Tulpat ja puola (kuva) vaihdettu, akku ladattu ja ajo jatkuu

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Tulpat ja puola (kuva) vaihdettu, akku ladattu ja ajo jatkuu

Viesti Kirjoittaja dimebak »

On tuo Saabi enemmän ja vähemmän pätkiny tänä talvena. Ko. vian takia on vaihdettu tulpat ja tulpanjohdot ennen aikojaan sekä olen havainnut aivan ihmeellisiä käyntitapoja.

Nyt se sitten ei käy ku kaasu pohjassa vaivasta reilua 2000 rpm puoli-imulla ja sammuu kivan bensan tuoksun saattelemana. Joten syyttävä sormi osoittaa vihdoin ja viimein sitä puolaa. Epäilen, että puola on auton alkuperäinen Bosch, kun se on niin julmetun paskanen. Perjantaina pitäis sitten Matkahuolto kiikuttaa PerTronixin Flame throwerin joka on tarkoitettu nimenomaan tuolle Ignitor-sytkälle joka mulla on jo.

Niin ja kaasarin kalvo on ehjä, että ei siitä tämä vika johdu. Silloinhan auton ei pitäisi käydä lainkaan, kun kaasuttimeen ei tule alipainetta.

Ja eikös Reetu sulla ollu samantapainen vika, kun sulla meni vasta se puola?

P.S. Jos se on puola joka vioittelee ja jos se on alkuperäinen niin johan oli aikakin hajota. Eihän se olis vasta ku noin 25 vuotta vanha. On se tämä maailma mallillaan, kun ei täyttä neljännesvuosisataa kestä puola autossa :cry:

EDIT: Nyt on siis auto kunnossa. Puola on vaihdettu, tulpat laitettu uudet ja akku ladattu. Auto toimii taas kuin unelma. Käytössä on tosin tapahtunut sellainen muutos, että imua ei tarvitse käyttää enää pakkasillakaan kuin puolet :D

Huomenna auto öljyn vaihtoon, sytytysennakko arvoon 19eykk ja co-arvon säätö. Ja eiku kovaa ajoa :twisted:
Viimeksi muokannut dimebak, Su Maalis 13, 2005 21:04. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
joutilas
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2004 06:37

Viesti Kirjoittaja joutilas »

Puolaan minäkin kallistuisin. Mulla oli edesmenneessä kaasarisatkussa samanlaisia oireita, jotka hävisivät kun vaihtoi jonkun helvetin kiinalaisen tarvikepuolan tilalle varaosa-autosta otetun, ilmeisesti alkuperäisen ja 350tkm ajetun boschin. :lol:
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Vitut se mikään puolan vika ollu. Uusi PerTronixin puola pellin alla ja samanlainen käynti jatkuu. Tai no, ei jatku enää, kun loppu akustakin virta.

Käytin polttoaineletkut irti ja pumpun kannen auki = bensaa oli letkuissa ku pumpussakin. Käytin tulpat pois = 1 ja 2 sylinterin tulpat mustia ja kuivia, 3 ja 4 sen näköisiä, että ne ois voinu salamoida jollakin lailla mutta olivat märkiä ja haisivat bensalle.

Pitäis saada nyt akkuun virtaa ja haettua jostain puljusta NGK:n BP6ES tulpat. Kun hommassa saattanee olla se pointti, että vaimo on saattanu kastella tulpat ja ne ei ole tykänny siitä. FlameTrhowerin hankintaa en sitten pidä turhana ostoksena, kun olisin sen muutenkin ostanut aika piakkoin.

Mutta prkl vit.. saa...., menee kohta hermot :evil:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Elä vielä hermostu :(

Jakajan kansi
Pyörijä

Katso sytytys lampulla. Mulla oli kerran jakajasta ne epäkeskojen jouset irti/katki. HC:t oli toooosi korkealla ja joutokäynti heikkoa. Matka-ajossa ei tietenkään huomannut mitään.

Ilmavuotoja kaasarin ja imusarjan välistä?

