"Virityksiä" ja huomiota
Poltin tollasella venttiilillä kannentiivisteen viimekesänä toisesta 2.0T:sta.
Nälkä tosiaan kasvoi kun hulluus iski. Jos nyt rupeisin ruuvaamaan pientä tehonlisäystä niin ennemmin menisin pyörittelemään hukkaportin tankoa. Jos laittaisi paksumman kannentiivisteen jne. niin voisi konekkin kestää paremmin...
Nälkä tosiaan kasvoi kun hulluus iski. Jos nyt rupeisin ruuvaamaan pientä tehonlisäystä niin ennemmin menisin pyörittelemään hukkaportin tankoa. Jos laittaisi paksumman kannentiivisteen jne. niin voisi konekkin kestää paremmin...

In Memorian: 9000CD 2.0T -89, 9000CD 2.0T -88
kyllä niitä kansipahveja menee tuon ikäisistä vaikka olis pelkkä iivari!!
Eka kerran tuommonen "kemppi stekki"omissa turboissa oli vuonna -91!
sen jälkeen saabeja ollut noin 50kpl joista arviolta puolet turboja ja kaikki
enemän tai vähemän ruuvattuja!
Suurimmat moottori vauriot, kansipahvi oli sitten turbo tai iivari
kokemuksesta hyvä/halpa viritys kunhan "mopo ei karkaa"eli
pysyy kohtuudessa
!
PITÄÄHÄN ELÄMÄSSÄ PIKKU RISKEJÄ OTTAA!!!!
jos posahtaa,sit ruuvataan oluen kera!
Eka kerran tuommonen "kemppi stekki"omissa turboissa oli vuonna -91!
sen jälkeen saabeja ollut noin 50kpl joista arviolta puolet turboja ja kaikki
enemän tai vähemän ruuvattuja!
Suurimmat moottori vauriot, kansipahvi oli sitten turbo tai iivari

kokemuksesta hyvä/halpa viritys kunhan "mopo ei karkaa"eli
pysyy kohtuudessa

PITÄÄHÄN ELÄMÄSSÄ PIKKU RISKEJÄ OTTAA!!!!
jos posahtaa,sit ruuvataan oluen kera!

Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Kohtuus siis kaikessa. Mulla siis paloi se sen takia kun nostin liikaa paineita. viisari nousi punaisen puoleen väliin...parhaimillaan. Mitä lie baareina? Paljonkohan tuo vakiotiiviste siis kestää?
Se nyt on ihan varmaa että syy oli ruuvaaminen, kun vika tuli viikon sisällä ahtojen nostamisesta ja autossa oli kuitenkin alkuperäinen tiiviste paikoillaan. Eli aika hyvä yhteensattuma muuten...
Se nyt on ihan varmaa että syy oli ruuvaaminen, kun vika tuli viikon sisällä ahtojen nostamisesta ja autossa oli kuitenkin alkuperäinen tiiviste paikoillaan. Eli aika hyvä yhteensattuma muuten...
In Memorian: 9000CD 2.0T -89, 9000CD 2.0T -88
Ei se punaisen puoliväli ole kuin 0,9-1,0 bar. 1,2 on vielä kohtuullista
, silloinkaan vakioviisari ei taida olla vielä ihan selällään(?), joskin punaisen ylärajalla.
Vakioahtimella ei paljoa enempää kannata yrittää tuupata, vaikka sieltä voi se 1,5:kin irrota. Siinä vaiheessa ei ole kyllä moposta enää edes näköhavaintoa...
Kansipahvi kestää molemmat yo. tapaukset jos ei ole "jo muutenkin menossa"

Vakioahtimella ei paljoa enempää kannata yrittää tuupata, vaikka sieltä voi se 1,5:kin irrota. Siinä vaiheessa ei ole kyllä moposta enää edes näköhavaintoa...

Kansipahvi kestää molemmat yo. tapaukset jos ei ole "jo muutenkin menossa"
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
No sitten..
. pitäs jostain kehitellä huomaamaton parempi ahtopainemittari esim A-pilariin, ihan vaan jos ei malta kesällä ajella ihan noilla vakio paineilla. (hikiset 175Hp)
Viime kesä meni automaatilla, mut nyt olis tuo manuaali samalla koneella alla..

Viime kesä meni automaatilla, mut nyt olis tuo manuaali samalla koneella alla..

