Sähköautoilua (Kona 64kWh)
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Vanhaan Saksan-Premiumiin voi aina luottaa
Ja onnea uudelle kiesille. Tollanen pieni sähköauto olis kyllä itsellä korkealla kakkosauton paikalle jos sellaista tartteis. Kilpailijoina olis varmaan sähköpyörä ja avo- melko tasoissa
Ja onnea uudelle kiesille. Tollanen pieni sähköauto olis kyllä itsellä korkealla kakkosauton paikalle jos sellaista tartteis. Kilpailijoina olis varmaan sähköpyörä ja avo- melko tasoissa
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Menee jo OT:ksi, mutta taitaa melkein koko ajan olla AVK:lla yksi tai useampi palovahinko-bemari myynnissä.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Kahden sähköauton taloudessa
...eli myönsivät alennuksen ihan muutenkin, ilman vaihdokkia kenties? Jos näin, niin Uotisen kahdella sanalla 'ei huono'!YlimysN kirjoitti: ↑Ti Maalis 02, 2021 15:14Kiitoksia, mielenkiinnolla odotetaan mitä tuleman pitää. ABB:n Terra AC on varmaan kotiin se latauspistoke johon päädynlauriolio kirjoitti: ↑Ti Maalis 02, 2021 13:07Onnea hankinnan johdosta ja kärsivällisyyttä odotukseenYlimysN kirjoitti: ↑Ti Maalis 02, 2021 12:52Ite kävin just eilen kans tilaamassa uuden täyssähkön, tosin ite otin volkswagenilta sen e-Up! style ja kaikilla lisävarusteilla mitä sai... Osittain tilasin ihan vaan kokeilunhalustakin, siks otin tollasen edullisemman pään kiesin mutta kuitenkin siedettävällä WLTP matkalla
Toimitus joskus toukokuussa, tänään tuli vahvistus tilauksesta.
Vähän mietityttää, mutta toisaalta eiköhän tuonkin kanssa opi elämään
Taisin katsella jostain mainoksesta, että hinnasta sai nyt romutuspalkkion kanssa 4500e pois. Näköjään netis sama: https://www.volkswagen.fi/fi/kampanjat/ ... lkkio.html. Toi on taas jo aika tuntuva alennus
Joo valtion hankintatuki 2000 € ja romutuspalkkio 2500, mutta en laittanut mitään autoa romutukseen.
Latauslaitteista ja volkkarista tuli mieleeni, että näitä sai tammikuun loppuun asti todella edukkaasti: https://charging-energy.elli.eco/fi-fi/IDcharger. Nyt on hinta ns. normalisoitunut, olikohan se tammikuussa 399e (RE: https://insideevs.com/news/428529/volks ... -399-euro/) Asennuksesta osasivat silloinkin pyytää reippaasti. Selkeästi edukkain voimavirtainen latausasema, mitä on tähän asti tullut vastaan. Ite oon vielä toistaiseksi pärjännyt Leafin omalla 10A laturilla (ostin käytettynä toisenkin, että on autossa yksi kyydissä ja toinen "kiinteällä asennuksella") ja Konaa latailen keskimäärin 8A virralla aikoinaan Leafin kaupantekijäisinä tulleella 6-16A säädettävällä, josta saisi parhaimmillaan 11kW ulos type2-kahvalla. Siihen pitäisi varmaan jossain kohtaa käydä vaihdattamassa type2-kahva, nyt mennään type1 + adapteri-taktiikalla, toisaalta kun yhtä vaihetta ladataan niin ei ole niin justiinsa.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Tämä kokemus tukee hyvin omaa ajatusmaailmaani, että pääosin pärjäisin vallan pitkälle hidaslatauksella kotioloissa sähköauton kanssa, kun latausajat saa helposti olla niin pitkiä. Muutenkin näen sähköteknisiä plussapuolia virran kurissa pitämisessä, niin vastaava toimintatapa olisi hyvin todennäköisesti oma pääasiallinen valintani.lauriolio kirjoitti: ↑Ti Maalis 02, 2021 16:26Ite oon vielä toistaiseksi pärjännyt Leafin omalla 10A laturilla (ostin käytettynä toisenkin, että on autossa yksi kyydissä ja toinen "kiinteällä asennuksella") ja Konaa latailen keskimäärin 8A virralla aikoinaan Leafin kaupantekijäisinä tulleella 6-16A säädettävällä
