Vaihtaakko automerkkiä saabista toiseen?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Saltsi
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Pe Touko 28, 2004 01:44

Vaihtaakko automerkkiä saabista toiseen?

Viesti Kirjoittaja Saltsi »

Elikkä puhukaa mut ympäri etten vaihtaisi saappia toisen merkkiseen autoon :)

Kolmas saappi menossa nyt, 99 + 2x 90 . Ilmeisesti nykysestä 90:stä kansi halki, romikselle taitaa olla sen viimeinen ajolenkki :(

Jotenka "uutta" autoa pitäisi saada. Kaverit ehdotelleet että hanki joku pieniruokanen fordi tai pösö tms niin ois halvemmat vakuutukset ja bensaa menis vähemmän. Itteä kiinnostas tommonen og900 seuraavaksi autoksi, joku 80-90 luvun vaihteessa valmistettu.

Elikkä plussia / miinuksia tommosen og900 hankintaan liittyen kaipaisin.
christian80
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2005 14:34
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja christian80 »

og900 on kyllä tosi hyvä auto, se on hintaansa nähden erittäin arvokas. En nyt sanois että kulutus on hirveen paha ruisku koneessa. Itelläni oleva 2,1i ottaa alle 9 litraa satasella talvioloissa (jos ajaa taloudellisesti), kesäkulutusta en vielä tiedä kun ostin sen marraskuussa :D mutta menee varmaan alle 8 jos yrittää. Ajan mielummin mukavasti vaikka sitä bensaa menee enemmän kun että istuu koirankopissa kaasu pohjassa ettei moottori sammu...
Saab 900: Built like e Merc, safe as a Volvo and so much cooler than a BMW. (Quentin Willson - Top Gear)
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Jaa no vakuutuksetkaan oo nii pahoja satkuissa. Jos kaupungissa vaan ajelet niin on niitä taloudellisempiakin vaihtoehtoja. Maantielle taas et saa samalla rahalla mitään lähellekään satkun tasoista.

Tilat vrt. tarpeet jne. Ja tietysti se kolariturvallisuus vrt saman hintaluokan autot. Älä osta "uutta" (~vm.90) satkua vaan joku 80-luvun vempele, joka on HYVÄSSÄ kunnossa. Saat vähintään yhtäpaljon autoa vähemmällä rahalla. Vanhat satkut on jo melkein ilmaisia ja oikeasti hyvästä kannattaa maksaa. Muutaman vuoden päästä on ihan sama onko sulla vm.-88 vai -92, jos tekniikat vaan on vertailukelpoisia.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Saabisti-76
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Saabisti-76 »

Itselläni oli og900 S ja viime kesänä heitin kerran sellaisen 1200 kilsan lenkin. Silloin kulutus ainakin jäi alle 8 litran. Eikä ne vakuutukset nyt kalliita ole Saabbiinkaan, eiks ne lähinnä lasketa kolaritilastojen perusteella, joten kaikki teinimerkit on kalliimpia vakuutuksiltaan?
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

<----OG....mun juttu. Helppo suositella.

Mitä muka saa samalla rahalla tänäpäivänä? Elä hyvä mies mene merkkiä vaihtamaan. <-- (puolueellinen mielipide)
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
DDT
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: Su Maalis 21, 2004 07:38
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja DDT »

Hei, eihän kansi vielä ole riittävä syy vielä vaihtaa merkkiä?

Vanhemmissa autoissa voi olla (on?) aina ongelmia olipa se sitten saab,
"toi ota jos et muuta saa", yms.

