Oikea paikka on just siellä turbolla.. Itellä on mittari kii konehuoneessa ja syöttö siinä nokan päässä. Helpompi paikka.. En tiijä paljon paine eroaa vs
turbolta..
Tänään paine-ero selviää kun ehdin mittaamaan.
Joo, turbon putkelta mittaaminen oli hieman haastavaa, piti ensin tehdä adapteri.
Otin vanhan banjopultin ja porasin reiän kantaan. Kierteitin sen reiän,vaihdoin turbon putken banjopultin tilalle niin sain öljynpainemittarin kiinni.
Paine oli kannesta mitattuna ajoläpöisenä 1,5 kg /2000 ja 0,9 tyhjäkäynnillä.
Vaihoin ketjun varmuuden vuoksi ja katsoin vielä, että kaikki painimet on kovia.
Kilkutus ei vaan loppunut. Mittasin puristuspaineet: 1-3 pytyissä oli 1200 kPa mutta nelosessa vain 950.
Aloin jo epäillä, olisko kilkutus sittenkin laakerivika alakerrassa?
Auto kun on nosturilla, kilkutus on ehkä hieman voimakkaampi öljypohjan luona kuin venttiilikopan päältä kuunneltuna.
Ei taida olla muuta konstia, kuin ottaa öljypohja pois ja tutkia laakereita tarkemmin.
Saako kiertokangen laakerit vaihdettua alakautta moottoria irroittamatta?
Kaikki alapään laakerit vaihtuu alakautta. Vitosen runkopukin joutuu vähän kikkailemaan,mutta onnistuu. Omassa oli taannoin keskimmäinen runkolaakeri totaalisesti kaput.. Muutkin aika huonossa kunnossa. Vaihdoin kaikki liuskat ja kesti vajaat 10 tkm,sit taas rupes öp-valo vilkkumaan. Seuraavax vaihtui kone.
Naputus loppuu kuormittamattomana n. 1400 kierroksella ja koneen ääni on sen jälkeen ihan ok.
Koeajolla kun painaa kaasua kiihdytyksessä tai kun vedättää isolla vaihteella, kilisee pahasti.
Naputus loppuu kuormittamattomana n. 1400 kierroksella ja koneen ääni on sen jälkeen ihan ok.
Koeajolla kun painaa kaasua kiihdytyksessä tai kun vedättää isolla vaihteella, kilisee pahasti.
Öljypohja veks, vänkärin puolelta iso moottorinkannake pois ja tunkkia alle tukemaan. Ainakin omassa (vm-99) joutu vähän konetta siirtelemään rautakangella että ö-pohja luiskahti sievästi paikoiltaan. Kasetti ja tulpat veks että kampiakselia saa pyöriteltyä kevyemmin. Männänrenkaita tähän ei vissiin oltu vielä vaihdettu? No se vaatis kannen poiston ja se oli vasta tehty.
Appropoo olikos tää manuaali vai automaatti? Vanhemmissa manuaaleissa tais olla öljypohjassa piilopultti mikä piti porata pois? Vai olikos se vaan aerojen ominaisuus? Haulla löytynee ohjeet ja onhan siitä oma topiccikin, öljypohjan putsauksesta siis.
Öljypohja veks, vänkärin puolelta iso moottorinkannake pois ja tunkkia alle tukemaan. Ainakin omassa (vm-99) joutu vähän konetta siirtelemään rautakangella että ö-pohja luiskahti sievästi paikoiltaan. Kasetti ja tulpat veks että kampiakselia saa pyöriteltyä kevyemmin. Männänrenkaita tähän ei vissiin oltu vielä vaihdettu? No se vaatis kannen poiston ja se oli vasta tehty.
Appropoo olikos tää manuaali vai automaatti? Vanhemmissa manuaaleissa tais olla öljypohjassa piilopultti mikä piti porata pois? Vai olikos se vaan aerojen ominaisuus? Haulla löytynee ohjeet ja onhan siitä oma topiccikin, öljypohjan putsauksesta siis.
öljypohjan irroitus on tuttua hommaa. Tää on 2006 manuaali, pohja lähtee kun nostaa hiukan puomilla jakopään puolelta ja vinkalla kiskoo vähän kuskin puolelta.
Utta on tuo laakerien vaihto. Siis pultteja auki laaekrikansista ja liuskat pois ja uudet tilalle jos näyttää muuten ehjältä?
Onko järjestuksellä välöiä?
Yksi kerrallaan auki vai kaikki yhtä aika?
- Yksi kerrallaan pukit pois ja uudet laakerit sisään. Toki kaikki pukit ensin löysälle
- Pitää ottaa moniurahihna pois koska se kiskoo kampuraa ja liuskat ei tule pois ylhäältä / uusia ei saa paikalleen muuten ( runkolaakerit )
- Sormikireyteen ne pukit joista on vaihtanut liuskat ja lopuksi vasta kaikkien kiristys. Tällä saa vähän pelivaraa siihen että ne ylemmät runkolaakerit voi olla aika tiukat saada paikalleen muuten
Jos se kone jo naputtaa niin väitän että ei enää korjaannu pelkillä liuskojen vaihdolla .
Niin oliko nyt kyse kiertokankien laakereista vai runkolaakereista? Yleensähän ne runkolaakerit taitaa mennä mutta samallahan ne vaihtaa kiertokankien lakrutkin. Yksi kerrallaan nekin ja katsoo että uudet menee samoin päin kuin vanhatkin. Eikä kasaa kuivana. Jos vika on runkolaakereissa on se ihan herran haltuun pärjääkö pelkillä laakereilla.
Moniurahihnaan piisannee kun lukitsee kiristimen "auki" asentoon.
Niin oliko nyt kyse kiertokankien laakereista vai runkolaakereista? Yleensähän ne runkolaakerit taitaa mennä mutta samallahan ne vaihtaa kiertokankien lakrutkin. Yksi kerrallaan nekin ja katsoo että uudet menee samoin päin kuin vanhatkin. Eikä kasaa kuivana. Jos vika on runkolaakereissa on se ihan herran haltuun pärjääkö pelkillä laakereilla.
Moniurahihnaan piisannee kun lukitsee kiristimen "auki" asentoon.
No ei kait kukaan jätä vaihtamatta osaa lakruista ? Keskimmäinen runkolaakeri siellä on paskana 95,6% varmuudella ja silloin tosiaan ei paljoa liuskojen vaihto auta
Onhan ne runkolaakerit tympiämpi kaivella sieltä kone ja loota yhteen naitettuina. Männänrengasjumpan kun tein niin runkolakrut jäi vanhaa. Vaan eipä se kone kolissutkaan.
Kiitos vastauksista. No juu, voi olla ettei auta, mutta houkuttais kokeilla, kun laakerit on sentään alle satasen sarja.
Toinen vaihtoehto onkin sitten kone pois ja toinen tilalle tai muuten kokonaan uusiksi. Autolla on sentään ajettu 400 tkm.
Kolinaa ei ollut ennen tuota öljyvahinkoa, ehkä muuta ei ole vaurioitunut.
Koneen irroitus vaan on melkoinen talkoo, on sekin tehty pariin autoon.
Kannattaa ne tsekata,ja jos ei ole vielä pyörähtäny liuskat pukissa,niin uudet vaan. Itellä oli nuo keskipukin liuskat aivan muruna.. Ja muutkin rk laakerit viimesillään. Kk liuskat oli suhtkunnossa. Laitoin kuiteskin testimielessä kaikki uusix ja kestihän se vajaat 10tkm,ennenkuin rupesi taas valo vilkkumaan..Eli kampura oli vääntyny.