Keskuslukko ysikymppiin

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Keskuslukko ysikymppiin

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

Tuli tuossa mieleen josko rakentelisi keskuslukon ysikymppiin kun on tuo Cobrakin jolla saisi kauko-ohjatun keskuslukon.
Nyt kävi niin että myynnissä olisi 4D satkussa kiinni ollut keskuslukon moottorisarja, mutta käykö se 2D ysikymppiin?
Eli voiko takaovien moottorit jättää sarjasta pois? Kytkentään en ole vielä perehtynyt, mutta ainakin hälyasentajan mukaan homma on ihan helppo... :roll: Mene ja tiedä.

Millainen systeemi muuten on takaluukun moottorin asennus? Ja sinnehän täytyy varmaan vetää johdot?

Vinkkejä otetaan vastaan! Aikaisemmassa autossani satkussa oli keskuslukitus, mutten koskaan perehtynyt siihen tarkemmin. Se kun oli kunnossa.
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kannattaisi selvittää ihan ensimmäisenä, voiko se hälytin ohjata suoraan keskuslukon moottoreita. Jos voi, silloin voit hommata mitkä tahansa toimivat moottorit sinne ja virittelet paikalleen. Hieman luovuutta ja sinnehän saa mitkä tahansa moottorit istutettua. Tarvikemalliset moottorit voi saada jo noin 20eurolla pari ilman ohjausboksia. Käytettyjäkin voi tietysti katsella purkaamoilta tai kysellä vaikkapa ostoilmoituksella klubitovereilta. Saatat saada jopa ilmaiseksi.

Takaluukun moottorissa voit joutua hieman tinkimään alkuperäisyydestä. Ainakin 900 sedanin keskuslukolla varustetun takaluukun toiminnoissa on eri mahdollisuuksia niin, että avaimella voidaan ohittaa se keskuslukko toiminnasta. Näin muistelen olleen käyttöohjekirjassa. Kaverini teki yksinkertaisen ratkaisun siihen ja poisti avaimen kokonaan toiminnasta, ja keskuslukko huolehtii takaluukusta. Combicoupessahan takaluukun keskuslukossa ei mitään erikoisuuksia ollut, vaan siellä on ihan tavanomainen ovimoottori riittävä. Näin minun satkussani tarvikekeskuslukon kanssa tuli meneteltyä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

Hälytinasentajan mukaan tuo autossani oleva häly ohjaa keskuslukon moottoreita, joten tästä juuri heräsi tuo mielenkiinto asentaa sinne oviin moottorit.
Tuo takaluukun moottori on vielä vähän ongelma. Eli sinne ei riitä pelkkä moottori vaan sinne tarvitsee jotain muutakin? Ja mites johdotuksen kanssa? Mistä ne vedetään?

Eipä nuo todellakaan paljoa kustanna nuo moottorit. Lähinnä suurin ongelma taitaa olla niiden asennus... :roll:
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
jamala
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ke Heinä 07, 2004 14:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jamala »

Mun hälytin ohjaa nimenomaan moottoreita...
Jaakko #2077
9-5 Aero Wagon -09 KA
OG900S Cabriolet -94 HA
2x96 -75, Toinen ajossa, toinen museoprojekti
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11633
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Satkusedanin takakannen lukko lienee samanlainen kuin ysikympin. Lukkosylinteri liikuttaa muovikappaletta, joka lukon ollessa auki-asennossa jää avauskahvan ja varsinaisen lukkomekanismin väliin. Voima vivusta mekanismiin siis välittyy tuon muovikappaleen läpi. Keskuslukkovirityksessä yksinkertaisimmillaan pääsisi poistamalla tuon muovinkappaleen ja laittamalle tilalle jotakin, mitä keskuslukon moottori ohjaa samaan tyyliin, ja silloin ei avaimesta tosiaan tapahtuisi mitään. Ilmeisesti satkuun on ollut saatavilla erilainen lukkomekanismi keskuslukollista takakantta varten.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

Pitääpä selvitellä lisää.
Mutta kuten jus tuossa mainitsi niin sedanin lukkomekanismi on varmaan erilainen kun on keskuslukolla varustettu auto. Tuossa voi tulla ongelmia.
En tiedä hälyistä kovin paljoa, mutta asentajan puheista kävi kyllä mielestäni ilmi että häly ohjaisi suoraan keskuslukon moottoreita?!
En tiedä onko mahdollista edes. Soittelen ja tiedustelen.

Kiitoksia neuvoista!
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Siis kyllä sellaisia hälyttimiä on, jotka pystyy ohjaamaan suoraan moottoreita. Ei nyt tehdä asiaa liian monimutkaiseksi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jamala
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ke Heinä 07, 2004 14:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jamala »

Mimmi kirjoitti:
jamala kirjoitti:Mun hälytin ohjaa nimenomaan moottoreita...
Eli olet poistanut keskuslukituksen releboxin kokonaan ja kaikkien ovien moottorit ovat hälyssä suoraan kiinni :?:
En ole vaan hälyttimessä on myös tähän mahdollisuus jos autossa ei ole alkuperäistä keskuslukitusta. Ajattelin vain, että kun ei ole alkuperäistä keskuslukitusta niin helpompi olisi ohjata hälyllä suoraan moottoreita. Omassa tapauksessa helpointa oli ohjata alkuperäistä keskuslukkoa hälyllä.
Jaakko #2077
9-5 Aero Wagon -09 KA
OG900S Cabriolet -94 HA
2x96 -75, Toinen ajossa, toinen museoprojekti
Vastaa Viestiin