Toimiiko jarrutehostin? Kone sammuksissa jarru pohjaan ja starttaus. Kun kone käynnistyy niin polkimen pitäisi laskeutua alaspäin.

Perusjuttuja tiedetään, mutta on pakko lähteä näistä veikkailuissa liikkeelle.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Teemu kirjoitti:Elä vielä hermostu :(

Jakajan kansi
Pyörijä

Koska on nuo kulutusosat uusittu, perusjuttuja tiedetään. Mutta on pakko lähteä näistä veikkailuissa liikkeelle.
Viime lokakuussa.

Isä soitteli tuossa ja uumoili, että vika vois olla venttiileissä. Ja, jos tuo ei ala akun latauksella ja tulppien vaihdolla tuosta kummeneen niin kiikutan sen korjaamolle puristusten mittaukseen, että näkee on siitä palanu venttiilejä. Kun kerta käydessään moottorista lähtee semmoinen tussahteleva ääni, aivan kuin osa palotapahtumasta tapauhtuis pakoputkessa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

En tiedä autos vuosimallia,jos siinä on strömperi tai solex(ei pierupuri)
kato rikastistin kalvo,jos vuotaa saa soppaa reilusti!!!
on kaasarin kylessä etupuolella pienen(kolme ruuvia)kannen alla!
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

dimebak kirjoitti:
Teemu kirjoitti:Elä vielä hermostu :(

Jakajan kansi
Pyörijä

Koska on nuo kulutusosat uusittu, perusjuttuja tiedetään. Mutta on pakko lähteä näistä veikkailuissa liikkeelle.
Viime lokakuussa.

Isä soitteli tuossa ja uumoili, että vika vois olla venttiileissä. Ja, jos tuo ei ala akun latauksella ja tulppien vaihdolla tuosta kummeneen niin kiikutan sen korjaamolle puristusten mittaukseen, että näkee on siitä palanu venttiilejä. Kun kerta käydessään moottorista lähtee semmoinen tussahteleva ääni, aivan kuin osa palotapahtumasta tapauhtuis pakoputkessa.
Eikös ne venttiiliviat selviä kotikonstein näin:

Pakonputken päähän paperilappu:

Jos lappu lähtee kädestä, eli kone imaisee sen niin venttiili voipi olla palanut.
Jos pala läpättää edestakaisin niin vaurio ei ole ainakaan suuri tai sitten venttiilikoneistossa on vain karstaa

Imuventtiileille toimii toisinpäin, mutta testaus kaasarin imuaukosta.

Karstaa saa pois muutenkin kuin "kovaa ajamalla".
Imuputki irti kaasarista, kierroksia vajaat 2000 ja sumupullolla sumuttelet vettä imuaukkoon. Kuullostaa hurjalta, tiedetään :roll:
Huom. tässä pitää tietää mitä tekee..
Viimeksi muokannut teesalama, Pe Maalis 11, 2005 20:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

ecopower kirjoitti:En tiedä autos vuosimallia,jos siinä on strömperi tai solex(ei pierupuri)
kato rikastistin kalvo,jos vuotaa saa soppaa reilusti!!!
on kaasarin kylessä etupuolella pienen(kolme ruuvia)kannen alla!
Ei tässä b-moottorissa ole sitä kalvoa rikastimessa. Tässä on pelkästään se levy jonka kautta bensa tulee imun ollessa päällä. Tässä on kuiten samantapainen systeemi jolla tais olla "by-pass-kalvo" nimenä. Tämä kalvo päästää bensa/ilmaseosta ohi kaasuläpän ja vaikuttaa moottorijarruun ja tyhjäkäyntiin. Se on tuosta korjattu kerran ja silloin tyhjäkäynti oli seilaavaa ja moottorijarru kaikkea muuta kuin tasainen.

