Ihmettelyketju
Re: Ihmettelyketju
Tuo aika on auton valmistus aika, ei rekistereröinti aika.
Från och med november 2014 skall alla nya nytillverkade bilar ha TPMS-systemet. Reglerna gäller för personbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg avsedda för persontransporter med max nio sittplatser (fordonskategori M1)
Från och med november 2014 skall alla nya nytillverkade bilar ha TPMS-systemet. Reglerna gäller för personbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg avsedda för persontransporter med max nio sittplatser (fordonskategori M1)
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Ihmettelyketju
Ei kun se just ei hoksaa renkaanvaihtoa, siksihän se plingaa kun tilanne muuttuu . Jos siis se tajuaisi että renkaat vaihtui, se resetoisi ittensä ihan automaattisesti.
Mutta niin, oliko molemmissa seteissä kaikki renkaat samankokoisia ja saman verran kuluneita? Bemarit tosiaan plingaisi staggered setillä, jossa (nyt sentään jo tarkistin) renkaiden halkaisijaero on n. 1,5mm eli kulumiseron sopisi olla 0,75mm. Eli jo millin (tai alle) ero pinnassa voi riittää aiheuttamaan tuon.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ihmettelyketju
Mulla Hynyn talvikumit oli tosiaan vajaat 6tkm ajetut, kesäkumit uudet ja samaa urheilullista 185/65/15 kokoa.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Ihmettelyketju
Mulla talvirenkaat, mitkä meni alle, olivat 1kk ajettu. Kesärenkaat olivat tämän kesän ajetut. Erikokoiset kyllä, eli talvirenkaat 16", ja kesärenkaat 17". Kokoeroa sen verran että talvirenkailla nopeusmittari näyttää +7kmh ja kesärenkailla +4kmh. Keskenään kyllä saman verran kuluneet ja paineet kohillaan (urasyvyydessä ei työntömitalla mitattavaa eroa)
Aero, mikä tilanne muuttuu renkaanvaihdossa? Mielestäni koko voimalinja renkaineen pyörii tismalleen samaa vauhtia kuin ennen renkaan vaihtoa esimerkiksi nopeusmittarin näyttämällä X. Vauhti saattaa muuttua, ja muuttukin vaihdon jälkeen.
Aero, mikä tilanne muuttuu renkaanvaihdossa? Mielestäni koko voimalinja renkaineen pyörii tismalleen samaa vauhtia kuin ennen renkaan vaihtoa esimerkiksi nopeusmittarin näyttämällä X. Vauhti saattaa muuttua, ja muuttukin vaihdon jälkeen.
aero kirjoitti: ↑La Loka 17, 2020 22:19
Ei kun se just ei hoksaa renkaanvaihtoa, siksihän se plingaa kun tilanne muuttuu . Jos siis se tajuaisi että renkaat vaihtui, se resetoisi ittensä ihan automaattisesti.
Mutta niin, oliko molemmissa seteissä kaikki renkaat samankokoisia ja saman verran kuluneita? Bemarit tosiaan plingaisi staggered setillä, jossa (nyt sentään jo tarkistin) renkaiden halkaisijaero on n. 1,5mm eli kulumiseron sopisi olla 0,75mm. Eli jo millin (tai alle) ero pinnassa voi riittää aiheuttamaan tuon.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Ihmettelyketju
Joo, siis ei pelkkä eri settien kokoero selitä tuota plingiä, kun eri sarjat on kuitenkin "sisäisesti" yhtä kokoa ja tasaisesti kuluneet, mutta jos jommassakummassa sarjassa on "sisäisiä" eroja, niin se vaikuttaa - kuten jos alta otettavassa sarjassa on toinen pää millin toista päätä kuluneempi ja alle menee ihan uusi kierto.
Yksi, mikä tulee muuten kanssa mieleen, on renkaiden rungon jäykkyys. Jos toinen rengassarja on rungoltaan joustavampi, saattaa se onnistua hämäämään systeemiä omalta osaltaan.
Yksi, mikä tulee muuten kanssa mieleen, on renkaiden rungon jäykkyys. Jos toinen rengassarja on rungoltaan joustavampi, saattaa se onnistua hämäämään systeemiä omalta osaltaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ihmettelyketju
En usko että EU valvoo autoja niiden valmistuspäivän mukaan. Viranomaisillehan auton elinkaari alkaa yleensä ensirekisteröinnistä, ihan sama koska se on valmistettu.viggen kirjoitti: ↑La Loka 17, 2020 22:09Tuo aika on auton valmistus aika, ei rekistereröinti aika.
