Sinänsä uusi tulokas sopii tänne Saab-foorumille paremmin kuin moni aikaisempi. Sentään pelkkää myöhempien aikojen GeeÄmmää koko auto. Ei oikein mistään kotoisin, mutta varaosien sun muiden kohdalla mainitaan usein myös Saab, vielä useammin Opel.
Jep, Korean Letukkahan se.


Ja tästä tykkää etenkin JP Vette. Kas kun koneena on...

Siinä olisi ahdettua turbovoimaa, kaksi litraa ja 163 hevosvoimaa. Toki versio ei ole sama kuin Inkussa, tämä on Z20D1 ja ainakin jossain käytetty merkintä on 2.0 VCDI. Ketjukone, eikä GM:n koneeksi kovin pahasti tuosta sanottu. En tosin ihan tarkoituksella Googlaillut sen enempää, syviin vesiin silmät kiinni.
Automaattia haettiin ja sellainen saatiin, siellähän on sitten lisää ehtaa GM:ää, eli 6-lovinen Hydramatic. Laatikolle on tehty 100% huuhtelu-öljynvaihto km-lukemalla 80800, mitä itse tänään ennätin ajaa, niin laatikon vaihdot huomaa vain kierroslukumittarista. Todella sivistyneesti käyttäytyy, Volvon Aisin on tähän verrattuna todella karkea esitys...

Aika leppoisa ajettava, mutta tarvittaessa tuntui tuo koppa lähtevän kohtuullisen rivakasti dieselin käskemänä. Auton taival on ollut vähän kummallinen, ensimmäiset 7v iäkkäilä omistajilla ja kilsoja vain 55 tkm, sitten foorumitutulle joka täräytti tähän 70 tkm yhdessä vuodessa, kunnes jäi kakkosrooliin ja toisena vuotena vain 7 tkm. Sitten mulle, lukemalla...

Aika vähän on veivattu, toivon mukaan on matkaa jäljellä runsaasti. Katellaan nyt mitä tämän kanssa tehdään, yksi vaihtoehto on autojen jatkuvan vaihtamisen sijasta rakennella tämä nuoremmalle pojalle ensiautoksi. Tuossa olisi potentiaalia ja pääomakustannus on aika kevyt. Maailmalla suosittuna GM:n "maailmanautona" tuolle saa ihan valtavasti kohtuuhintaisia osia vähän joka paikkaan.
Uudet iskarit ja jouset, maltillisesti 30mm tonttiin ? Koneeseen optimointi, n. 200 hv ja vääntö 430 nm. Jos alkaa ahdistaa, niin dpf huittuun myös. Katselin, että tuossa on melkoisen järeä puskurin alle piilotettu pakoputken ulostulo, sen voisi jumpata näyttävästi esiin

Kattoluukku löytyy, kuten vanhemman pojankin autosta, tasoihin siinäkin

Keulalla on melkoiset kiinanledi-ämpärit, joista edellisen omistajan videoiden ja kuvien perusteella lähtee kyllä melkoiset lyysit kaukaisuuteen, eihän se haittaa

Pellit ovat ihan ok, luukut ja ovet virheettömät. Roiskeläppiä ei ole ollut ja se näkyy eturenkaiden takana, päällimaali hilseilee. Ruostetta ei ole, mutta jotain helmalle pitää tehdä. Joko vedän sen ihan raakasti mustaksi koko matkalta, sopii yleisväritykseen, tai sitten teippaan. Katsotaan, mitä keksitään. Muuten ei ole to-do listalla oikein mitään, öljyt ovat tietokoneen mukaan 96% ja niillä on ajettu alle 1000 km, tällä on vedetty pitkässä ajossa keskimäärin 25 tonnin vaihtovälillä. Ohjaustehostimen nesteetkin olivat kirkkaan punaiset !!! Jos tämä pidemmäksi aikaa jää, niin dieselsuodatin on vaihdettava ennen talvea.
Renkaina syksyllä 2018 ostetut Nokian R3 kitkat talveksi Chevyn omilla 17" aluilla, toisessa parissa 4mm näkyvissä ja toisessa 6mm, pitää muistaa, että autolla tykitettiin kahdessa vuodessa 80 tkm. Kesärenkaina on minusta komeilla Dotzin 17" vanteilla pari puolikuntoista Nokialaista ja pari Vianorin halpis-Radaria, melkein uudet, koko on 225/50/17 kautta linjan.
Jouduin rengashommiin heti...

Siinä näkyy talvivannekin. Olivat laittaneet eri merkkiset vasemmalle ja oikealle, eivät samalle akselille. Paineet päin persettä 0.2-0.5 baria ja sen tuntui ajossa. Nyt ovat oikeilla paikoilla 2.7 barin paineilla. Veikkaisin, että menee vähän nätimmin seuraavalla reissulla.
Tämä on vaikea vaihdettava, Korean Letukka ja diesel. Toisaalta, aivan hemmetin paljon autoa pikkurahalla. Minä tykkään myös ulkonäöstä, varsinkin edestä ja etuviistosta on oikein kivan näköinen, takapää on vähän pliisu. Mutta piirtelin tuota hieman enemmän kohti maata mielessäni piirun verran päheämmällä rengastuksella, nuo Dotzit ovat kyllä hienot, niitä ei ole syytä vaihtaa.
Semmosia. Jatketaan tästä seikkailua !