Öljyvuoto moottorissa

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Henna Makkonen
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19

Öljyvuoto moottorissa

Viesti Kirjoittaja Henna Makkonen »

Hei! Leima tuli 99_lle, mutta rekisteriotteeseen tuli maininta , että moottorin öljyvuoto korjattava. Auton moottori tosiaankin tiputtelee öljypisaroita aika kiitettävän määrän. Ajoahan se ei haittaa, mutta on suoraansanoen aikamoinen ympäristöongelma. Huoltamolla kävin keskustelemassa asiasta ja ne sanoi, että ventiilikoppa pitäisi nostaa ylös, että pääsisivät vaihtamaan jotkut tiivisteet!! Kuulemma melko yksinkertainen homma, mutta tietäen huoltamon tuntitaksat, niin hinta muodostuu tosi suureksi. Mites teillä, onko jollain ollut samanlaisia ongelmia, että moorroti sylkee öljyä ulos ja miten olette korjanneet vian? :D
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

tosiaan jos se vaan vuotaa venttiilikopan tiivisteestä niin se on itsekin helposti vaihdettavissa.
yleensä tahtoo silti myös esim kampiakselin stefat vuotaa...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Kuuluisi tonne OG-osiolle...

Mistäpäin se vuoto tulee?

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=7344
Anna vinkkiä tätä kuvaa apuna käyttäen.

Venttiilikoppa lähtee tosiaan helposti irti, mutta moottorin pitää olla 0-ajoituskohdassa (muuten ei irtoa). Moottori sammuksissa 5-vaihde päälle ja autoa tuupaten eteen tai taaksepäin niin kauan, että kytkinkotelon raosta näkyvä vauhtipyörän ajoitusasteikko näyttää "0".
8 kpl kuusiokolomuttereita auki ja venttiilikopan kansi ylös.
Uusi tiiviste maksaa motonetissä muutaman euron.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Henna Makkonen
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19

..

Viesti Kirjoittaja Henna Makkonen »

Öljy näyttäisi tulevan venttiilikopan alapuolelta. Ainakin kopan alapuolella oleva pelti on öljyn tahrima. :)
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: ..

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Henna Makkonen kirjoitti:Öljy näyttäisi tulevan venttiilikopan alapuolelta. Ainakin kopan alapuolella oleva pelti on öljyn tahrima. :)
Ok, eli se pelti on pakosarjan lämpösuoja.
Vika on siis venttiilikopan tiivisteessä. Melko helppo, mutta halpa korjata.
On ihan tyypillinen vuotopaikka, varsinkin kun saabin kone on kallistettu, niin se öljy tietysti vuotaa alareunasta.

Se vanha tiiviste on yleensä enemmän muovin tuntuista, kuin kumin. Siis
täysin kivikovaa.

Motonet / VENTTIILIKOPAN TIIVISTE SAAB 99
2.0 B-moottori 79--81. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27-1419 6.39 ???
2.0 H-moottori 82--84. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27-1418 6.05 ???
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Henna Makkonen
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19

..

Viesti Kirjoittaja Henna Makkonen »

kiitos. :D
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Jos ei ole pannussa ole puhallinta niin Valvolinen long life toimii stefojen suhteen hyvin, venttiliilikoppaan kannattaa vaihtaa uudet tilkkeet.
96 M75 i12 5-speed ;)
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Sanotaan nyt vielä, että ne venttiilikopan kinnityspultit on varmasti tosi tiukassa. Kansi kun on alumiinia..kannataa suihkutella pari päivää etukäteen vaikka CRC:n MoS2 irroitusöljyä reilusti.
Ettei vaan mene kierteet tai pultti katkea.

http://www.crceurope.com/csp/web/ProdDi ... AUTOMOTIVE

Modet vois heittää tän tonne OG-osiolle
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Teemu kirjoitti:Sanotaan nyt vielä, että ne venttiilikopan kinnityspultit on varmasti tosi tiukassa. Kansi kun on alumiinia..kannataa suihkutella pari päivää etukäteen vaikka CRC:n MoS2 irroitusöljyä reilusti.
Ettei vaan mene kierteet tai pultti katkea.
Tiukka isku kiinnityspultin kantaan sopivalla välineellä auttaa kummasti.
Joku sopiva iso pultti, joka peittää sen pienemmän kannan käy hyvin,
sitten mojauttaa vasaralla "riittävästi".
Aika lujaa sai lyödä, että lähtivät suosiolla auki.

"jus":lta tämän aikoinaan opin.

Tosin purkusatkun venakoppa lähti auki ihan käsivoimin ja tavallista kuusiokoloavainta käyttäen 8O

Uuden tiivisteen lisäksi voi olla hyvä ajatus laittaa myös sitä tuubista tulevaa tiivistemössöä, ettei ihan heti rupea vuotamaan.
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

onko pojat nyt varmoja ettei vuoda bensapumpun juuresta.?
Aika yleinen paikka ja tahtoo siitäkin levitä ympäriinsä.
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

moksu kirjoitti:onko pojat nyt varmoja ettei vuoda bensapumpun juuresta.?
Aika yleinen paikka ja tahtoo siitäkin levitä ympäriinsä.
Ei varmaan kuitenkaan pakosarjan lämpökilven päälle asti :?:
Hurjalta kuulostais tuommonen.
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

Joo Puusilmä luki jutun tarkemmin :oops: :oops: :oops:
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

moksu kirjoitti:Joo Puusilmä luki jutun tarkemmin :oops: :oops: :oops:
Näin vähän uumoilinkin, sattuuhan noita :D
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Joo ja kannattaa liimata kopan tiiviste jollain hyvällä liimalla
koppaan kiinni,niin helpottaa asennusta mutta ei liimaa
kannen puoleisen tiivistyspintaan.
Ari 1622
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Virranjakajan O-renkaasta voi kanssa vuotaa. Pyyhi paikat kuivaksi ja aja päivä-pari, tutki sitten mistä ensimmäiseksi vuotaa uudestaan. Samalla kerralla nuo venttiilikopan ja virranjakajan tiivistys kannattaa hoitaa.

Bensapumpun jalasta vuoto kyllä pystyy uimaan melkeinpä minne vaan, mutta pääasiassa kuitenkin kuskinpuolelle. Lucan punaisessa bensapumppu oli kanteen tulevaan välikannakkeeseen laitettu liian pitkällä pultilla kiinni, pultti kampesi jalkaa irti kannen kyljestä, kiristäminen ei tosiaankaan auttanut vuodon hillitsemisessä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin