Nopeuden mittauksesta

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Nopeuden mittauksesta

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Kyllä nyt vetää vähän hiljaiseksi. Alle kaksiviikkoa sitten sain auton pajalta kun kannentiiviste ja yksipakoventtiileistä oli ollut sökönä. Rahaa paloi jo tuohonkin hommaan, mutta nyt sitten hajosi nopeusmittari.

Auton puolustukseksi, molemmissa yllä mainituista viossa lienee autonkäyttäjällä osuutensa :oops:
mm. nopeusmittari hajosi "urheilullisen" vaihteen vaihtamisen yhteydessä. Syl.kansipuolestaan on saanut "lämpöhoitoa".

No jokatapauksessa...
Tonnarissa on nopeusanturi vaihdelaatikossa. (Ja vissiin -87 alkaen elektroninen mittari ilman vaijeria, ainakin mun -98 on vaijeriton).

No, Länsi-Auton työnjohtaja luetteli mulle viat mitkä aiheuttaa nopeusmittarin tilttaamisen.
1.Muovinen ratas nopeusanturin päästä hajonnut. Kustannus noin 20Eur.
2.Itse nopeusanturi hajonnut. Kustannus noin 200Eur.
3. Laatikon puoleinen vastaratas hajonnut. Koska sijaitsee laatikon perävälityksen puoleisessa päässä, vaatii vaihdelaatikon irroittamisen ja kaikkien välitysrattaiden poistamisen lootasta ennenkuin ko. ratas päästään vaihtamaan. Kustannus arvio noin 1500-2000Eur.

Eilen otin nopeusanturin ulos vaihdelaatikosta ja pöyritin sen päässä olevaa, ehjää, ratasta akkuporakoneella. Laitoin autoon virrat päälle ja nopeusmittari näytti ajonopeuksia porakoneen kierroksia mukaillen.
Että silleen :evil:

Eikä tolla paljon kierroslukujen mukaankaan viitsi ajella kun auto sammuu moottorijarrutuksen päätteeksi kytkintä painaessa ja silloin katoaa tietty myös ohjaus ja jarrutehostin. (luultavasti ECU ei osaa säätää moottorin toimintaa koska nopeussingnaalista päättelee auton olevan paikoillaan, eikä parkissa ollessa pitäisi syntyä moottorijarrutuksen aiheuttamaa alipainetta)

Joka tapauksessa, onko kukaan kokenut vastaavaa? Jos on, niin miten ja millä kustannuksilla tuli ratkaisu? Toi Länsi-Auton arviohan on sitä mitä merkkihuollolta voi odottaakin.
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

just samalaista tapausta tutkittiin tuossa viikolla!
auto oli 9000 2,3i-94 aj 247tkm!!
ja laatikosta anturia pyörittävä ratas paskana! :twisted:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

jos nopeustieto puuttuu vetää ECU perusahdoille. Toinen asia johon nopeustieto käytetään on käytössä olevan vaihteen määrittäminen ja sitä kautta ekan ja tokan vaihteen momenttirajoihin.

Lootan aukomisen voi välttää kytkemällä rpm signaalin ECUn nopeusignaali tuloon. Tällöin ECU on tyytyväinen ja alkaa taas ahtaa kunnolla.

Nopeusmittari näyttää todnäk puuta heinää tempun jälkeen, mutta kulkupuoli pitäisi tulla taas kuntoon.
#1730
500whp.net member
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

9-5T kirjoitti:Anturin ratas hajonnut 80mk. Loppupään tonnareissa vakio vika jompi kumpi ratas kulahtaa, maahantuoja avusti joskus laatikon avaamisessa mutta nythän on jo 7 vuotta mennyt.
Lisätty: Jollei halua avata laatikkoa on mahdollista asentaa erillinen anturi mutta pulssi tiheyden sovittaminen voi olla työlästä.
Mihinkä se erillinen anturi voidaan sijoittaa mittaamaan nopeutta?
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Re: Nopeuden mittauksesta

Viesti Kirjoittaja Kurko »

2,3T sport kirjoitti:Tonnarissa on nopeusanturi vaihdelaatikossa. (Ja vissiin -87 alkaen elektroninen mittari ilman vaijeria, ainakin mun -98 on vaijeriton).
Eilen otin nopeusanturin ulos vaihdelaatikosta ja pöyritin sen päässä olevaa, ehjää, ratasta akkuporakoneella. Laitoin autoon virrat päälle ja nopeusmittari näytti ajonopeuksia porakoneen kierroksia mukaillen.
Että silleen :evil:
Joka tapauksessa, onko kukaan kokenut vastaavaa? Jos on, niin miten ja millä kustannuksilla tuli ratkaisu? Toi Länsi-Auton arviohan on sitä mitä merkkihuollolta voi odottaakin.
Auto on 98. :!: Mitä näyttää OBD väylästä nopeudeksi :?: kun mulla 97 esim. mittarin mukaan 50kmh niin OBD:stä 46 ja GPS:stä 46, lämä tiskiin niin mittari heiluu noin 100-200 (sutii) ja tietokoneessa lukee speed error ja GPS näyttää nätisti miten lujaa mennään. Sitä vaan jotta kai tuon OBD:n nopeusteidon sais jotenkin konfattua tuolta OBD:stä takaisin EDU:lle jos se nyt muillakin toimii noin että ottaa ABS:sisstä eikä lootasta niinkuin kaikki olettaa (tai tietää) mutta mulla lukee Pädissä jos se on obd:n lukijana speed error niin kauan kun auto sutii. :?: Että semmoista.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Eikun nopeusmittari saa lootasta mutta tuo OBD väylässä oleva PÄD / kannettava ainakin scantoolsin softilla väittää speed error niin kauan kun auto sutii (nopeusmittari tietenkin heiluu hulluna) :) Kai ton pitää jotenkin ottaa useammasta pyörästä tohon OBD:hen tuo nopeustieto kun noin toimii. :?:
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

ABS anturin kanttiaallon taajuus on luokka 5* se mitä lootalta tulee. Suoraan ei siis onnistu piuhojen kytketkä niin että toimii.
#1730
500whp.net member
Pugman
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 12:02
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Pugman »

Ajattelin pistää oman kysymykseni tähän saman topikin alle, eli mikähän mahtais olla vikana kun nopeusmittari "lämpimänä" eli kun on jonkun aikaa ajellu, rupeaa seilaamaan esim. 60 vauhdissa 55-60 väliä ja välillä 20-60 väliä. Olisko joku kosketushäiriö vai jompikumpi niistä kuuluisista rattaista hajalla?

Kiitoksia vastauksista jo etukäteen.
9-3 SC Vector XWD -09
#3086
Pugman
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 12:02
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Pugman »

Huh nyt putosi kivi sydämmeltä, aika jännä kuitenkin että rupeaa vispaamaan vasta kun on ajanu jotain ~10km eli ns. lämpimänä, mistä lie johtuu?
9-3 SC Vector XWD -09
#3086
Pugman
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 12:02
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Pugman »

Jees, pitää tarkistaa nuo huomenna kunhan pääsee talliin.

Kiitoksia paljon vastauksista.
9-3 SC Vector XWD -09
#3086
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Mimmi kirjoitti:Nopeusmittari on muuten sähköinen (jännite)mittari.
Periaatteessa kaikki sähköiset mittarit ovat jännite mittareita digitaaliset ja analogiset. Analogisessa jännite aiheuttaa käämiin virran mistä syntyy magneettivuo ja tämän vuon voimakkuus vastaan jousivoima = näyttämä.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Mimmi kirjoitti:Valitettavasti tontun mittareissa ei ole palautusjousta, vaan ne ovat ristikäämimittareita.
Ilmankos tuo scema nyt kun rupes kattoon niin näyttääkin tolta. vaan periaatetta yritin kansalle selvittää. :oops:
Pugman
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 12:02
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Pugman »

Joo-o ei ollu kosketushäiriö ei, pitkän tutkimisen jälkeen päädyin siihen tulokseen että joko kosketushäiriö on itse anturin sisällä tai että anturi vetää viimeisiään, myöskin kosteuden pääseminen anturiin on yksi vaihtoehto (koska oireet alkoivat samaan aikaan kun loskakelit). Jokatapauksessa jos se ei tuosta "kuivu" niin taitaa mennä anturi vaihtoon.

PS. Jos jollain on toimiva anturi myydä niin ilmoitelkaa
9-3 SC Vector XWD -09
#3086
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Nyt on jo testailtu lisää...

OBD -väylän nopeustieto näyttää nollaa kuten mittarikin. Nopeustieto tulee tonnarissa VAIN vaihdelaatikon anturista. Mitattiin takarenkaan ABS-anturilta signaalia ja se tulee alemmalla jännitteellä ja korkeammalla taajuudella. Auto käyttää ABS-anturien tietoa käytetään vain jarruille, eikä esim. rinnakkais järjestelmänä ECU:n tms. nopeus-tiedonkeruuseen.

Lisäksi nopeusanturin ja ABS-anturien jännitteet myös kasvavat taajuuden noustessa (pyörimisnopeuden kasvaessa)
Ja kuten edellä totesinkin, siten että eri anturimallien voltit ovat eri tasoilla...
Mut vielä ei antauduta askin avaamiselle, joten tutkimukset jatkuvat... :D
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

2,3T sport kirjoitti:Nyt on jo testailtu lisää...

OBD -väylän nopeustieto näyttää nollaa kuten mittarikin. Nopeustieto tulee tonnarissa VAIN vaihdelaatikon anturista. Mitattiin takarenkaan ABS-anturilta signaalia ja se tulee alemmalla jännitteellä ja korkeammalla taajuudella. Auto käyttää ABS-anturien tietoa käytetään vain jarruille, eikä esim. rinnakkais järjestelmänä ECU:n tms. nopeus-tiedonkeruuseen.
Selittäkää sitten tuo OBD:ssä olevan läppärin speed error kun auto sutii :?: Softana scantools ja muuntimena ELM323. Ja wehile speed on tuo speed error niin kauan kun auto lyö tyhjää kun ajaa tasaisesti näyttää suht,koht samoja kun GPS eli 4km/h tunnissa vähemmän kuin mittari. :?:
Vastaa Viestiin