Kumpaa uskotte tonnarissanne??

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4994
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Kumpaa uskotte tonnarissanne??

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Eli kysymys kuuluu kumpaa uskotte enemmä tonnarissanne: mittaristossa olevaa ajotieturia vai polttoainemittaria :?: :?:

:arrow: Tuossa kun ajelin niin polttoainemittari näytti lähes nollaa eli tankki olisi melkein tyhjä (Bensa valo ei kuitenkaan vielä palanut :lol: ) ja ajotieturi ilmoitti että vielä pääsisi n. 250 km. No hetken ajeltuani oli polttoainemittarin neula kivunnut n. 35 litran kohdalle eli tankki olisi melkein puolillaan ja ajotieturi ilmoittaa että n. 470 km pääsee ennen kuin olisi syytä mennä tankille.

Ajonopeus n. 80 km/h ja lämpötila ulkona -4 astetta. (jos mitenkään asiaan vaikuttaa!!!)


Itse taidan kyllä uskoa tuohon tieturiin enemmän... :roll: :roll:

Ja auto on -88 vuoden CC tonnari 2.0 T
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Jos käynnistit auton mäessä, ensimmäinen bensamäärän mittaus osoitti jotain liian pientä.

Seuraavalla kierroksella sitten tuli oikea tilanne. EDU kuuntelee samaa arvoa, kuin bensamittari, joten molemmat ovat yhtä luotettavia.

Ja itse luotan CSE:ssä noiden näyttämään kuin neuvostoliittoon, koskaan ei ole pettänyt, bensa ei ole ikinä loppunut kesken, jos on ollut kaksinumeroinen lukema EDU:n dest to tank-arvauksessa.

En ole tainnut kovin montaa kertaa tosin tuota jäljelläolevaa lukemaa päästää alle 80:n, bensapumpun ikäkin lyhenee jos ajaa aina höyryillä.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
iita
"Aero"
Viestit: 402
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 19:25
Paikkakunta: lapinlahti

Viesti Kirjoittaja iita »

itsellä -89 di/apc, tieturi näyttää nollaa,käytännössä ajaa yli 100km
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Just..

Mulla kun on ollut 80km jäljellä, niin tankkiin uppoaa yleensä noin 55 litraa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
kf3461
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 08:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja kf3461 »

Iitan kans samanlaisia kokemuksia, tieturi näyttää nollaa, opiskelijavalo saattaa välähtää tiukimmissa jarrutuksissa.
Ilu
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

olen todennut että tieturi pitää paremmin paikkaansa kuin mittari
BMW 525iA Touring Executive
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Jope kirjoitti:Jos käynnistit auton mäessä, ensimmäinen bensamäärän mittaus osoitti jotain liian pientä.

Seuraavalla kierroksella sitten tuli oikea tilanne. EDU kuuntelee samaa arvoa, kuin bensamittari, joten molemmat ovat yhtä luotettavia.

Ja itse luotan CSE:ssä noiden näyttämään kuin neuvostoliittoon, koskaan ei ole pettänyt, bensa ei ole ikinä loppunut kesken, jos on ollut kaksinumeroinen lukema EDU:n dest to tank-arvauksessa.

En ole tainnut kovin montaa kertaa tosin tuota jäljelläolevaa lukemaa päästää alle 80:n, bensapumpun ikäkin lyhenee jos ajaa aina höyryillä.
Näinhän se on, johan tuo katin ohjekirjakin sanoo, jotta mene tankille jos matkaa jäljellä alle 50km kerran oli 42km ja tankkiin meni 61L joten aika lopullahan tuo oli vaan onneks ei loppunut. :)
9000 cs -94
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:12
Paikkakunta: Vantaa

Ajomäärän näyttö

Viesti Kirjoittaja 9000 cs -94 »

SAAB:n logiikka on hieman petänyt jäljellä olevan ajomäärän näytössä. Olettavat esim, että ajan seuraavan 1/2 tankillista mittaushetken kulutuksella, vaikka parempi arvaus olisi jakaa tankin benssiinimäärä keskikulutuksella.
Tilanne näkyy räikeästi noustaessa 20 km mutkatietä alpeille, jäljellä oleva ajomäärä pienenee nopeasti ja sittei huipulta laskeuduttaessa jäljellä oleva ajomäärä nousee max. näyttöön 999 km.

Luulisi Ruotsissa olevan sen verran vuoria, että ruotalainenkin insinööri ymmärtäisi kuskin ajavan tankillisen likimain keskikulutuksella eikä hetkellisellä kulutuksella.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Re: Ajomäärän näyttö

Viesti Kirjoittaja Kurko »

9000 cs -94 kirjoitti:SAAB:n logiikka on hieman petänyt jäljellä olevan ajomäärän näytössä. Olettavat esim, että ajan seuraavan 1/2 tankillista mittaushetken kulutuksella, vaikka parempi arvaus olisi jakaa tankin benssiinimäärä keskikulutuksella.
Tilanne näkyy räikeästi noustaessa 20 km mutkatietä alpeille, jäljellä oleva ajomäärä pienenee nopeasti ja sittei huipulta laskeuduttaessa jäljellä oleva ajomäärä nousee max. näyttöön 999 km.

Luulisi Ruotsissa olevan sen verran vuoria, että ruotalainenkin insinööri ymmärtäisi kuskin ajavan tankillisen likimain keskikulutuksella eikä hetkellisellä kulutuksella.
Jos se noin tekee vaikket nollaa välillä niin sun EDU:ssa on jotain vikaa. :?
Vai oliko se sittenkin, jotenkin, jotta näyttää viimeisen 10km kulutuksen mukaan paljonko lopulla pääsee. :?: ( Pitääpä lueskella manuaaleja ) :oops:
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

kyllä se mul ainaki kans laskee sen hetkellisen mukaan...tai siis se päivittelee sitä jotain ~1minuutin välein
BMW 525iA Touring Executive
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Se ei ole 100% hetkellinen vaan just joku tietty matka taaksepäin mistä keskiarvo.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Jope kirjoitti:Se ei ole 100% hetkellinen vaan just joku tietty matka taaksepäin mistä keskiarvo.
Ja jotenkin mulla on sellainen mielikuva , että viimeiset 10km. :?
Vaan pitää lukea huomenna, kuin tuo todellisuudessa oikein on. :oops:
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1993
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Juups. Mulla kanssa tosa tontussa niin monasti tieturi näyttää nollaa, ja vielä oon noin sata kilsaa pörötelly tuo nolla tuossa taulussa. Jännää on kyllä välillä ollu, mutta mikäs sen kivempaa ku jännätä :lol:
Mutta noin muuten esim. polvijärvenreissulla (reilut 300 km), näytti minusta melko jämptisti ajettujen kilsojen mukaan tuon "paljon jäljellä" luvun.
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Mulla tieturin ja mittarin näyttämät täsmäävät aika hyvin keskenään. Bensavalon syttyessä menen tankkaamaan - tieturi näyttää että tankilla pääsee vielä noin 80 km. Bensamittarin ja tieturin näyttämästä päätellen pitää paikkaansa.
Tankkiin menee 50 litraa, joten olisihan tuolla päässy vielä pikkuajossakin yli 100 km, mutta hyvä että varoittaa ajoissa. Eipä ehdi ainakaan bensa loppua kesken :D
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1863
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Sinne 30 kilsan tuntumaan olen parhaimmillaan päästänyt ajotietokoneen näyttämän ja muistaakseni 64 litraa on paras tankkaus.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Vastaa Viestiin