Takaraivossa on röhnää ja litkut on vaihdettu molempiin päihin. Meni siinä kai yhteensä pari tuntia puuhaillessa, paljon nopeammin olis mennyt jos auto olisi ennestään tutumpi, mutta kun tää oli eka kerta kun oikeasti makasin tän koslan alla, niin hetki meni paikkoja ihmetellessä ja tutkiessa, irrotellessa ekaa kertaa moottorin pohjamuovia sekä miettiessä että missä hlvtssä ne perien täyttöproput on. Tyhjennysproput nyt oli kohtalaisen selkeesti esillä laatikoidan alapäässä. Tämän lisäksi ennen kuin alkoi mitään vääntää auki, piti varmistaa että mulla on sellaiset vehkeet että saan öljyt myös laatikkoon sisään. Elikkäs kun täyttöreikä on kohtalaisen ylhäällä, niin saako nesteet sisään painovoimaisesti esim letkulla vai tarviiko jonkin sortin pumppua.
Edessä kohtalaisen suoraviivaista, ja molempiin proppuihin pääsi käsiksi melko helposti. Eteen piti ohjeen mukaan mennä noin 3,1 litraa, mutta en mä saanut sieltä ulos enkä sinne sisään kuin noin 2,6 litraa. Voi johtua siitä, että kun kotitallissa ilman nosturia tekee, ja on laiska luonteeltaan, niin autohan ei ollut vatupassissa kun öljyjä ulos ja sisään valutin. Takaa tuli ja sinne meni ohjeen mukaisesti karvan vajaa litra.
Tässä näitä määriä ihmetellessä totesin sitten että ostin viisi litraa nestettä, koska ohjekirjan mukaan etuperän tilavuus on 3,46 ja takaperän 0,85 litraa. Sitten netistä Mitsun WISin ohjeita katsoessa löytyikin etuperän vaihtomääräksi noin 3,1 litraa ja 3,46 litraa pätee jos laatikko on ollut auki eli kuivana. Nyt kun eteen meni vielä puoli litraa vähemmän kuin piti, niin mulle jäi käteen avaamaton litran puteli ja reilu puoli litraa tuosta pellitonkasta. Taas köyhää harmittaa
Takana öljyn vaihto ei ollut ihan yhtä suoraviivaista kuin edessä. Ensinnäkin en meinannut löytää täyttöproppua millään. WISin ohjeita tavattuani se viimein löytyi, pultti vaan oli sellaisessa paikassa ja sen näköinen, että se on pultti eikä tulppa. Sitten ihmettelin että ohjeissa sanotaan ennen täyttöpropun avaamista, että "Remove the weight from the rear suspension crossmember". Siis mikä paino? Vai että pitää varmistaa, että auton paino ei lepää tuon poikittaispalkin päällä? No auton alle tutkimaan ja siellähän on tollanen mötikkä tiellä, jos haluaa täyttöproppua avata:
Noi kaks kiinnityspulttia irti, niin pain kilahti lattialle ja pääsi proppuun käsiksi. Toi kuva on otettu jo vaihdon jälkeen, siksi siinä näkyy jälkiä valuneesta öljystä.
Toisella puolella perää on samanlainen mötikkä hieman eri paikassa. En keksi niille mitään funktiota, mutta ne on selkeästi jotkut painot, kuten tekstikin ilmaisi. Tuo palkki on siis ihan runkopalkki, ei mikään liikkuva osa, jota pitäisi tasapainottaa, mutta kai ne painot siellä jotain resonointia tai muuta estämässä ovat. Tai sitten japanininsinööri on ajatellut, että tällanen patteriauto ei paina vielä tarpeeksi ilman lisäpainoja
Edessä pystyi valuttamaan uudet nesteet pyöränkotelossa suppiloon, josta letku etuperän täyttöreikään. Takana ei siihen oikein tilaa ollut, joten otin käyttöön vanhan kunnon perämoottorin peräöljypumpun mallia Biltema:
Onneks tuota ei joutunut edessä käyttämään sen vajaan kolmen litran kanssa, vajaan litran pumppaaminen auton alla maaten riitti ihan hyvin. Ja onneksi tämä oli notkeaa ATF:ää eikä mitään 80W90 viskositeettihirmua.
Oli noi vanhat nesteet jo aika mustaa:
En muista koskaan nähneeni ATF:ää tai yleensäkään mitään voimansiirtoöljyä tuon värisenä. Väristä ei tietenkään voi tyhjentävää analyysiä litkun toimivuudesta tehdä, mutta sanotaan nyt että oli kai aika vaihtaa.
Deltalle ei kyllä nyt herunut pisteitä tuosta tiivisteiden myynnistä, nimittäin myivät mulle sitten kolme tyhjennys- ja yhden täyttöpropun tiivisteen. Ulkohalkaisija on kaikissa sama, mutta sisähalkaisija tyhjennyspropuissa isompi. Laitoin takaperän täyttöproppuun nyt vanhan tiivisteen. Mutta kyllä taas saa todeta että merkkihuollonkin kanssa sais kyllä itse kaiken tehdä ja selvittää.
Sellaiseen osui vielä huomio, että moottorissa on näköjään öljypohja ihan vanhaa kunnon maalattua teräspeltiä:
Ja tuli samalla tsekattua ja todettua, että Auto-Centerissä ovat asentaneet Original Genuine Mitsubishi Motors -öljynsuodattimen eikä mitään tarvikekuraa. Vaikka paljon sillä on väliä, kun tällä tahdilla polttomoottori käy ennen seuraavaa huoltoa taas vain muutaman tunnin
