Mikä on tuo WIS, johon keskusteluussa viitataan?
Mä löysin tällaisen ohjeen:
klik! Sivun alareunasta kohta 2 - "engine" ja "All 2.0L + 2.3L Cylinder head retorque".
Tämän ohjeen mukaan kerrallaan löysätään yksi pultti, sitten se kiristetään 60Nm, ja vielä 90 asteen jälkikiristys ennen seuraavaan pulttiin siirtymistä. Ero edelliseen on se, tehdäänkö jälkikiristys kerralla vai vasta toisella kierroksella. Onko mitään mahdollisuutta, että pultti katkeaa vaikka pysyy em. momenttien rajoissa?
Ohje mainitsee myös, että jos pultti ei kiristy momenttiin, se pultti pitää vaihtaa uuteen. Kannattaako mun käydä paikallisessa Saab-kaupassa ostamassa 10 kannenpulttia ennen kuin alan ko. operaatioon ja käyn palauttamassa tarpeettomaksi jääneet pultit (mahdollisesti 10kpl)?
Olen näissä hommissa täydellinen noviisi, joten antakaa anteeksi mahdolliset ylivarovaisuudet.
Tiedän, että menee offtopicin puolelle, mutta hakutoiminto ei äsken palauttanut mitään hyviä hittejä, joten kysyn arvoisalta raadilta myös seuraavaa:
Miten on mahdollista, että öljyn määrä tuntuu lisääntyvän? Mulla on mittatikku yläreunaa ja jopa hiukan metallivartta myöten öljyssä. Moottori on ollut aina kylmä ja auto tasaisella maalla. Muistan, että ostaessani auton öljyn määrä oli mittatikun rajoissa. Mikä selittäisi tän, koska en usko Amerikan öljytontun käyneen kaatamassa koneeseen lisää lubrikanttia. Sama ilmiö tuntuu olevan automaattilaatikon nesteen kanssa, vaikka todellisuudessa laatikko vuotaa vähän öljyä?
Tää nesteongelma saa meikäläisen kyllä hieromaan ohimoita. Jos joku tietää vastauksen, olisin todella kiitollinen.