2004vm 1.9tid 9-3 stability control failure
2004vm 1.9tid 9-3 stability control failure
Terve. Autoni satunnaisesti hälyttää stability control failurea niin mikähän mahtaa autoa riivata? Välillä heikko käynnistymään ja turhan pitkiä startteja. Mikähän kyseisen vian näissä aiheuttaa oikeasti ettei menisi ihan arvailuksi.
Re: 2004vm 1.9tid 9-3 stability control failure
Jos ei halua arvailla niin kannattaa mennä lukemaan vikakoodit Techillä. Nopeesti luettuna kuulostaa siltä että kelien kylmetessä voisi akku olla kyykkäämässä. Miten tuore akku on? Ajetaanko autolla lyhyttä pätkää? Oletko kokeilut ylläpitolaturilla akun lataamista täyteen?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: 2004vm 1.9tid 9-3 stability control failure
Vaihtoehtoja on niin paljon, ettei kannata tosiaan arvailla vaan lukea vikakoodit. Muistutan vielä että OpCom testeri (kapula + tietokoneohjelma) toimii oikein hyvin ng9-3:n kanssa, joten ei siis välttämättä tarvi olla Tech2.
Tyypillisiä vikoja on:
- huono akku joka tekee vaikka mitä herjoja
- CIM:n rattiakselin kääntöanturi
- kylmillä ilmoilla heti ajoon lähdön jälkeen on alkupään -03 vuosimallista lähtien ollut ESP yksikön sisäisiä vikoja. Uusinta starttaus poistaa ongelman
Noista kahdesta viimeisestä jää aivan selvä vikakoodi. Huono akku aiheuttaa sinne tänne vikakoodeja.
Tyypillisiä vikoja on:
- huono akku joka tekee vaikka mitä herjoja
- CIM:n rattiakselin kääntöanturi
- kylmillä ilmoilla heti ajoon lähdön jälkeen on alkupään -03 vuosimallista lähtien ollut ESP yksikön sisäisiä vikoja. Uusinta starttaus poistaa ongelman
Noista kahdesta viimeisestä jää aivan selvä vikakoodi. Huono akku aiheuttaa sinne tänne vikakoodeja.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 2004vm 1.9tid 9-3 stability control failure
tturku kirjoitti: ↑Ma Loka 18, 2021 06:52Jos ei halua arvailla niin kannattaa mennä lukemaan vikakoodit Techillä. Nopeesti luettuna kuulostaa siltä että kelien kylmetessä voisi akku olla kyykkäämässä. Miten tuore akku on? Ajetaanko autolla lyhyttä pätkää? Oletko kokeilut ylläpitolaturilla akun lataamista täyteen?
Akku tosiaan on nyt 3.5v vanha vartan akku. Tosiaan hälyttelee noita vähän miten sattuu silleen satunnaisesti. Olen koittanu sitä yhistää johonkin tapahtumaan mut tulevat niiin säännöllisen epäsäännöllisesti. Itsekkin tuota akkua suuresti epäilen. Pitää varmaan ruveta kyselemään kellä tuollainen lukija olisi.
Re: 2004vm 1.9tid 9-3 stability control failure
Juu akku tosiaan reippa 3v vanha ja ajettu jonkinverran puolison puolesta lyhyttä ajoa jolloin kone ei varmasti ole lämminnyt. Uusinta startti tässäkin poistaa noita mut taustalle jää se ns "info" sinne. Ja silloin tällöin käynnistäessä näyttää visit serviceä.petrisa kirjoitti: ↑Ma Loka 18, 2021 09:41Vaihtoehtoja on niin paljon, ettei kannata tosiaan arvailla vaan lukea vikakoodit. Muistutan vielä että OpCom testeri (kapula + tietokoneohjelma) toimii oikein hyvin ng9-3:n kanssa, joten ei siis välttämättä tarvi olla Tech2.
Tyypillisiä vikoja on:
- huono akku joka tekee vaikka mitä herjoja
- CIM:n rattiakselin kääntöanturi
- kylmillä ilmoilla heti ajoon lähdön jälkeen on alkupään -03 vuosimallista lähtien ollut ESP yksikön sisäisiä vikoja. Uusinta starttaus poistaa ongelman
Noista kahdesta viimeisestä jää aivan selvä vikakoodi. Huono akku aiheuttaa sinne tänne vikakoodeja.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 2004vm 1.9tid 9-3 stability control failure
Kokeile noiden edellä mainittujen lisäksi akun kengät. Jos ne lämpenevät, saattaa latausjännite ole alhaisempi, eikä akku lataudu kunnolla täyteen. Akkukengät ovat olleet tyyppivikana 1.9 -dieselissä.petrisa kirjoitti: ↑Ma Loka 18, 2021 09:41Vaihtoehtoja on niin paljon, ettei kannata tosiaan arvailla vaan lukea vikakoodit. Muistutan vielä että OpCom testeri (kapula + tietokoneohjelma) toimii oikein hyvin ng9-3:n kanssa, joten ei siis välttämättä tarvi olla Tech2.
Tyypillisiä vikoja on:
- huono akku joka tekee vaikka mitä herjoja
- CIM:n rattiakselin kääntöanturi
- kylmillä ilmoilla heti ajoon lähdön jälkeen on alkupään -03 vuosimallista lähtien ollut ESP yksikön sisäisiä vikoja. Uusinta starttaus poistaa ongelman
Noista kahdesta viimeisestä jää aivan selvä vikakoodi. Huono akku aiheuttaa sinne tänne vikakoodeja.
Meillä on vaihdettu cabbeen akkukengät ja starttimoottori. Nykyään lähtee käyntiin erittäin hyvin.
Muuten, tietääkseni FIAT -pohjainen 1.9TiD tuli vasta vuosimalliin 2006. Sitä ennen käytössä oli OPEL -pohjainen 2.2TiD.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: 2004vm 1.9tid 9-3 stability control failure
Dieseleissä on tuo mainittu akun kenkien heikkous tyyppivika. Bensoissa ei niinkään.
Vaikuttaa kuitenkin noiden selvitysten mukaan siltä, että akku tai akun kengän vika olisi syynä.
Vaikuttaa kuitenkin noiden selvitysten mukaan siltä, että akku tai akun kengän vika olisi syynä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 2004vm 1.9tid 9-3 stability control failure
Juu, täytyy katsoa nuo akunkengät minkäkuntoiset ovat. Tänäkin aamuna, kun pakkasta ehkä asteenverran niin täyden hehkutuksen jälkeenkin starttaus oli todella laiska. Hehkuistakaan se ei johdu, kun ne olen tänä kesänä itse uusinut alkuperäisillä hehkuilla peräti.
Re: 2004vm 1.9tid 9-3 stability control failure
Jos ei ole yleismittaria millä mitata latausjännitettä akun navoista, niin pitää autoa käynnissä jonkin aikaa ja kokeilee kädellä akun kenkää. Mikäli akun kenkä on liki tulikuuma, niin liitos on huono.Agumies26 kirjoitti: ↑Ke Loka 20, 2021 04:33Juu, täytyy katsoa nuo akunkengät minkäkuntoiset ovat. Tänäkin aamuna, kun pakkasta ehkä asteenverran niin täyden hehkutuksen jälkeenkin starttaus oli todella laiska. Hehkuistakaan se ei johdu, kun ne olen tänä kesänä itse uusinut alkuperäisillä hehkuilla peräti.
Yleismittarilla mitattuna akun kengistä suoraan pitäisi jännite olla n. 14V. Huonolla liitoksella jännite jää yleensä 13V tuntumaan jopa sen alle.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 2004vm 1.9tid 9-3 stability control failure
1.9 TiD tuli vuosimalliin 2005, jonka myynti alkoi syksyllä 2004. Kirjoittajan auto lienee siis just tällanen 2004 kilvitetty MY2005.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Ti Loka 19, 2021 06:08Muuten, tietääkseni FIAT -pohjainen 1.9TiD tuli vasta vuosimalliin 2006. Sitä ennen käytössä oli OPEL -pohjainen 2.2TiD.