EDIT: Ja tuo by-pass-kalvo on kaasuttimen oikealla puolella kaasuläpän tuntumassa.
Viimeksi muokannut dimebak, Pe Maalis 11, 2005 20:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Entäs lämpötilakompensaattori?
Onko välys tarkistettu.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Teemu kirjoitti:Entäs lämpötilakompensaattori?
Onko välys tarkistettu.
Muuan vuosi sitten. Tais olla 2001, kun vaihdoin kaasuttimeen tiivisteet. Silloin välys oli ok.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
jehhe
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 19:49
Paikkakunta: Pedersöre

Viesti Kirjoittaja jehhe »

Tämä vika se tuskin on mutta meillä 99 alkoi vähitellen pätkiä ja meno loppui viimein kokonaan. Kone kävi nippa nappa kaasu pohjassa ja tärisi niin penteleesti. Syyksi paljastui tulppien päissä olevien mutterien auki kiertyminen. Huomasin vasta kun yksi tipahti irti. :D
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Mystinen juttu on :roll:
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

En nyt tähän hätään löytänyt sopivaa kuvaa strömberg-kaasarista, mutta....

Kurkkasin kerran toisen 99:n konehuoneeseen ja huomasin,
että itseltäni puuttui joku letku joka lähti kaasarin toiselta puolelta ja päättyi toiselle puolella (pirun hyvin sanottu :oops: ).

No, laitoin omaani tämän letkun kiinni (lämpimänä) ja hyvin toimi.
Sitten seuraavana päivänä ei meinannut auto millään käydä, kaasu pohjassa kävi juuri ja juuri 2000rpm kuin ykspyttynen traktori.
Aivan karsee pauke ja tärinä...
Ihmettelin pitkään, sitten menin ja nyppäsin letkun pois -> kävi kuin enkeli 8O

Sitten päästään asiaan: Olisko sulla se letku jotenkin tukossa tai jotain,
ilmeisesti siitä virtaa ilmaa vain kylmänä.
Jos moinen letku niin koita käyttää se irrotettuna.

Oma 99 on pelannut ilman sitä letkupätkää ties kuinka monta vuotta,
kuitenkin niissä letkunlähdöissä oli vielä vanhan letkun katkenneet pätkät jäljellä... Joskus siis sellainen siinä ollut.
Edelleenkään mitään havaintoa siitä mitä se tekee...

Ehkä hieman epäselvästi sanottu mutta sanoinpa kuitenkin :D
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Johan laukkaa taas. Tänään auto sai uudet tulpat ja virtaa akkuun. Lähti käyntiin kuin palmun alta ja kävi tasaista käyntiä.

Kävin ajamassa jonkin matkaa ennen kuin ajoin anoppilan pihaan lataukseen, kun omassa pihassa ei saa virtaa kuin 2 tuntia kerralla. Kävin tankkaamassa, ostamassa uuden putelin venttiilin suoja-ainetta ja täytinpä tyhjän pissapojankin.

Reissulla huomasin ihme piirteen. Eli nythän mulla on autossa PerTronixin FlameTrhower-suurtehopuola joka antaa valmistajan mukaan 40000 voltin sytytysjännitteen. Epäilen tuota mutta olkoon, kun tuo puola ja autossa jo ollut Ignitor on "sovitettu" yhteen eli autossa on nyt Triangle Motor äijän sanomaa lainatakseni "ideaali tilanne" :D No, huoltoaseman pihalla auto kävi tyhjäkäyntiä ja te varmaan tiedätte kuinka käy auto jonka akun tehosta on puolet muilla laitumilla? Auton pitäisi käydä melko raskaasti suuren latauskuorman takia. No, mulla oli ajovalot päällä, lämppärin puhallin ykkösellä, radio päällä ja kuitenkin auto kävi tasaista 1000rpm tyhjäkäyntiä joka oli säädetty noin 850 rpm vanhalla puolalla.

Tästä näin äkkiseltään voisi ajatella, että vanha puola ei antanut tarpeeksi hyvää sytytystä josta on seurannut huonoa käyntiä ja tulppien kastelu että osan rikkoutuminen.

Kärjellisten sytytysten omaavat käykää katsomassa sivu http://www.pertronix.com/ ja http://www.trianglemotor.com/.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Hienoa , et taas toimii :D
Vastaa Viestiin