Miniakkua ladataan korkeajännitejärjestelmästä myös aina kun auto on latauksessa tai esim kun esilämmitystä käytetään ajoakusta.
Polttomoottorissa ei ole 12v starttimoottoria, vaan se käynnistetään ajoakun sähköllä, eli se miniakku ei sitä perinteistä virtapiikkiä koskaan näe, eikä miniakun heikko varaustaso tai kunto estä polttomoottorin käynnistymistä, kunhan auton järjestelmä saadaa ensin vain käyntiin.
Varmaankin näistä syistä monissa töpseliautoissa on ihan onnettoman kokoinen 12v akku, kun siltä ei niin kauhean ihmeellisiä vaadita. Laitapa autoon vielä Webasto, niin voit istua sitten lämpimässä autossa ihmettelemässä sitä joulukuusta
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Ajoakun ei kuuluisi koskaan päästä niin tyhjäksi, ettei polttista saada pyöräytettyä käyntiin, eli auto itse huolehtii siitä että akun varauksen vajottua tietyn rajan alle, moottori käynnistetään ja ajoakkua aletaan ladata. Moottorin käymisellä ei kuitenkaan ole varsinaista yhteyttä miniakun lataamiseen, koska polttomoottorissa ei ole myöskään 12v laturia vaan miniakku latautuu ajoakusta aina kun auton järjestelmä on käynnissä. 12v akun lataamisen kannalta on siis se ja sama ajetaanko autolla vai seisooko se paikoillaan vaikka polttis seis.
Jos ajoakku pääsee jostain syystä niin tyhjäksi että moottoria ei saada käyntiin, pitää se tietenkin ladata töpselistä, mutta tässä tilanteessa voi ajatella että autossa on oikeasti vikaa, eikä kyse ole vain tyhjenyyneestä akusta. Eri asia tietenkin jos auto on seissyt tyyliin vuoden lataamatta ja käyttämättä, koska akuthan kyllä purkautuu hiljalleen itsestään.
Summa summarum, se riittää, että 12v akusta saa ehkä joitain kymmeniä ampeereja siihen järjestelmän käynnistämiseen, sen jälkeen ei pitäisi ongelmia olla. Paitsi taas seuraavalla käynnistyskerralla, jos 12v akku on oikeasti sökö tai se ei ehtinyt tai muuten pystynyt latautumaan edellisellä käyttökerralla. Esim. jos miniakku jäätyy tyhjänä, niin auto tai miniakku kannattaa hoitaa lämpimiin sisätiloihin lataukseen siinä vaiheessa kun auton sammuttaa. Ihan samat toimenpiteet kuin tavan auton akun kanssa siis.
Kehnommastakin akkubuusterista voisi luulla saavan sen verran virtaa että järjestelmä käynnistyy, joten kyllähän sellaisen mukana pitäminen on ihan hyvä idea, jos lähtöjä tulee paljon kylmästä. Itsellä hätävarana kotona moottoripyörän akku talviseisonnassa hyllyssä, luulis että sillä saa homman pyörimään jos tarve on. Toisaalta auto kotona melkein aina latauksessa, joten todennäköisemmin se käynnistysongelma iskee jossain muualla.
Optiman Yellow Topeja mitsuttelijat on kärsämöihinsä asennelleet ja olleet ilmeisen tyytyväisiä. Mitsussa akkutila on ahdas, joten isoa akkua sinne ei saa, Fordissa taitaa koko varapyöräkotelo olla pyhitetty 12v akulle, joten sinnehän vois laittaa vaikka traktorin patterin
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)