Tietenkin uusi kansi maksaa jotain ja sen mahdollinen vaihtotyö, jos itsellä ei ole paikkaa missä homma voi suorittaa. Olen itse joskus täysuunona saabin suhteen, vaihtanut kannen aurinkoisena päivänä ulkosalla. (okei, osaksi luin ohjekirjasta jakoketjuun liittyvät kommervenkit yms. Loput sävelsin)

Mulla on ollut jo ostotapauksessa pari valmiiksi vainajaksi tuomittua saabia (oi sitä aikaa kun sai taas opintolainan ja kun 'entinen' saab olisi vaatinut sitä sun tätä korjausta ... kauppaan. Kyseessä 80-luku, jolloin monet tämän palstan lukijoista olivat vasta pilke isän silmäkulmassa :lol: ). Pari tuommoistakin on tullut ostettua. Enkä ole katunut. Kyllä niillä p..rallia ajaessan, tuli ainakin joku 100A, Lada, Volvo yms. kyykytettyä Sotkamon torin kulmilla. Mikä v.. Sotkamo, no ainakin 'jariha' tietänee missä Sotkamo lienee. No, tämä meni jo OT:ksi.

Jos olet miettimässä vähänkään vanhempaa kiesiä alle, kannattaa muistaa, että ennen kaikkea niissä vuosiluvuissa saab oli jo 'turvallinen'.

Mulla oli ennen nykyistä pirssiä og900 -84. Konetta ei ollut koskaan avattu, tehty konehuoneeseen mitään ja sillä oli luovutushetkellä ajettu 303tkm. Öljyä ei koskaan tarvinnut lisätä (vaihtoväli 10tmk, öljytikussa putosi n.5mm. ). Mutta ruoste, suojaus oli ilmeisesti mennyt joistakin (monesta) kohti rikki, kosteus päässyt sisään ja eihän se ikinä kuivu.... Kaikki autot ruostuu?

Vakuutukset maksaa aina. Kilpailuta tarvittaessa.
Niin ja onhan niitä pieniruokaisia aina (micra ja koko perhe kyytiin)......

Tulipa taas lätinää kun piti vain vastata kysyjälle; osta saab.
3 * 99 75-84 (R.I.P.), OG900 -84 (R.I.P.) , NG900 -98
9-3 1.8t SC -07 ajossa
#2127
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Suosittelen pysymään Saabissa :D
SledgeHammer
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: Ti Huhti 06, 2004 14:51
Paikkakunta: Västra Götaland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SledgeHammer »

Vaihda vain jos sopiva yksilö sattuu eteen 8)
Saab 9-5 Aero SC BP MY04
Karjay
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Karjay »

Jos haluaa ajaa suht. halvalla, mukavasti ja turvallisesti, olisi ainakin meikäläisen vaihtoehto -88 tai uudempi OG ysisatanen 8-venttiilisellä ruiskulla. Naurettavan halpoja vehkeitä ostaa ja teknisesti luotettavia Imo.

Valinnanvaraa löytyy Nettiautostakin vaikka huru mykke, katsoo vain suht. tervepeltisen yksilön jota on huollettu. Konstailematon ja sympaattinen kärry!
GM 900 se 2.0t -97 RE85
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toby »

Tee täsmälleen niin kuin otsikossasi jo lupaatkin:

Vaihda automerkkiä Saabista toiseen! Siis toiseen Saabiin!

Eli kunnon Saabistille merkin vaihto tarkoittaa juuri tuollaista tilannetta, missä siirryt vaikkapa nopasta satkuun!

Itse olen aloittanut omat Saabit juuri og900:sta, minulla oli melkein kuusi vuotta vm. 89 mallinen i16 ja se oli aivan erinomainen auto. Kokemusta tosin on perheen Saabeista jo vuodesta 1975 ja ysiysistä lähtien (silloin vielä takapenkillä)... Nykyisin, kun vain löydät hyvän yksilön, ne ovat lisäksi halpoja pelejä ominaisuuksiinsa ja käytännöllisiin tiloihinsa nähden. Kulutuskin on auton ja moottorin kokoon nähden ihan kohtuullinen jos ajelee rauhallisesti eli matka-ajossa menee kahdeksalla hyvinkin. Varaosien saatavuus on hyvä ja hinnat kohtuullisia eli ylläpitokuluiltaan todennäköisesti halvempi kuin juuri mikään muu vastaavan ikäinen ja kokoinen auto. Ruiskukonetta kyllä suosittelen ennemmin kuin kaasaria, vaikka monet ovat kaasarimallisiinsakin ihan tyytyväisiä.

