99:n äänistä...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Jaska 99
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2005 13:49
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

99:n äänistä...

Viesti Kirjoittaja Jaska 99 »

Terves..

Oon ihmetellyt mitä ääntä tulee oikeen etupyörän suunnasta kun ajaa tietyllä nopeudella ja ohjaa oikealle.. Rengas ei ota kiinni lokasuojiin ja oon ihmetelly mistä se kova humina tulee. Jarrupalat oon vaihtanu jo viime syksynä..niistä se ei johdu..

Onko kellään vastaavaa tapahtunut, tai olisko antaa neuvoja?
Saab 99 GL5 vm.1983
Aina väääähän parannetaan...
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

vetari?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4044
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

tuo laakeri kyllä taitaa siihen paremmin sopia viaksi...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Jaska 99
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2005 13:49
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaska 99 »

Ääni on sellanen hurrrruuruuuuhurrr tietyillä nopeuksilla.. Saattaapa se sitten johtua laakereista..

Välillä oikeen korviin ottaa kun se hurisee...

Kiitos neuvoista.. mitähän ne laakerit eteen maksaa?? ja onko vaikeeta vaihtaa..?
Saab 99 GL5 vm.1983
Aina väääähän parannetaan...
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

99:n outoihin ääniin liittyen, ihmettelin tänään mikä ihmeen läpätys kuuluu omasta autostani: fläp fläp fläp....sitten huomasin että nopeusmittarin neula tärisi samassa tahdissa. hurjaa ääntä pitää vaijeri, tarttiskohan rasvata?!
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

lucaf kirjoitti:99:n outoihin ääniin liittyen, ihmettelin tänään mikä ihmeen läpätys kuuluu omasta autostani: fläp fläp fläp....sitten huomasin että nopeusmittarin neula tärisi samassa tahdissa. hurjaa ääntä pitää vaijeri, tarttiskohan rasvata?!
luulisin jo että tarvis vaihtaa..
joku säie sielä kai läpsyttelee..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Jaska 99 kirjoitti:Ääni on sellanen hurrrruuruuuuhurrr tietyillä nopeuksilla.. Saattaapa se sitten johtua laakereista..
Yksi ääni laakerin puolesta täälläkin.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Jaska 99
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2005 13:49
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaska 99 »

Jope kirjoitti:
Jaska 99 kirjoitti:Ääni on sellanen hurrrruuruuuuhurrr tietyillä nopeuksilla.. Saattaapa se sitten johtua laakereista..
Yksi ääni laakerin puolesta täälläkin.
Kävin tallilla ravistelemassa pyörää ja väljyyttähän siinä ilmeni, eli laakeri on kulunut.. toisella puolella taitaa olla sama vika..

Aika outo homma siinä mielessä että autolla on ajettu vasta 226 000 km..
Saab 99 GL5 vm.1983
Aina väääähän parannetaan...
matti sallinen
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: Su Elo 15, 2004 18:04
Paikkakunta: Hki/Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja matti sallinen »

"Kiitos neuvoista.. mitähän ne laakerit eteen maksaa?? ja onko vaikeeta vaihtaa..?"

1. napamutteri näkyviin (jos pellivanteilla, helppo homma), 32mm hylsyllä ja jatkovarrella napamutteri auki (kone käynnissä, kässäri päällä, ja kaveri painamaan jarrua) muista myös se lukitus siinä mutterin kyljessä
2. auto ylös ja kunnon pukit alle
3. ala- ja yläpallojen kiinnitykset tukivarsiin irti ja pultit pois
4. vedä napa rojuineen irti


vaihto onnistunee missä hyvänsä pajalla. missä saavat prässättyä laakerin ulos..
ite tein joku 4 vuotta sitten näin:

napa irti ja kainaloon, bilateemasta uus SKF:n laakeri 159 mk, tattarisuolle nyrkkipajalle ja olikohan nyt 50 vai 100mk kun vaihtoivat safka-aikana...
tosin jouduin vaihtamaan/hommaamaan koko navan, kun ei paska kestänyt kanttikiven kanssa kosketusta
saab 99 -83 GL"S"
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Jaska 99 kirjoitti:Aika outo homma siinä mielessä että autolla on ajettu vasta 226 000 km..
mulla meni 84 vuosimallin tuplaysissä molemmat takapyörän laakerit, eka meni 225tkm, toka 235tkm:ssa. autolla oli kolmena edellisenä vuotena (kun sen ostin, 223tkm) ajettu vain 3tkm. mulla on ollut ollut useampikin ed. omistajan toimesta vähässä käytössä ollut tuplaysi ja vähän "käyttöönoton" jälkeen alkanut laakeri vinkumaan. tuli joskus mieleen, lyhentääkö käyttämättömyys laakereiden ikää, tai sanotaanko näin, että laakeri vanhenee myös ajan myötä, ei pelkästään käytön?

toisaalta vanhoissa saabeissa etupyörien laakereita kai syö myös niin usein jumittavat etujarrut (ja sitä kautta lämpiävä vanne)? nyt mullakin on sinisen tupliksen hanttarin etupyörä alkanut pitämään heinäsirkkamaista sirinää tietyssä ohjauskulmassa. siinä kulmassa olikin pitkään kiinni laahaava jarrusatula :(
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ainaskin nuo, missä on purettavat ne takapään laakerit, eli saa ihan erillisinä ostaa, niin niitähän pitäisi huoltaa. Purkaa, pestä ja laittaa uudet rasvat. Huolto vaan taitaa monilta unohtua... Näitä uudemmanaikaisia kestovoideltuja ei pysty juuri huoltamaan ja koko napa vaihdetaan laakereiden mennessä loppuun. Työ ei maksa teetettynä juuri mitään, mutta osa maksaa sitäkin enemmän.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

kyllä niitä takapään uudempaakin pystyy elvyttään/huoltaan!!
ELI:jarrusatula pois,napamutteri auki,tussilla merkki ulompaan sisä koolin yläreunaan,vedetään napa levyineen akselilta ja tussi merkki sisemmän sisä kooli yläreunaan!koolien välistä rasvaa laakeriin,käänetään merkit alapuoleelle ja pannan paketti kasaan!!
Nyt on "huutavan"laakerin paino puoli yläpuolella ja vanha"terve"yläpuoli alapuolella!!!eli taas ollaan hiljaisia pitkään ja HALVALLA!! :P
Sama toimii myös tonarin etulaakereihin!!eli yläpuoli alapuolelle ja rasvaa väliin! :wink:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ei jumpe! Tää on jo Ranetusta. Eipä ole moista vielä kuullutkaan, että käännetään laakereita. 8O
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Toi on muuten ihan aikusten oikesti hyvä konsti,niitä on tehty sadoittain vuosien saatossa! :D vielä jos viitsii pyöräyttää ja voidella ennen kuin laakeri volisee,saa vuosia jatko aikaa edullisesti!
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Vastaa Viestiin