Sähköautoilua (Kona 64kWh)
Re: Kaksi Sähköautoa, kaksi Saabia
Ketjun nimi vaihtui ja yhdistänen tähän myös harrastimien jutut. Pääosin kuitenkin mennään sähköautoilun maailmassa.
Tänään aamulla lähtiessä akkuun oli ehtinyt 78% varaus ja rangea Kona lupasi 282km verran. Koska mittari vaikuttaa pitävän erittäin hyvin paikkaansa, niin tälläkin varauksella päivän koko taival olisi mahdollinen ilman välilatauksia.
No, Hervannassa pääsi kuitenkin piuhan päähän:
Siellä lataillaan eParking-applikaation avulla. Sähkö maksaa maltilliset 0,15e/kWh, pysäköinnin ja latauksen maksaminen onnistuu yhdellä klikkauksella. Valitettavasti applikaatiossa on ehkä hieman insinöörillisempi lähestyminen aiheeseen. Matkalaskun teosta tulee kiinnostavaa, koska kuittia ei tuolta näytä saavan ulos, ainakaan sellaista joissa näkyisi pysäköinti ja lataus eriteltynä, näiden alvit ja tapahtuman ajankohta. Onneksi kuitenkin pystyn raportoimaan eri tavoin eri ajankohtien pysäköintejä ja latauksia. Ohhoijaa.
Päivän reilun 200km ajotaipaleista ei mitään ihmeellistä. Kona sopii meikäläisen käteen mainiosti. Ainoa ärsytys tähän asti on se, kun adaptiivinen vakkari jarruttelee yllättäen edessä olevan ajellessa liittymään. Ehkä kuitenkin kestää jonkun aikaa tottua automaatioon, jota itse ei kokisi tarvitsevansa..
Kulutus on nyt ollut 17kWh/100km tienoilla ensimmäisten satojen kilometrien osalta. Pakkastakin oli tänä aamuna vajaa 10 astetta, eikä kabiinissa ole tarvinnut palella.
Tässä vielä pari havainnekuvaa LED-valojen käypäisyydestä. Ensin lyhyet, sitten pitkät.
Eli pitkät täydentävät lähinnä lyhyiden melko tiukan ja jyrkän kuviorajan, pientareen puoli pysyy molemmissa mielestäni samana. Pitäisipä varmaan ottaa Aeron xenoneilla sama kuva niin saisi vertailua, Leafissa on lisäpitkä niin sitäkin voisi testata jossain välissä. Oma fiilis on tällä hetkellä se, että Konassa on riittävät valot ja jos sinne heittää barrin keulille, niin ero lyhyiden ja pitkien välillä on turhan suuri.
Tänään aamulla lähtiessä akkuun oli ehtinyt 78% varaus ja rangea Kona lupasi 282km verran. Koska mittari vaikuttaa pitävän erittäin hyvin paikkaansa, niin tälläkin varauksella päivän koko taival olisi mahdollinen ilman välilatauksia.
No, Hervannassa pääsi kuitenkin piuhan päähän:
Siellä lataillaan eParking-applikaation avulla. Sähkö maksaa maltilliset 0,15e/kWh, pysäköinnin ja latauksen maksaminen onnistuu yhdellä klikkauksella. Valitettavasti applikaatiossa on ehkä hieman insinöörillisempi lähestyminen aiheeseen. Matkalaskun teosta tulee kiinnostavaa, koska kuittia ei tuolta näytä saavan ulos, ainakaan sellaista joissa näkyisi pysäköinti ja lataus eriteltynä, näiden alvit ja tapahtuman ajankohta. Onneksi kuitenkin pystyn raportoimaan eri tavoin eri ajankohtien pysäköintejä ja latauksia. Ohhoijaa.
Päivän reilun 200km ajotaipaleista ei mitään ihmeellistä. Kona sopii meikäläisen käteen mainiosti. Ainoa ärsytys tähän asti on se, kun adaptiivinen vakkari jarruttelee yllättäen edessä olevan ajellessa liittymään. Ehkä kuitenkin kestää jonkun aikaa tottua automaatioon, jota itse ei kokisi tarvitsevansa..
Kulutus on nyt ollut 17kWh/100km tienoilla ensimmäisten satojen kilometrien osalta. Pakkastakin oli tänä aamuna vajaa 10 astetta, eikä kabiinissa ole tarvinnut palella.
