Miksiköhän isojen teiden yli rakennetaan siltoja ei minnekään? Luulis että sillan rakentaminen on sen verran kallista, että sellaista ei rakenneta ellei sille ole selkeää tarvetta. Tässä tänä kesänä käynyt fillarilla ja moottoripyörällä tutustumassa muutamaan tällaiseen laitokseen Turun seudulla.
Kaarinassa on
Lakimiehenkadun risteyssilta, joka vie metsään. Silta rakennettu joskus 90-luvulla kun tuo moottoritie tehtiin. Sillan itäpäuolella lienee joku kiinteistö, mutta sinne olisi voinut järjestää ajelun ilman siltaa Kaarinantieltä varmasti pienemmillä kuluilla ja vaivalla. Sillan itäpuolella on vain ulkoilureittejä, joille johtaa Ykköstien yli erillinen kevyen liikenteen silta vain noin 300 metrin päässä. Tämä ihmettelemäni silta on ihan leveä silta, johon mahtuu kaksi autokaistaa ja leveä kevyenliikenteen väylä, itse asiassa sillalle johtava tie on kapeampi kuin itse silta. SIllan pohjoispäässä oleva tie on sen sijaan kärrypolky.
Samoin Kaarinan puolella on Turun Kehätien ylittävä
Kiveläntien silta. Tuli tästä ajettua viime viikolla fillarilla, ja en ymmärrä miksi tuollainen iso silta on tehty. Sillan pohjoispuolella oikealle kaartava tie kulkee vain hetken pellonlaitaa ja loppuu siihen. Kiveläntien pohjoispäässä en ole käynyt, mutta ei siellä karttojen ja ilmakuvan perusteella ole mitään, tie loppuu peltoon. Ainoa syy mitä keksin on, että kehätien eteläpuolella asuvan maajussin pitää päästä kehätien pohjoispuolella oleville pelloilleen, mutta onko sitten vain sen takia rakennettu veronmaksajien rahoilla silta?
Myös Mathilda Wreden Katu Turussa
ylittää Kehätien. Tämäkin silta on leveämpi kuin sille johtava tie kummastakaan suunnasta. Orhikujanne on rakennettu yhdistämään Vanha Tampereentie ja Mathilda Wreden Katu myöhemmin kuin silta on tehty, eli sillalle on sen puolesta ollut järkisyy, kun tuolla kuitenkin sijaitsee muutama rakennuskin. Mutta miksi aikanaan tehtiin kallis silta Kehätien yli eikä heti tuota Orhikunetta, joka on vieläpä loogisempi reitti kyseiseen paikkaan, ainakin kaupungista päin katsottuna?
Nämä kehätien sillat on rakennettu kai joskus 90-luvun alussa kun Kehätie nelikaistaistettiin. Onkohan niitä pitkin ajanut sen jälkeen montaakaan sata autoa? Aika kalliita ajometrejä tullut. Ja pianhan noilla on edessä jonkinalinen peruskunnostusikä, paljonko laitetaan massia näiden siltojen kunnostamiseen?