"Virityksiä" ja huomiota

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Eipä tullut mullakaan mitään piikkejä vakaasti pysyy siinä mihin säädin. 1.4bar katkeaa pa syöttö joka tapauksessa. Teempäs asiasta voten.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

1.4bar katkeaa pa syöttö joka tapauksessa.
Se on totta. (Jos sitä ei ole ruuvattu. :wink: )
9000T CD
"Aero"
Viestit: 335
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 10:19
Paikkakunta: JNS

Viesti Kirjoittaja 9000T CD »

Poltin tollasella venttiilillä kannentiivisteen viimekesänä toisesta 2.0T:sta.
Nälkä tosiaan kasvoi kun hulluus iski. Jos nyt rupeisin ruuvaamaan pientä tehonlisäystä niin ennemmin menisin pyörittelemään hukkaportin tankoa. Jos laittaisi paksumman kannentiivisteen jne. niin voisi konekkin kestää paremmin... :twisted:
In Memorian: 9000CD 2.0T -89, 9000CD 2.0T -88
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

kyllä niitä kansipahveja menee tuon ikäisistä vaikka olis pelkkä iivari!!
Eka kerran tuommonen "kemppi stekki"omissa turboissa oli vuonna -91!
sen jälkeen saabeja ollut noin 50kpl joista arviolta puolet turboja ja kaikki
enemän tai vähemän ruuvattuja!
Suurimmat moottori vauriot, kansipahvi oli sitten turbo tai iivari :D
kokemuksesta hyvä/halpa viritys kunhan "mopo ei karkaa"eli
pysyy kohtuudessa :D !
PITÄÄHÄN ELÄMÄSSÄ PIKKU RISKEJÄ OTTAA!!!!
jos posahtaa,sit ruuvataan oluen kera! :P
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
9000T CD
"Aero"
Viestit: 335
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 10:19
Paikkakunta: JNS

Viesti Kirjoittaja 9000T CD »

Kohtuus siis kaikessa. Mulla siis paloi se sen takia kun nostin liikaa paineita. viisari nousi punaisen puoleen väliin...parhaimillaan. Mitä lie baareina? Paljonkohan tuo vakiotiiviste siis kestää?

Se nyt on ihan varmaa että syy oli ruuvaaminen, kun vika tuli viikon sisällä ahtojen nostamisesta ja autossa oli kuitenkin alkuperäinen tiiviste paikoillaan. Eli aika hyvä yhteensattuma muuten...
In Memorian: 9000CD 2.0T -89, 9000CD 2.0T -88
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Ei se punaisen puoliväli ole kuin 0,9-1,0 bar. 1,2 on vielä kohtuullista :wink: , silloinkaan vakioviisari ei taida olla vielä ihan selällään(?), joskin punaisen ylärajalla.

Vakioahtimella ei paljoa enempää kannata yrittää tuupata, vaikka sieltä voi se 1,5:kin irrota. Siinä vaiheessa ei ole kyllä moposta enää edes näköhavaintoa... :lol:

Kansipahvi kestää molemmat yo. tapaukset jos ei ole "jo muutenkin menossa"
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
9000T CD
"Aero"
Viestit: 335
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 10:19
Paikkakunta: JNS

Viesti Kirjoittaja 9000T CD »

No sitten.. :D . pitäs jostain kehitellä huomaamaton parempi ahtopainemittari esim A-pilariin, ihan vaan jos ei malta kesällä ajella ihan noilla vakio paineilla. (hikiset 175Hp)
Viime kesä meni automaatilla, mut nyt olis tuo manuaali samalla koneella alla.. 8)
In Memorian: 9000CD 2.0T -89, 9000CD 2.0T -88
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

ecopower kirjoitti:kyllä niitä kansipahveja menee tuon ikäisistä vaikka olis pelkkä iivari!!
Eka kerran tuommonen "kemppi stekki"omissa turboissa oli vuonna -91!
sen jälkeen saabeja ollut noin 50kpl joista arviolta puolet turboja ja kaikki
enemän tai vähemän ruuvattuja!
Suurimmat moottori vauriot, kansipahvi oli sitten turbo tai iivari :D
kokemuksesta hyvä/halpa viritys kunhan "mopo ei karkaa"eli
pysyy kohtuudessa :D !
PITÄÄHÄN ELÄMÄSSÄ PIKKU RISKEJÄ OTTAA!!!!
jos posahtaa,sit ruuvataan oluen kera! :P
Edelleen odottelen että joku sanois HEP kun tunnistaa että bleed sen teki. Eli männät sulivat juurikin bleedin vuoksi. Eikä esim. siksi että paineita oli liikaa...

