
Öljyvuoto moottorissa
-
- "Aero"
- Viestit: 364
- Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19
Öljyvuoto moottorissa
Hei! Leima tuli 99_lle, mutta rekisteriotteeseen tuli maininta , että moottorin öljyvuoto korjattava. Auton moottori tosiaankin tiputtelee öljypisaroita aika kiitettävän määrän. Ajoahan se ei haittaa, mutta on suoraansanoen aikamoinen ympäristöongelma. Huoltamolla kävin keskustelemassa asiasta ja ne sanoi, että ventiilikoppa pitäisi nostaa ylös, että pääsisivät vaihtamaan jotkut tiivisteet!! Kuulemma melko yksinkertainen homma, mutta tietäen huoltamon tuntitaksat, niin hinta muodostuu tosi suureksi. Mites teillä, onko jollain ollut samanlaisia ongelmia, että moorroti sylkee öljyä ulos ja miten olette korjanneet vian? 

Kuuluisi tonne OG-osiolle...
Mistäpäin se vuoto tulee?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=7344
Anna vinkkiä tätä kuvaa apuna käyttäen.
Venttiilikoppa lähtee tosiaan helposti irti, mutta moottorin pitää olla 0-ajoituskohdassa (muuten ei irtoa). Moottori sammuksissa 5-vaihde päälle ja autoa tuupaten eteen tai taaksepäin niin kauan, että kytkinkotelon raosta näkyvä vauhtipyörän ajoitusasteikko näyttää "0".
8 kpl kuusiokolomuttereita auki ja venttiilikopan kansi ylös.
Uusi tiiviste maksaa motonetissä muutaman euron.
Mistäpäin se vuoto tulee?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=7344
Anna vinkkiä tätä kuvaa apuna käyttäen.
Venttiilikoppa lähtee tosiaan helposti irti, mutta moottorin pitää olla 0-ajoituskohdassa (muuten ei irtoa). Moottori sammuksissa 5-vaihde päälle ja autoa tuupaten eteen tai taaksepäin niin kauan, että kytkinkotelon raosta näkyvä vauhtipyörän ajoitusasteikko näyttää "0".
8 kpl kuusiokolomuttereita auki ja venttiilikopan kansi ylös.
Uusi tiiviste maksaa motonetissä muutaman euron.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
-
- "Aero"
- Viestit: 364
- Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19
..
Öljy näyttäisi tulevan venttiilikopan alapuolelta. Ainakin kopan alapuolella oleva pelti on öljyn tahrima. 

Re: ..
Ok, eli se pelti on pakosarjan lämpösuoja.Henna Makkonen kirjoitti:Öljy näyttäisi tulevan venttiilikopan alapuolelta. Ainakin kopan alapuolella oleva pelti on öljyn tahrima.
Vika on siis venttiilikopan tiivisteessä. Melko helppo, mutta halpa korjata.
On ihan tyypillinen vuotopaikka, varsinkin kun saabin kone on kallistettu, niin se öljy tietysti vuotaa alareunasta.
Se vanha tiiviste on yleensä enemmän muovin tuntuista, kuin kumin. Siis
täysin kivikovaa.
Motonet / VENTTIILIKOPAN TIIVISTE SAAB 99
2.0 B-moottori 79--81. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27-1419 6.39 ???
2.0 H-moottori 82--84. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27-1418 6.05 ???
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Sanotaan nyt vielä, että ne venttiilikopan kinnityspultit on varmasti tosi tiukassa. Kansi kun on alumiinia..kannataa suihkutella pari päivää etukäteen vaikka CRC:n MoS2 irroitusöljyä reilusti.
Ettei vaan mene kierteet tai pultti katkea.
http://www.crceurope.com/csp/web/ProdDi ... AUTOMOTIVE
Modet vois heittää tän tonne OG-osiolle
Ettei vaan mene kierteet tai pultti katkea.
http://www.crceurope.com/csp/web/ProdDi ... AUTOMOTIVE
Modet vois heittää tän tonne OG-osiolle
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Tiukka isku kiinnityspultin kantaan sopivalla välineellä auttaa kummasti.Teemu kirjoitti:Sanotaan nyt vielä, että ne venttiilikopan kinnityspultit on varmasti tosi tiukassa. Kansi kun on alumiinia..kannataa suihkutella pari päivää etukäteen vaikka CRC:n MoS2 irroitusöljyä reilusti.
Ettei vaan mene kierteet tai pultti katkea.
Joku sopiva iso pultti, joka peittää sen pienemmän kannan käy hyvin,
sitten mojauttaa vasaralla "riittävästi".
Aika lujaa sai lyödä, että lähtivät suosiolla auki.
"jus":lta tämän aikoinaan opin.
Tosin purkusatkun venakoppa lähti auki ihan käsivoimin ja tavallista kuusiokoloavainta käyttäen

Uuden tiivisteen lisäksi voi olla hyvä ajatus laittaa myös sitä tuubista tulevaa tiivistemössöä, ettei ihan heti rupea vuotamaan.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
Virranjakajan O-renkaasta voi kanssa vuotaa. Pyyhi paikat kuivaksi ja aja päivä-pari, tutki sitten mistä ensimmäiseksi vuotaa uudestaan. Samalla kerralla nuo venttiilikopan ja virranjakajan tiivistys kannattaa hoitaa.
Bensapumpun jalasta vuoto kyllä pystyy uimaan melkeinpä minne vaan, mutta pääasiassa kuitenkin kuskinpuolelle. Lucan punaisessa bensapumppu oli kanteen tulevaan välikannakkeeseen laitettu liian pitkällä pultilla kiinni, pultti kampesi jalkaa irti kannen kyljestä, kiristäminen ei tosiaankaan auttanut vuodon hillitsemisessä.
Bensapumpun jalasta vuoto kyllä pystyy uimaan melkeinpä minne vaan, mutta pääasiassa kuitenkin kuskinpuolelle. Lucan punaisessa bensapumppu oli kanteen tulevaan välikannakkeeseen laitettu liian pitkällä pultilla kiinni, pultti kampesi jalkaa irti kannen kyljestä, kiristäminen ei tosiaankaan auttanut vuodon hillitsemisessä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00