Tuli tuossa mieleen josko rakentelisi keskuslukon ysikymppiin kun on tuo Cobrakin jolla saisi kauko-ohjatun keskuslukon.
Nyt kävi niin että myynnissä olisi 4D satkussa kiinni ollut keskuslukon moottorisarja, mutta käykö se 2D ysikymppiin?
Eli voiko takaovien moottorit jättää sarjasta pois? Kytkentään en ole vielä perehtynyt, mutta ainakin hälyasentajan mukaan homma on ihan helppo... Mene ja tiedä.
Millainen systeemi muuten on takaluukun moottorin asennus? Ja sinnehän täytyy varmaan vetää johdot?
Vinkkejä otetaan vastaan! Aikaisemmassa autossani satkussa oli keskuslukitus, mutten koskaan perehtynyt siihen tarkemmin. Se kun oli kunnossa.
Kannattaisi selvittää ihan ensimmäisenä, voiko se hälytin ohjata suoraan keskuslukon moottoreita. Jos voi, silloin voit hommata mitkä tahansa toimivat moottorit sinne ja virittelet paikalleen. Hieman luovuutta ja sinnehän saa mitkä tahansa moottorit istutettua. Tarvikemalliset moottorit voi saada jo noin 20eurolla pari ilman ohjausboksia. Käytettyjäkin voi tietysti katsella purkaamoilta tai kysellä vaikkapa ostoilmoituksella klubitovereilta. Saatat saada jopa ilmaiseksi.
Takaluukun moottorissa voit joutua hieman tinkimään alkuperäisyydestä. Ainakin 900 sedanin keskuslukolla varustetun takaluukun toiminnoissa on eri mahdollisuuksia niin, että avaimella voidaan ohittaa se keskuslukko toiminnasta. Näin muistelen olleen käyttöohjekirjassa. Kaverini teki yksinkertaisen ratkaisun siihen ja poisti avaimen kokonaan toiminnasta, ja keskuslukko huolehtii takaluukusta. Combicoupessahan takaluukun keskuslukossa ei mitään erikoisuuksia ollut, vaan siellä on ihan tavanomainen ovimoottori riittävä. Näin minun satkussani tarvikekeskuslukon kanssa tuli meneteltyä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Hälytinasentajan mukaan tuo autossani oleva häly ohjaa keskuslukon moottoreita, joten tästä juuri heräsi tuo mielenkiinto asentaa sinne oviin moottorit.
Tuo takaluukun moottori on vielä vähän ongelma. Eli sinne ei riitä pelkkä moottori vaan sinne tarvitsee jotain muutakin? Ja mites johdotuksen kanssa? Mistä ne vedetään?
Eipä nuo todellakaan paljoa kustanna nuo moottorit. Lähinnä suurin ongelma taitaa olla niiden asennus...
Satkusedanin takakannen lukko lienee samanlainen kuin ysikympin. Lukkosylinteri liikuttaa muovikappaletta, joka lukon ollessa auki-asennossa jää avauskahvan ja varsinaisen lukkomekanismin väliin. Voima vivusta mekanismiin siis välittyy tuon muovikappaleen läpi. Keskuslukkovirityksessä yksinkertaisimmillaan pääsisi poistamalla tuon muovinkappaleen ja laittamalle tilalle jotakin, mitä keskuslukon moottori ohjaa samaan tyyliin, ja silloin ei avaimesta tosiaan tapahtuisi mitään. Ilmeisesti satkuun on ollut saatavilla erilainen lukkomekanismi keskuslukollista takakantta varten.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Pitääpä selvitellä lisää.
Mutta kuten jus tuossa mainitsi niin sedanin lukkomekanismi on varmaan erilainen kun on keskuslukolla varustettu auto. Tuossa voi tulla ongelmia.
En tiedä hälyistä kovin paljoa, mutta asentajan puheista kävi kyllä mielestäni ilmi että häly ohjaisi suoraan keskuslukon moottoreita?!
En tiedä onko mahdollista edes. Soittelen ja tiedustelen.
jamala kirjoitti:Mun hälytin ohjaa nimenomaan moottoreita...
Eli olet poistanut keskuslukituksen releboxin kokonaan ja kaikkien ovien moottorit ovat hälyssä suoraan kiinni
En ole vaan hälyttimessä on myös tähän mahdollisuus jos autossa ei ole alkuperäistä keskuslukitusta. Ajattelin vain, että kun ei ole alkuperäistä keskuslukitusta niin helpompi olisi ohjata hälyllä suoraan moottoreita. Omassa tapauksessa helpointa oli ohjata alkuperäistä keskuslukkoa hälyllä.
Jaakko #2077
9-5 Aero Wagon -09 KA
OG900S Cabriolet -94 HA
2x96 -75, Toinen ajossa, toinen museoprojekti