Ihmettelyketju
Re: Ihmettelyketju
No jo on. Onkos se maahantuoja joka antaa noita tietoja trafiiin. Meinaan että kuka päättää mikä tuo vetomassa saa olla?
Mutta voihan tuohon ainaskin fillaritelineen ja jopa filllarinki nyt laittaa lakia ja asetusta rikkomatta.
Mutta voihan tuohon ainaskin fillaritelineen ja jopa filllarinki nyt laittaa lakia ja asetusta rikkomatta.
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Ihmettelyketju
Opelin nettisivujen mukaan Astra-farkun suurin jarrullinen vetomassa on 800-1500kg ja jarruton 610-700kg.AZP kirjoitti: ↑Ke Heinä 29, 2020 22:10Naapur vaihtoi tapansa mukaan vanhan Opelin uuteen Opeliin, kuten tekee 4-5 vuoden välein. Astra farkku 1.4 Turbo automaatilla. Soiva peli. Varusteena mm. vetokoukku, mikä on luonnollista, koska naapur asuu omakotitalossa ja mökkeilee, joten pihassa on myös sellanen kompakti kuomuton Jullikka tai vastaava.
No minä kunnon naapurikyylänä menin Autotalli.comiin katsomaan kyseisen mallin teknisiä tietoja. Katse osui vetomassoihin: jarruton 190 kg/jarrullinen 190 g. Mitvit? Tuossa on pakko olla virhe.
Traficomin kyylähakuun naapurin auton rekisteritunnus, ja Autotalli.comin massatiedot vahvistuivat oikeiksi
Oon aika varma että Länsiauton myyjä ei ole tilauslapun vetokoukkuruksin nähtyään kertonut mitä tuolla saa vetää. Mä en myöskään halua mennä pilaamaan uuden auton iloa mainitsemalla asiasta naapurille näin viikko sen jälkeen kun uusi auto on saatu pihaan.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Ihmettelyketju
^eli maahantuojakaan ei kerro koko totuutta? Traficomin kyylähaun tiedot lienee kuitenkin ne jotka on otteessa, ja käsittääkseni ne tulee tyyppihyväksynnästä. Valmistajalla sen määrittämisessä tietenkin iso merkitys, mutta joku yksittäinen maahantuoja ei voine niitä itsenäisesti määrittää.
Edit: Farkkuastran hinnastosta poimittua:
Edit: Farkkuastran hinnastosta poimittua:
Onhan tuo naapur voinu asennuttaa muualla tarvikekoukun autoonsa, jolloin Länsiauton myyjä olkoon vapautettu vastuustaan.Irroitettava vetokoukku, 13-napainen pistoke.
Rajoitettu saatavuus bensa-automaattiin, kysy lisää myyjältä
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ihmettelyketju
1.0 turbo astra manuaalilla 620/1150kg.
Kerro sit mitä naapuri sano
Kerro sit mitä naapuri sano
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Ihmettelyketju
^en oikeesti ajatellu käydä tästä asiasta naapuria haastattelee. Jos haluaisin vittuilla niin kävisin, mut oon siihen liian kiltti
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ihmettelyketju
Uusin Astra mikälie 1.2/1.3/1.4 tubro on CVT-automaatilla, jonka johdosta lienee vetopainot minimissään. Manuskassa sitten vähän isommat kilot.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Re: Ihmettelyketju
Kieltämättä nää on aika huikeita lukemia.
https://www.nettiauto.com/opel/astra/10999872
https://www.nettiauto.com/opel/astra/11012954
255kg jarruista riippumatta. Saisihan meikäläisenkin kevytkärrylle törpätä huimat 45kg lastia
https://www.nettiauto.com/opel/astra/10999872
https://www.nettiauto.com/opel/astra/11012954
255kg jarruista riippumatta. Saisihan meikäläisenkin kevytkärrylle törpätä huimat 45kg lastia
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ihmettelyketju
Tuossa taitaa olla just vaihteiston kuormitusraja 2100 kg kokonaismassaa tuolla moottorilla. Nimittäin farkussa auton kokonaismassa 1910 kg + vetomassa 190 kg ja viistoperässä kokonaismassa 1845 kg + vetomassa 255 kg. Molemmista matemaatikoista tulee vastaukseksi 2100 kg.
Auton muut rakenteet ja ominaisuudet kestää todennäköisesri koukun päässä enemmänkin massaa, koska manuaalivaihteisessa massat on ihan eri luokkaa. Joten kyse ei niinkään ole turvallisuudesta kuin vaihteiston kestävyydestä.
Tossa tilanteessa olis fiksumpaa jos olisi tiukan vetomassan sijaan määritelty yhdistelmän suurin kokonaismassa, eli jättämällä autoon väljää voi kuormata kärryyn enemmän. Mutta suomalainen rekisterijärjestelmä ei taida sellaista mahdollisuutta tuntea, vaan sallittu vetomassa on aina enintään yhdistelmän suurin sallittu kokonaismassa vähennettynä auton suurimmalla sallitulla kokonaismassalla.
Auton muut rakenteet ja ominaisuudet kestää todennäköisesri koukun päässä enemmänkin massaa, koska manuaalivaihteisessa massat on ihan eri luokkaa. Joten kyse ei niinkään ole turvallisuudesta kuin vaihteiston kestävyydestä.
Tossa tilanteessa olis fiksumpaa jos olisi tiukan vetomassan sijaan määritelty yhdistelmän suurin kokonaismassa, eli jättämällä autoon väljää voi kuormata kärryyn enemmän. Mutta suomalainen rekisterijärjestelmä ei taida sellaista mahdollisuutta tuntea, vaan sallittu vetomassa on aina enintään yhdistelmän suurin sallittu kokonaismassa vähennettynä auton suurimmalla sallitulla kokonaismassalla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ihmettelyketju
Kohtuu isoissakin (eurooppalaisittain jo isoja autoja) jenkeissä olen törmännyt kummallisuuksiin tyyliin 458kg jarrutonta ja 933kg jarrullista, mutta tämä on kyllä ihan uskomaton kuvio. Mitenköhän se laatikko ilman kärryä kestää, kun valmistaja on noinkin luottavainen. Ehkä sillä ei myöskään saa ajaa ylämäkeen.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Ihmettelyketju
Ameriikan Joe vetää kärryä rahtiauton kokoisella pickupilla, ei ne ala värkkäämään koukkuja henkilöautoihin. 458kg on vissiin aikalailla tarkalleen 1000 paunaa, johtuisko tuosta nuo omituiset painorajat.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: Ihmettelyketju
Joo, jenkeissä perinteisesti kärryä hinattu pikupilla, isolla vanilla, isolla suvilla tai full-size-henkilöautolla. Mitään sitä pienempää vehjettä ei ole suunniteltu vetokoukkukäyttöön. En tiedä onko siinä joku lakisääteinen juttu vai onko se jenkeissä yleinen standardi, että jarruton vetomassa noilla isoillakin vetopeleillä voi olla 1000 lbs eli 454 tai 455 kg. Tuota samaa jarrutonta vetomassaa näkee usein myös Toyotoissa, ehkä myös muissa japseissa.
Hauskaahan on se, että noilla isoilla jenkkipikupeilla saa sitten vetää luokkaa 3000 kg, mutta autossa voi olla kantavuutta vain 500-700 kg. Siitäkin huolimatta, että auto on jatkohytillinen, eli parhaassa tapauksessa siellä on kuusi istumapaikka sisällä. Paljoa ei lavalle enää saa mitään siis laittaa kun miehistö on autossa.
Isän firmalla oli aikoinaan MY1990 Chevy Van Starcraft G20 6.2 dieseli, eli se oli keskimmäistä kantavuusluokkaa oleva vani (G10-G20-G30). Auton omamassa oli 2440 kg ja kokonaismassa 2990 kg, eli kantavuutta oli 550 kg ja istumapaikat oli viidelle hengelle. Vetomassat oli jarruton 455 kg ja jarrullinen 1995 kg.
Vastaavasti tuossa mun Oldsmobilessa on omamassa 1780 kg ja kokonaismassa 2330kg eli kantavuutta samat 550 kg, vaikka se ei ole mikään tavara-auto. Vetomassat on 450/910 kg, eli jollain alle tonnin painoisella kakkoskoppaisella Golfilla saa vetää enemmän.
Ja pistetään vertailuksi vielä MY1985 Oldsmobile Custom Cruiserin massat, kyseessähän on tuon Delta 88:n farkkuversio. Omamassa 1990 kg ja kokonaismassa 2720 kg, eli kantavuutta 730 kg. Eli kolmannes enemmän kantavuutta kuin isossa jenkkipakussa
Kaverin kanssa ihmeteltiin joskus keväällä Nettiautossa myynnissä ollutta Chevyn Silverado -pikuppia 80-luvulta. Pitkälavainen täyskokoinen pikuppi ja olikohan siinä kantavuutta 290 kg. Höyheniä lava täyteen, niin on kilot tapissa
Hauskaahan on se, että noilla isoilla jenkkipikupeilla saa sitten vetää luokkaa 3000 kg, mutta autossa voi olla kantavuutta vain 500-700 kg. Siitäkin huolimatta, että auto on jatkohytillinen, eli parhaassa tapauksessa siellä on kuusi istumapaikka sisällä. Paljoa ei lavalle enää saa mitään siis laittaa kun miehistö on autossa.