Tässä vielä pari havainnekuvaa LED-valojen käypäisyydestä. Ensin lyhyet, sitten pitkät.
Eli pitkät täydentävät lähinnä lyhyiden melko tiukan ja jyrkän kuviorajan, pientareen puoli pysyy molemmissa mielestäni samana. Pitäisipä varmaan ottaa Aeron xenoneilla sama kuva niin saisi vertailua, Leafissa on lisäpitkä niin sitäkin voisi testata jossain välissä. Oma fiilis on tällä hetkellä se, että Konassa on riittävät valot ja jos sinne heittää barrin keulille, niin ero lyhyiden ja pitkien välillä on turhan suuri.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Re: Kaksi Sähköautoa, kaksi Saabia
Hitto, vasta nyt huomasin lukea. Siellä oli samassa parkkihallissa myös tänään mun femma. Samassa tapahtumassa taidetiin edustaa. Mä olin festian puolella edustamassa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Kaksi Sähköautoa, kaksi Saabia
Kappas Meillä oli ständi Tietotalossa.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Re: Kaksi Sähköautoa, kaksi Saabia
Konan lähes jännittävin ominaisuus on paljastunut!
Auto laukaisee vanhantyyppisen nopeusvalvontakameran erittäin suurella todennäköisyydellä, kun se on viritetty. Ihmettelin, kun parina kertana Kylmäkosken kohdalla yksi Suomen tuottavimmista kameroista vilkahti, kun samaan aikaan mulla on vakionopeudensäätimessä 86km/h, joka vastaa noin 80km/h todellista nopeutta. Paikalla on 80km/h rajoitus. Muille näkyvissä oleville autoille kamera taas ei vilkkunut.
Facebookissa Hyundai-sähköautoilijat-ryhmässä kerrottiin vastaavista turhista välähdyksistä laajemmaltikin. Tapauksia yhdistää kaksi asiaa: vanhanmallinen nopeusvalvontakamera induktioanturilla ja Hyundai Kona Electric. Syitä on arvailtu akustosta lähtien (Konassa akku on matalalla pohjassa ja sitä peittää tasainen levy) ja ehkä todellinen jossain kohtaa selviää, pitänee laittaa viestiä liikenteenvalvojille, että tämmöinen HACK on löytynyt. Käytännössähän tämä voi tarkoittaa sitä, että kamera saanee aivan päätöntä dataa ohiajavasta Konasta, eli on lopulta ihan sama ajaako siinä rajoituksen mukaan, hiljempaa vai kovempaa. Kuva tulee aina ja datalla tuskin pystyy syytettä nostamaan.
Noin muuten on kyllä riittävä itselle tuo range. Tämän päivän retkeen lähdin täysillä akuilla liikkeelle ilman esilämmitystä (noin nollakeli), perillä 75km jälkeen rangea vielä yli 300km. Kulutus jäi lukemaan 15.x kWh/100km, ajelu oli perus maantieajoa talvinopeusrajoituksien piirissä eli max. 90km/h mittarin mukaan. En pidä pahana.
Auto laukaisee vanhantyyppisen nopeusvalvontakameran erittäin suurella todennäköisyydellä, kun se on viritetty. Ihmettelin, kun parina kertana Kylmäkosken kohdalla yksi Suomen tuottavimmista kameroista vilkahti, kun samaan aikaan mulla on vakionopeudensäätimessä 86km/h, joka vastaa noin 80km/h todellista nopeutta. Paikalla on 80km/h rajoitus. Muille näkyvissä oleville autoille kamera taas ei vilkkunut.
Facebookissa Hyundai-sähköautoilijat-ryhmässä kerrottiin vastaavista turhista välähdyksistä laajemmaltikin. Tapauksia yhdistää kaksi asiaa: vanhanmallinen nopeusvalvontakamera induktioanturilla ja Hyundai Kona Electric. Syitä on arvailtu akustosta lähtien (Konassa akku on matalalla pohjassa ja sitä peittää tasainen levy) ja ehkä todellinen jossain kohtaa selviää, pitänee laittaa viestiä liikenteenvalvojille, että tämmöinen HACK on löytynyt. Käytännössähän tämä voi tarkoittaa sitä, että kamera saanee aivan päätöntä dataa ohiajavasta Konasta, eli on lopulta ihan sama ajaako siinä rajoituksen mukaan, hiljempaa vai kovempaa. Kuva tulee aina ja datalla tuskin pystyy syytettä nostamaan.