Joten oikeastaan, jos olet ollut ysinoppaasi tyytyväinen, ei Sinun kyllä juuri muita merkkejä kannata vakavissasi harkita. Ainakin 10-15 vuotta vanhan ranskalaisen kanssa isket kätesi varmimmin p***aan!
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 746
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Ei muutakun tonnarin ostoon. Vapareita saa tosi halvalla eikä niissä mitään varsinaista vikaa ole. Kun katsoo ettei ole pahasti/ollenkaan ruostetta niin se riittänee. Itselläni tänään toinen tonnari ostettu ja edellistäkään en raaskinut vaihdossa pois pistää.
Vanhasta 99:ni meni myös kansi halki, mutta vasta noin 400tkm kohdalla. Siihen laitettiin kolaroidusta saabista toinen tilalle.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Elä hyvä mies vaihda. Mulla on menossa seitsemäs og900 ja loppua ei näy, no okei, ehkä silleen, että seuraava saattaa jo olla ng900.

Jos olet liikkeellä pienellä budjetilla, loistava vaihtoehto on tuollainen 88-90 mallinen kaasarisatku, jolla on ajettu n. 200 tkm. Ei maksa paljoa, samalla rahalla saatat saada vanhemman riisikupin... Jos löydät hyväpellisen niin tartu kiinni. Pari asiaa puolesta:

* Vakuutukset ovat halvat johtuen suuresta autokannasta
* Halpa korjata, osia löytyy mistä vaan ja kaasari on helppo ja halpa pitää kunnossa
* Turvallinen, ryhdikäs, AJETTAVA auto
* Klassikko, oma fiilis mukana

Vie vähän enempi bensaa, mutta siitä olen valmis maksamaan, koska Saab on auto Corolloihin verrattuna. Itsellä pyörähtää huomenna 176 tkm mittariin, katsastusmies kehui pellejä kun laittoi leiman ja muutenkin on ryhdikäs hoppa, enkä tuon hinnalla olisi saanut kuin -89 mallisen 300 tkm ajetun japanialaisen. Ei ollut vaikea valita. Kun suoritat hieman hintavertailua taidat tulla samaan tulokseen...
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
YuZzI
"Hirsch"
Viestit: 859
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 21:07

Viesti Kirjoittaja YuZzI »

Itelläki on nyt toi Saab 900i -89 ja oon ollu erittäin tyytyväinen, ei tartte pakkasessa palella, lähtee pakkasesta ilman roikkaakin käyntiin jo on tarvis, kolari turvallinen, suht halvat vakuutukset ja bensa kulut... Ostaisin Turbollisen jos rahatilanne antaisi myöten... joten alä hyvä mies mee automerkkii vaihtaa hommaa jostaki joku -92 vuoden viistokeula OG900 Turbo siinä on samassa paketissa tehoa, turvallisuutta ym...
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Kaikkihan tuossa on jo tullut esille mutta yhtä asiaa ei voi painottaa tarpeeksi ja se on turvallisuus. Allekirjoittanut ei tässä kirjoittelisi jos olisin vaihtanut automerkkiä aina kun olisi mieli tehnyt. Autoliikkeissä kun tulee kierreltyä niin ainoat vaihtoehdot melkein on ruotsalaisia, en vaan muista mikäs se toinen merkki oli... :wink: . Ensimmäisen kolarin jälkeen aina kiroaa hulluna muita ääliöitä ja säälii autoa. Muutaman päivän jälkeen alkaa miettiä että mitä jos alla olisi ollut joku "nipponin ajokatos". Pikku tärinöiden jälkeen sitä vaan onnittelee itseään auton valinnasta.
Ja on paljon mukavampaa lyhentää elinikäänsä elämän pikku paheilla kuin hupsulla auton valinnalla 8)
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Vastaa Viestiin