Kannen jälkikiristys + cruise

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Kannen jälkikiristys + cruise

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Vielä olisi energiaa räplätä Aeroa, se ei ole vienyt jäähdytysnestettä paitsi nyt kun vesipumppu poksahti, mutta ilmeisesti jälkikiristyksestä ei olisi mitään haittaakaan?? Ajattelin tehdä tämän toimenpiteen sekä Aerolle että 9-5:lle. Wis kertoo että ruuvit avataan ja kiristetään uudelleen oikeassa järjestyksessä, onko tuo avaaminen itsessää välttämätöntä ja voiko se aiheuttaa riskin että kansipahvi alkaakin vuotaa, eli koko operaatiosta on vain haittaa?
Momentit ja kiristysjärjestys minulla jo onkin, ajattelin vain tiedustella mielipidettänne tuosta operaatiosta, että kannattaako jättää kokonaan tekemättä, tehdäkö toisin kuin WIS suosittelee vai WISin mukaisesti?
Viimeksi muokannut ng900aero, La Maalis 19, 2005 18:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Itellä (autosta) nestettä hieman karkasi, tein wissin mukaan kiristyksen ja sen jälkeen ei mitään ongelmia.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Itse en rupeaisi niitä kiristelemään jollei mitään oireita ilmene! :roll:

Pahimmassa tapauksessahan voi alkaa vuotamaan, kun niitä kiristelee!
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Re: Kannen jälkikiristys

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

ng900aero kirjoitti:Vielä olisi energiaa räplätä Aeroa, se ei ole vienyt jäähdytysnestettä paitsi nyt kun vesipumppu poksahti, mutta ilmeisesti jälkikiristyksestä ei olisi mitään haittaakaan?? Ajattelin tehdä tämän toimenpiteen sekä Aerolle että 9-5:lle. Wis kertoo että ruuvit avataan ja kiristetään uudelleen oikeassa järjestyksessä, onko tuo avaaminen itsessää välttämätöntä ja voiko se aiheuttaa riskin että kansipahvi alkaakin vuotaa, eli koko operaatiosta on vain haittaa?
Momentit ja kiristysjärjestys minulla jo onkin, ajattelin vain tiedustella mielipidettänne tuosta operaatiosta, että kannattaako jättää kokonaan tekemättä, tehdäkö toisin kuin WIS suosittelee vai WISin mukaisesti?
Mulla vanhemmissa saappaissa oli kannet kulmakiristettyjä eli ei tarvinnut jälkikiristää. Muutama kansiremppa tuli tehtyä ja teetettyä.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

93t sport kirjoitti:Itellä (autosta) nestettä hieman karkasi, tein wissin mukaan kiristyksen ja sen jälkeen ei mitään ongelmia.
mihinkä se karkasi. vuotiko ulospäin?

En oikein hiffannut tuota WISin ohjetta, siis avataanko jokainen pultti yksi kerrallaan ja vedetään yksitellen oikeassa järjestyksessä tuohon 40Nm:n momenttiin ja senjälkeen kiristetään kaikki vuoronperään ensin 60Nm:n monettiin ja sitten vielä 90 astetta?
Kokeilin läpi kaikki ruuvit tuolla 60Nm:n momentilla, eivät kiristyneet vaan momentttiavan naksui, sitten kokeilin yhtä ruuvia 70Nm:n momentilla, se lähti kiristymään, luulisi että tuo 90 astetta vastaisi enemmän kuin tuota 10Nm:n erotusta eli pultit saattavat olla löyhtyneet?
Toivoisin pikaisia vastauksia, ihan mutu-jututkin kelpaavat :D
edit: onko kukaan mitannut tuon 90 asteen kiristyksen jälkeistä momenttia? Eli paljonkohan mahtaisi lopullinen kireys olla, tuntuu jotenkin hölmöltä etteivät voi ilmoittaa tarkkaa lopullista kireyttä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Juuri noin mulla tehtiin kannen vaihdon yhteydessä. Mutta koska on vedetty 90 asteen loppukiristys ei kantta pitäis tarvita jälkikiristää! Se että auttaako se jo alkaneeseen vuotoon on minusta aika epävarmaa.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tuo ei vuoda nestettä, ei pakoputkesta eikä kannen ja lohkonkaan välistä ulospäin. Kun mulla on venakoppa jo irti (koska tiivistin sen virranjakajan paikalla olleen peltikorkin) niin olisi helppo tehdä samalla, tuntui vaan niin löysältä tuo yksi ruuvi kun lähti kiristymään 70 Nm:n momentilla :?:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Soitin ja tarkistin miten se mulla tehtiin ja kysyin jälkikiristyksestä. Jos se tehdään niin ensin hieman auki ja sitten momenttiin jokainen yksitellen (oikeassa järjestyksessä) kun kaikki on momentissa niin samassa järjestyksessä kulmakiristys.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Psychocowboy kirjoitti:Soitin ja tarkistin miten se mulla tehtiin ja kysyin jälkikiristyksestä. Jos se tehdään niin ensin hieman auki ja sitten momenttiin jokainen yksitellen (oikeassa järjestyksessä) kun kaikki on momentissa niin samassa järjestyksessä kulmakiristys.
Juuri noin mullakin kiristettiin kun katsoin vieressä tuota hommaa. Asentajan mukaan oli syytä kiristääkin, löysällä olivat. 106 tkm oli ajettu kun tuo tehtiin.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kiitos Psychocowboy ja Tevisu ynnä muut neuvoista, oli hyvä kun vahvistitte tulkintani oikeaksi.
Kolmannella kerralla vasta onnistui kun kaksi kertaa katkesi hylsyn sovitin tai siis liitoskappale, kesti vasta kun "lainasin" yhden kunnon räikän varresta pätkän ja smirklasin sen neliskanttiseksi, oli hylsy ½ tuumaa ja momenttiavain kolme varttia.
Löyhällähän tuokin oli, ja eri kireydellä keskenään, ihme ettei ollut vettä vuotanut 8O
Sitä sai oikein tosissaan vääntää siihen 90 asteeseen, tuntui ettei enää yhtään olisi meikäläisen voimilla kääntynyt :D
No nyt se kästää varmaan viriäkin paremmin (pikku vinkki potentiaalisille ostajille :wink: )