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Iso akku osaltaan mahdollistaa hitaan latauksen, toinen mahdollistaja on akun kokoon nähden ”pienet” päiväetapit. Nintendo liikkuu 30-60km päivässä ja 10A ehtii lataamaan aina täyteen yön aikana. Konan akkukin tulisi öiden aikana täyteen 16A latauksella, jos joka päivä kävisin Turku-konttorilla (12hx3,5kW=42kWh > 160km*0,15kWh/km = 24kWh tällee stetson-harrison-metodilla). Itse asiassa 10A lataus ois aikalailla justiin sopiva.aero kirjoitti: ↑Ti Maalis 02, 2021 16:35
Tämä kokemus tukee hyvin omaa ajatusmaailmaani, että pääosin pärjäisin vallan pitkälle hidaslatauksella kotioloissa sähköauton kanssa, kun latausajat saa helposti olla niin pitkiä. Muutenkin näen sähköteknisiä plussapuolia virran kurissa pitämisessä, niin vastaava toimintatapa olisi hyvin todennäköisesti oma pääasiallinen valintani.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Re: Kahden sähköauton taloudessa
^Samoja aatoksia ja aika sopivaa kokemustonttia tosiaan - mulla on konttorille 88km/sivu, mutta hyvin harvassa on ne viikot, kun siellä joka päivä käyn. Käytännössä korkeintaan 2 päivää putkeen koronattomanakin aikana, jonka jälkeen saisi löhötä vuorokauden laturissa, joten arjet menis tosiaan tuolla kaavalla ihan nätisti. Vahvistaa siis tuntemusta, että matematiikka on jälleen kerran oikeassa
"Onneksi" mua kiinnostavia sähkärimalleja on markkinoilla kutakuinkin kaksi ja molemmat on pimputin kalliita - orggis Teslan roadsteri on hieno ja se uusi Audin GT on pitkästä aikaa oikeasti hienon oloinen Audi - joten vielä poltellaan dinosauruksia. Mutta siitä se mallisto kehittyy, eiköhän noita matalampia ja sporttisempiakin vehkeitä saada vähitellen markkinoille enempikin ja siitä sitten käytettyjen riviin, niin alkaa houkutella kovemmin.
"Onneksi" mua kiinnostavia sähkärimalleja on markkinoilla kutakuinkin kaksi ja molemmat on pimputin kalliita - orggis Teslan roadsteri on hieno ja se uusi Audin GT on pitkästä aikaa oikeasti hienon oloinen Audi - joten vielä poltellaan dinosauruksia. Mutta siitä se mallisto kehittyy, eiköhän noita matalampia ja sporttisempiakin vehkeitä saada vähitellen markkinoille enempikin ja siitä sitten käytettyjen riviin, niin alkaa houkutella kovemmin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Rommitommi kirjoitti: ↑Ti Maalis 02, 2021 09:47Ja toki dataa on vielä suht vähän, mutta ainakaan nykyisen tiedon valossa sähköautot palavat harvemmin kuin polttomoottorikäyttöiset autot, mutta jostain syystä sähköautojen palaminen on se, josta saadaan isoja otsikoita aikaan.
Tilastojen mukaan siis joka kolmas palanut sähköauto palaa kahdesti eli useammin kuin vain kertaalleen palavat normaalit autot.
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Raportoithan sitten kun saat.YlimysN kirjoitti: ↑Ti Maalis 02, 2021 12:52Ite kävin just eilen kans tilaamassa uuden täyssähkön, tosin ite otin volkswagenilta sen e-Up! style ja kaikilla lisävarusteilla mitä sai... Osittain tilasin ihan vaan kokeilunhalustakin, siks otin tollasen edullisemman pään kiesin mutta kuitenkin siedettävällä WLTP matkalla
Meillä emäntä vaihtoi työpaikkaa ja siellä on tuommoinen työajoihin ja on kuulemma kiva vaikkei oo siis juuri mun koeajoraportteihin lämmenny
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Niin meilläkin. Kysyin, että "hankitaanko sinulle joku pieni sähköauto, kun työmatka on noin 23 km / sivu?".
Vastaus oli "ei hankita. Siellä ei ole latauspistettä ja haluan ajaa avo- illa."
Eilen oli joku uusi työkaveri tullut sanomaan, että "ajatpa harvinaisella autolla. Meilläkin on ollut aiemmin cabrioletteja, mutta ei koskaan ia. Voisi olla hyvä auto."
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Onpas taas tylsää arkea varsinkin kun vertailee Superiin. Laitetaan sinne puolelle sitten tekstiä
Nintendo sai tuoreen tuulilasin, kilometrejä tulee tällä hetkellä yhteensä näihin kahteen todella vähän, noin tuhannen tienoolla per kuukausi. Kona käy pari kertaa kuukaudessa työreissulla ja muuten omat päivät on etätoimistolla, Leafilla asioidaan kunnan rajojen sisäpuolella. Perheen viikonloppuajoja tehdään Konalla, mutta aika vähissä nekin sulkutilassa ovat.
Kyllä tässä eniten on mielessä ollut se, että josko vain teiden kuivuessa ja kesärengaskelin tullen pistäisi Nintendon koeluonteisesti myyntiin jollain 8ke kipurajahinnalla eli noin 8-8.9ke pyynnillä ja katsoisi, että onko siihen kiinnostusta. Uskon, että olisi. Samaan aikaan sen käyttöarvo tulee vielä syksystä alkaen nousemaan, kun nämä kunnan sisäiset asiointiajot todennäköisesti kasvavat juniorin päivähoitopaikan muuttuessa kilometrin päästä 10 kilometrin päähän. Jos nyt kolme kertaa viikossa lasta hoitoon viedessä tulee yhteensä 12km, niin jatkossa täyspäiväisellä päivähoidolla 10km päässä kilometrejä tulee 40 kappaletta päivässä ja 200 viikossa. Tämä ajelu on vielä sellaista, että nykyakulla pärjää halutessaan pitkään eli takaisinmaksu paranee ajan kuluessa. Nämä ajot menisivät Superillakin kesät talvet, jos Kona on muussa ajossa, koska ei tuota ihan pahinta kilometrin pätkäajoa kuitenkaan ole vaan aina vähintään se 20km kerrallaan eli ehtii käymään lämpimäksi. Laskeskelin silti, että noin tonnin vuodessa säästänee pelkissä polttoainekuluissa, kun tuota väliä ajelee sähköllä verrattuna pelkkään Saab-ajeluun, toki todellisuus ei ole näin mustavalkoinen.
Tässä toki vastapainona se pohdinta, että kuinka paljon olen jatkossa etätöissä? Sitä ei vielä osaa arvioida. Todennäköisesti enemmän kuin ennen, mutta en kuitenkaan >60%.
Nintendo sai tuoreen tuulilasin, kilometrejä tulee tällä hetkellä yhteensä näihin kahteen todella vähän, noin tuhannen tienoolla per kuukausi. Kona käy pari kertaa kuukaudessa työreissulla ja muuten omat päivät on etätoimistolla, Leafilla asioidaan kunnan rajojen sisäpuolella. Perheen viikonloppuajoja tehdään Konalla, mutta aika vähissä nekin sulkutilassa ovat.