Täältäkin ääni vikakoodien luvulle, akunkenkien tarkastukselle ja akun kunnon tarkastukselle, huoltolataamiselle tai akun vaihdolle.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: 2004vm 1.9tid 9-3 stability control failure
Terve, akkukaapeleita tutkittu, plussa kaapeli on peräti siitä kengän juuresta sulanutkin se kaapelin pinta ja tullut jotain keltaita möhnää. Myös yön jäljiltä kylmän auton käynnistin niin +kenkä lämpisi aika raakasti heti. Miinusta en joutanut jäädä työkiireessä enempää odottamaan. Ei sekään tosin kylmältä vaikuttanut. Latausjänniteen saan tänään mitattua yleismittarilla. Mitä tehdään uusinko johtoja määrän X? Vai laitanko uudet kunnolliset akun kengät?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 2004vm 1.9tid 9-3 stability control failure
Uudet akunkengät, ei niitä johtoja tarvitse vaihtaa. Meillä vaihdettiin miinuksen johto ainoastaan siksi, että se ei pätkäistynä ollut enää tarpeeksi pitkä ylttyäkseen uuden akunkengän kanssa akulle.Agumies26 kirjoitti: ↑To Loka 21, 2021 04:37Terve, akkukaapeleita tutkittu, plussa kaapeli on peräti siitä kengän juuresta sulanutkin se kaapelin pinta ja tullut jotain keltaita möhnää. Myös yön jäljiltä kylmän auton käynnistin niin +kenkä lämpisi aika raakasti heti. Miinusta en joutanut jäädä työkiireessä enempää odottamaan. Ei sekään tosin kylmältä vaikuttanut. Latausjänniteen saan tänään mitattua yleismittarilla. Mitä tehdään uusinko johtoja määrän X? Vai laitanko uudet kunnolliset akun kengät?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 2004vm 1.9tid 9-3 stability control failure
Ahaa, OK.
Itse olen katsellut ainoastaan noita cabbeja. Niissä 1.9TiD tuli vasta vuosimalliin 2006.
Aikanaan mietin 1.9TiD:n tullessa markkinoille, että aikooko Saab joskus tehdä diesel-cabben, että se olisi aika härskiä
Eipä sitä silloin tiennyt, että meillä olisi joskus sellainen auto
Kun sain lokakuussa 2004 työsuhdeautoksi vm. 2005 9-3SS 1.8i:n, mietin aikoisiko Saab joskus valmistaa cabben samalla moottorilla Ei koskaan tullut
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: 2004vm 1.9tid 9-3 stability control failure
Nyt tuli mitattua latausjännite ja auton lepojännite on 12.5v ja käynnissä ollessa ilman valoja 13.75 ja valojen kanssa 13.60v-13.65v siltikin kylmästartti on tosi laiska.
Re: 2004vm 1.9tid 9-3 stability control failure
Se kenkien kuumeneminen on selvä merkki siitä että ne kengät kannattaa vaihtaa. Tuo vika aiheuttaa mitä mystisempiä sähkövikoja eikä akut ja laturitkaan siitä lisää elinaikaa ainakaan sas.
Miinuskaapeli on tosiaan vähän naftin pituinen, joten kannattaa varautua se vaihtamaan, ei ole kovin pitkä pätkä.
Tuolla vähän lisävinkkiä kuvien kera: viewtopic.php?f=15&t=131105&start=84
Miinuskaapeli on tosiaan vähän naftin pituinen, joten kannattaa varautua se vaihtamaan, ei ole kovin pitkä pätkä.
Tuolla vähän lisävinkkiä kuvien kera: viewtopic.php?f=15&t=131105&start=84
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K