Noin muuten on kyllä riittävä itselle tuo range. Tämän päivän retkeen lähdin täysillä akuilla liikkeelle ilman esilämmitystä (noin nollakeli), perillä 75km jälkeen rangea vielä yli 300km. Kulutus jäi lukemaan 15.x kWh/100km, ajelu oli perus maantieajoa talvinopeusrajoituksien piirissä eli max. 90km/h mittarin mukaan. En pidä pahana.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Re: Kaksi Sähköautoa, kaksi Saabia
Vajaa viikko meni, että sai törmätä Nettiautossa entiseen kulkineeseen. Jobbarifirmaanhan se merkkiliikkeestä meni. Kivasti palvelit meitä 75000km, olkoot tulevat kilometrisi vähintään yhtä tylsiä!
https://www.nettiauto.com/volkswagen/golf/11140165
https://www.nettiauto.com/volkswagen/golf/11140165
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Re: Kaksi Sähköautoa, kaksi Saabia
Taitaa olla mennyt myyjällä pieleen sekä vuosimalli että käyttöönottovuosi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Kaksi Sähköautoa, kaksi Saabia
Totta ja ei. Tuo on VI-golfiksi hämmentävä, koska MY13. Ja Suomeen tuo on ensirekisteröity 10/2016. Comfortline plus tuo ei silti mitenkään päin ole, vaan Match, mistä ei Suomessa tiedetä mitään. Vertautunee parhaiten Volvojen Classic-merkintään.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Re: Kaksi Sähköautoa, kaksi Saabia
Onko jo kokemusta käytännön rangesta Konalla? Lähinnä mietin että miten vertautuu luvattuun. Lataatko joka päivä vai isketkö laturiin esim yöksi vasta sitten kun alkaa akku olla tyhjempi?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Kaksi Sähköautoa, kaksi Saabia
En ole vielä puolta tyhjemmäksi päästänyt, melkein aina on mennyt auto yöksi 8A lataukseen. Nyt on myös osunut ajelut mukavasti niin, ettei ole ollut minkääntasoista stressiä riittävyydestä. Toisaalta oon myös käyttänyt (ilmaiset) latausmahdollisuudet hyväksi.
Rangemittari vaikuttaisi pitävän hyvin paikkaansa ja parhaimmillaan lupaus on ollut 400km pintaan. Täytynee käydä Helsingissä autolla vain siksi, että saa tätä todennettua
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Re: Kaksi Sähköautoa, kaksi Saabia
Tuulessa on taikaa.
Ajelin aamulla Turkuun ja iltapäivästä takaisin, mennessä siis kunnon vastatuuli ja tullessa myötäinen. Tämä näkyi mukavasti kulutuksessa ja kotiinpäin kulutuslukemaksi jäi 14.3kWh/100km. Lämpöasteita matkan varrella noin kuusi, motarilla motarivauhtia ja maantiellä maantievauhtia eli en erikseen säästellyt. Aamun kulutusta ei tullut vilkaistua (eikä myöskään logiin kirjaantunutta totuutta), mutta jälkimmäinen suoritus jäi mieleen, koska oli tähänastisista pienin. EDIT: Aamulla 17.6kWh/100km.
Louhi-hallissa lataaminen ei ollut ihan niin menestystarina tällä kertaa ja jostain syystä latausteho jäi jo alussa 2.6kW:iin. Väitän, että perjantaina virtaa valui paremmalla teholla, mutta näyttöä tästä ei ole. 22kWh asti laturit lupaavat ja Kona pystyy ottamaan 7.2kW, yksivaiheinen kun on. Tähän huonon tehon lisäksi vielä lyhyt työpäivä niin akkuun ei paljon yli 15 prosenttia uutta virtaa valunut. Samalla teholla näytti lataavan myös kotona suko-laturilla, aamuun mennessä pitäisi olla taas täynnä (eli manuaalisesti rajoitettuna 90 prosentissa).
Toisaalta pienikin teho riittää, kun on aikaa.