Kyllä tässä eniten on mielessä ollut se, että josko vain teiden kuivuessa ja kesärengaskelin tullen pistäisi Nintendon koeluonteisesti myyntiin jollain 8ke kipurajahinnalla eli noin 8-8.9ke pyynnillä ja katsoisi, että onko siihen kiinnostusta. Uskon, että olisi. Samaan aikaan sen käyttöarvo tulee vielä syksystä alkaen nousemaan, kun nämä kunnan sisäiset asiointiajot todennäköisesti kasvavat juniorin päivähoitopaikan muuttuessa kilometrin päästä 10 kilometrin päähän. Jos nyt kolme kertaa viikossa lasta hoitoon viedessä tulee yhteensä 12km, niin jatkossa täyspäiväisellä päivähoidolla 10km päässä kilometrejä tulee 40 kappaletta päivässä ja 200 viikossa. Tämä ajelu on vielä sellaista, että nykyakulla pärjää halutessaan pitkään eli takaisinmaksu paranee ajan kuluessa. Nämä ajot menisivät Superillakin kesät talvet, jos Kona on muussa ajossa, koska ei tuota ihan pahinta kilometrin pätkäajoa kuitenkaan ole vaan aina vähintään se 20km kerrallaan eli ehtii käymään lämpimäksi. Laskeskelin silti, että noin tonnin vuodessa säästänee pelkissä polttoainekuluissa, kun tuota väliä ajelee sähköllä verrattuna pelkkään Saab-ajeluun, toki todellisuus ei ole näin mustavalkoinen.
Tässä toki vastapainona se pohdinta, että kuinka paljon olen jatkossa etätöissä? Sitä ei vielä osaa arvioida. Todennäköisesti enemmän kuin ennen, mutta en kuitenkaan >60%.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Varmaan tämän ja erään töpselikärsätopicin kokemuksista lukeneena pieni sähköautokuume on osoittanut heräilemisen merkkejä. Tänään laitoin tarjouspyyntöä ID4:sta. Hyvitykset nykyisestä oli sellaisia, että halutessaan tuon vaihdon voisi perustella itselleen kannattavaksi Täytyy työpäivän jälkeen pyöritellä exceliä siihen suuntaan, että saa laitettua itselleen jäitä hattuun Mutta voisihan tuon käydä koeajamassa
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Siellä siirrytään näemmä aina vaan vahvempiin aineisiin. Porttiteoria pätee tässäkin asiassa.
ID4 lienee ihan pätevä peli luokassaan, joten en kyllä ihmettele.
ID4 lienee ihan pätevä peli luokassaan, joten en kyllä ihmettele.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Mä oon tässä taustalla hiljaa pohtinu seuraavaa kulkinetta. Täysin vetokyvyttömät ei ole mulle vaihtoehto, mutta onneksi tässä on nyt tulossa noita täyskäreitä eli täyssähköautoja myyntiin, joissa riittävät vetomassat. Periaatteessa kun en vedä veneitä tai kaakkeja niin mulle riittää ihan hyvin vaikka 650 kg jarrutonta vetomassaa, mutta kun suvussa löytyy yli 2-tonninen kuomukärry, niin hyvähän se olis että jarrullista sais vetää vähintään sen 1,5 tonnia mitä Mitsullakin.
Varmaan suurimpia myyntimenestyksiä tulee tuossa luokassa olemaan vaggineet, eli ID4 ja Enyaq. Saa nähdä mihin sähkömustang ja Datsunin Arja asettuu tilastoissa, nekin vois olla ihan relevantteja vaihtoehtoja. Ihan kuvien perusteella noisa kyllä hotsittaa eniten Skoda, johtuen siitä että Volkkari näyttää alienilta ja muut ei tiedä onko ne coupeja vai katumaastureita. Noi leikatulla takakatolla varustetut mukamaasturit ei ole toistaiseksi mun silmää miellyttäneet.
Muutama viikko sitten saatiin kuitenkin viimein tietoa automaailman odotetuimmasta sähköautouutuudesta. En ole vain vielä saanut varmistusta siitä, paljonko tuolla saa vetää. Pakuversiolle oli jossain mainittu 750 kg jarruilla, mutta jarruttomasta ei ollut mainintaa, ja henkilömallissa voi taas olla eri luvut. Toinen asia mikä mietityttää on akun 50 kWh kapasiteetti. Vaikka omat ajot kertyy nurkista, niin jotenkin olen sitä mieltä että kapasiteettia saisi perheen ainoassa käyttöautossa ennemmin olla 70-80 kWh kuin 50 kWh, jotta satunnaiset pidemmät matkat onnistuisi kivuitta talvellakin.