Isän firmalla oli aikoinaan MY1990 Chevy Van Starcraft G20 6.2 dieseli, eli se oli keskimmäistä kantavuusluokkaa oleva vani (G10-G20-G30). Auton omamassa oli 2440 kg ja kokonaismassa 2990 kg, eli kantavuutta oli 550 kg ja istumapaikat oli viidelle hengelle. Vetomassat oli jarruton 455 kg ja jarrullinen 1995 kg.
Vastaavasti tuossa mun Oldsmobilessa on omamassa 1780 kg ja kokonaismassa 2330kg eli kantavuutta samat 550 kg, vaikka se ei ole mikään tavara-auto. Vetomassat on 450/910 kg, eli jollain alle tonnin painoisella kakkoskoppaisella Golfilla saa vetää enemmän.
Ja pistetään vertailuksi vielä MY1985 Oldsmobile Custom Cruiserin massat, kyseessähän on tuon Delta 88:n farkkuversio. Omamassa 1990 kg ja kokonaismassa 2720 kg, eli kantavuutta 730 kg. Eli kolmannes enemmän kantavuutta kuin isossa jenkkipakussa
Kaverin kanssa ihmeteltiin joskus keväällä Nettiautossa myynnissä ollutta Chevyn Silverado -pikuppia 80-luvulta. Pitkälavainen täyskokoinen pikuppi ja olikohan siinä kantavuutta 290 kg. Höyheniä lava täyteen, niin on kilot tapissa
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ihmettelyketju
Eihän nuo "oudot painot" ole kuin pakettiautoluokan takia, tai siis B ajokorttivaatimuksen. 3500kg kun on se maksimi minkä yli muuttuu kuorma-autoksi, jenkeissä on laveammat säännöt.
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
Re: Ihmettelyketju
Oishan tossa vanissa ollut vielä 510 kg matkaa sinne 3,5 tonniin. Toki siinä oli puolet tavaratilasta sisustettu, mikä lisäsi omapainoa, joka on kaikki kantavuudesta pois, lisäksi dieselvoimalinja lisää massaa. G20 vani on jenkeissä perinteisellä tonniluokituksella 3/4 tonnin vani, eli kantavuus sitä luokkaa, vaikka auto on järeä kuin panssarivaunu. Eli tuo kokonaismassa ei ollut Suomessa kuristettu ajokortti- tai verosyistä, vaan ihan tehtaan lukema. Saman aikakauden perushiaceenhan saa ottaa tonni lastia, vaikka onkin omamassaltaan 1000 kg kevyempi eli sitä myöten tuntuu rimpulammalta.
Sama se mainitsemani pikuppi, ei siinä kokonaismassa ollut edes yli 3 tonnia, eli B-korttiin olisi vielä ollut varaa lisätä kantavuutta.
Sama se mainitsemani pikuppi, ei siinä kokonaismassa ollut edes yli 3 tonnia, eli B-korttiin olisi vielä ollut varaa lisätä kantavuutta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ihmettelyketju
Ihmettelen miksen löydä koko netistä tietoa mitä öljyä kuuluisi laittaa Bauhausin Herkules-Rp-800-B -tärylätkän täryosan säiliöön, ja kuinka paljon sitä tulisi sinne laittaa? Mokoma keksintö ei siedä ainakaan tavallista moottoriöljyä (5W-30) eikä vaihteistoöljyä (80W-90), pullauttaa akselinsa stefan ulos, ja kun stefa on nyt liimattu kiinni ruuvilukitteella, niin pullauttaa öljyä ulos täyttöruuvin hengitysreiästä. Laitoin säiliön about puolilleen öljyä, en tiedä paljonko siellä pitäisi olla, tosin eihän siellä ole voideltavana muuta kuin päätylaakerit, joten pienikin määrä öljyä saattaisi riittää?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Ihmettelyketju
0,15 litraa 10W-30 tai 10W-40
https://www.manualslib.de/manual/190172 ... 144#manual
https://www.manualslib.de/manual/190172 ... 144#manual