Ajelin aamulla Turkuun ja iltapäivästä takaisin, mennessä siis kunnon vastatuuli ja tullessa myötäinen. Tämä näkyi mukavasti kulutuksessa ja kotiinpäin kulutuslukemaksi jäi 14.3kWh/100km. Lämpöasteita matkan varrella noin kuusi, motarilla motarivauhtia ja maantiellä maantievauhtia eli en erikseen säästellyt. Aamun kulutusta ei tullut vilkaistua (eikä myöskään logiin kirjaantunutta totuutta), mutta jälkimmäinen suoritus jäi mieleen, koska oli tähänastisista pienin. EDIT: Aamulla 17.6kWh/100km.
Louhi-hallissa lataaminen ei ollut ihan niin menestystarina tällä kertaa ja jostain syystä latausteho jäi jo alussa 2.6kW:iin. Väitän, että perjantaina virtaa valui paremmalla teholla, mutta näyttöä tästä ei ole. 22kWh asti laturit lupaavat ja Kona pystyy ottamaan 7.2kW, yksivaiheinen kun on. Tähän huonon tehon lisäksi vielä lyhyt työpäivä niin akkuun ei paljon yli 15 prosenttia uutta virtaa valunut. Samalla teholla näytti lataavan myös kotona suko-laturilla, aamuun mennessä pitäisi olla taas täynnä (eli manuaalisesti rajoitettuna 90 prosentissa).
Toisaalta pienikin teho riittää, kun on aikaa.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Re: Kaksi Sähköautoa, kaksi Saabia
Helmikuu lähestyy loppuaan ja ensi viikolla on tiedossa Konan ensimmäinen ”tilinpäätös”. Kilometrejä taitaa tulla noin 2500km vajaalta kuukaudelta, eli hyvin nuo tuntuvat kertyvän. Ja Ysitiellä Kylmäkosken kohdalla Poliisin kamera jaksaa välkkyä. Vielä ei ole minkääntasoista muikkaria kotiin asti lähetetty...
Alunperin mietiskelin paljonkin, että tuleeko nyt hankaluuksia kahden auton latauksesta. Ei ole tullut. Leaf liikahtaa keskimäärin joka toinen päivä ja sitä ladataan tällä hetkellä omalla 10 ampeerin matkalaturillaan pistorasiasta, joka on vuonna 2014 asennettu lohkolämppäriä+sisätilalämmitintä varten ulkoseinään (ja on 16A sulakkeen takana). Konaa olen toistaiseksi lataillut myös omalla matkalaturillaan, säätövaraa on 8A, 10A tai 12A. Useimmiten on säädettynä 8A kohdalle, ellei ole tarve saada ”nopeammin” jännitteistä virtaa kulkemaan akkua kohti. Noin käytännössä 12h ajotauko on hyvin vielä riittänyt Konan akun lataukseen omia siirtymisiä varten, normaalisti rajoitin on 80% kohdalla ja sen verran akussa on vielä ollut. Kun peruspäivänä siirtymä on yhteensä noin 150-170km (eli noin 25-30kWh), niin tuon matkan kuluttaman energian lataamiseen parkkiaika on riittänyt kevyellä laturilla. Välillä pääsen lataamaan paremmalla teholla (max. 7,2kW AC) parkkihalliin, jolloin päästän niin täyteen kuin menee. Yksi uhka mitä aluksi pohdin, oli pääsulakkeiden riittävyys, jos lataus sattuu samalle vaiheelle. Joko se ei ole sattunut samaan vaiheeseen tai sitten marginaalia on 10A+12A jälkeenkin sen verran, että pääsulaketta ei ole vielä tarvinnut ruuvata. Parkki- eli latauspaikat ovat sen verran eri puolilla tonttia, että oma tietämys ei riitä vaiheen arvaamiseen. Tähän kyllä rehellisesti sanoen kaipaan vieläkin hieman asiantuntijoiden kartoitusta, eli vielä on lähettämättä palvelupyyntö paikalliseen sähköyhtiöön, jos tekisivät latauskonsultaation meille (ja myyvät samalla Webaston Purea minkä ehtivät..)
Leafiin tuli vuosi sitten kaupantekijäisinä 16A voimavirtapistokkeella kytkettävä laturi Type1-kahvalla. Jos auto(t) siihen suostuisivat, niin tuo lataisi kolmessa vaiheessa yhteensä 11kW. Toki samaan aikaan käsittääkseni Type1 ei kolmivaiheeseen pysty, joten aika hyviä myyntilupauksia. Leaf pystyy sen 3,3kW ottamaan vastaan, eli 1x16A riittää siihen enemmän kuin hyvin. Tuo laturi on nyt ollut toistaiseksi sivussa, mutta tilasin Type1-uros <> Type2-naaras -adapterin, jolla tuo pitäisi saada hyötykäyttöön myös Konan kanssa. Tämä tarkoittaa sitä, että samalla voisi Konaakin ladata 16A virralla, jos tulee tiukempia paikkoja. Samalla ”säästelee” reissulaturia, jota ”ei ole tarkoitettu säännölliseen käyttöön”. FB-ryhmässä kertovat matkalaturin olleen käytössä jo n. 30000km ajoihin, eli tuskin ihan pienestä hajoavatkaan. Myös Leafin matkalaturi näyttää siltä, että sitä on aikoinaan käytetty enemmänkin, vaikka auto onkin Fortumin ensiomistuksessa ollut.
Konan matka ennen minua alkoi paljastumaan jännittävästi, kun etsin tietoa siitä, että saisiko autoa esilämmitettyä ilman latausta. On ollut pieni pettymys, että ei pysty, eikä toisaalta Konaan ole (ainakaan vielä) tarjolla minkäänlaista etäohjausta. Vanhassa Nissanissa tämä on kunnossa ja kun varausta on tarpeeksi, niin 15min esilämmitys applikaation kautta ohjattuna onnistuu. Ilmeisesti tuo meillä hallussa oleva Kona on enemmänkin nähnyt koeajoa ja tainnut olla yksi maahantuojan ensimmäisistä koeajo-Konista, sen verran monesta artikkelista tai blogikirjoituksesta tuo löytyy. Esimerkiksi:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/sahk ... 94304fe07d
https://kaasujalka.fi/2019/04/15/hyunda ... sahkoauto/
http://viherautoilua.blogspot.com/2019/ ... oeajo.html
https://www.hs.fi/autot/art-2000005948862.html
https://www.autotalli.com/artikkeli/koe ... tusuhdetta
Jos ei muuta, niin ainakin on kommeita kuvia otettuna tuosta omasta yksilöstä Tosin näkyy tuo testikäyttö myös maalipinnassa. Kolhuja ei ole, mutta paljon on pesty ja todennäköisesti koneellisesti (tai muuten vaan huonosti). Kunhan säät paranevat tai tulee sopiva tarjous vastaan, niin teettänen tuohon kunnon keraamisen pinnoitteen. Tai sitten vaan kovavahaa omassa pihassa kesemmällä. Ehkä pari muutakin pientä ärsytyksen aihetta on löytynyt esim. ACC-vakkarin toimintalogiikasta moottoritiellä, ovien ja takaluukun äänieristyksen parantamista huutavasta rengasmelusta ja latauspistokkeen lukon logiikasta. Nämäkin asiat unohtuvat siinä kohtaa, kun kiihdyttää viimeisistä valoista Turusta Tampereelle lähtevälle moottoritielle tai ajelee kohti kotia mutkaisempia teitä.
Yksi pieni ärsyttävä asia siihen tottuneelle on se, että jalkatiloissa ei ole valoa ajon aikana. Vieläkin ollaan siinä tilanteessa, että Golfista ikävä on vain valoon liittyviä asioita.
Alunperin mietiskelin paljonkin, että tuleeko nyt hankaluuksia kahden auton latauksesta. Ei ole tullut. Leaf liikahtaa keskimäärin joka toinen päivä ja sitä ladataan tällä hetkellä omalla 10 ampeerin matkalaturillaan pistorasiasta, joka on vuonna 2014 asennettu lohkolämppäriä+sisätilalämmitintä varten ulkoseinään (ja on 16A sulakkeen takana). Konaa olen toistaiseksi lataillut myös omalla matkalaturillaan, säätövaraa on 8A, 10A tai 12A. Useimmiten on säädettynä 8A kohdalle, ellei ole tarve saada ”nopeammin” jännitteistä virtaa kulkemaan akkua kohti. Noin käytännössä 12h ajotauko on hyvin vielä riittänyt Konan akun lataukseen omia siirtymisiä varten, normaalisti rajoitin on 80% kohdalla ja sen verran akussa on vielä ollut. Kun peruspäivänä siirtymä on yhteensä noin 150-170km (eli noin 25-30kWh), niin tuon matkan kuluttaman energian lataamiseen parkkiaika on riittänyt kevyellä laturilla. Välillä pääsen lataamaan paremmalla teholla (max. 7,2kW AC) parkkihalliin, jolloin päästän niin täyteen kuin menee. Yksi uhka mitä aluksi pohdin, oli pääsulakkeiden riittävyys, jos lataus sattuu samalle vaiheelle. Joko se ei ole sattunut samaan vaiheeseen tai sitten marginaalia on 10A+12A jälkeenkin sen verran, että pääsulaketta ei ole vielä tarvinnut ruuvata. Parkki- eli latauspaikat ovat sen verran eri puolilla tonttia, että oma tietämys ei riitä vaiheen arvaamiseen. Tähän kyllä rehellisesti sanoen kaipaan vieläkin hieman asiantuntijoiden kartoitusta, eli vielä on lähettämättä palvelupyyntö paikalliseen sähköyhtiöön, jos tekisivät latauskonsultaation meille (ja myyvät samalla Webaston Purea minkä ehtivät..)
Leafiin tuli vuosi sitten kaupantekijäisinä 16A voimavirtapistokkeella kytkettävä laturi Type1-kahvalla. Jos auto(t) siihen suostuisivat, niin tuo lataisi kolmessa vaiheessa yhteensä 11kW. Toki samaan aikaan käsittääkseni Type1 ei kolmivaiheeseen pysty, joten aika hyviä myyntilupauksia. Leaf pystyy sen 3,3kW ottamaan vastaan, eli 1x16A riittää siihen enemmän kuin hyvin. Tuo laturi on nyt ollut toistaiseksi sivussa, mutta tilasin Type1-uros <> Type2-naaras -adapterin, jolla tuo pitäisi saada hyötykäyttöön myös Konan kanssa. Tämä tarkoittaa sitä, että samalla voisi Konaakin ladata 16A virralla, jos tulee tiukempia paikkoja. Samalla ”säästelee” reissulaturia, jota ”ei ole tarkoitettu säännölliseen käyttöön”. FB-ryhmässä kertovat matkalaturin olleen käytössä jo n. 30000km ajoihin, eli tuskin ihan pienestä hajoavatkaan. Myös Leafin matkalaturi näyttää siltä, että sitä on aikoinaan käytetty enemmänkin, vaikka auto onkin Fortumin ensiomistuksessa ollut.
Konan matka ennen minua alkoi paljastumaan jännittävästi, kun etsin tietoa siitä, että saisiko autoa esilämmitettyä ilman latausta. On ollut pieni pettymys, että ei pysty, eikä toisaalta Konaan ole (ainakaan vielä) tarjolla minkäänlaista etäohjausta. Vanhassa Nissanissa tämä on kunnossa ja kun varausta on tarpeeksi, niin 15min esilämmitys applikaation kautta ohjattuna onnistuu. Ilmeisesti tuo meillä hallussa oleva Kona on enemmänkin nähnyt koeajoa ja tainnut olla yksi maahantuojan ensimmäisistä koeajo-Konista, sen verran monesta artikkelista tai blogikirjoituksesta tuo löytyy. Esimerkiksi:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/sahk ... 94304fe07d
https://kaasujalka.fi/2019/04/15/hyunda ... sahkoauto/
http://viherautoilua.blogspot.com/2019/ ... oeajo.html
https://www.hs.fi/autot/art-2000005948862.html
https://www.autotalli.com/artikkeli/koe ... tusuhdetta
Jos ei muuta, niin ainakin on kommeita kuvia otettuna tuosta omasta yksilöstä Tosin näkyy tuo testikäyttö myös maalipinnassa. Kolhuja ei ole, mutta paljon on pesty ja todennäköisesti koneellisesti (tai muuten vaan huonosti). Kunhan säät paranevat tai tulee sopiva tarjous vastaan, niin teettänen tuohon kunnon keraamisen pinnoitteen. Tai sitten vaan kovavahaa omassa pihassa kesemmällä. Ehkä pari muutakin pientä ärsytyksen aihetta on löytynyt esim. ACC-vakkarin toimintalogiikasta moottoritiellä, ovien ja takaluukun äänieristyksen parantamista huutavasta rengasmelusta ja latauspistokkeen lukon logiikasta. Nämäkin asiat unohtuvat siinä kohtaa, kun kiihdyttää viimeisistä valoista Turusta Tampereelle lähtevälle moottoritielle tai ajelee kohti kotia mutkaisempia teitä.
Yksi pieni ärsyttävä asia siihen tottuneelle on se, että jalkatiloissa ei ole valoa ajon aikana. Vieläkin ollaan siinä tilanteessa, että Golfista ikävä on vain valoon liittyviä asioita.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Re: Kaksi Sähköautoa, kaksi Saabia
Pitkähkön tekstin vastapainoksi kevennys. Tein Leafiin vihdoinkin verkkokauppatilauksen, jota olin miettinyt jo noin alusta asti. Tänään DHL toi paketin kotiin, mutta mitä ihmettä se toi? Mielenkiintoisesti on brändätty:
Ja koska en jaksa pitää maailmaa jännityksessä, niin kumimatothan sieltä tuli. Ja vieläpä melko kamalan hajuiset, mutta sentään edukkaat
Ja koska en jaksa pitää maailmaa jännityksessä, niin kumimatothan sieltä tuli. Ja vieläpä melko kamalan hajuiset, mutta sentään edukkaat
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Re: Kaksi Sähköautoa, kaksi Saabia
Vaiheiden tsekkaushan onnistuu helposti ottamalla yksitellen pääsulakkeet irti ja tsekaten tuleeko sähköä mihin töpseliin ja mihin ei.
Ihan kannattavaa se vaiheiden tarkistus on kun tulee tuollaisia kohtalaisia pistekuluttajia talouteen. Ei sitten pärähdä 1/3 kiinteistön sähköistä pimeäksi juuri silloin keskellä kylmintä pakkasyötä kun ei yhtään haluaisi kömpiä hangessa vaihtamaan pääsulaketta ja pohtimaan miksi se paloi.
Type1-pistokkeella tosiaan voi ladata vain yhdellä vaiheella. Onko siinä voimavirtalaturissa kuitenkin kolme vaihetta, eli vaihtamalla siihen type2-päisen kaapelin onnistuisi se 11 kw? Vai onko laitteessakin vain yksi vaihe?
Ihan kannattavaa se vaiheiden tarkistus on kun tulee tuollaisia kohtalaisia pistekuluttajia talouteen. Ei sitten pärähdä 1/3 kiinteistön sähköistä pimeäksi juuri silloin keskellä kylmintä pakkasyötä kun ei yhtään haluaisi kömpiä hangessa vaihtamaan pääsulaketta ja pohtimaan miksi se paloi.
Type1-pistokkeella tosiaan voi ladata vain yhdellä vaiheella. Onko siinä voimavirtalaturissa kuitenkin kolme vaihetta, eli vaihtamalla siihen type2-päisen kaapelin onnistuisi se 11 kw? Vai onko laitteessakin vain yksi vaihe?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Kaksi Sähköautoa, kaksi Saabia
Toi on muuten totta, eipä oma ajatus riittänyt noin pitkälle, eli täysin lukkiutunut siihen, että asia pitäisi saada ilman katkoa tehtyä. Täytyypä toteuttaa sopivassa välissä..
Voimavirtalaturi väittää omaavansa kolmen vaiheen latauksen, Type2-kahvan vaihtamalla ja kytkemällä 11kW siitä varmaankin saisi ulos. Laite on käytännössä sama kuin tämä, mutta Type1-päällä: https://kauppa.autotaloampeeri.fi/shop/ ... uskaapelit. Toki tuohon voisi myös vain vaihdattaa Type2-kahvan, mutta jäin miettimään että parempi hyöty laitteesta on itselle silloin, kun se palvelee molempia autoja. Eikä kolmivaihevirtalähteestä ole iloa, koska molemmissa autoissa on vain yksivaiheinen sisäinen latauslaite.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Re: Kaksi Sähköautoa, kaksi Saabia
Jos näiden pistorasioiden sulakkeet ovat samassa keskuksessa, niin sitä tuijottelemalla ja vertaamalla esim. lieden sulakkeiden sijaintiin voi myös tehdä valistuneita arvauksia. Ja jos sulla on kaivo- tai kiertovesipumppua tms. niin ne ei välttämättä sitten tykkää kahdella vaiheella ajosta, jos ei ole asiallisesti suojattu.
E: Jos omistat yleismittarin ja pitkän jatkojohdon, asia selviää myös niillä.
Mielenkiintoinen auto tuo Kona sikäli, että sillä kai onnistuisi omakin työmatka (130 km suuntaan) niin että lataisi vain kotona.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73