Kovan kisan ë-Berlingolle saattaa antaa Volkkarin uusi sähköklainari. Luulen vain että tuohon isketään sen verran hippi- ja retrolisää hintaan, että ei pärjää kisassa mitenkään Lingolle.
Elämme mielenkiintoisia aikoja.
Varmaan suurimpia myyntimenestyksiä tulee tuossa luokassa olemaan vaggineet, eli ID4 ja Enyaq. Saa nähdä mihin sähkömustang ja Datsunin Arja asettuu tilastoissa, nekin vois olla ihan relevantteja vaihtoehtoja. Ihan kuvien perusteella noisa kyllä hotsittaa eniten Skoda, johtuen siitä että Volkkari näyttää alienilta ja muut ei tiedä onko ne coupeja vai katumaastureita. Noi leikatulla takakatolla varustetut mukamaasturit ei ole toistaiseksi mun silmää miellyttäneet.
Muutama viikko sitten saatiin kuitenkin viimein tietoa automaailman odotetuimmasta sähköautouutuudesta. En ole vain vielä saanut varmistusta siitä, paljonko tuolla saa vetää. Pakuversiolle oli jossain mainittu 750 kg jarruilla, mutta jarruttomasta ei ollut mainintaa, ja henkilömallissa voi taas olla eri luvut. Toinen asia mikä mietityttää on akun 50 kWh kapasiteetti. Vaikka omat ajot kertyy nurkista, niin jotenkin olen sitä mieltä että kapasiteettia saisi perheen ainoassa käyttöautossa ennemmin olla 70-80 kWh kuin 50 kWh, jotta satunnaiset pidemmät matkat onnistuisi kivuitta talvellakin.
Kovan kisan ë-Berlingolle saattaa antaa Volkkarin uusi sähköklainari. Luulen vain että tuohon isketään sen verran hippi- ja retrolisää hintaan, että ei pärjää kisassa mitenkään Lingolle.
Elämme mielenkiintoisia aikoja.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Enyaq miellyttää enempi omaakin silmää, mutta tällä kertaa eurolle saa enempi vastinetta emomerkin autossa. Aiakin tässä vaiheessa. Huittisten K-Caara löi sellaisen hyvityshinnan turkasesta että ei olisi tekemätön paikka. Rahoituskoron jos saisi tingattua kohdilleen niin...
Laitoin nyt koeajovarauksen Turkuun vetämään, jos vaikka turvaistuimet ei mahtuisi
Laitoin nyt koeajovarauksen Turkuun vetämään, jos vaikka turvaistuimet ei mahtuisi
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Re: Kahden sähköauton taloudessa
Näin olen käsittänyt, että volkkarin ja skodan sähköpelit on hinnoiteltu aika samalle viivalle, ja asiakkaan tarpeet sitten voi keikauttaa hintaedun kummalle tahansa. Mitkä tekijät keikautti tässä tilanteessa hintaedun volkkarille?
Edelliseen viestiini liittyen muuten Pösön e-Rifterille a.k.a. Vale-ë-Berlingolle ilmoitetaan 750 kg vetomassa, elikkäs kaippa se varsinainenkin henkilöberlingo saa sen vetää. Missään ei edelleenkään kuitenkaan mainita onko se jarruilla vaiko ilman.
Edelliseen viestiini liittyen muuten Pösön e-Rifterille a.k.a. Vale-ë-Berlingolle ilmoitetaan 750 kg vetomassa, elikkäs kaippa se varsinainenkin henkilöberlingo saa sen vetää. Missään ei edelleenkään kuitenkaan mainita onko se jarruilla vaiko ilman.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K