Voi anonyyminäkin lähestyä jos "ei kehtaa" tunnustaa.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

9000T CD kirjoitti:Poltin tollasella venttiilillä kannentiivisteen viimekesänä toisesta 2.0T:sta.
Nälkä tosiaan kasvoi kun hulluus iski. Jos nyt rupeisin ruuvaamaan pientä tehonlisäystä niin ennemmin menisin pyörittelemään hukkaportin tankoa. Jos laittaisi paksumman kannentiivisteen jne. niin voisi konekkin kestää paremmin... :twisted:
Mikäs ero siinä on teetkö sen bleedillä vaiko hukkiksella? Bleedulla vaikutat sen hukkiksen aukeamisseen ja säätämällä sama asia.Itse asiassa jos teet niin että kirraat tuota tankoa riittävästi niin hukkis ei pääse avautumaan tarpeeksi ja nostaa paineet sen takia reilusti yli (tästä on useammallakin kokemusta). Olennaista on muistaa noiden vakio suuttimien rajoitukset ja se että paikat on huollettu ja kunnossa. Kyllä koneen rikki saa bleedulla, boksilla tai ilman ihan samalla tavalla. Puristus suhteen alentaminen on oikeeseen suuntaan kun ahtoja aletaan kasvattaan.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

V-M kirjoitti:
ecopower kirjoitti:kyllä niitä kansipahveja menee tuon ikäisistä vaikka olis pelkkä iivari!!
Eka kerran tuommonen "kemppi stekki"omissa turboissa oli vuonna -91!
sen jälkeen saabeja ollut noin 50kpl joista arviolta puolet turboja ja kaikki
enemän tai vähemän ruuvattuja!
Suurimmat moottori vauriot, kansipahvi oli sitten turbo tai iivari :D
kokemuksesta hyvä/halpa viritys kunhan "mopo ei karkaa"eli
pysyy kohtuudessa :D !
PITÄÄHÄN ELÄMÄSSÄ PIKKU RISKEJÄ OTTAA!!!!
jos posahtaa,sit ruuvataan oluen kera! :P
Edelleen odottelen että joku sanois HEP kun tunnistaa että bleed sen teki. Eli männät sulivat juurikin bleedin vuoksi. Eikä esim. siksi että paineita oli liikaa...

Voi anonyyminäkin lähestyä jos "ei kehtaa" tunnustaa.

V-M
Yhdyn V-M:ään,tai siis hänen kommenttiinsa tuosta mitä itsekkin aikaisemmin kommentoin, että jos joku aikuisten oikeasti on bleederillä rikkonut jotain niin kertoisi nyt ihmeessä meille muillekkin!
Turbo Saabs never die, they just run faster...

Omega 3000tic
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Joo, aina on joku pelottelemassa "Kempin stekin" vaaroista.
Hyvinpä tuo on pelannut.
Joku Steg ykkönen on ihan huuhaata. Saman tehonlisän
saa helposti aikaan itsekin. Ja on ihan yhtä luotettava.

Kuinkahan monta konetta on särkynyt viribokseilla?
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

V-M kirjoitti:Edelleen odottelen että joku sanois HEP kun tunnistaa että bleed sen teki. Eli männät sulivat juurikin bleedin vuoksi. Eikä esim. siksi että paineita oli liikaa...
Itse en ole koneita hajottanut (eikä bleediäkään ole autossa), mutta eikös se liiallinen paine tuossa kuvailemassasi skenaariossa aiheudu juuri bleedistä -> kone hajosi bleedin vuoksi. :-D
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

onkos ketään käynyt esim tonnarilla missä T5:n ja bleedi, että miten nuo seokset menee läpi koko kierros alueen. :roll:

Ei ole kauheata tietoa tuosta T5.n toiminnasta, mutta siinä se ilmeisesti sitten toimii :D
Saab 9-3 TTID Vector 2008
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Jope kirjoitti:
V-M kirjoitti:Edelleen odottelen että joku sanois HEP kun tunnistaa että bleed sen teki. Eli männät sulivat juurikin bleedin vuoksi. Eikä esim. siksi että paineita oli liikaa...
Itse en ole koneita hajottanut (eikä bleediäkään ole autossa), mutta eikös se liiallinen paine tuossa kuvailemassasi skenaariossa aiheudu juuri bleedistä -> kone hajosi bleedin vuoksi. :-D
Tarkoitit varmaan paineen vuoksi???
mistä pirusta se kone tiesi millä se paine on noustettu!!!!
jos ymmärsi hajota??? :lol:
vai onko saabin kone fiksu ja hinta tietoinen,jos on
hieno kallis stekki++++ kyllä kestää mutta"kemppi"
päästetään savut pihalle!?! :P
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Säätäkös tuo trionikki sytytykset ja bensamäärät ahtojen mukaan :?:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Vastaa Viestiin