In Memorian: 9000CD 2.0T -89, 9000CD 2.0T -88
Edelleen odottelen että joku sanois HEP kun tunnistaa että bleed sen teki. Eli männät sulivat juurikin bleedin vuoksi. Eikä esim. siksi että paineita oli liikaa...ecopower kirjoitti:kyllä niitä kansipahveja menee tuon ikäisistä vaikka olis pelkkä iivari!!
Eka kerran tuommonen "kemppi stekki"omissa turboissa oli vuonna -91!
sen jälkeen saabeja ollut noin 50kpl joista arviolta puolet turboja ja kaikki
enemän tai vähemän ruuvattuja!
Suurimmat moottori vauriot, kansipahvi oli sitten turbo tai iivari![]()
kokemuksesta hyvä/halpa viritys kunhan "mopo ei karkaa"eli
pysyy kohtuudessa!
PITÄÄHÄN ELÄMÄSSÄ PIKKU RISKEJÄ OTTAA!!!!
jos posahtaa,sit ruuvataan oluen kera!
Voi anonyyminäkin lähestyä jos "ei kehtaa" tunnustaa.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Mikäs ero siinä on teetkö sen bleedillä vaiko hukkiksella? Bleedulla vaikutat sen hukkiksen aukeamisseen ja säätämällä sama asia.Itse asiassa jos teet niin että kirraat tuota tankoa riittävästi niin hukkis ei pääse avautumaan tarpeeksi ja nostaa paineet sen takia reilusti yli (tästä on useammallakin kokemusta). Olennaista on muistaa noiden vakio suuttimien rajoitukset ja se että paikat on huollettu ja kunnossa. Kyllä koneen rikki saa bleedulla, boksilla tai ilman ihan samalla tavalla. Puristus suhteen alentaminen on oikeeseen suuntaan kun ahtoja aletaan kasvattaan.9000T CD kirjoitti:Poltin tollasella venttiilillä kannentiivisteen viimekesänä toisesta 2.0T:sta.
Nälkä tosiaan kasvoi kun hulluus iski. Jos nyt rupeisin ruuvaamaan pientä tehonlisäystä niin ennemmin menisin pyörittelemään hukkaportin tankoa. Jos laittaisi paksumman kannentiivisteen jne. niin voisi konekkin kestää paremmin...
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Yhdyn V-M:ään,tai siis hänen kommenttiinsa tuosta mitä itsekkin aikaisemmin kommentoin, että jos joku aikuisten oikeasti on bleederillä rikkonut jotain niin kertoisi nyt ihmeessä meille muillekkin!V-M kirjoitti:Edelleen odottelen että joku sanois HEP kun tunnistaa että bleed sen teki. Eli männät sulivat juurikin bleedin vuoksi. Eikä esim. siksi että paineita oli liikaa...ecopower kirjoitti:kyllä niitä kansipahveja menee tuon ikäisistä vaikka olis pelkkä iivari!!
Eka kerran tuommonen "kemppi stekki"omissa turboissa oli vuonna -91!
sen jälkeen saabeja ollut noin 50kpl joista arviolta puolet turboja ja kaikki
enemän tai vähemän ruuvattuja!
Suurimmat moottori vauriot, kansipahvi oli sitten turbo tai iivari![]()
kokemuksesta hyvä/halpa viritys kunhan "mopo ei karkaa"eli
pysyy kohtuudessa!
PITÄÄHÄN ELÄMÄSSÄ PIKKU RISKEJÄ OTTAA!!!!
jos posahtaa,sit ruuvataan oluen kera!
Voi anonyyminäkin lähestyä jos "ei kehtaa" tunnustaa.
V-M
Turbo Saabs never die, they just run faster...
Omega 3000tic
Omega 3000tic
Joo, aina on joku pelottelemassa "Kempin stekin" vaaroista.
Hyvinpä tuo on pelannut.
Joku Steg ykkönen on ihan huuhaata. Saman tehonlisän
saa helposti aikaan itsekin. Ja on ihan yhtä luotettava.
Kuinkahan monta konetta on särkynyt viribokseilla?
Hyvinpä tuo on pelannut.
Joku Steg ykkönen on ihan huuhaata. Saman tehonlisän
saa helposti aikaan itsekin. Ja on ihan yhtä luotettava.
Kuinkahan monta konetta on särkynyt viribokseilla?
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Itse en ole koneita hajottanut (eikä bleediäkään ole autossa), mutta eikös se liiallinen paine tuossa kuvailemassasi skenaariossa aiheudu juuri bleedistä -> kone hajosi bleedin vuoksi. :-DV-M kirjoitti:Edelleen odottelen että joku sanois HEP kun tunnistaa että bleed sen teki. Eli männät sulivat juurikin bleedin vuoksi. Eikä esim. siksi että paineita oli liikaa...
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Tarkoitit varmaan paineen vuoksi???Jope kirjoitti:Itse en ole koneita hajottanut (eikä bleediäkään ole autossa), mutta eikös se liiallinen paine tuossa kuvailemassasi skenaariossa aiheudu juuri bleedistä -> kone hajosi bleedin vuoksi.V-M kirjoitti:Edelleen odottelen että joku sanois HEP kun tunnistaa että bleed sen teki. Eli männät sulivat juurikin bleedin vuoksi. Eikä esim. siksi että paineita oli liikaa...
mistä pirusta se kone tiesi millä se paine on noustettu!!!!
jos ymmärsi hajota???

vai onko saabin kone fiksu ja hinta tietoinen,jos on
hieno kallis stekki++++ kyllä kestää mutta"kemppi"
päästetään savut pihalle!?!

Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid