Auton puolustukseksi, molemmissa yllä mainituista viossa lienee autonkäyttäjällä osuutensa

mm. nopeusmittari hajosi "urheilullisen" vaihteen vaihtamisen yhteydessä. Syl.kansipuolestaan on saanut "lämpöhoitoa".
No jokatapauksessa...
Tonnarissa on nopeusanturi vaihdelaatikossa. (Ja vissiin -87 alkaen elektroninen mittari ilman vaijeria, ainakin mun -98 on vaijeriton).
No, Länsi-Auton työnjohtaja luetteli mulle viat mitkä aiheuttaa nopeusmittarin tilttaamisen.
1.Muovinen ratas nopeusanturin päästä hajonnut. Kustannus noin 20Eur.
2.Itse nopeusanturi hajonnut. Kustannus noin 200Eur.
3. Laatikon puoleinen vastaratas hajonnut. Koska sijaitsee laatikon perävälityksen puoleisessa päässä, vaatii vaihdelaatikon irroittamisen ja kaikkien välitysrattaiden poistamisen lootasta ennenkuin ko. ratas päästään vaihtamaan. Kustannus arvio noin 1500-2000Eur.
Eilen otin nopeusanturin ulos vaihdelaatikosta ja pöyritin sen päässä olevaa, ehjää, ratasta akkuporakoneella. Laitoin autoon virrat päälle ja nopeusmittari näytti ajonopeuksia porakoneen kierroksia mukaillen.
Että silleen

Eikä tolla paljon kierroslukujen mukaankaan viitsi ajella kun auto sammuu moottorijarrutuksen päätteeksi kytkintä painaessa ja silloin katoaa tietty myös ohjaus ja jarrutehostin. (luultavasti ECU ei osaa säätää moottorin toimintaa koska nopeussingnaalista päättelee auton olevan paikoillaan, eikä parkissa ollessa pitäisi syntyä moottorijarrutuksen aiheuttamaa alipainetta)
Joka tapauksessa, onko kukaan kokenut vastaavaa? Jos on, niin miten ja millä kustannuksilla tuli ratkaisu? Toi Länsi-Auton arviohan on sitä mitä merkkihuollolta voi odottaakin.