Jos jollakulla on tarves/intoa tehdä sama homma niin minulta joutaa lainaan kunnon hylsy, sovitin (mallia tod kestävä :D ) ja momenttiavain.
Suosittelen tekemään kiristyksen, noissa selvästi löyhtyy pultit ajan myötä tai sitten ne on tehtaalla ruuvattu miten sattuu.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Täytynee tehdä toi sama omalle saappaalle ennen kuin alan laittamaan kesälle suunniteltuja virejä. Harmittaishan se jos auto kulkis mutta tarvii vaippoja vuotojen peittämiseksi :wink:
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

9-5T kirjoitti:Kiristä ehdottomasti B205 ja B235 koneiden kannet. Avata avaimella ei välttämättä tarvitse kaikkia pultteja siitä on tehtaan asentajat pitänyt huolta.
Joo teen saman homman tuohon 9-5:n B205:een, takuulla yhtä löyhässä. Toivottavasti sen pultit ovat yhtä kestävät kuin tuossa b204:ssä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Psychocowboy kirjoitti:Täytynee tehdä toi sama omalle saappaalle ennen kuin alan laittamaan kesälle suunniteltuja virejä. Harmittaishan se jos auto kulkis mutta tarvii vaippoja vuotojen peittämiseksi :wink:
Ehdottomasti, paineet kasvaa siinä määrin että on enemmän kuin suositeltavaa, parempi tehdä etukäteen kuin lähteä pahvia vaihtelemaan/kantta plaanailemaan kerran tuo löyhtyminen on tiedostettu ongelma, vaikka WIS:issä neuvotaankin tekemään ainoastaan asiakkaan valittaessa :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eikös tuon -96 mallisen cruise ole jo sähköinen, eli polkimilta menee vain piuhat cruisen boksille joka sitten vaijerilla säätää kaasuläppää?
Näin ainakin EPC:stä tulkitsin, näytti vain tuo jarrupolkimen kytkin sellaiselta että siihen olisi saanut tungettua alipaineletkun, mutta taitaa olla vanhaa tekniikkaa tuo alipaine?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

ng900aero kirjoitti:
Psychocowboy kirjoitti:Täytynee tehdä toi sama omalle saappaalle ennen kuin alan laittamaan kesälle suunniteltuja virejä. Harmittaishan se jos auto kulkis mutta tarvii vaippoja vuotojen peittämiseksi :wink:
Ehdottomasti, paineet kasvaa siinä määrin että on enemmän kuin suositeltavaa, parempi tehdä etukäteen kuin lähteä pahvia vaihtelemaan/kantta plaanailemaan kerran tuo löyhtyminen on tiedostettu ongelma, vaikka WIS:issä neuvotaankin tekemään ainoastaan asiakkaan valittaessa :D
Koska olen autoasioissa umpipahvi niin on pakko kysyä: Miten ne paineet nousee koneessa (vesitila ym) jos heittää pikku virin kehiin?? Ihan vaan kysyn koska olen virittänyt ihmisiä 15 v(hieromalla) mutten vielä kertaakaan autoa(sen on hoitanut liikkeet) :wink: Virivinkkejä kyselin jo aiemmin ja niiden haittoja. Onka tässä uusi riskin paikka? Taitaa mennä jo OT:n piikkiin.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Vastaa Viestiin