Från och med november 2014 skall alla nya nytillverkade bilar ha TPMS-systemet. Reglerna gäller för personbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg avsedda för persontransporter med max nio sittplatser (fordonskategori M1)
Esim Vianorin sivuilla sanotaan:
"EU-asetuksen 661/2009 mukaan kaikissa autoissa, jotka on tyyppihyväksytty marraskuun 2012 jälkeen sekä kaikissa marraskuun 2014 jälkeen myydyissä uusissa autoissa tulee olla renkaiden paineenvalvontajärjestelmä eli TPMS (Tire Pressure Monitoring System)."
Itse asetushan on tapansa mukaan sellaista hepreaa että vaikea siitä on saada selvää, mutta siellä mainitaan, että kansallisten viranomaisten on 1.11.2014 alkaen "kiellettävä kyseisten ajoneuvojen rekisteröinti, myynti ja käyttöönotto, jos nämä ajoneuvot eivät ole tämän asetuksen ja sen täytäntöönpanotoimenpiteiden mukaisia." Eli jos hepreaa yhtään osaan, autoa ei ole tullut hyväksyä ensirekisteröitäväksi enää 1.11.2014 alkaen mikäli TPMS puuttuu. Oli auto sitten valmistettu koska tahansa.
Se miten Ruotsin viranomaiset ovat asetusta tulkinneet ja soveltaneet voi toki olla eri asia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ihmettelyketju
Kyllä, olet oikessa Ruotsissa ei tarvitse välittää säännöksestä mitään, koska vaihdetaan renkaita vuoden aikojen mukaan ja samalla tarkistetaan paineet. https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ngssystem/
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Ihmettelyketju
Joo, tuo saattaa kyllä selittää sen. Jompikumpi pää autosta kun on yleensä painavampi, niin talvirengas pehmeämpänä saattaa "litistyä" enemmän painavammassa päässä. Parempia selityksiä saa kyllä vielä keksiä...aero kirjoitti: ↑La Loka 17, 2020 23:09Joo, siis ei pelkkä eri settien kokoero selitä tuota plingiä, kun eri sarjat on kuitenkin "sisäisesti" yhtä kokoa ja tasaisesti kuluneet, mutta jos jommassakummassa sarjassa on "sisäisiä" eroja, niin se vaikuttaa - kuten jos alta otettavassa sarjassa on toinen pää millin toista päätä kuluneempi ja alle menee ihan uusi kierto.
Yksi, mikä tulee muuten kanssa mieleen, on renkaiden rungon jäykkyys. Jos toinen rengassarja on rungoltaan joustavampi, saattaa se onnistua hämäämään systeemiä omalta osaltaan.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Ihmettelyketju
Suomessakaan ei tarvitse rengaspainevalvontaa olla kuin ensiasennusrenkaissa.viggen kirjoitti: ↑La Loka 17, 2020 23:50Kyllä, olet oikessa Ruotsissa ei tarvitse välittää säännöksestä mitään, koska vaihdetaan renkaita vuoden aikojen mukaan ja samalla tarkistetaan paineet. https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ngssystem/
Re: Ihmettelyketju
Toisaalta renkaan kehän pituus ei muutu, vaikka rengas litistyisi. Vyörengas ei myöskään veny paljoakaan ylipaineistamalla, ellei sitä sitten ihan riko.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: Ihmettelyketju
Vai muuttuuko sittenki? Eihän abs perusteinen muuten osais tulkita paineenvähennystä...
Esim. 1 ja 2 barin paineilla pyörän navan korkeus muuttuu helposti sentin..
Niin laskeeko kehän nimenomaan sillä säteellä kuinka litussa on... tyhjemmällä kumilla on vaan isompi ala kerrallaan maata vasten.
Esim. 1 ja 2 barin paineilla pyörän navan korkeus muuttuu helposti sentin..
Niin laskeeko kehän nimenomaan sillä säteellä kuinka litussa on... tyhjemmällä kumilla on vaan isompi ala kerrallaan maata vasten.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Ihmettelyketju
Kehä ei muutu, mutta pitopinnan suuntainen säde ja sitämyötä vauhti ehkä muuttuu. Vai muuttuuko sädettä enemmän kehänsuuntainen jousto niin, että vajaampi rengas reagoi hitaammin ja sitä tulkitaan?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ihmettelyketju
Jonkun kohdanhan siinä pitää luistaa sen verran, että matematiikka menee tasan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ihmettelyketju
Ei luista, kulutuspinta kulkee vain pidemmän matkan poimulla. Vrt telaketju.
Säde navan keskeltä maahan määrää pyörimisnopeuden. Säde muuttuu rengaspaineen muuttuessa.
Mustang GT
Re: Ihmettelyketju
Meinaatko poimulla että kulutuspinta nousee keskeltä irti maasta?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K