nakuttamaan. Ja imuventtiilin luota hiukka pois ylhäältä ja alhaalta. Ei mitään radikaalia.
Elikkä sulla on siis B-kone. Siihen sitten vaan ruiskun nokkaa, niinkuin tuossa jo ehdoteltiin. Koneen heikko kohta on vesipumppu, mutta jos se ei vuoda, niin ei muuta kuin ajoa. Foorumilla nimimerkki Dimebak omistaa 99:n jossa on B-koneessa ruiskun nokka. Kysyppä vaikka häneltä lisää nuista venttiilijutuista ym.
Matti
edittiä... Turusta löytyy vielä Motonetista B-koneen ruiskun nokka. Hintaa 46€, joten tilailemaan mars.
99 2.0 B-moot 75--80 NOKKAakseli/ruisku/Turbo/Petro. . . . 25-1041 46.08
Matti
edittiä... Turusta löytyy vielä Motonetista B-koneen ruiskun nokka. Hintaa 46€, joten tilailemaan mars.
99 2.0 B-moot 75--80 NOKKAakseli/ruisku/Turbo/Petro. . . . 25-1041 46.08
Viimeksi muokannut G-mies, Ke Maalis 09, 2005 12:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Heh, kyllähän täällä nyt neuvojia riittää...
hyvä niin 
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Kannen Fiilailu
Sorry, pakko kantaa oma korsi kekoon parissa jutussa. Muutoin G-mies puhuu asiaa, paria kohtaa haluan tarkentaa.

Kyllä, mutta ei välttämättä. Tietyt Kansi-Gurut jättävät pinnan tarkoituksella röpelöiseksi, joskus vaikutus on ollut todella iso kun on mittailtu virtauksia.G-mies kirjoitti: Viriviri moottorit on sitten asia erikseen. Niissä kyllä kiillotetaan imukanavatkin.
Selvyyden vuoksi kysyjälle.... Palotila on tosi helppo mitata öljyllä; palotilan päälle pleksi jossa reikä, ja sitten vaan isolla apteekista saatavalla korvaruiskulla (or whatever) öljyä palotilaan.... ja hoplaa, saat tilavuuden kuutiosentilleen just eikä melkein.G-mies kirjoitti: Jos alat esim täyttämään ja poistamaan tavaraa, niin sitten joudut kyllä laskemaan sen palotilan tilavuuden uusiksi. Virittäjän käsikirjasta löytyy ohjeita(Alfamer opus).
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
