Sytytysennakosta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Sytytysennakosta

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Olen ajellut talven ohjearvon mukaisella 17 eykk sytytysennakolla. Aiemmin olen ajellut 19eykk ennakolla ja meno on ollut vauhdikasta.

Nyt on auton syttö muuttunut niin, että pellin alla tämmöinen ja ko. puolalla 17 eykk on parempi. Tänään säädätin sytön 19eykk ja parannus ei ollut samaa luokkaa kuin vanhalla puolalla. Huomenna käyn säädättämässä siis ennakon takaisin 17eykk ja alan säästämään omaa strobolamppua varten niin voi hakea sen optimiennakon.

Jos muilla on näitä suurtehopuolia niin pistäkäähän kokemuksia.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Djjules
"Turbo"
Viestit: 270
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 15:11
Paikkakunta: UK

Viesti Kirjoittaja Djjules »

pakko kysyä, että vaikuttiko tuo puolan vaihto miten? Onko käynnistäessä arhäkämpi, vai? Kun oon ite miettiny hommata suurteho-puolan josko olis hyötyä... :?:
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kyllä se räväkämmin starttaa ja imun voi laittaa pois aikaisemmin. Nyt on tosin tuo aiemmin paremmaksi todettu 19eykk ennakko ja se on tuolla kokoonpanolla (FlameTrhower-puola, Ignitor-sytkä, Boucgord-johdot ja NGK-tulpat) huononpi kuin ohjearvo 17eykk. Tuo 17eykk vetää paremmin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Voisiko joku sytkäteoriaa tunteva selittää miksi aikaisempi sytkä voi vetää huonommin, maalaisjärjellä ajateltuna sytkän tulisi olla aina nakurajalla, vai?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

(Mcfeast se tykkää varmaan, kun tarinoitiin tästä IRC:ssä). Meikäläinen säätää näistä vanhoista autoista sytytyksen korvakuulolta. Ei noihin tarkkoihin lukemiin välttämättä kannata aina tuijotella, vaan kääntelee sitä jakajaa siinä strobolla asetetun arvon molemmilla puolilla pienin muutoksin ja käy koeajamassa, missä kohtaa se tuntui parhaalta. Vaparikoneessa nakutuksen uskaltaa vielä korvakuuloltakin antaa rilahtaa, ja säätää sytkää vähän myöhäisemmälle, jos se moottori rupea kilkattamaan. Näin se homma pelaa. Moottorin puristussuhteen muutokset, koneen tiiveys, nokka-akseli, nokka-akselin ajoitus, polttoaine jne jne seikat vaikuttaa siihen parhaaseen ennakkoon.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

mcfeast kirjoitti:Voisiko joku sytkäteoriaa tunteva selittää miksi aikaisempi sytkä voi vetää huonommin, maalaisjärjellä ajateltuna sytkän tulisi olla aina nakurajalla, vai?
Turbomyllyssä ja kireässä vaparissa nakurajalla sytkä. Löysävireisessä vaparissa sen voi vetää liiankin aikaiselle, jolloin palotapahtuman paine nousee liikaa ennen kuin mäntä ehtii yläkuolokohtaansa ja sehän ei tehojen kannalta ole hyvä..
Aki Peltola #1132
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

En tiä mikä tuossa autossa nyt on. Tänään se meni paljon paremmin tuolla 19eykk ennakolla kuin eilen, vai opinkohan taas ajamaan sillä?

Vaihdoin tosin eilen uudet öljyt kaasuttimeen. Pintakaasulla ajaessa pikku nykiminen loppu uusien öljejen laiton jälkeen ja tyhjäkäynti tasoittu hieman. Harmi samperi, kun meni opintolainan lyhennys tililtä (en muistanut :oops: ) niin pitää se ajoituslamppu ostaa vasta ensi viikolla :(

No, siihen asti kovaa ajoa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Mistä aattelit ostaa ajoituslampun? Hinta?
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Paikallinen varaosaliike Auto-center ja hintaa oli 36€. Perusmalli ilman mitään säätönupikoita.

Säädettävämalli oli yli 50€, jossa tuolla säädöllä voidaan hakea esim. nollamerkki vauhtipyörältä eli myöhäistää ajoituslampun valon syttymistä. Jos on samanlainen kuin isällä on.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin