Soki kirjoitti: ↑To Heinä 15, 2021 18:35
Villejä veikkauksia, nouseeko menoveten hinta, kuinka nopeasti kun nyt ois ”lupa” rokottaa kunnolla Ja paljonko. 2,50, 3.-.
Paljonko betoniviidakkojen vihervasemmistolaiset kehtaa haja-asutus/maaseudun kansalaisia kurittaa välttämättömästä liikkumisesta?
Ei se tuhottomasti nouse, jonkinverran kylläkin. Nestemäisten kilometrien hinta pyritään täsmäämään tasolle, jolla töissäkäynti kannattaa vielä kohtuu pienilläkin tuloilla, koska sitä korkeampi hinta olisi kansantaloudellinen katastrofi. Jos kotona makaamisesta jää enempi kouraan kuin töissä käynnistä, vähenee kyllä pahat kilometrit mutta myös veronmaksajat ja tukikustannukset nousee.
Soki kirjoitti: ↑To Heinä 15, 2021 18:35
Onko viina-auto vaihtoehto patterikikottimelle? Ei tarvitse uutta rakentaa, vanhalla raudalla voi ajaa= ympäristöteko sekin?
Kyllä ja ei - joissain asioissa viinanpoltin on sähkäriä parempi, joissain huonompi. Ottomoottorin hyötysuhde on viinallakin rankasti sähköä heikompi ja ylijäämälämpö pukataan turhana energiapolttona ulkoilmaan. Toisaalta "lataaminen" on nopeampaa ja energian varastointi nestesäiliössä helpompaa.
Soki kirjoitti: ↑To Heinä 15, 2021 18:35
Mitä tapahtuu e85:lle? Urakalla on monta vuotta kampanjoitu muutossarjoja oikein tuen kanssa.
Saatavuus tavaralle edelleen aika heikko, eli joutuu kääntämään rattia/suunnittelemaan reitin etukäteen, jos meinaa viinalla ajaa.
Kysyntä vähenee, koska sähköautohype ja päästörajoitukset (etenkin kylmäkäynnistys-) tappoivat suuren osan flexfuel-tuotelinjoista. Fordi nyt taas jotain tarjoaa, joten ihan död ei tämäkään vaihtoehto ole.
Soki kirjoitti: ↑To Heinä 15, 2021 18:35
Alkaako Neste tehdä e85:sta, silloin hinta varmaan pomssahtaa samaan tai vähän pääle 95e, koska erikoistekniikkaa ja ympäristö
Alkaa tai ei, hinta tasapainottelee kutakuinkin siinä pisteessä, että on siinä ja siinä kummalla on halvempi ajaa: 95E:llä vai E85:lla. Käytännössä siis hinta asettuu siihen pisteeseen, mistä koko tuotanto saadaan myytyä mutta ei tarvi myydä eioota. Käytännössä tuo piste on suurinpiirtein siinä, missä 95E10 tarjoaa saman kilometrihinnan, jolloin osa flexaajista valitsee pidemmän tankkausvälin ja osa puhtaamman polttoaineen tai paremmat tehot.
Soki kirjoitti: ↑To Heinä 15, 2021 18:35
Absi on jo ilmoittanut vähentävänsä tarjontaa. Nostaako se st1:n hintaa, koska monopolia pukkaa…
Ei kauheasti, koska todellinen kilpailu käydään etanolin ja bensiinin, ei eri etanolipumppujen välillä. Aika samaa kaavaa se on tähänkin asti pääosin noudattanut, riippumatta siitä onko näennäiskilpailijan* pumppua lähellä. Vielä siinä pumpulla voi valita vihreän pistoolin sinisen sijasta, jos viina kallistuu liikaa.
*) ST1:n ja ABC:n etanolit tulee yhteisyriys NEOT:lta, eli myyvät samaa kamaa samalla tuotantokustannuksella, mutta eri tarralla.
Soki kirjoitti: ↑To Heinä 15, 2021 18:35
Itse en oikein noista ladattavista jaksa innostua, juuri kun puhelimen patteri on saatu riittämään edes pari päivää. Nyt tarvisi jonottaa ensin kaupan pihassa lataukseen ja sitten jonotetaan kassalla. Sen jälkeen vielä vetelehditään kauppakeskuksessa että paristo riittää juuri ja juuri kotiin… mutta olipa halpaa ajamista
Puhelimen patteri kesti 1-2 viikkoa jo yli 15 vuotta sitten, kunnes sitä alettiin tuhlaamaan ihan uudentasoiseen malliin. Arkiajossa sähkön lataamisessa olisi osalla kansalla nestemäiseen verrattuna se etu, että sähköä tulee kotonakin seinästä, kun vaan tökkää piuhan kiinni - ja suomipoikahan on varsin tottunut tökkäämään Defan vihreän rautakangen töpselin ja auton väliin päivittäin puolet vuodesta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla